120mm fläkt för montering som utblås i botten av chassit.

Permalänk
Medlem

120mm fläkt för montering som utblås i botten av chassit.

TL;DR: Någon som har någon av produkterna i listan nedan, och har testat (eller kan testa) hur de beter sig i lite olika varvtal när man lägger dem så att de blåser nedåt? Eller förslag på fläktar som inte påverkas negativt av det. /TL;DR

I mitt TU150-chassi har jag monterat 2 stycken Fractal Design AL-12 RGB PWM-fläktar som utblås. Dessa orsakar dock bedrövligt mycket vibrationer och oljud i den orienteringen, så jag behöver uppenbarligen något bättre. Har gått genom en hög med äldre fläktar jag har, och det verkar överlag som att man får betydligt mer vibrationer när man lägger fläktar så de blåser nedåt. Så nu letar jag efter fläktar som inte lider så mycket (eller i bästa fall alls) av det problemet.

Kriterier:
Svart eller silver (fläktbladen kan vara vita också), med eller utan RGB.
PWM-styrd, minst 2000RPM max, högst 750RPM min.
Ljudmässigt bör fläkten låta lika oavsett hur den är monterad, men jag är ok med om det tystaste läget är när den blåser ut i botten av chassit.

Jag har kikat online på några kandidater, men det är svårt att hitta detaljerade tester av fläktar med info om hur de beter sig i olika orienteringar. Så nu frågar jag om någon har erfarenheter kring detta och kan rekommendera en bra produkt eller säga något om förslagen nedan.

De jag tänker kanske kan uppfylla mitt behov är (ordnade med högst rankad kandidat överst):
1. Be Quiet! Silent Wings 3 PWM high speed
2. Noctua industrialPPC 2000 (alternativt 3000)

Eller rent av det dyra crazyalternativet, Deepcool MF 120 RGB (Tänker att den "bakvända" konstruktionen minst bör vara som att ha vilken annan fläkt som helst som inblås )

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

En Corsair ML Pro skulle nog även den fungera bra, den uppfyller i alla fall dina krav på färg, styrning och varvtal.
Hur den låter monterad upp och ner kan jag inte svara på, men den låter bra när den är monterad vertikalt i alla fall.

Varför skall du ha dem som utblås förresten?
Är det inte bättre att blåsa in luft den vägen, vilket är vad man brukar göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

En Corsair ML Pro skulle nog även den fungera bra, den uppfyller i alla fall dina krav på färg, styrning och varvtal.
Hur den låter monterad upp och ner kan jag inte svara på, men den låter bra när den är monterad vertikalt i alla fall.

Varför skall du ha dem som utblås förresten?
Är det inte bättre att blåsa in luft den vägen, vilket är vad man brukar göra.

Fractal design fläktarna låter också väl inom vad som är acceptabelt om man monterar dem vertikalt, så det är tyvärr inte en indikation om hur väl en fläkt fungerar som jag behöver ha dem.

Har monterat en kylare på grafikkortet (Arctic Accelero Xtreme III rev 2, utan de medföljande fläktarna). Monterar fläktarna så för att inte blåsa in varmluft över VRM och minnen på grafikkortet och vidare in chassit. Vill istället få ut så mycket jag kan nedåt. Det fungerar bevisligen med Fractal Design-fläktarna (maxar ut under 60 grader vid full belastning med fläktarna på halvfart), det är bara oljudet jag inte står ut med (även om det under belastning, rent ljudnivå-mässigt, är bättre än det var med originalkylningen).

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

@mickeko: Problemet med de fläktarna du har är att de har "Sleve Bearings" och de är inte klarar inte att vara monterade i just horisontellt läge. För då uppkommer just oljud samt att de får kraftigt förkortad livslängd.

Så vilken fläkt som helst som har ett bättre lager än de du har skulle nog kunna fungera, så som de som är nämnda i tråden hittills.
Titta gärna i denna artikeln här på Swec också så får du lite mer kött på benen om de olika lagren som finns i fläktar: https://www.sweclockers.com/artikel/28638-flaktlager-en-guide...

Sen tror jag fortfarande att det vore bättre att blåsa in luft, då får över lag bättre kylning på dina VRM-er och minnen, genom mer riktat luftflöde. Och trycker du in så mycket luft i chassit så kommer inte heller resten av datorn att klaga allt för mycket heller. Men då med andra fläktar som är gjorda att monteras horisontellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@mickeko: Problemet med de fläktarna du har är att de har "Sleve Bearings" och de är inte klarar inte att vara monterade i just horisontellt läge. För då uppkommer just oljud samt att de får kraftigt förkortad livslängd.

Ah, så klart. Det var så länge sen jag behövde fundera på sånt att jag helt förträngt det. Fractal-fläktarna får leka in- och utblås vetikalt istället.

Citat:

Så vilken fläkt som helst som har ett bättre lager än de du har skulle nog kunna fungera, så som de som är nämnda i tråden hittills.
Titta gärna i denna artikeln här på Swec också så får du lite mer kött på benen om de olika lagren som finns i fläktar: https://www.sweclockers.com/artikel/28638-flaktlager-en-guide...

Har beställt Be Quiet fläktarna och hoppas på att jag slipper några överraskningar.

Citat:

Sen tror jag fortfarande att det vore bättre att blåsa in luft, då får över lag bättre kylning på dina VRM-er och minnen, genom mer riktat luftflöde. Och trycker du in så mycket luft i chassit så kommer inte heller resten av datorn att klaga allt för mycket heller. Men då med andra fläktar som är gjorda att monteras horisontellt.

Jag kanske testar när jag får fläktarna, inget är som real world tester när det kommer till sådant här. Men suget att bli avsluta bygget är också stort, får se hur det blir.

Tack för hjälpen så här långt!

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

@mickeko: Inga problem och hoppas att det blir bra.

Återkom gärna med resultat när du får dem, för det kanske hjälper någon i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@mickeko: Inga problem och hoppas att det blir bra.

Återkom gärna med resultat när du får dem, för det kanske hjälper någon i framtiden.

Det här var ett tag sen jag postade om... Men nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och testat ifall inblås är bättre än utblås.

Installerade fläktarna som utblås först (har kört så i 4 månader eller så, och har varit tillräckligt nöjd för att inte vilja ändra något, men nu när jag ändå var inne och dammade av lite i chassit kände jag att jag lika gärna kunde skruva lite extra i datorn för att faktiskt få veta.

Vände fläktarna till inblås och här är resultatet:

GPU Temperaturen gick upp från ca 65-69 grader till 75-79 grader, och GPU-frekvensen gick ner från 1965-1980 till 1895-1920 MHz. Systemtemperaturen gick upp från 36-40 grader till 40-45 grader och CPU temperaturen gick upp från kring 55 grader upp till 60 (kollade aldrig CPU-frekvenserna, men jag har ingen anledning att tro att temperaturökningarna skulle ha en positiv inverkan på det, och alla angivna temperaturer är under belastning)

Min slutsats är att jag nu måste vända tillbaka fläktarna så jag kan spela i relativt lugn igen.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #