Omvandla min nuvarande setup till ett MITX-bygge och behöver lite råd.

Permalänk
Medlem

Omvandla min nuvarande setup till ett MITX-bygge och behöver lite råd.

Hej på er!

Jag köpte min dator begagnat för en tid sedan och har tyckt att burken är så jäkla ful så nu är det dags att göra något åt detta.

Mina befintliga specs är:
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming
Moderkort: MSI Z-170A plus
RAM: HyperX Fury Black 8GB DDR4 2666MHz 2x4GB (fyra stickor)
CPU: Intel i7-7700k.

Det jag är ute efter är ett litet chassi som exempelvis Lian LI TU150.

Jag är införstådd i att jag troligtvis kommer behöva byta ut både CPU och Moderkort eftersom det kan bli tjorvigt att få tag på ett mitx-moderkort som passar denna socket. Jag misstänker även att jag kommer behöva punga ut lite för två nya ramstickor med högre utrymme eftersom MITX har 2 slots.

Jag behöver nu er hjälp att ta fram de komponenter som kan behövas byta ut samt alternativa förslag på MITX-chassin
Är lite sugen på att prova på en ryzen-processor. Hur mycket kan jag förväntas behöva lägga på ett sådant projekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Hej på er!

Jag köpte min dator begagnat för en tid sedan och har tyckt att burken är så jäkla ful så nu är det dags att göra något åt detta.

Mina befintliga specs är:
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming
Moderkort: MSI Z-170A plus
RAM: HyperX Fury Black 8GB DDR4 2666MHz 2x4GB (fyra stickor)
CPU: Intel i7-7700k.

Det jag är ute efter är ett litet chassi som exempelvis Lian LI TU150.

Jag är införstådd i att jag troligtvis kommer behöva byta ut både CPU och Moderkort eftersom det kan bli tjorvigt att få tag på ett mitx-moderkort som passar denna socket. Jag misstänker även att jag kommer behöva punga ut lite för två nya ramstickor med högre utrymme eftersom MITX har 2 slots.

Jag behöver nu er hjälp att ta fram de komponenter som kan behövas byta ut samt alternativa förslag på MITX-chassin
Är lite sugen på att prova på en ryzen-processor. Hur mycket kan jag förväntas behöva lägga på ett sådant projekt?

Hejsan. Det beror ju lite på vad man vill ha för grejer, men en Ryzen 5 3600 får man ju tag på från ca 1900kr och uppåt till ca 2300. mITX moderkort är ju dock lite dyrare. Jag sitter själv med ett ASUS ROG STRIX B450I-Gaming som jag är väldigt nöjd med, men dom går på ca 1800-2000kr.

Kollar man på komponentkoll så kan man landa på ca 4200 och uppåt för Moderkort, CPU och Minne.

Då är det

CPU: AMD Ryzen 5 3600
Moderkort: Gigabyte B450I AORUS PRO WIFI
Minne: G.Skill AEGIS - DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB - DIMM 288-pin - 3200

Sen tillkommer ju chassi som inte heller är jätte billiga till just mITX.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods:

Hmm, jag förstår. Men om man ser ur en prestandasynpunkt, skulle jag gå ner i prestanda om jag byter från en i7-7700k mot en Ryzen3600? Jag är väldigt grön när det gäller just AMD.

Sen är ju frågan, kommer jag klara mig utan massa extrafläktar eller måste det också köpas till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Hej på er!

Jag köpte min dator begagnat för en tid sedan och har tyckt att burken är så jäkla ful så nu är det dags att göra något åt detta.

Mina befintliga specs är:
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming
Moderkort: MSI Z-170A plus
RAM: HyperX Fury Black 8GB DDR4 2666MHz 2x4GB (fyra stickor)
CPU: Intel i7-7700k.

Det jag är ute efter är ett litet chassi som exempelvis Lian LI TU150.

Jag är införstådd i att jag troligtvis kommer behöva byta ut både CPU och Moderkort eftersom det kan bli tjorvigt att få tag på ett mitx-moderkort som passar denna socket. Jag misstänker även att jag kommer behöva punga ut lite för två nya ramstickor med högre utrymme eftersom MITX har 2 slots.

Jag behöver nu er hjälp att ta fram de komponenter som kan behövas byta ut samt alternativa förslag på MITX-chassin
Är lite sugen på att prova på en ryzen-processor. Hur mycket kan jag förväntas behöva lägga på ett sådant projekt?

Du kommer nog tyvärr vara tvungen att byta ut rätt så mycket. Det finns rätt så mycket att ta i beaktande när man bygger smått, så vi börjar med några frågor för att ta reda på vad du har och vad du vill ha:

1) Vad har du för nätagg för tillfället?

2) Används datorn främst till spel eller till annat?

3) Finns det specifika behov för var datorn ska stå (t.ex. i tv-bänk)?

4) Ska datorn flyttas runt?

5) Söker du A) Ett litet torn-chassi, B) En modell som liknar en konsoll eller receiver, C) En lite box, eller D) du är öppen för förslag?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

@BM-Mods:

Hmm, jag förstår. Men om man ser ur en prestandasynpunkt, skulle jag gå ner i prestanda om jag byter från en i7-7700k mot en Ryzen3600? Jag är väldigt grön när det gäller just AMD.

Sen är ju frågan, kommer jag klara mig utan massa extrafläktar eller måste det också köpas till?

Nej, du går upp i prestanda, men det är inget stort hopp. Men samtidigt så framtidssäkrar du, och får lägre värmeutveckling, vilket är viktigt i små chassin.

Extrafläktar kan vi ta när du har bestämt dig för ett chassi

Edit: Här har du grundläggande komponenter.

Sen en till fråga: 6) Vad har du för ssd/hårddiskar just nu, och behöver du många överlag? Jag tänker då på antal m.2, 2,5" och 3,5".

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Du kommer nog tyvärr vara tvungen att byta ut rätt så mycket. Det finns rätt så mycket att ta i beaktande när man bygger smått, så vi börjar med några frågor för att ta reda på vad du har och vad du vill ha:

1) Vad har du för nätagg för tillfället?

2) Används datorn främst till spel eller till annat?

3) Finns det specifika behov för var datorn ska stå (t.ex. i tv-bänk)?

4) Ska datorn flyttas runt?

5) Söker du A) Ett litet torn-chassi, B) En modell som liknar en konsoll eller receiver, C) En lite box, eller D) du är öppen för förslag?

Hejsan!

1) Oj, nätaggregat vet jag inte riktigt. Jag måste nog kolla upp det och återkomma, men den är på 550w och kommer troligtvis passa i ett mitx-chassi.

2) Den används exklusivt till spel

3) Det finns inga specifika behov för var den ska stå.

4) Jag tänkte eventuellt flytta den mellan kontoret och TV-rummet när jag vill spela på min TV. Har provat steam-link men det fungerar inte alls bra på mitt nätverk.

5) Jag är faktiskt lite såld på Lian Li TU150 (https://www.inet.se/produkt/6903763/lian-li-tu150-silver-tg)

Skrivet av Sando:

Nej, du går upp i prestanda, men det är inget stort hopp. Men samtidigt så framtidssäkrar du, och får lägre värmeutveckling, vilket är viktigt i små chassin.

Extrafläktar kan vi ta när du har bestämt dig för ett chassi

Jag är faktiskt lite såld på Lian Li TU150 (https://www.inet.se/produkt/6903763/lian-li-tu150-silver-tg)

Vad tror du om detta chassi isåfall? Tycker det verkar smäckert och bra men jag har ju ingen större erfarenhet av SFF sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nej, du går upp i prestanda, men det är inget stort hopp. Men samtidigt så framtidssäkrar du, och får lägre värmeutveckling, vilket är viktigt i små chassin.

Extrafläktar kan vi ta när du har bestämt dig för ett chassi

Edit: Här har du grundläggande komponenter.

https://komponentkoll.se/bild/RlwCA.png

Sen en till fråga: 6) Vad har du för ssd/hårddiskar just nu, och behöver du många överlag? Jag tänker då på antal m.2, 2,5" och 3,5".

Just nu har jag endast en SSD på 500gb 2,5" tror jag det är. Jag har faktiskt klarat mig riktigt fint på det då jag har min specifika uppsättning av spel som jag spelar. Någon gång i framtiden kommer jag nog köpa en till SSD för bekvämlighetens skull.

Är glad att jag har på SweC, jag känner mig helt vilse här, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

@BM-Mods:

Hmm, jag förstår. Men om man ser ur en prestandasynpunkt, skulle jag gå ner i prestanda om jag byter från en i7-7700k mot en Ryzen3600? Jag är väldigt grön när det gäller just AMD.

Sen är ju frågan, kommer jag klara mig utan massa extrafläktar eller måste det också köpas till?

Det blir en uppgradering. Kanske inte jätte stor men det blir en uppgradering.

Jag gick från en Ryzen 5 1600 till en Intel Core i5-8500 och sedan vidare till min nuvarande 3600 och kände ändå att min 3600 presterar bättre än min förra i5-8500.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Hejsan!

1) Oj, nätaggregat vet jag inte riktigt. Jag måste nog kolla upp det och återkomma, men den är på 550w och kommer troligtvis passa i ett mitx-chassi.

Jag är faktiskt lite såld på Lian Li TU150 (https://www.inet.se/produkt/6903763/lian-li-tu150-silver-tg)

Du kommer inte kunna använda ditt ATX strömaggregat utan måste ordna ett SFX eller SFXL.

https://www.tweaktown.com/reviews/9125/lian-li-tu150-mini-itx...
"The motherboard fitment is Mini-ITX or DTX compatible. DTX is probably a less common one for most as it's an ITX model but longer. HDD and SSD fitment is up to 2x 2.5" SSD's or 1x 3.5" and a 2.5" SSD. There is no PSU shroud as the PSU is moved to the top right of the chassis and is hidden from view by black internal masking on the window. PSU fitment is SFX or SFX-L, standard ATX PSU's do not apply as there is not enough room for it."

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Du kommer inte kunna använda ditt ATX strömaggregat utan måste ordna ett SFX eller SFXL.

https://www.tweaktown.com/reviews/9125/lian-li-tu150-mini-itx...
"The motherboard fitment is Mini-ITX or DTX compatible. DTX is probably a less common one for most as it's an ITX model but longer. HDD and SSD fitment is up to 2x 2.5" SSD's or 1x 3.5" and a 2.5" SSD. There is no PSU shroud as the PSU is moved to the top right of the chassis and is hidden from view by black internal masking on the window. PSU fitment is SFX or SFX-L, standard ATX PSU's do not apply as there is not enough room for it."

Oj, förlåt. Jag menade troligtvis INTE. Dundertabbe av mig, hehe. Ja precis, så då lär det ju bli en PSU också. Det lär väl landa på ca 7000 totalt ser det ut som?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Hejsan!

1) Oj, nätaggregat vet jag inte riktigt. Jag måste nog kolla upp det och återkomma, men den är på 550w och kommer troligtvis passa i ett mitx-chassi.

2) Den används exklusivt till spel

3) Det finns inga specifika behov för var den ska stå.

4) Jag tänkte eventuellt flytta den mellan kontoret och TV-rummet när jag vill spela på min TV. Har provat steam-link men det fungerar inte alls bra på mitt nätverk.

5) Jag är faktiskt lite såld på Lian Li TU150 (https://www.inet.se/produkt/6903763/lian-li-tu150-silver-tg)

Jag är faktiskt lite såld på Lian Li TU150 (https://www.inet.se/produkt/6903763/lian-li-tu150-silver-tg)

Vad tror du om detta chassi isåfall? Tycker det verkar smäckert och bra men jag har ju ingen större erfarenhet av SFF sedan tidigare.

TU150 är nog ett snyggt och väldesignat chassi. Där är viktigt att notera att det bara stöder sfx-nätaggregat, alltså mindre modeller som är tänkta för itx-chassin. Du har antagligen ett ATX-nätagg, vilket då inte passar. Men det kan bli ett problem i många chassin.

Andra chassin som jag själv gillar är:

Fractal Design Define Nano S

Dold text

+Priset (700-800kr beroende på fönstret)
+Tar ATX-nätagg, stora grafikkort och vattenkylning upp till 280mm
+Svalt och tyst
-Stort för ett ITX-chassi

Silverstone Sugo SG13 (två olika fronter)

Dold text

+Litet
+Billigt (600-700kr, till och med billigare ibland)
+Tar vissa ATX-nätagg
+Bra kylning, med vattenkylning upp till 140mm
-Inte särdeles tyst
-Ser aningen plastigt ut

Louqe Ghost S1

Dold text

+Grymt snyggt
+Litet
+Känns väldigt premium
+Välplanerad kylning
+Modulärt
-Väldigt dyrt (2800kr+tilläggsdelar)

Sliger Console

Dold text

+I mitt tycke riktigt, riktigt snyggt
+Riktigt litet (ca 1/3 av TU150)
+Välplanerat med bra kylning för storleken
+Passar i tv-bänken
+Kan ställas horisontellt eller vågrätt
+Kan utrustas med handtag för enkla flytter
-Relativt dyrt (200 dollar)
-Kräver low-profile kylning

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

TU150 är nog ett snyggt och väldesignat chassi. Där är viktigt att notera att det bara stöder sfx-nätaggregat, alltså mindre modeller som är tänkta för itx-chassin. Du har antagligen ett ATX-nätagg, vilket då inte passar. Men det kan bli ett problem i många chassin.

Andra chassin som jag själv gillar är:

Fractal Design Define Nano S

+Priset (700-800kr beroende på fönstret)
+Tar ATX-nätagg, stora grafikkort och vattenkylning upp till 280mm
+Svalt och tyst
-Stort för ett ITX-chassi

Silverstone Sugo SG13 (två olika fronter)

+Litet
+Billigt (600-700kr, till och med billigare ibland)
+Tar vissa ATX-nätagg
+Bra kylning, med vattenkylning upp till 140mm
-Inte särdeles tyst
-Ser aningen plastigt ut

Louqe Ghost S1

+Grymt snyggt
+Litet
+Känns väldigt premium
+Välplanerad kylning
+Modulärt
-Väldigt dyrt (2800kr+tilläggsdelar)

Sliger Console

+I mitt tycke riktigt, riktigt snyggt
+Riktigt litet (ca 1/3 av TU150)
+Välplanerat med bra kylning för storleken
+Passar i tv-bänken
+Kan ställas horisontellt eller vågrätt
+Kan utrustas med handtag för enkla flytter
-Relativt dyrt (200 dollar)
-Kräver low-profile kylning

Ghost louqe såg ju även riktigt lockande ut. Antingen den eller Lian tror jag det blir.
Men frågan är ju inte då - är det lika bra att sälja hela burken på blocket och skaffa alla komponenter på nytt, eller sparar jag ens mycket? Låter ju som att allt utom GPU kommer behöva bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Ghost louqe såg ju även riktigt lockande ut. Antingen den eller Lian tror jag det blir.
Men frågan är ju inte då - är det lika bra att sälja hela burken på blocket och skaffa alla komponenter på nytt, eller sparar jag ens mycket? Låter ju som att allt utom GPU kommer behöva bytas ut.

Det kan nog vara det bästa alternativet. Ofta är det ju också så med ITX-byggen att man fastnar för ett chassi, och så planerar man efter det. Att sen byta chassi till något "bara för att" känns ofta lite fel.

Vill du ha ett chassi med så få ändringar som möjligt så skulle det vara Nano S. Där är ditt nätagg, grafikkort och annat inget problem.

Men ärligt talat skulle jag råda dig att sälja, och sen köpa helt nytt. Det är oftast bäst när vi pratar om att byta ut 2/3 av komponenterna.

När du vet vilket chassi som är rätt för dig hjälper jag gärna med att sätta ihop ett paket enligt dina önskemål och budget.

Här är en idé med Louqe Ghost S1 MKII. Jag skulle ändå nog rekommendera att skaffa den minsta tilläggsdelen (Tophat S), vilken ger utrymme för två stycken chassifläktar i toppen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag kom förresten att tänka på Sliger Cerberus X:

https://www.density.sk/product/cerberus-x/#frame

Världens minsta chassi som stöder ATX-moderkort och -nätagg. Du skulle inte behöva ändra nåt i din rigg förutom kanske kylaren, men det är 400kr för en Noctua NH-L9.

Den är riktigt snygg, och bara 19 liter, så ordentligt mindre än TU150.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag kom förresten att tänka på Sliger Cerberus X:

https://www.density.sk/product/cerberus-x/#frame

Om det inte är bråttom hade jag i sådana fall väntat på uppföljaren Chimera CX2:

https://smallformfactor.net/forum/threads/introducing-the-chi...

Sliger gör dock helt klart fina chassin. Har själv ett SM580 som är deras största mini-ITX med sandwich-layout.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Om det inte är bråttom hade jag i sådana fall väntat på uppföljaren Chimera CX2:

https://smallformfactor.net/forum/threads/introducing-the-chi...

Sliger gör dock helt klart fina chassin. Har själv ett SM580 som är deras största mini-ITX med sandwich-layout.

Verkligen, och de har fin kundsupport också! Själv sitter jag och funderar på ett byte till SM560 eller Conswole, men jag försöker övertala mig själv att det är onödigt att spendera 2000+ kr på ett chassi när jag har ett helt fungerande och bra Nano s, som jag egentligen bara tycker är lite för stort, utan att det annars skulle behöva va mindre...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

I min signatur ser du mitt smått absurda bygge i detta chassi, och jag vill bara säga att TU150 är en rackarns trevlig burk. Det finns dock några caveats att tänka på:

* Den kommer med frontpanel USB-C, och med AMD har man bara ett val för moderkort ifall man vill använda den: ROG Crosshair VIII Impact, som tur är finns den "billigt" på Webhallen för nätta 4190:- nu.

* Det följer inte med fläktar. Det behövs en eller två för att hjälpa till med ventileringen.

* Om du vill ha fläktar i botten får grafikkortet ta upp som mest 2 platser. Och då är det ändå väldigt trångt om du inte köper slimmade fläktar.

* Om du vill köra en AIO är du begränsad till 120 mm radiator.

Har du några frågor om chassit är det bara fråga så svarar jag så gott jag kan.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #