AMD låser Zen 3 till 500-seriens styrkretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Jo, tyvärr är det väl så, ingen tvekan. Dock är jag väl så naiv att jag tycker att kunderna borde se till att bli sura så fort företag uppenbarligen planerar för att produkten ska bli omodern eller till och med icke fungerande efter en kortare period. Tyvärr är ju inte alternativen (-et), till AMD så mycket bättre. Annars kan man stå ut med lite äldre teknik lite längre, vilket inte heller är ett kul alternativ. Det ända sättet det eventuellt hjälper är att människor faktiskt meddela företagen "denna gång köpte jag inte eran produkt pga. ANLEDNING", annars kommer de inte märka något förutom om siffrorna går ner massor. Problemet är att då kanske de lyssnar på "fel" anledningar. Att lida i tystnat är rätt verkningslöst för det mesta.

Tycker dock inte att man kan bli sur på AMD över detta - de har ju faktiskt sagt exakt hur det kommer gå till och hållit det de lovat.

År 2016 gick de ut med att AM4 kommer att leva fram till 2020 - det är precis vad den har gjort.
År 2016 lovade de också bakåtkompabilitet för alla moderkort med sockeln oavsett chipset - det är exakt vad de har gjort.
År 2016 sade de att de kommer gå över till nytt chipset utan bakåtkompabilitet under 2020 - det är exakt vad de kommer göra.
Finns inget att bli sur över här.

Dessutom tycker jag verkligen inte att 4 år för en sockel med bakåtkompabilitet är "kortare period", snarare väldigt lagom period med tanke på alla förändringar som sker under dessa 4 åren.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vet inte hur avancerad cpu-koden i bios ser ut nu för tiden. Men kommer säkert hemmasnickrade bios som löser detta skapligt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Hjälpsam

Inget stöd officiellt utlovat från AMD dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SanyaIV:

Är inte 4000 bärbar Zen2 och de kommande stationära Zen3? Förvirrande med överlappande modellnummer fast olika arkitektur...

Det är väl osannolikt att det direkt blir ett hopp till Zen3 4000 apuer på desktop men det återstår väl att se hur de namnger dem för inget finns ju ute än.
Det vore väl iofs namnmässigt trevligt/bättre att släppa zen 2 som större 3000 apuer för att komma i fas, 3600G och 3800G men det vill de nog inte pga att nån skulle kunna tro att det är handlare om cpuer

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det här var en intressant observation!

Kom det inte information tidigare om att just 400-serien kommer ha stöd för 4000-serien?

Minns faktiskt inte.

Men generellt sett så borde man ta det mesta med en nypa salt, då många av dessa nyheter börjar från en hemsida och därefter alla andra hemsidor som ploppar efter. Visst, ibland kan källan vara någon någorlunda pålitlig profil, men i många fall är det ej officiellt så. Bäst o avvakta o se.

För min del blir det inte hela världen om så skulle vara fallet. Blir då bara o hålla ut till DDR5 förmodligen. Men hade hoppats på att kunna köpa en ryzen 4000 o ploppa in i min x470

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

AMD skrev:
Q: What about (X pre-500 Series chipset)?
A: AMD has no plans to introduce “Zen 3” architecture support for older chipsets. While we wish could enable full support for every processor on every chipset, the flash memory chips that store BIOS settings and support have capacity limitations. Given these limitations, and the unprecedented longevity of the AM4 socket, there will inevitably be a time and place where a transition to free up space is necessary—the AMD 500 Series chipsets are that time.

Så, om jag tolkar detta rätt är storleken på BIOS/UEFI flash minne som sätter begränsningen.
Det borde betyda att det är tillåtet för moderkortstillverkare som har tillräckligt med flash minne att lägga in stöd?

Jag tror också att AMD blottat en brist i hur BIOS/UEFI hanterar bakåtkompabilitet; ju mer bakåtkompatibel något skall vara, desto större flashminne behövs.
Kanske dags att designa om detta?
Som tex att man borde kunna göra en BIOS uppdatering utan CPU.
Tex: Om jag har ett B350 kort och stoppar in en 4600X skulle det vara supersmidigt om jag kunde starta upp datorn, gå in i UEFI, gå ut på nätet, ladda ner och installera det BIOS/UEFI som behövs och sedan fortsätta boota

Hur svårt kan detta vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl osannolikt att det direkt blir ett hopp till Zen3 4000 apuer på desktop men det återstår väl att se hur de namnger dem för inget finns ju ute än.
Det vore väl iofs namnmässigt trevligt/bättre att släppa zen 2 som större 3000 apuer för att komma i fas, 3600G och 3800G men det vill de nog inte pga att nån skulle kunna tro att det är handlare om cpuer

Ah, jag missförstod diskussionen, trodde det menades stationära cpu och inte apu. My bad.

Irrelevant till den diskussionen tycker jag dock att nästa sockel borde AMD ställa krav på minst 64MB eller 128MB utrymme för BIOS så att detta inte blir ett problem för den sockeln också. Tror jag kommer sitta kvar med min 1600 tills det blir en ny sockel, hade annars tänkt uppgradera till 4000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

AMD skrev:
Q: What about (X pre-500 Series chipset)?
A: AMD has no plans to introduce “Zen 3” architecture support for older chipsets. While we wish could enable full support for every processor on every chipset, the flash memory chips that store BIOS settings and support have capacity limitations. Given these limitations, and the unprecedented longevity of the AM4 socket, there will inevitably be a time and place where a transition to free up space is necessary—the AMD 500 Series chipsets are that time.

Så, om jag tolkar detta rätt är storleken på BIOS/UEFI flash minne som sätter begränsningen.
Det borde betyda att det är tillåtet för moderkortstillverkare som har tillräckligt med flash minne att lägga in stöd?

Jag tror också att AMD blottat en brist i hur BIOS/UEFI hanterar bakåtkompabilitet; ju mer bakåtkompatibel något skall vara, desto större flashminne behövs.
Kanske dags att designa om detta?
Som tex att man borde kunna göra en BIOS uppdatering utan CPU.
Tex: Om jag har ett B350 kort och stoppar in en 4600X skulle det vara supersmidigt om jag kunde starta upp datorn, gå in i UEFI, gå ut på nätet, ladda ner och installera det BIOS/UEFI som behövs och sedan fortsätta boota

Hur svårt kan detta vara?

Inte svårt men kostar pengar då marknaden för moderkort har tuff konkurrens lägger tillverkarna heller budgeten på övriga delar som är de tror är viktigare än BIOS flash utan CPU.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Tycker ändå det känns helt OK att mitt 1400-kronors X370-moderkort från början av 2017 kan ta en 12-kärnig 3900X med bara en BIOS uppdatering om jag skulle vilja det. Detta var även något som var känt redan när Ryzen 1 släpptes, så det kommer knappast som någon chock.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du verkar inte förstå att en del av det hämmande i att erbjuda lång bakåtkompatibilitet handlar om ekonomi. Allt är inte teknik. Men om man låter gamla saker funka med nya väldigt länge, då kommer man att få en sämre ekonomisk situation, som i sin tur kan påverka hur mycket man kan, eller vill, lägga på teknikutveckling.

Jag är så trött på alla som är butthurt över att kompatibiliteten är kort. Jag hade personligen hellre sett en utveckling mot helt integrerade moderkort och processorer. Då hade man sannolikt kunnat förbättra en hel del egenskaper, sänka kostnaderna för hela paketet, och det hade inte inneburit nån skillnad i praktiken för 98 procent av alla kunder. För andelen som byter processor utan att byta moderkort måste vara försvinnande liten. Inte här på SweC, men vi måste inse att vi är en extremt priviligierad ekonomisk överklass ur ett globalt perspektiv.

Ekonomi är inte svart eller vitt, och när marknaden nu ser ut som den gör, att man kan köpa moderkort och processor separat så tror jag att de vinner mer på att möjliggöra att så många som möjligt kan köpa CPU'n utan hinder och krångel. Visst, de tjänar en del på chipset, men en blockering förutsätter att tillräckligt många aom vill ha Ryzen 4000 om det är möjligt också är villiga att slanta upp för ett nytt moderkort, samt lägga ner den extra tiden det kräver, och tror jag inte att kundgruppen i stort ser ur (för de som vill ha Ryzen 4000).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ekonomi är inte svart eller vitt, och när marknaden nu ser ut som den gör, att man kan köpa moderkort och processor separat så tror jag att de vinner mer på att möjliggöra att så många som möjligt kan köpa CPU'n utan hinder och krångel. Visst, de tjänar en del på chipset, men en blockering förutsätter att tillräckligt många aom vill ha Ryzen 4000 om det är möjligt också är villiga att slanta upp för ett nytt moderkort, samt lägga ner den extra tiden det kräver, och tror jag inte att kundgruppen i stort ser ur (för de som vill ha Ryzen 4000).

Nja, jag tror inte det. Genomsnittsköparen uppgraderar förmodligen från en femte eller sjätte generationens Intel. Du kan inte utgå från hur SweC-användare agerar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ekonomi är inte svart eller vitt, och när marknaden nu ser ut som den gör, att man kan köpa moderkort och processor separat så tror jag att de vinner mer på att möjliggöra att så många som möjligt kan köpa CPU'n utan hinder och krångel. Visst, de tjänar en del på chipset, men en blockering förutsätter att tillräckligt många aom vill ha Ryzen 4000 om det är möjligt också är villiga att slanta upp för ett nytt moderkort, samt lägga ner den extra tiden det kräver, och tror jag inte att kundgruppen i stort ser ur (för de som vill ha Ryzen 4000).

Köpte b450 Tomahawk Max för någon vecka sedan för att den skulle få stöd för 4000-serien. Kanske blir så ändå men om inte hoppar jag över kommande Ryzen som var ett planerat köp.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanyaIV:

Ah, jag missförstod diskussionen, trodde det menades stationära cpu och inte apu. My bad.

Irrelevant till den diskussionen tycker jag dock att nästa sockel borde AMD ställa krav på minst 64MB eller 128MB utrymme för BIOS så att detta inte blir ett problem för den sockeln också. Tror jag kommer sitta kvar med min 1600 tills det blir en ny sockel, hade annars tänkt uppgradera till 4000-serien.

@SanyaIV

Jag har 256MB bios på mitt ASUS ROG Crosshair VIII Impact moderkort så vissa verkar ju ha tagit till storleken bra.

Permalänk
Medlem

@cyklonen:

Det är inte så enkelt heller. AMD har faktiskt de senaste åren skaffat sig enormt mycket good will bland oss mer eller mindre teknikfanatiska. Vi i vår tur rekommenderar till familj, vänner och bekanta, detta sprids senare vidare till den större allmänheten och i sin tur till OEM:s som vill tillgodose efterfrågan.

Det var så Nvidia blev stora en gång i tiden och det är så Ryzen fått fotfäste. AMD gör sig själva en otjänst att gå ifrån det, företaget är fortfarande oerhört långt ifrån Intel storleksmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@SanyaIV

Jag har 256MB bios på mitt ASUS ROG Crosshair VIII Impact moderkort så vissa verkar ju ha tagit till storleken bra.

256 Mb, dvs 32 MB va?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

256 Mb, dvs 32 MB va?

Stämmer. Så Ister har fattat lite fel fast han redan har fått det förklarat för sig tidigare.

"BIOS - BIOS memory size - 256 Mbit"
"256 Mb Flash ROM"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tycker dock inte att man kan bli sur på AMD över detta - de har ju faktiskt sagt exakt hur det kommer gå till och hållit det de lovat.

År 2016 gick de ut med att AM4 kommer att leva fram till 2020 - det är precis vad den har gjort.
År 2016 lovade de också bakåtkompabilitet för alla moderkort med sockeln oavsett chipset - det är exakt vad de har gjort.
År 2016 sade de att de kommer gå över till nytt chipset utan bakåtkompabilitet under 2020 - det är exakt vad de kommer göra.
Finns inget att bli sur över här.

Dessutom tycker jag verkligen inte att 4 år för en sockel med bakåtkompabilitet är "kortare period", snarare väldigt lagom period med tanke på alla förändringar som sker under dessa 4 åren.

Håller mer om att just detta är inte något större problem, de håller som sagt vad de lovar. Detta är mer irriterande än något som i huvudsak skulle styra mitt köp, för som sagt, vad är alternativet? Tänkte mer i allmänhet.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av mrqaffe:

De "bärbara" apuerna är ju redan ute med 4000 Renoir och de stationära borde väl inte skilja på så många sätt mer än att de tillåts dra mer effekt för att kunna bli snabbare ?

Ja herregud. Såklart. Börjar helt tappa fokus nuförtiden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

Stämmer. Så Ister har fattat lite fel fast han redan har fått det förklarat för sig tidigare.

"BIOS - BIOS memory size - 256 Mbit"
"256 Mb Flash ROM"

@ToddTheOdd

Det är klart jag menar 256Mbit, har jag skrivit att det är megabyte😂
Jag kopierade bara från någon hemsida.

Permalänk
Medlem

En konsekvens kan förstås bli att AMD lättare kan sälja slut sina zen2 till de som inte vill uppgradera moderkortet också. Nu vet ju jag att bästa CPU till mitt X370-baserade moderkort kommer vara zen2. Risken är förstås att jag kanske väljer intel nästa gång beroende på vad som finns att välja på när jag ändå måste byta moderkort.

Får väl hoppas på prissänkningar av zen2 när zen3 släpps eller spana in begagnatmarknaden. Känner att jag inte vill lägga jättemycket pengar på att uppgradera CPU om moderkortet inte stöds längre. Sitter fortfarande med första generationens Ryzen CPU.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att man inte har signalerat ordentligt att 3000 var sista hållplatsen för 450/470 hade man vart tydlig med det så hade valet mellan 570 och 450/470 varit enklare nu sätter man folk i en onödig situation. 350/370 ägare tycker jag har en fin upgrade path ändå.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

@cyklonen:
Om ens så nya. Jag jobbar som kodknackare och sitter själv på en i5 2500k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@ToddTheOdd

Det är klart jag menar 256Mbit, har jag skrivit att det är megabyte? 😂
Jag kopierade bara från Asus hemsida.

Inte för att vara den men MB = Megabyte, Mb = Megabit, alltså om det är stort eller litet B påverkar vilken av dessa som menas, eftersom att ditt inlägg hade "MB" så tolkades detta som Megabyte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanyaIV:

Inte för att vara den men MB = Megabyte, Mb = Megabit, alltså om det är stort eller litet B påverkar vilken av dessa som menas, eftersom att ditt inlägg hade "MB" så tolkades detta som Megabyte.

Jag missade detta med stort och liten bokstav 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@ToddTheOdd

Det är klart jag menar 256Mbit, har jag skrivit att det är megabyte? 😂
Jag kopierade bara från någon hemsida.

Ja, det har du skrivit. "Jag har 256MB bios på mitt ASUS ROG Crosshair VIII Impact moderkort så vissa verkar ju ha tagit till storleken bra."

Kopiera från någon hemsida med korrekt information nästa gång så slipper du sprida felaktigheter.

Permalänk
Skrivet av kotz:

Min uppfattning var att AM4 skulle fungera hela vägen.
Kan inte minnas att AMD sa att deras CPU skulle fungera med vissa moderkort. Tyckte de sa att det skulle vara kompatibelt hela vägen??

"Avslutningsvis talar AMD om att sockel AM4 är tänkt att vara framtidssäker. Med det menas att även framtida processorer ska fungera med äldre moderkort, och vice versa. Enligt bolagets representanter är ett byte av infrastruktur inte aktuellt förrän DDR5 alternativt PCI Express 4.0 lanserats skarpt." Taget från sweclockers ryzen 1700x/1800x test.
Där låter det inte som att de sagt "ett x370 moderkort kommer stödja alla ryzen fram till am5" utan mer något de ska försöka få till.

Och sånt ska man aldrig räkna med, har inte företaget lovat så är risken stor att ekonomiavdelningen bestämmer att de vill tjäna pengar och sälja fler moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

"Avslutningsvis talar AMD om att sockel AM4 är tänkt att vara framtidssäker. Med det menas att även framtida processorer ska fungera med äldre moderkort, och vice versa. Enligt bolagets representanter är ett byte av infrastruktur inte aktuellt förrän DDR5 alternativt PCI Express 4.0 lanserats skarpt." Taget från sweclockers ryzen 1700x/1800x test.
Där låter det inte som att de sagt "ett x370 moderkort kommer stödja alla ryzen fram till am5" utan mer något de ska försöka få till.

Och sånt ska man aldrig räkna med, har inte företaget lovat så är risken stor att ekonomiavdelningen bestämmer att de vill tjäna pengar och sälja fler moderkort.

Och "PCI Express 4.0 lanserats skarpt" har ju lanserats skarpt nu så nog sjutton stämmer det som de sade/skrev redan då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

Ja, det har du skrivit. "Jag har 256MB bios på mitt ASUS ROG Crosshair VIII Impact moderkort så vissa verkar ju ha tagit till storleken bra."

Kopiera från någon hemsida med korrekt information nästa gång så slipper du sprida felaktigheter.

@ToddTheOdd

Missade du att jag skrev att jag blandade ihop stora och små bokstäver?
Eller är du en sådan som bara ska hacka på folk för att skapa tjaffs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, jag tror inte det. Genomsnittsköparen uppgraderar förmodligen från en femte eller sjätte generationens Intel. Du kan inte utgå från hur SweC-användare agerar.

Det är inte relevant för diskussionen. De som bygger en dator för att den ska stå sig i 4-5 år eller ännu längre berörs ju överhuvudtaget inte av uppgraderingsmöjligheter på samma moderkort. Det här drabbar dem som köper ett moderkort för att kunna ha kvar det över flera processorgenerationer. De siom köper en dator för att ha samma komponenter år efter år skulle inte ens drabbas om processorn så var fastsvetsad i moderkortet och moderkortet i sin tur i chassit, så jag förstår inte riktigt vad din poäng är. Om inget får vara ett problem för att "de flesta" inte drabbas så finns det inte många problem i världen alls.

Skrivet av bennyfax:

Köpte b450 Tomahawk Max för någon vecka sedan för att den skulle få stöd för 4000-serien. Kanske blir så ändå men om inte hoppar jag över kommande Ryzen som var ett planerat köp.

Exakt detta, och då är det pengar som de annars skulle fått som de nu går miste om. I min värld är det inte så smart ens rent ekonomiskt. Att behålla kompatibiliteten för en inkrementell uppgradering kan omöjligt vara dyrare än all deg de skulle fått in på folk med 400-seriens chipset som tänkt köpa Ryzen 4000, för att inte tala om hur det här påverkar bilden av dem som "The good guy". Sådant tar år att bygga upp men kan raseras fort om man ägnar sig åt kundfientliga pilicys.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vet vi något om framtida processorer efter Ryzen 4000? Tänker om det är sockelbyte på gång, stöd för DDR5 och sådant? Kanske värt hoppa över 500-seriens moderkort och vänta på nästa generation i så fall. Om man inte känner att man måste uppgradera i närtid menar jag.