SweCampers - Tråden om Friluftsliv

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Vad säger ni om kikare? Är det motiverat att ha med sig?

Jag bär inte med mig kikare. Ibland ångrar man sig. Oftast inte.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Tack för tipset, blir att handla gallret där

nemas

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Själv tycker jag att en spritbrännare är ganska bra. Framförallt så är de lättare, om inget hänt på den fronten det senaste decenniet. Att köra gas är bättre på det mesta men förutom vikten så kostar de även lite mer och har man en någorlunda tajt budget så hade jag lagt de pengarna på något annat.

I övrigt håller jag med dig!

Ja, det finns för- och nackdelar med båda. Små enmanskök som Primus Lite eller MSR Pocketrocket kostar en slant men väger knappt något och gasen är mellan 2-3 ggr effektivare än samma mängd T-sprit. Åas är det lättare att bara ta med sig den lilla slatt sprit man behöver om man är ute på en kort tur, med gasen måste man ju ta hela tuben varje gång.

Ett Trangia spritkök med två kastruller och brännare väger 700-1000 gr beroende på storlek, mitt Primus 750 gr. En 230gr gasflaska väger knappt 400 gr, samma energimängd sprit i en bränsleflaska väger ca 650-700 gr.

Själv kommer jag aldrig byta tillbaka till sprit, jag skrattar varje gång jag kokar upp vatten på gasköket och tänker på hur lång tid det tog med det gamla trangia-köket.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av T4kti:

Schysst tips! Blir att köpa lite olika beroende på situation och vandringdslängd

Jag kör på detta och det räcker för att köra två färdigrätter på en kokning. Allt utom tuben går ner i koppen så tar liten plats och enkelt att bygga ihop på ett par sekunder. Kokar ditt vatten ruskigt snabbt, blev nästan chockad första gången. Är inte av den typen som sätter igång och bakar bröd eller steker ägg när man är ute i naturen.
Även om torrmaten inte är en gastronomisk smaksensation så är det ändå riktigt gott när man sitter ute på fjället och njuter av fint väder. Köpte torrmat för en längre vandring som inte blev av så jag och sambon åt det hemma innan de skulle bli förstört, inte alls lika gott och hela känslan försvann. Torrmat ska ätas ute i naturen.

https://www.addnature.com/primus-lite-M598684.html?cgid=23633...

Skrivet av htbtoma:

Det är bambu du söker, sitter som en smäck även efter en löprunda eller fotbollsmatch. De är verkligen godsent. Håller och betydligt längre, kalsonger som jag gav ca 150kr paret för på Ullared för 5 år sedan är fortfarande som nya 🙂 bara blivit hål pga trådar som släppt i ett av ca 20 par jag köpt. Det är detta ”märke” även Ullared saluför https://sovtex.se/klader/underklader-herr/boxerkalsong-bambu-...

Tackar för tipset, ska kolla upp dessa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Är det någon som är sugen på att gå steget längre och bygga sin egen kanot så har jag en ritning för det som inte kommer bli byggd då mitt garage var för litet. Sånt kanske man borde kollat innan man köpte ritningen kan man tycka

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag kör på detta och det räcker för att köra två färdigrätter på en kokning. Allt utom tuben går ner i koppen så tar liten plats och enkelt att bygga ihop på ett par sekunder. Kokar ditt vatten ruskigt snabbt, blev nästan chockad första gången. Är inte av den typen som sätter igång och bakar bröd eller steker ägg när man är ute i naturen.
Även om torrmaten inte är en gastronomisk smaksensation så är det ändå riktigt gott när man sitter ute på fjället och njuter av fint väder. Köpte torrmat för en längre vandring som inte blev av så jag och sambon åt det hemma innan de skulle bli förstört, inte alls lika gott och hela känslan försvann. Torrmat ska ätas ute i naturen.

https://www.addnature.com/primus-lite-M598684.html?cgid=23633...

Tackar för tipset, ska kolla upp dessa.

Tack för tipset och input, blir om jag och sambon bara ska ut Mimer-kitet med större kastruller blir till lite längre vandringar när vi kanske är 4-5 st som ska vandra!

Permalänk
Avstängd

På drygt en dag har tråden redan 3 sidor om uteliv i ett forum om teknik och datorer med innesittande nördar
Vi kan nog snart stoltsera som utsidan.se 2

Bra initiativ av @anon242437 att starta denna tråd, tack.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zarkov:

Ja, det finns för- och nackdelar med båda. Små enmanskök som Primus Lite eller MSR Pocketrocket kostar en slant men väger knappt något och gasen är mellan 2-3 ggr effektivare än samma mängd T-sprit. Åas är det lättare att bara ta med sig den lilla slatt sprit man behöver om man är ute på en kort tur, med gasen måste man ju ta hela tuben varje gång.

Ett Trangia spritkök med två kastruller och brännare väger 700-1000 gr beroende på storlek, mitt Primus 750 gr. En 230gr gasflaska väger knappt 400 gr, samma energimängd sprit i en bränsleflaska väger ca 650-700 gr.

Själv kommer jag aldrig byta tillbaka till sprit, jag skrattar varje gång jag kokar upp vatten på gasköket och tänker på hur lång tid det tog med det gamla trangia-köket.

Det jag tycker är värst med spritköket är inte vikten. För min del är skillnaden marginell, och jag har vanligen bara med mig bränsle på nå halvkilo ändå. Och tiden för uppvärmning spelar mindre roll för mig (även om det är en reell bonus med gas).
Nä, spritkökets jobbigaste del (tycker jag iaf) är att det sotar ner kastrullerna så himla mycket. Det blir mer disk, mer rengöring och mer smuts ändå. Gas är himmelskt mycket bättre där.
Plus oron att spritbehållaren ska läcka ut t-röd. Gasbehållaren är mer pålitlig.

Men jag har kvar spritköket ändå för jag har alltid Tröd till hands. Lättare att få tag i Tröd, se till att bränslebehållaren alltid är fylld. Trist med 4 halvtomma gasflaskor som man inte vet om de kommer räcka.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det jag tycker är värst med spritköket är inte vikten. För min del är skillnaden marginell, och jag har vanligen bara med mig bränsle på nå halvkilo ändå. Och tiden för uppvärmning spelar mindre roll för mig (även om det är en reell bonus med gas).
Nä, spritkökets jobbigaste del (tycker jag iaf) är att det sotar ner kastrullerna så himla mycket. Det blir mer disk, mer rengöring och mer smuts ändå. Gas är himmelskt mycket bättre där.
Plus oron att spritbehållaren ska läcka ut t-röd. Gasbehållaren är mer pålitlig.

Men jag har kvar spritköket ändå för jag har alltid Tröd till hands. Lättare att få tag i Tröd, se till att bränslebehållaren alltid är fylld. Trist med 4 halvtomma gasflaskor som man inte vet om de kommer räcka.

Tips!

Väg gasflaskan när den är ny och skriv vikten under till. Väg den igen innan tur för att veta hur mycket gas du har kvar. Angiven vikt på flaskan är bara gasen.

När det kommer till sotigt kök så har jag bara accepterat läget. Särskilt som jag använder mina Trangia-kärl över öppen eld också

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@guran4670: Jag har läst om detta (10-15%), men som sagt, jag kör mina kärl över öppen eld iaf; och den sotar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

@Söderbäck: Blanda lite vatten i spriten i blandaren så sotar det inte (nej jag skämtar inte).

Permalänk

@GLaDER: Yes! Var inte tanken att svara på ditt inlägg utan söderbäcks, men jisses vad snabb du var!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Hej! Jag hittade ingen tråd om detta så tänkte att jag skapar en. Fick förra sommaren lite lätt upp ett intresse för friluftsliv som senare växt på sig lite under vintern. Det handlar främst om camping och just nu väntar jag på att nätterna ska bli lite varmare då de fortfarande inte ligger över 10+ vilket jag gärna inte går under just nu med min erfarenhet och utrustning. Jag klassar mig själv väldigt mycket som nybörjare och har inte tälta särskilt mycket förutom några enstaka gånger i ungdomen och när man varit på festival men det var lite en annan sak än det jag är ute efter nu, även om det involverade tält.

Tyvärr körde jag igång ganska sent på säsongen förra året och fick avbryta mina försök på morgonen efter sömnlösa nätter i mitt (ej regntäta) Biltematält pga regn och ett skumgummiliggunderlag jag lånat ur farsans förråd som ej kunde erbjuda tillräckligt med komfort för att sömnen skulle infinna sig propert.

Men bortom just den misslyckade sömnen var ändå helhetsupplevelsen riktigt härlig! Sitta runt en eld med polarna och smutta på en öl och dra rövarhistorier, laga mat och koka kaffe samt fotografera den klara natthimlen och sjön när de första solstrålarna letar sig fram mellan träden osv osv.

Målbilden är att klara sig iaf ett par dagar i naturen och att kunna vandra omkring och slå läger på nya platser varje dag, alltså inte campa vid bilen som jag gjort hittills. Jag förstår att man måste krypa innan man kan gå men jag hoppas att vi här kan utbyta idéer och hjälpa varandra med allt som kan röra det här vad det gäller hur man packar rätt, fina platser man kan campa på, med mera.

Jag bor i Umeå så tar gärna tips om platser relativt nära men har bil så några timmar bort är inga problem. Det jag saknar i min utrustning är primärt ett kök och uppblåsbar lättviktsmadrass. Det finns säkert en hel del saker jag inte vet att jag saknar ännu. Jag hittade en guide för hur man packar rätt på Naturkompaniets sida som även hade en utrustningslista i PDF-format man kan skriva ut och checka av.

Haha! tänkte precis skapa en tråd idag, men såg att du redan gjort det - grymt!

Jag är på jakt efter en bra ryggsäck att vandra dagsturer på men på senare tid även kunna gå längre turer med, PCT etc.
Tittar på fjällrävens KEB på 52L/75L och Kajka 85L är det overkill med 85L-rygga?

https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-unisex-kajka-85-blac...
https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-herr-keb-72-olive-de...
https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-herr-keb-52-black-bl...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran4670:

@GLaDER: Yes! Var inte tanken att svara på ditt inlägg utan söderbäcks, men jisses vad snabb du var!

Snabbare än min egna skugga. (Skämt åsido, en snabb lunch-browsning som tajmade rätt.)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Haha! tänkte precis skapa en tråd idag, men såg att du redan gjort det - grymt!

Jag är på jakt efter en bra ryggsäck att vandra dagsturer på men på senare tid även kunna gå längre turer med, PCT etc.
Tittar på fjällrävens KEB på 52L/75L och Kajka 85L är det overkill med 85L-rygga?

https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-unisex-kajka-85-blac...
https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-herr-keb-72-olive-de...
https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-herr-keb-52-black-bl...

85L för dagstur ska vara overkill, annars bär du för mycket. När jag går på dagstur brukar jag använda en Paragon 38L, och det finns många som skulle hävda att 38L är mycket för en dagsturssäck.

Om du vill ha en ryggsäck som kan dubblera som både dagsryggsäck och "stanna över natt" blir steget ganska stort, imho. Helt plötsligt ska du få med tält, sovsäck, liggunderlag, ombyte, osv. Steget är större mellan dagsturssäck och "stanna en natt" än mellan att kunna stanna en natt och fem. Det som skiljer en ennattstur från en flerdagarstur (för mig) är mängden mat, och möjligen ett ombyte extra. Annars är allt samma.

Åter till ämnet. För dagstur borde du klara dig på <40L, ska du vara borta över natt skulle jag gå upp till 60L, ska du vara borta över natt på vintern skulle jag gå upp till 80L. Du kan ju alltid köpa hem en säck, packa den, och byta om du inte får plats med dina grejer.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Haha! tänkte precis skapa en tråd idag, men såg att du redan gjort det - grymt!

Jag är på jakt efter en bra ryggsäck att vandra dagsturer på men på senare tid även kunna gå längre turer med, PCT etc.
Tittar på fjällrävens KEB på 52L/75L och Kajka 85L är det overkill med 85L-rygga?

https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-unisex-kajka-85-blac...
https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-herr-keb-72-olive-de...
https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-herr-keb-52-black-bl...

Tipsar om Osprey Atmos 65, lätt, välventilerad, omtyckt av många! Man kan få den för ~1800 kr på rea. Väger mindre än fjällrävens 52 l som du länkade.

OBS. Till mer än en dagstur då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Tipsar om Osprey Atmos 65, lätt, välventilerad, omtyckt av många! Man kan få den för ~1800 kr på rea. Väger mindre än fjällrävens 52 l som du länkade.

OBS. Till mer än en dagstur då.

Tittat lite på osprey innan och har en 20L sådan, men tyckte inte alls den satt skönt. provade en polares fjällräven och den satt mycket skönare. får fundera ett tag till hur jag gör.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tittat lite på osprey innan och har en 20L sådan, men tyckte inte alls den satt skönt. provade en polares fjällräven och den satt mycket skönare. får fundera ett tag till hur jag gör.

Man får se till att ställa in den rätt, med rätt inställning kändes Atmosen perfekt, men vi alla ser ju olika ut och har olika preferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Man får se till att ställa in den rätt, med rätt inställning kändes Atmosen perfekt, men vi alla ser ju olika ut och har olika preferenser

Jag får gå in till affärerna och prova helt enkelt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Absiden är alltså själva förmaken till tältet? Jag tänkte ej på den då jag själv har ett billigare tält som saknar den men så kan man förstås göra att man stoppar stora delar av utrustningen där

Tack så mycket för ditt inlägg, tycker det du sa om att ryggsäcken kan vara för stor lät vettigt för jag tänker precis som du att hellre för stor än för liten men så kanske ej är fallet alla gånger. Dock tar kamera och drönare med sina tillbehör ganska mycket plats men hinner ju klura på det där ett tag innan inköp

Jupp. Enda nackdelen med att ha saker i absiden är att det normalt sett inte har ett golv så om det är blött ute får man tänka lite extra innan man lägger sin packning eller hund där. Själv brukar jag bara lägga min ryggsäck med regnskyddet nedåt och det har fungerat bra än så länge. Och med det sagt så vill jag även säga att regnskydd till sin ryggsäck är väldigt bra att ha. Är man på en budget kan man göra en av en stor sopsäck men ett riktigt skydd är förstås både bättre, enklare och marginellt snyggare,

Skrivet av Stefflo:

Något jag är nyfiken på är vilka kalsonger ni har när ni vandrar? Jag kör med mina vardagskallingar, salming men känner att jag skulle behöva något bättre som inte skaver när man blir svettig och ska gå längre.

Jag har både ull, bomull och något syntetiskt supertorrlättviktgrej. Jag har glömt bort märket på den senare och etiketten är sedan länge bortskavd men det är i alla fall den jag alltid har med mig, den är bekväm, bra och väger hälften så mycket som mina andra kalsonger. Nu är jag visserligen inte den gramjägaren som jag låter som men varför ta något tyngre om man har alternativ?
Däremot skulle jag inte köpa de igen, har för mig att ett par kostade drygt 200 kronor vilket är för mycket för den lilla förtjänst man får, i alla fall om man frågar mig.

Skrivet av superapan:

Att kalla sig camper i dessa ketsar, modigt!

Då ska man inte gå till utsidan.se Jag vette tusan om ens Lars Monsen hade fått kalla sig friluftsmänniska där

Om man inte vet vem Lars är så rekommenderar jag att titta och läsa lite om honom. Han är en härlig norrman som är mycket i naturen, bland annat har han varit ett helt år norr om polcirkeln i Norge/Sverige/Finland. Fanns förut på svt men nu hittar jag det inte, finns dock på nrk och han har en ganska enkel norsk dialekt så det ska nog inte vara något problem.
https://tv.nrk.no/serie/et-aar-paa-tur-med-lars-monsen

Det jag gillar med honom är att han är ganska down to earth och även om han är betydligt tuffare än 99 % av befolkningen så gör han sånt som många av oss ändå skulle vilja göra. Med andra ord inte alls som Bear Grylls och dylika personer.

Skrivet av T4kti:

Vad säger ni om kikare? Är det motiverat att ha med sig?

Inte för mig. Är man i fjällen eller andra ställen med fina utsikter kan det vara trevligt men för mig går det lika bra utan. Är man däremot fågelintresserad så kan jag se vitsen med det. Problemet är att de kikare som är riktigt bra väger lika mycket som de är otympliga.

Permalänk
Medlem

Kul tråd.

Jag har inte kommit ut ännu men började införskaffa lite grejer förra året. Rätt mycket gick att köpa rejält nedsatt på hösten.

Min lilla twist på det hela är att jag inte vandrar utan kör mc.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Tack för ditt inlägg Ska kolla mer info om Björnlandet men två timmar från Umeå var inte farligt alls så det lär bli en destination i sommar! Det är nog mitt största problem att jag inte vet vart jag ska fara å campa men behöver ”träna” lite mer lokalt innan jag ger mig ut i ”skarpt” läge.

Kläder har jag tillräckligt med för mina förmodade behov så ska ej behöva handla något speciellt där och håller med om att man nog ska börja med att ta det man har.

Vad det gäller kök behöver jag ett som jag skrev tidigare men behöver icke vara något fancy utan något som räcker åt 1-2 personer då jag ej räknar med att bli mer än så. Jag har en liten ihopvikbar stekpanna men kanske blir en kastrull också.

Om jag skulle köpa nya saker för primärt skogen så skulle jag köpt;

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3659334
och en brännare
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3014986

Kör dem direkt på elden, utan galler. Det kan du köpa senare om du vill.

Om du redan har en stekpanna så kanske https://www.naturkompaniet.se/trangia-kittelk175-ex0001576/ samt naturkompaniet.se/trangia-tanghandtagth25-ex0001605/ vara ett billigare val. Men jag skulle prioriterat att allt packas i varandra samt att man får en förvaringspåse så man slipper sot i väskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jupp. Enda nackdelen med att ha saker i absiden är att det normalt sett inte har ett golv så om det är blött ute får man tänka lite extra innan man lägger sin packning eller hund där. Själv brukar jag bara lägga min ryggsäck med regnskyddet nedåt och det har fungerat bra än så länge. Och med det sagt så vill jag även säga att regnskydd till sin ryggsäck är väldigt bra att ha. Är man på en budget kan man göra en av en stor sopsäck men ett riktigt skydd är förstås både bättre, enklare och marginellt snyggare,

Jag har både ull, bomull och något syntetiskt supertorrlättviktgrej. Jag har glömt bort märket på den senare och etiketten är sedan länge bortskavd men det är i alla fall den jag alltid har med mig, den är bekväm, bra och väger hälften så mycket som mina andra kalsonger. Nu är jag visserligen inte den gramjägaren som jag låter som men varför ta något tyngre om man har alternativ?
Däremot skulle jag inte köpa de igen, har för mig att ett par kostade drygt 200 kronor vilket är för mycket för den lilla förtjänst man får, i alla fall om man frågar mig.

Då ska man inte gå till utsidan.se Jag vette tusan om ens Lars Monsen hade fått kalla sig friluftsmänniska där

Om man inte vet vem Lars är så rekommenderar jag att titta och läsa lite om honom. Han är en härlig norrman som är mycket i naturen, bland annat har han varit ett helt år norr om polcirkeln i Norge/Sverige/Finland. Fanns förut på svt men nu hittar jag det inte, finns dock på nrk och han har en ganska enkel norsk dialekt så det ska nog inte vara något problem.
https://tv.nrk.no/serie/et-aar-paa-tur-med-lars-monsen

Det jag gillar med honom är att han är ganska down to earth och även om han är betydligt tuffare än 99 % av befolkningen så gör han sånt som många av oss ändå skulle vilja göra. Med andra ord inte alls som Bear Grylls och dylika personer.

Inte för mig. Är man i fjällen eller andra ställen med fina utsikter kan det vara trevligt men för mig går det lika bra utan. Är man däremot fågelintresserad så kan jag se vitsen med det. Problemet är att de kikare som är riktigt bra väger lika mycket som de är otympliga.

Jag är ju tyvärr fågelintresserad (och av djurlivet generellt).. så funderar på en duglig, liten en.. typ Silvas lille variant med 10x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Jag är ju tyvärr fågelintresserad (och av djurlivet generellt).. så funderar på en duglig, liten en.. typ Silvas lille variant med 10x.

Är du fågelintresserad är det ett måste med kikare, dock skulle jag ta något rejälare än det du föreslår. 10x25 funkar som extrakikare om man har en tub skulle jag säga, men har du bara med dig en kikare så satsa på en 8x42 istället. Väger inte jättemycket, men betydligt bättre optiska egenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Tack för ditt tips men jag hittade inte just så mycket info om tältet på sidan. Vad tror du om denna ryggsäck? Jag har ju ett tält (som inte är supermycket att ha när det regnar) men flickvännen sa nyss att svärmor kanske hade ett tält så avvaktar lite och ser vad det är för något. Just nu är det väl ryggsäcken som är prio 1 att börja med.

https://www.hikersblog.co.uk/wild-country-zephyros-2-tent-rev...
http://www.geared4camping.com/wild-country-zephyros-two-man-t...
https://www.youtube.com/watch?v=1j6B_ezoetI
https://www.youtube.com/watch?v=MjsTU8bFIoM en som inte gillar det (mest för att det var för litet i hans tycke)

Jag har själv ett Terra Nova laser 2-mannatält som är en lättviktsversion av Zephyros, men min pappa har vi köpt ett zephyros till och han har använt det på veckolånga fjällvandringar med mig. Det är väldigt prisvärt för ett tält som ändå är ett seriöst och som man kan lita på. De största problemen med hans tält är att det inte är jättebra ventilerat och att ändpinnen hoppade ur sitt fäste ibland, men bägge saker verkar de ha fixat i den versionen som säljs nu. Absiden som går längs sidan är inte jättestor, men man kan ha en del packning inne i tältet eftersom det är en 2-manna version. Vill du ha ett lite större tunneltält men som då väger mer också kanske detta är bra https://www.terra-nova.co.uk/all-tents/2-man-tents/hoolie-2-t...

Ryggsäcken vet jag inget om det bästa vore om du kunde testa den själv. Jag tycker det viktigaste är hur bra det sitter på ryggen och framförallt hur bra axelremmar och avbärarbältet är. Avbärarbältet ska i princip kunna bära hela vikten och sitta som fastgjutet på höften.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Inaktiv

Frågan är om man kanske ska unna sig en finare rygga ändå... Tesla och AMD har varit goda mot mig så har lite pengar att plocka där men som jag skrev tidigare har jag många inköp som behövs göras. Ska knata över till Naturkompaniet nu och kika på deras grejer.

”Köp billigt, köp dyrt”(?) som man brukar säga. Dvs jag vill inte köpa något billigt som inte är något att ha i längden för då måste jag ju ändå köpa nytt sen igen så ibland är det värt att lägga lite till

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakwetu:

https://www.hikersblog.co.uk/wild-country-zephyros-2-tent-rev...
http://www.geared4camping.com/wild-country-zephyros-two-man-t...
https://www.youtube.com/watch?v=1j6B_ezoetI
https://www.youtube.com/watch?v=MjsTU8bFIoM en som inte gillar det (mest för att det var för litet i hans tycke)

Jag har själv ett Terra Nova laser 2-mannatält som är en lättviktsversion av Zephyros, men min pappa har vi köpt ett zephyros till och han har använt det på veckolånga fjällvandringar med mig. Det är väldigt prisvärt för ett tält som ändå är ett seriöst och som man kan lita på. De största problemen med hans tält är att det inte är jättebra ventilerat och att ändpinnen hoppade ur sitt fäste ibland, men bägge saker verkar de ha fixat i den versionen som säljs nu. Absiden som går längs sidan är inte jättestor, men man kan ha en del packning inne i tältet eftersom det är en 2-manna version. Vill du ha ett lite större tunneltält men som då väger mer också kanske detta är bra https://www.terra-nova.co.uk/all-tents/2-man-tents/hoolie-2-t...

Ryggsäcken vet jag inget om det bästa vore om du kunde testa den själv. Jag tycker det viktigaste är hur bra det sitter på ryggen och framförallt hur bra axelremmar och avbärarbältet är. Avbärarbältet ska i princip kunna bära hela vikten och sitta som fastgjutet på höften.

Tackar ödmjukast för tipset Ska läsa recensionerna sen när jag får tid men gillade prislappen iaf haha

Permalänk
Inaktiv

Har varit på NK nu och fick hjälp av en som jobbade där. Det blev en Osprey Kestrel 68L samt en spider gasolbrännare och nå ullstrumpor Längtar som fan att gå av arbetet på måndagmorgon och fara på en dagstur när jag vaknar. Ska bli kul att inviga brännaren och min lilla panna.

Edit: Ser att vi har något här i Umeå som heter Tavelsjöleden på 40 km vilket kan vara lämpligt att börja med. Då behövs nog inte särskilt mycket packning iom att jag inte kommer tälta

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Är du fågelintresserad är det ett måste med kikare, dock skulle jag ta något rejälare än det du föreslår. 10x25 funkar som extrakikare om man har en tub skulle jag säga, men har du bara med dig en kikare så satsa på en 8x42 istället. Väger inte jättemycket, men betydligt bättre optiska egenskaper.

Tackar tackar! Beställde denna för 399 :- https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kamera-och-foto/kikare/...
Verkar inte väga allt för mycket, hoppas den duger

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Har varit på NK nu och fick hjälp av en som jobbade där. Det blev en Osprey Kestrel 68L samt en spider gasolbrännare och nå ullstrumpor Längtar som fan att gå av arbetet på måndagmorgon och fara på en dagstur när jag vaknar. Ska bli kul att inviga brännaren och min lilla panna.

Edit: Ser att vi har något här i Umeå som heter Tavelsjöleden på 40 km vilket kan vara lämpligt att börja med. Då behövs nog inte särskilt mycket packning iom att jag inte kommer tälta

40km är väldigt långt för en dagstur. Beware!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕