Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Oj wall-of-text, men pengarna som betalas ut till den som får a-kassa kommer fortfarande från statskassan och inte från några insamlade pengar från medlemmarna. A-kasseavgiften du betalar in är bara en medlemsavgift.

Ja pengarna kommer från statskassan, precis som alla andra bidrag som betalas ut.

Jag skulle snarare säga att A-kassan är en typ av grundläggande inkomstförsäkring och inte någon medlemsavgift. Har du och jag samma jobb med 30 000:- i månaden och blir arbetslösa så får jag som är med i A-kassan 20 000:- och du som står utanför 8 000:-.

När nu Regeringen vill att alla ska ha rätt till maxbeloppet på 20 000 istället för grundbeloppet på 8 000 så kostar det pengar (ca elva miljarder sägs det). Det är pengar som måste fram och tidigare så har A-kassaavgiften höjts vid hög arbetslöshet (även om det måste kompenseras på annat håll också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Nu blev jag nyfiken, så du har förhandlat fram alla dina skydd & rättigheter du har på en arbetsplats själv?

Nej, läste du mitt tidigare inlägg? Jag har förhandlat fram de förmåner som inte redan är erbjudna från min arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är därför det är något för de bästa. Jag jobbar ibland emot en tekniker som enbart genom detta sätt drar i 2 miljoner per år. Om företaget slutar anlita honom så fixar han ett nytt jobb så lätt.
Så mitt råd är något för de bästa. Där man kan vara bäst inom mycket, jag känner systemutvecklare, snickare, elektriker, taxiförare etc som jobbar som jag beskriv.

Har en historia om en kille som gjorde sina sommarjobb under tiden han pluggade på högskolan och sitt examensjobb hos ett större svenskt företag. Han valde att bli konsult istället för att bli anställd av bolaget. Han blev av med jobbet då Corona slog till, ville tillbaka till bolaget som han hade alla kontakter och där han först blev erbjuden arbete men fick nej. Nu jobbar han som undersköterska istället.

Varje mynt har en till sida, ofta ser vi vad vi vill se och jag unnar alla som har entreprenörsandan och täljer guld, men jag tror inte det är rätt väg för den breda massan som värderar trygghet högre än mycket pengar. Observera, detta är min åsikt som inte baseras på någon fakta och att jag inte vill misstolkas som att jag missunnar någon att vara deras egna lyckas smed.

Sorry @OP för OT diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Nej, läste du mitt tidigare inlägg? Jag har förhandlat fram de förmåner som inte redan är erbjudna från min arbetsgivare.

Och dom förmåner som din arbetsgivare erbjuder har ett eventuellt fackförbund inte haft något med att göra på något sätt?
Som sagt jag blev nyfiken & då uppkommer frågor.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Facket är för mig självklart att vara med i. En chef för ett företag jag jobbade åt förr blåste mig på pengar. Fick på tok för låg lön, pratade med facket och dom hade möten med chefen i fråga. Fick tillbaka varje krona han blåst mig på + att han fick punga ut extra i avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag skrev att man ska tänka på att pengarna man betalar in kan gå till politiska partier man inte stödjer.

Från den meningen så antar du att jag menar förbund som stödjer S och du gissar på anledningen till varför jag inte vill betala pengar till vissa fack, som jag inte nämner vid namn, och drar paralleller till Kina. Du försöker bygga en halmgubbe och påstå att jag stödjer brott mot mänskliga rättigheter. Vidare drar du sig för att svara på om ditt argument även är applicerbart på alla som skulle protestera och gå ur t.ex. LO om de gick ut imorgon och uttalade stöd för SD, M eller KD.

Ska vi globalisera varje frågeställning kommer vi aldrig komma någon vart i någon diskussion, så jag kan tycka att det är lite onödigt att dra Kinaparalleller. Den kopplingen kan göras i ALLA ämnen.

edit: För att förtydliga. Jag är varken motståndare eller påhejare till facket, utan snarare neutral. Det jag skriver kommer från personliga erfarenheter och vissa fack kommer jag aldrig gå med i (igen) men är medlemmarna nöjda så är väl det bra. TS frågade efter olika synpunkter angående facket och jag såg ingen som påpekat att de flesta (alla?) är politiserade. Kan vara värt att tänka på när man väljer att gå med eller stå utanför.

Jag är med i Facket, röstade på SD i riksdagsvalet, S i landstingsvalet samt V i kommunfullmäktige (min far roterar väl i graven, han var tjänsteman & råsosse som hatade fascister & kommunister) ..
Att facken samarbetar med S har med att S driver fackets frågor, skulle C/M/SD eller någon annan av någon konstig outgrundlig anledning börja driva fackets frågor så skulle sannolikt facket stödja dom i stället med stora protester som följd, men så fungerar verkligheten.

Men det är märkligt att man ska vara medveten om att facket stöder S trodde det var allmän kännedom precis som Kinas kränkningar av mänskliga rättigheter? Halmgubben färdig, eller?

Men att ställa sig utanför facket enbart för att förbundet är eller kan vara politiserat (förmodligen är alla förbund direkt eller indirekt politiserade) om man gör det så tycker jag man verkligen ska tänka över det innan man tar beslutet!
Man ska inte glömma dom lokala klubbarna där finns många eldsjälar som endast vill att vi ska få det bättre, anställda som arbetsgivare/företagare!

Edit:
Och tjänar företagen; pengar tjänar vi pengar, då konsumerar vi mera & som bekant - money makes th... ^^

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hur bra eller dåligt man upplever facket beror exceptionellt mycket på vilka/vilken det är som är lokal fackrepresentant(er) på just den arbetsplatsen man jobbar. När ett företag väl bestämt sig för att avskeda är det supersvårt att stoppa dem, de kan åberopa arbetsbrist, att man har felaktig kompetens eller bara helt enkelt att företaget går dåligt. Facket kanske i bästa fall kanske fixa lite bättre villkor men oerhört ofta är de totalt maktlösa.

Jag är inte med i facket på den arbetsplats där jag jobbar nu (bra arbetsgivare) men möjligt jag blir det på nästa, vem vet.

Men min poäng är: Risken minskar inte att bli avskedad bara för att man är med i facket vilket man kanske kunde få för sig när man gick i skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Och dom förmåner som din arbetsgivare erbjuder har ett eventuellt fackförbund inte haft något med att göra på något sätt?
Som sagt jag blev nyfiken & då uppkommer frågor.

Det kan jag inte svara på, jag har inte analyserat min arbetsgivares utgångspunkt. Men samtidigt kunde jag inte bry mig mindre i om det är jultomten eller facket som fått arbetsgivaren att ha den utgångspunkt denne har gällande förmåner.

Det påverkar liksom inte slutresultatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

.... Utöver det så är de mest ett hinder numer. Har de kollektivavtal på arbetsplatsen så är du ändå 'körd' i meningen att det är unionen som löneförhandlar fram årets lönepott, hur det ska fördelas (om någon grupp såsom icke-binära ska lyftas fram extra) o.s.v. o.s.v.

Detta är dock en sanning med modifikation. Det facket förhandlar är en genomsnittlig löneökning i bolaget. Säg att det t.ex. är 3% för 2020. Det betyder att vissa får 3% ökning, vissa får 10% vissa får 0%. Sen har arbetsgivaren nästan alltid en pott pengar avsatt utöver den budgeterade löneökningen som man kommer överens om med facket för så kallad "lönejustering" som man använder när den anställda på något sätt visar sig vara helt fel lönesatt baserat på sina arbetsuppgifter, nya ansvarsområden eller marknadslönen för den typen av tjänst. Så det finns ofta en möjlighet att få lönen justerad rejält om man vet vad man pratar om. Jag har fått lönen justerad 15-20% ett par gånger. Men som sagt, det ska vara extraordinära anledningar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Det kan jag inte svara på, jag har inte analyserat min arbetsgivares utgångspunkt. Men samtidigt kunde jag inte bry mig mindre i om det är jultomten eller facket som fått arbetsgivaren att ha den utgångspunkt denne har gällande förmåner.

Det påverkar liksom inte slutresultatet

Men du vet inte om du drar nytta av något som ett fackförbund förhandlat fram, eller hur?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hur bra eller dåligt man upplever facket beror exceptionellt mycket på vilka/vilken det är som är lokal fackrepresentant(er) på just den arbetsplatsen man jobbar. När ett företag väl bestämt sig för att avskeda är det supersvårt att stoppa dem, de kan åberopa arbetsbrist, att man har felaktig kompetens eller bara helt enkelt att företaget går dåligt. Facket kanske i bästa fall kan fixa lite bättre villkor men oerhört ofta är de totalt maktlösa.

Jag är inte med i facket på den arbetsplats där jag jobbar nu (bra arbetsgivare) men möjligt jag blir det på nästa, vem vet.

Men min poäng är: Risken minskar inte att bli avskedad bara för att man är med i facket vilket man kanske kunde få för sig när man gick i skolan.

Risken minskar i bemärkelsen att det är svårare att felaktigt avskeda någon när det finns hjälp i form av folk som kan vilka lagar och regler som gäller, då den genomsnittlige anställde av naturliga skäl sällan är helt påläst. Annars är det förstås som du säger, men även där kan facket hjälpa genom att se till att allt går korrekt till. Det är inte alls ovanligt att företag gör fel, och inte bara av hänsynslöshet utan för att man ibland bara missat vissa regler. Såklart finns det ju sämre fackrepresentanter också.

Fördelen med bra fackförbund blev för mig än mer klar när jag spenderade några månader i USA på företag mitt företag köpt upp. De anställda hade röstat nej till att ansluta sig till ett fack (med mycket påtryckningar från ledningen) och de hade verkligen inte ens i närheten av lika mycket att säga till om som svenska arbetare. Nu är det förstås inte en helt rättvis jämförelse då USA inte har samma lagar som Sverige, vilket ändrar vilka handlingsmöjligheter fackförbund i de respektive länderna har, men det var ändå tragiskt att se och de flesta av de jag pratade med som röstat nej ångrade sig idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Har en historia om en kille som gjorde sina sommarjobb under tiden han pluggade på högskolan och sitt examensjobb hos ett större svenskt företag. Han valde att bli konsult istället för att bli anställd av bolaget. Han blev av med jobbet då Corona slog till, ville tillbaka till bolaget som han hade alla kontakter och där han först blev erbjuden arbete men fick nej. Nu jobbar han som undersköterska istället.

Varje mynt har en till sida, ofta ser vi vad vi vill se och jag unnar alla som har entreprenörsandan och täljer guld, men jag tror inte det är rätt väg för den breda massan som värderar trygghet högre än mycket pengar. Observera, detta är min åsikt som inte baseras på någon fakta och att jag inte vill misstolkas som att jag missunnar någon att vara deras egna lyckas smed.

Sorry @OP för OT diskussionen.

Isåfall gör han ett väldigt viktigt arbete idag, och han kommer troligtvis fortsätta ha arbete som undersköterska.

Jobbar du inom privatsektor även om det så må vara ett svenskt storbolag så är inget säkert idag, det må komma några ekonomiska ljusglimtar stundtals, men dessa bör betraktas som tillfälliga. Europa har en lång djup väg neråt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag är med i Facket, röstade på SD i riksdagsvalet, S i landstingsvalet samt V i kommunfullmäktige (min far roterar väl i graven, han var tjänsteman & råsosse som hatade fascister & kommunister) ..
Att facken samarbetar med S har med att S driver fackets frågor, skulle C/M/SD eller någon annan av någon konstig outgrundlig anledning börja driva fackets frågor så skulle sannolikt facket stödja dom i stället med stora protester som följd, men så fungerar verkligheten.

Men det är märkligt att man ska vara medveten om att facket stöder S trodde det var allmän kännedom precis som Kinas kränkningar av mänskliga rättigheter? Halmgubben färdig, eller?

Men att ställa sig utanför facket enbart för att förbundet är eller kan vara politiserat (förmodligen är alla förbund direkt eller indirekt politiserade) om man gör det så tycker jag man verkligen ska tänka över det innan man tar beslutet!
Man ska inte glömma dom lokala klubbarna där finns många eldsjälar som endast vill att vi ska få det bättre, anställda som arbetsgivare/företagare!

Edit:
Och tjänar företagen; pengar tjänar vi pengar, då konsumerar vi mera & som bekant - money makes th... ^^
https://youtu.be/PIAXG_QcQNU

LOs manliga medlemmar röstar ju redan i huvudsak på SD, men tror aldrig LO släpper S-stämpeln. De ska ju "lära upp sina medlemmar" eftersom medlemmarna har fel åsikt. LO kritiserar S lite nu, precis som V men det kommer inte resultera i någonting tror jag. De kommer bara slänga ur sig någon floskel om att "alternativen är sämre" även om t.ex. SD skulle börja driva klassiska sossefrågor.

Att LO och Kommunal stödjer sossarna vet nog i princip alla, men hur är det med Unionen? SI? Det vet inte jag på rak arm utan att kolla upp. Är det verkligen så att alla fackförbund gillar sossarna bäst?

Självklart så måste man göra en samlad bedömning, som du säger så om enda argumentet för att inte vara med i facket är för att facket är politiserat så är man ute på tunn is. Det är bara en aspekt av många.

Kan ha haft lite svårt att få fram mitt budskap i tidigare inlägg och kanske överanalyserat vissa ord du skrev, det blir så att säga lite svart/vitt i text ibland. Det är inte första eller sista gången jag överanalyserar och hänger upp mig på vissa ord :). Tack för att du skrev ett vettigt och sansat svar för att hålla diskussionen på rätt spår.

Permalänk
Medlem

Tack för en givande diskussion. Kommer välja att gå med i Unionen, tycker att fördelarna ändå väger upp nackdelarna och avgiften är inte orimlig för det man får då det behövs.

Permalänk
Medlem

Är bara med i a-kassan, har aldrig behövt något fackligt stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är bara med i a-kassan, har aldrig behövt något fackligt stöd.

Hur påverkar det dig vid löneförhandlingar eller generella förhandlingar om du har kollektivavtal och dina kollegor är med i fackförbundet?
Har man inte kollektivavtal så hade jag inte varit med heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hur bra eller dåligt man upplever facket beror exceptionellt mycket på vilka/vilken det är som är lokal fackrepresentant(er) på just den arbetsplatsen man jobbar. När ett företag väl bestämt sig för att avskeda är det supersvårt att stoppa dem, de kan åberopa arbetsbrist, att man har felaktig kompetens eller bara helt enkelt att företaget går dåligt. Facket kanske i bästa fall kanske fixa lite bättre villkor men oerhört ofta är de totalt maktlösa.

Jag är inte med i facket på den arbetsplats där jag jobbar nu (bra arbetsgivare) men möjligt jag blir det på nästa, vem vet.

Men min poäng är: Risken minskar inte att bli avskedad bara för att man är med i facket vilket man kanske kunde få för sig när man gick i skolan.

Vill bara flika in att du nog menar "uppsagd" och inte "avskedad", det är olika saker.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är bara med i a-kassan, har aldrig behövt något fackligt stöd.

...och en privat inkomstförsäkring hoppas jag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

I dessa Coronatider med gigantiska brister gällande skyddsutrustning, bemanning etc. skulle iaf inte jag vilja se ett system där SKR och deras likar stod utan motpart. Visst, facket har långt ifrån lyckats göra tillräckligt för att vård- & omsorgspersonal skall ha en bra och säker arbetsmiljö, men jag fasar för hur det hade sett ut utan facket.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

...man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst utan behöver fortsätta göra bra saker även i nutid för att motivera sin existens.

fast saker man tar för givet kan väldigt snabbt gå förlorade. Jag håller inte med att facket (nödvändigtvis) har mycket mer att uppnå, däremot om det försvinner är ett fullt tänktbart scenario att vi kan vänta oss en långsam men säker degradering av förmåner och villkor som endast finns pga facket och arbetarrörelsen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

...och en privat inkomstförsäkring hoppas jag.

Vad menar du "privat"? Jag har buffert så jag klarar mig några år utan arbete om jag vill.

Kollar jag på unionen skulle deras inkomstförsäkring bara ge mig 1000Kr mer i månaden dom första 100 dagarna, det är inte mycket pengar för mig. Efter 100 dagar skulle jag få 7000Kr extra vilket såklart är lite trevligare, men jag har garanterat nytt jobb inom den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Hur påverkar det dig vid löneförhandlingar eller generella förhandlingar om du har kollektivavtal och dina kollegor är med i fackförbundet?
Har man inte kollektivavtal så hade jag inte varit med heller.

På de flesta avtalsområden så åker man snålskjuts på dem som betalar, man får fördelarna men slipper betala då man förhandlar för hela arbetsplatsen. Problemet som uppstår är när det inte finns tillräckligt med fackligt anslutna, då blir det svårt att sälja in ett kollektivavtal till arbetsgivaren. Kolla restaurang, tror anslutningsgraden är 25%, där är det vilda västern och anställda har väldigt dåliga skydd och rättigheter.

Nackdelen att inte vara ansluten däremot om det blir tal om omorganisationer, arbetsbrist, mobbning, missbruk osv så lämnas man att hantera det själv. Företagens HR-avdelningar tar inte sällan hjälp av externa jurister för att vara 100% att saker håller vid en eventuell tvist.

Sen tillåter vissa fack att man går med när man får ett problem, däremot har andra slutat acceptera ärenden som skett innan man blev fackligt ansluten just för det är ett problem att folk går bara med just när de behöver något.

Permalänk
Medlem

Enligt min åsikt så handlar inte allt om ens egna plånbok utan om att stå tillsammans mot potentiella ruttna arbetsgivare. Visst, det kanske aldrig "lönar" sig för mig men det är en billig försäkring för min livsviktiga inkomst. Mitt deltagande möjliggör att personer inom samma fack med mer lågavlönade jobb och potentiellt mer ruttna arbetsgivare kan stå på sig. Det hjälper jag gärna till med då jag kan avvara den hundralappen i måpnaden.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad menar du "privat"? Jag har buffert så jag klarar mig några år utan arbete om jag vill.

Kollar jag på unionen skulle deras inkomstförsäkring bara ge mig 1000Kr mer i månaden dom första 100 dagarna, det är inte mycket pengar för mig. Efter 100 dagar skulle jag få 7000Kr extra vilket såklart är lite trevligare, men jag har garanterat nytt jobb inom den tiden.

Man kan teckna inkomstförsäkring som inte är knuten till ett fackförbund om man vill. Såklart beroende på den egan ekonomiska situationen. A-kassan ersätter 80% av lönen upp till 25000 kr de första 100 dagarna, därefter 80% av 20 000 kr. Tjänar man mer än det så bli inkomstbortfallet ganska stort.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Tack för en givande diskussion. Kommer välja att gå med i Unionen, tycker att fördelarna ändå väger upp nackdelarna och avgiften är inte orimlig för det man får då det behövs.

Ja, så länge som du inte är naiv och tror att chansen ökar för att inte bli varslad/avskedad bara för att du är med i facket så är det väl lugnt.

Så här blir det ofta: Man blir varslad men den grupp av människor som varslas får totalt samma villkor oavsett om man är med i facket eller inte, dvs skillnaden blir noll.

Företagen har blivit experter på att ange tillräckligt tunga/vettiga orsaker vid varsel så att facken får svårt att göra ett endaste lilla skit. Sedan blir det ofta lite förhandlingar om villkor bara så att inte facket tycker att det blir för förnedrande för den anställda (typ förhandling om hur många månadslöner man får). När det lokala facket och företaget kommit överens har du svårt att göra ett endaste lilla skit oavsett hur mycket du än gnäller, du har väldigt, väldigt små möjligheter att få insyn i dessa förhandlingar. Man är totalt i händerna på den lokala fackrepresentanten oavsett om du är med i facket eller ej. Så ja, den lokala fackrepresentanten (eller representanterna) på just det företag du jobbar är ofantligt viktiga för hur man upplever sitt fack. Om dessa personer verkar vettiga, gå med, annars vet i f-n alltså. En representant hos en tidigare anställning för mig vet jag var halvalkoholist, gjorde bort sig på varenda fest. Mycket beror ju på arbetsgivaren också, det finns bra arbetsgivare som bryr sig om deras anställda och i vissa fall då kan jag tycka att facket i stort sett är meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Man kan teckna inkomstförsäkring som inte är knuten till ett fackförbund om man vill. Såklart beroende på den egan ekonomiska situationen. A-kassan ersätter 80% av lönen upp till 25000 kr de första 100 dagarna, därefter 80% av 20 000 kr. Tjänar man mer än det så bli inkomstbortfallet ganska stort.

Det visste jag inte. Som jag förstått det så är det enda en inkomstförsäkring gör är att höja taket, men det är fortfarande 80%. Tjänar man 50k/månaden kan det såklart vara värt det. Som alltid beror det på hur ens livssituation ser ut.

Permalänk
Inaktiv

Från lawline

Citat:

...Däremot får du som oorganiserad inte hjälp av arbetstagarorganisationen att driva en tvist, t ex om arbetsgivaren skulle säga upp dig i strid mot turordningsreglerna. En sådan uppsägning är inte ogiltig (se LAS 34 §), däremot är den uppsagde berättigad till skadestånd (se LAS 38 §).
En arbetstagarorganisation har även rätt att väcka talan direkt vid arbetsdomstolen (AD) medan du som oorganiserad får väcka talan i tingsrätten och sedan eventuellt överklaga tingsrättens dom till AD. Så om arbetsgivaren inte följer lagen vid uppsägning på grund av arbetsbrist kan det innebära betydande nackdelar att vara oorganiserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

fast saker man tar för givet kan väldigt snabbt gå förlorade. Jag håller inte med att facket (nödvändigtvis) har mycket mer att uppnå, däremot om det försvinner är ett fullt tänktbart scenario att vi kan vänta oss en långsam men säker degradering av förmåner och villkor som endast finns pga facket och arbetarrörelsen.

Kanske det kanske, men den dag folk blir tillräckligt missnöjda så kommer de organisera sig igen..., saker går upp och ner, trender kommer och går, så varför skulle fackförbund vara förskonade det? Nostalgi? Drömmar om gamla meriter?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@zaibuf:

Jag är inte helt opartiskt då jag jobbar på ett fackförbund...

Men jag kan säga att utifrån vad jag sett i mitt arbete så skulle jag aldrig stå utanför facket själv - många arbetsgivare bryter mot regler, lagar och förordningar och kör ful-uppsägningar... ibland för att de inte förstår bättre, och ibland tar de en rövare för att bli av med folk som de inte gillar helt enkelt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Man kan teckna inkomstförsäkring som inte är knuten till ett fackförbund om man vill. Såklart beroende på den egan ekonomiska situationen. A-kassan ersätter 80% av lönen upp till 25000 kr de första 100 dagarna, därefter 80% av 20 000 kr. Tjänar man mer än det så bli inkomstbortfallet ganska stort.

Gick och räknade på skoj på en sån, var ca. 3 ggr dyrare än medlemsavgiften till unionen och deras inkluderade inkomstförsäkring. (vilket är anledningen till att jag är med, inkomstförsäkringen alltså, övrigt klarar jag mig utan), så får anses prisvärt då.

Visa signatur

Dator: Mac