Veckans fråga: Vad skulle få dig att byta från PC till konsol?

Permalänk
Medlem

Som andra påpelat så är det tangentbord och mus som främst sätter stopp. Även om det skulle gå att lösa med hjälp av speltillbehör i soffan så känns det inte lockande.

Jag började med NES och sedan skaffade jag Xbox 360 och PS4. På de senare konsollerna har jag endast spelat NHL och Fifa. Lär skaffa PS5 och då kanske prova på några fler spel. RPG, FPS och RTS går dock bort direkt.

Om inte annat så är i alla fall PS4:an välanvänd av grabben.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Skulle bara bli aktuellt om jag tillsammans med ett antal vänner blev supersugna på att spela tillsammans med konsol som platform av en eller annan anledning.
Datorn skulle antagligen inte bli ersatt utan snarare kompletterad eftersom den är byggd inte bara för spel utan även för jobb.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

Det enda konsolkoncept som någonsin varit intressant för min del är/var SteamOS.

Mina krav för en konsol:

  • Tangentbord + mus som primära kontroller.

  • Olåst hårdvara, så jag kan bygga ihop allt själv efter egna behov och önskemål med valfria komponenter.

  • Ett OS med goda konfigurationsmöjligheter, med som allra minst ett commandline-interface.

Alltså, en PC.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Avskyr 30 fps det måste vara 60 fps eller mer, tycker flyt i gameplay går före grafik, skulle kanske tom föredra 60 fps @ 1080p framför 30 fps @ 4k.

Permalänk
Avstängd

Jag har länge haft både och. När jag började spela så var inte PC ett alternativ då spelen där inte var något att ha, men jag hade en dator (Atari) och en konsol (NES) för spelande ändå. Jag började spela mer på PC när jag köpte en egen dator och uppgraderade den med ett Voodoo II, men spelade ändå en del på konsol också.

De senaste åren har det mer gått i vågor. När konsolen är hyfsat ny så spelar jag mest på den, när den börjar kännas trött så blir det mer PC-spelande. Dock har det ändrats lite redan då XBone inte är så ny längre men känns ändå inte särskilt trött så merparten av mitt spelande sker fortfarande där.

Jag förstår att många föredrar mus och tangentbord över kontroll, och jag gjorde det också tills jag började jobba vid ett skrivbord med mus och tangentbord hela dagarna. Sedan dess sker merparten av mitt spelande med kontroll oavsett om det är på PC eller konsol. Förutom förstås strategispel och liknande som inte passar sig med kontroll eller för den delen på konsol. Sen innebär förstås det att jag inte är lika bra/snabb i exempelvis FPS som andra, men jag spelar inte för att bli bäst utan för att det är kul och då spelar det mindre roll. Samma sak med att sitta vid ett skrivbord, jag spenderar för mycket tid vid ett skrivbord redan så när jag vill slappna av är soffan mycket trevligare.

Angående kostnaden så är det inte så stor skillnad egentligen. Ska man spela på en dator så kostar den mycket mer än vad en dator ägnat till annat kostar. Konsolerna är billigare men har högre löpande kostnader. Spelen skiljer inte så mycket i pris när de är nya, men det finns förstås fler och bättre reor på PC normalt sett, men det är ju inte så att konsolspel inte reas ut när de inte är de nyaste längre.

Moddar och liknande är förstås en fördel för PC dock. Själv moddar jag inte så mycket nuförtiden, mer än typ Cities och liknande spel (som ändå lämpar sig bäst för PC), så det spelar mindre roll för min del, men jag förstår att det är ett problem för de som gör det mycket. Att PC:n går att använda till annat är ju också en fördel, men för mig så har jag ändå olika datorer till olika syften i viss mån så hade jag inte spelat så hade jag nog sluppit stationär dator helt och hållet. En laptop kan dockas till skärm, mus och tangentbord utan problem och kan också användas i soffan eller på resande fot.

Den stora fördelen med konsol är ju enkelheten. Köper man en så vet man att man kommer att kunna spela alla spel utan problem, utan mer hårdvarukostnader och utan meckande åtminstone till nästa generation kommer. Uppdateringar installeras automatiskt för både spel och konsol.

Permalänk
Medlem

Allt som behövs för att få mig att gå över till TV-Spel är att de är fullt stöd för mus och tangentbord i alla spel där det är rellevant. Samt att det går att köra spel i lägre upplösning för att få bättre FPS.

Permalänk
Jubileumsmästare

Här är de punkter som jag hade saknat om jag enbart körde konsol:

  • Mus & Tangentbord

  • Spelar nästan enbart multiplayer så som CS, LoL och WoW

  • Möjligheten att kunna multitaska, surfa eller ha stream/youtube på andra skärmen

Sen har jag PS4 och Switch och det är absolut gött att chillspela något annat ibland. Men att gå över helt hade jag nog inte klarat av

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Om man enbart spelade spel och alla spel man ville ha fanns på konsol och man klarade sig med handkontroll så... det blev en himla massa "och"... Kommer köra båda även i framtiden.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag köpte en PS3a back in the day på tiden när man fortfarande fick installera Linux på den. Men med tanke på att Sony brände alla broar med att avaktivera det så lär jag aldrig gå över till Sony igen.
Microsoft är inte bättre än Sony och Nintendo tar betalt för rippade ROMs från piratebay så jag ser aldrig att jag skulle köpa en konsol igen.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Har varit PC-spelare sedan 90-talet, och vi har alltid haft en PC i hemmet, men nu är jag medelålders med egna barn, och mindre tid för gaming. Jag kommer aldrig göra mig av med datorn helt. Precis som många skrivit här innan, så behövs den för så mycket mer än bara spel. Dock så känner jag att bekvämligheten med konsoll är en aspekt. Du startar, och allt bara funkar. Inga krånglande drivrutiner, inga minimikrav på hårdvara. Finns spelet till konsollen, så funkar det också till konsollen.

Sen har vi prisaspekten av det hela. En snabb jämförelse på prisjakt:

PS4 Pro 1TB - 3690:- just idag på elgiganten Men låt oss säga 4000:- för enkelhetens skull.

jämförbart för det priset

Radeon RX5700 eller ett Geforce RTX 2060. Man får liksom inte bättre kort än så för den summan, och det är BARA grafikkortet.

Visst sen kan man räkna på högre priser för spelen till konsoller, samt prenumerationstjänster så i slutänden är det ju inte bara 4000:- man bränt.
Vill inte bli missuppfattad, jag älskar PC, och t.ex. FPS kan ju bara spelas med mus och tangentbord, men insteget för en PC på runt 10000:- är ganska saftigt, och när en uppgradering av 1 komponent kostar lika mycket eller mer än vad hela konsollen kostar, så är det svårt att motivera för egen del. Min grabb på 11 har önskat sig en gamingdator, och det är klart han ska ha det. Han behöver ju en dator ändå för andra saker än gaming, men att börja från scratch med hans prylar svider i plånboken kan jag säga, och då snackar vi ändå bara GTX1650 eller liknande.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har en i5 9600K och ett RTX 2080 Ti. Det som skulle få mig att byta till konsol är om man skulle kunna köra Windows på Xbox Series X.

Då skulle man kunna köra Xbox-optimerade spel via Xbox OS och sedan byta över till Windows för andra spel. Perfekt i kombination med Xbox Games Pass.

Visst skulle jag få lägre kvalitet, speciellt på spelen som inte skulle vara Xbox-optimerade (i jämförelse med min PC), men troligtvis skulle det vara väldigt få spel för mig personligen.

Självklart lägre kvalitet annars också, men kan tänka mig att skillnaden blir desto mindre (se Gears of War 5 tex).

Krav på stöd för mus och tangentbord måste förstås vara standard.

I teorin i alla fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Beror ju på vilka spel du spelar. Väldigt många använder motion control för att sikta, såsom Splatoon och Breath of the Wild. Eller för styrning som Mario Kart.
För att inte tala om spel som Just Dance, ARMS, Tennis-spel, och...

Så - jag håller inte med, helt enkelt. Spel som portas har sämre stöd (men spel som DOOM t.ex. stödjer också Gyro-aim), liksom Switchen är en väldigt stark plattform för spel där Gyro-aim eller motion control inte är relevant såsom 2-D plattformsspel.

"Tyvärr" måste ju Pro-controllern också stödjas, så det är sällan man kan fullt utnyttja dubbla oberoende motion controls som i ARMS.

För någon som uppskattar PCns kvaliteter är Switchen den enda konsolen som erbjuder något starkt komplement, rent plattformsmässigt. Sociala skäl kan naturligtvis driva en till vilket handlande som helst.

Ja men det känns som en väldigt förenklad variant från Switchen alternativt så nyttjar inte spelen systemet fullt ut då huvudsyftet är portabilitet inte motion controls. Resident Evil på switch med motion controls (sikta skjuta) var ju bara för bra

Permalänk

Tycker frågan är ställd fel. För mig handlar det inte att byta från PC till konsol, utan att komplettera med en konsol eftersom man kan göra mycket mer än att spela på en dator. Playstation har mig redan där eftersom de har så många bra exklusiva spel.

För mig har en konsol alltid varit en bang for thr buck Medan pc är frihet och rå styrka. Men vad händer när konsoltillverkarna börjar göra specialgrejer, t.ex. som Playstations speciella hårdvara och mjukvara för att använda super snabb SSD för att kunna skippa ram i vissa fall. Går det ens återskapa på en PC? Rå styrka är inte allt och det Playstation gör med ps5 verkar sjukt intressant enligt mig.

Permalänk
Medlem

Ev av dem största argumenten mot pc är för mig hur jädra dåligt många spel flyter. Även om man köper en riktigt bra dator och skärm så ser spelen knappt bättre ut än på ps4an. Drar man in hdr blir det än värre för pcn.
Såklart är fps högre hos pc men även där sviktar det rejält. Det räcker ofta att man tittar på en viss del av himmeln, in i eld eller liknande för att fps ska sjunka från 100 till 19.

Permalänk
Medlem

Alltid lika tragikomiskt med det ironiska argumentet om inlåsning. "PC"-spel är i praktiken artificiellt låst till Windows, få här klagar över det. Konsoller är ju bara en annan inlåst plattform än Windows.

Jag har mest bara gett upp PC-spelande på grund av Windows, inte bytt till konsoll. Steam pushade ett tag saker i en friare riktning på PC, men sen gav de bara upp. Och nu är tom Sony lika korkade och kortsiktiga, så det är väll bara att hålla sig till Megadriven och Amigan i fortsättningen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av larsson24:

Tycker frågan är ställd fel. För mig handlar det inte att byta från PC till konsol, utan att komplettera med en konsol eftersom man kan göra mycket mer än att spela på en dator. Playstation har mig redan där eftersom de har så många bra exklusiva spel.

Just därför finns ju alternativet: "Varför byta när man kan ha båda" å andra sidan

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hade ett PS2 en gång i tiden, både den första och sista konsolen jag någonsin kommer att äga.
Tycker inte om underlägsen teknik, hade de kunna hålla jäma steg med en 9900K och ett RTX 2080 TI så visst, men knappast så det fungerar. Endast PC för mig.

Permalänk
Medlem

Högre FPS och inställningar så man kan skriva ner kvaliteten för att få bättre flyt. Mindre fördröjning i handkontrollen.

GTA 5 var i stort sett ospelbart(lite överdrivet ja) på Playstation 3. Förstår varför inte fler klagar på lagget. Inte testat på ps4 dock men gissar att det är samma dåliga flyt fast bättre utseende.

Visa signatur

Asrock 970 Extreme4, FX-8350 4,0Ghz, Noctua NH-U9B, Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X, Corsair XMS3 4Gb, ,Intel SSD 330 120GB, 1TB HDD. Fractal Design Define R4.

Permalänk
Inaktiv

Man kör ju på konsol för att slippa fuskare. Att folk fuskar har fasen blivit en del av normen

Permalänk

Jag spelade både på dator och konsol i yngre dagar och den största anledningen till att jag bytte helt till konsol är att man slipper alla fuskare. Vill jag surfa kan jag använda min laptop vilket jag aldrig ändå aldrig gör då jag använder mobilen. De jag saknar på PS är strategispel som AOE. För övrigt tycker jag att det är skönt att bara kunna starta upp och koppla sig på tvn eller pcskärmen beroende på vad jag ska spela.

Det är roligt att läsa hur många som typ identifierar sig och andra beroende på plattform.

Trevlig fredag!

Permalänk
Medlem

Jag är i princip helt styrd av spelen. Kommer det ett spel till en plattform som jag vill spela så köper jag den plattformen. Kommer nästa gta till nästa generations konsol först kommer jag att köpa den.

Jag kommer inte byta ut datorn men jag kommer att skaffa en consol och spela på den, tills jag är klar med det spelet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nasso:

Jag är i princip helt styrd av spelen. Kommer det ett spel till en plattform som jag vill spela så köper jag den plattformen. Kommer nästa gta till nästa generations konsol först kommer jag att köpa den.

Jag kommer inte byta ut datorn men jag kommer att skaffa en consol och spela på den, tills jag är klar med det spelet.

Varför inte bara låna en från polare?

För 2 år sedan köpte jag God of War 4 och lånade PS4 av en vän! Inte kul om konsolen sitter och dammar! Efter att jag var klar med spelande fick han tillbaka PS4 + spelet!

Men det upplevelsen jag får av PC, har jag inte kunnat njuta av konsoler även om TV:n är superb mm!

Permalänk
Hedersmedlem

Det skulle vara om konsollen var en riktig dator som jag kan uppdatera och köra vanliga program på, använda som en dator. Spel är ändå en väldigt liten del av vad jag gör med min dator, så en spelkonsol kan aldrig ersätta min dator.

Vi har en PS4:a hemma, men det är i princip bara för att spela Playstation-exklusiva spel. Konsollen är för mig alltså ett komplement till en PC, och skulle aldrig kunna ersätta den.

Permalänk
Medlem

Ingenting.....aldrig.....nej nej nej nej nej nej nej nej nej och åter nej!

PC och jag=sant

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inget.

Eller, jo men det e för många saker som konsolerna inte kommer fixa.

• Mus o Tgb stöd
• Kunna spela in spelande o få upp det till min framtida Youtube kanal
• Kunna surfa runt på nätet o forum ungefär lika lätt som ja gör på min PC o platta
• Lika bra stöd för RTS o TBS
• Filmuppspelande lika lätt som på PC

Mina sista konsoler var Playstation o Nintendo 64

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Inget.

Eller, jo men det e för många saker som konsolerna inte kommer fixa.

• Mus o Tgb stöd
• Kunna spela in spelande o få upp det till min framtida Youtube kanal
• Kunna surfa runt på nätet o forum ungefär lika lätt som ja gör på min PC o platta
• Lika bra stöd för RTS o TBS
• Filmuppspelande lika lätt som på PC

Mina sista konsoler var Playstation o Nintendo 64

Hmm, det är ändå rätt nära för dig nu då.

  1. Mus och tangentbord stöds av konsolerna men stödet i spel är väldigt begränsat än så länge tyvärr.

  2. Spela in spelande stöds idag (på XB i alla fall) med funktioner för att spela in kontinuerligt och spara bakåt i tiden enkelt och så, ingen direktkoppling till YT vad jag vet men du kan få det inspelade till OneDrive eller lägga upp det på MS plattform Mixer. Så ungefär samma som Windows stöder med Gamebar.

  3. Surfning stöds också, inte så smidigt med kontrollen förstås men du kan ju koppla ett tangentbord och mus och då har du ju en väl fungerande browser. Jag körde det för att komma åt SVT Play innan jag skaffade en TV med appar för det, och det funkade bra.

  4. RTS och TBS är värre tyvärr, men det handlar ju främst om kontrollerna. Cities finns exempelvis men stöder inte mus/tangentbord vad jag förstår och då är det inte så mycket att ha (för det spelet hade det också varit trevligt med mer stöd för mods), men samma studios Surviving Mars ska stöda mus/tangentbord så fler liknande spel kanske kommer.

  5. Filmuppspelande funkar bra i mina ögon. Plex och Kodi stöds och man kan spela upp diverse filer direkt med MS Film och TV-app (eller vad den heter). Netflix och många liknande tjänster har också sina egna appar som funkar som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Annars har de ju billiga konsoller på IKEA... ?

Förstår ej vad du syftar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Varför inte bara låna en från polare?

För 2 år sedan köpte jag God of War 4 och lånade PS4 av en vän! Inte kul om konsolen sitter och dammar! Efter att jag var klar med spelande fick han tillbaka PS4 + spelet!

Men det upplevelsen jag får av PC, har jag inte kunnat njuta av konsoler även om TV:n är superb mm!

Vill inte bara låna en console i ett par månader.... Köpa begagnat och säl sälja igen är inte långa ifrån att låna.

Har inga problem med "upplevelsen" på konsol. Det har funkat bra och smärtfritt hittils, det jag kört.

Permalänk
Medlem

I absolut viktigaste ordning.
1, Mus+tbord (och då vilka möss/tbord som helst INTE enbart MS/SONY skit) som fungerar till ALLA spel.
2, 60 fps som absolut minimum och helst 120+fps minst 50% av tiden.
3, Ej gammal hårdvara när konsollerna släpps som det ALLTID varit och troligen tyvärr kommer vara ett tag till.
4, Kanske inte det absolut värsta i cpu/gpu väg men max 1-2 snäpp ner från toppen, inte i lägre segmentet heller i bästa fall mellansegmentet som det alltid varit.

Och JA det skulle kosta!
360 o ps3 var ju 2st ENORMA bromsklossar inom spel utvecklande som känns av än idag och xbone/ps4 börjar bli bromsklossar dom med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pokerproffset:

Förstår ej vad du syftar på?

Jag tror han syftar på en sån här billig konsol från IKEA.