AMD låser Zen 3 till 500-seriens styrkretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Så du menar att dom borde skippa 500-serien med nya Ryzen4XXX och bara satsa på 600-serien då? Förstod jag dig rätt då?
För du menar att bakåtkompatibiliteten har förstört och kommer förstöra för AMD genom att dom inte kan använda DDR5 (som inte ens finns på marknaden) och pci-e 5 (som inte den heller finns på marknaden)

Känns som du har bra koll..
Det kommer nog komma en Ryzen 6XXX serie med nya styrkretsar och DDR5 ska du se men då får du vänta till slutet av 2021.

Vad tycker du skulle hålla tillbaka AMD?

Både ddr5 finns & även Pci-e5 finns på servermarknaden kanske inte för konsumenter ännu. Pci-5 var bara ett exempel det troliga är att nästa krets blir med ddr5 & har fortsatt bakåtkompalitet med 500 serien men då med ddr4. (ett möjligt scenario) Är mer intresserad av nyheter på moderkortkretsar än om det är en AMD eller Intel processor. (Nya tekniker gillar jag nörd som jag är) Så tror inte det förstör marknaden för AMD men jag ser det som ett hinder att pusha utvecklingen MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det här var inte roligt att höra, valde ett x470 moderkort (med tilltaget flashminne) just för att skydda mig mot detta. Vad spelar det för roll om dom håller sockeln vid liv om inte styrkretsarna får stöd. Någonstans kan jag köpa resonemanget för dom äldsta styrkretsarna och ifall det finns en riktig teknisk begränsning så är det en annan sak. Men att stöd bara kan bibehålls för nuvarande generations styrkretsar låter som rent struntprat. Jag hade planerat att uppgradera till 4000 men nu försvann typ all lust.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Så innebär det att en 'A520' kan var i görningen?

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem

Mitt X370 har levererat tre generationer, så det är ok.
Betydligt bättre än Intel som byter sockel hela tiden.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Men! Köpte precis B450 Tomahawk max för att den skulle funka med Ryzen 4000 som det sades för inte länge sedan

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SirMacke:

Mitt X370 har levererat tre generationer, så det är ok.
Betydligt bättre än Intel som byter sockel hela tiden.

Du menar 2 generationer du tycker det är fruktansvärt hemskt eller?
Jag trodde att AMD skulle göra en för 4a stycken 1 år extra tycker jag blir inte tillräckligt för säga dom är bättre (för mig själv då)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

När jag uppgraderade min Core2quad socket 775 till en Xeon X5470 socket 771 på samma moderkort med modifierad socket så behövde jag bara flasha in ny mikrokod i bioschippet. Det sket sig några gånger så jag fick flasha om det i prommer innan jag fick till det.

Borde man inte kunna göra samma sak här? Extrahera mikrokod från ett B550 bios till t ex ett B450 för att få stöd för 4000 seriens cpuer om de ändå fysiskt passar i sockeln?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Vänta bara. Snart kommer Asrock med ett moderkort som stödjer alla cpu från Intel och AMD.
Med en AGP-slott på baksidan

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SirMacke:

Du sitter på ett C6H, ett moderkort som sannolikt kommer fungera utmärkt med hela kommande 4000-serien utan att behöva stryka äldre modeller för att få plats med de nya i ROM. Då är det faktiskt bittert att låsa ut brädan, och det är väldigt likt Intels fasoner på moderkortsfronten. Tråkigt om så blir fallet.

Jag hoppas att AMD låter moderkortstillverkarna själva avgöra om de vill/kan släppa uppdaterade BIOS.

Permalänk
Medlem

Sjukt jävla tur att jag inte köpte 470 och 3700 för att sen köpa 4950, hade hatat amd för att moderkortet inte funkat med zen3.

Tacka vetja 9900ks då jag vet att jag aldrig kommer kunna uppgradera ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Både ddr5 finns & även Pci-e5 finns på servermarknaden kanske inte för konsumenter ännu. Pci-5 var bara ett exempel det troliga är att nästa krets blir med ddr5 & har fortsatt bakåtkompalitet med 500 serien men då med ddr4. (ett möjligt scenario) Är mer intresserad av nyheter på moderkortkretsar än om det är en AMD eller Intel processor. (Nya tekniker gillar jag nörd som jag är) Så tror inte det förstör marknaden för AMD men jag ser det som ett hinder att pusha utvecklingen MVH Arne

Du får jättegärna backa upp dessa påståenden kring att PCIe-5 och DDR5 finns ut i faktiska komponenter, det om något tycker man borde skrivits nyheter om, men ändå är det enda jag hittar att PCIe-5 standarden har satts (något som görs lååångt innan det praktiskt finns tillgängligt).
Själv tar jag det med en nypa salt, då sliden från AMD inte stämmer med vilka moderkort som stödjer Ryzen 3000, vilka andra också har påpekat

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@draanexle: Moderkortstillverkarna har absolut noll intresse av att hålla igång bakåtkompatibilitet om inte AMD kräver det, dom vill sälja nya moderkort. Det är vad dom gör.

Ja, det är klart. Men om vi skall gå efter den bilden så krävde ej AMD att b350, x370, a320 skulle kräva stöd för ryzen 3000, ändå så fixades det av företagen bakom moderkorten.

Dessutom så räcker det att ett företag kommer fixa BIOS uppdateringar för att många andra kommer också vilja göra det, för annars kommer de förmodligen förlora framtida kunder. Varför köpa från samma företag om de visat att de inte uppdaterar medans ett annat företag gör det liksom.

Skrivet av str8forthakill:

@draanexle:
AMD kontrollerar AGESA koden som är stängd källkod. Deras planer kan mycket väl inkludera ny AGESA kod som tar bort support för CPU'er enligt listan. Du som användande kan välja att inte uppgradera dock.

Jo, kan ju bli så att AMD skippar ut denna gången då de ansåg att det blev lite väl mycket galenskaper när ryzen 3000 släpptes då många hade diverse problem med sina moderkort kombos.

En hel drös som även missade att man behövde ha kompatibelt CPU för att uppdatera BIOS om moderkortet ej hade stöd för USB flash såsom t.ex b450 tomahawk (som hade en hel drös med problem även då om man kikade på /r/msi redditen under den tiden).

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Surt... Verkligen...

Men, jag är lite skeptisk till att det här är mer än säljsnack. De vill att folk nu betalar lite extra för B550 istället för B450. Sen när Ryzen 4000 släpps kommer det va i AMD:s intresse att de nya processorerna funkar på befintliga brädor, och plötsligt ges tillverkarna möjlighet att patcha in stöd.

Men den som lever får se.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Enerverande. Jag hade hoppats på / räknat med att slänga in Ryzen 4000 i mitt Asus Prime B350M-A denna höst. Kör idag med en 1600.

Men vi får se vad som faktiskt händer. Om man ska tro diagrammet i artikeln så funkar inte Ryzen 3000 på mitt moderkort heller. Men det gör det ju. Mitt B350-moderkort har stöd för Ryzen 3000, tvärtemot diagrammet.

Vi får se vad som blir denna höst på riktigt. Funkar Ryzen 4000 så får det väl bli någon Zen 3 8-core. Funkar det inte, så blir det väl en prissänkt 3700X eller 3900X istället.

Alternativt att jag hivar iväg det här moderkortet ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du får jättegärna backa upp dessa påståenden kring att PCIe-5 och DDR5 finns ut i faktiska komponenter, det om något tycker man borde skrivits nyheter om, men ändå är det enda jag hittar att PCIe-5 standarden har satts (något som görs lååångt innan det praktiskt finns tillgängligt).
Själv tar jag det med en nypa salt, då sliden från AMD inte stämmer med vilka moderkort som stödjer Ryzen 3000, vilka andra också har påpekat

https://www.servethehome.com/intel-agilex-next-gen-fpgas-ship...
ett exempel på ddr5 inte för konsumenter men var inte det jag påstod sen var det ganska länge sedan både Hynix & samsung började tillverka ddr5 (minns inte när nyheten var men fanns på sweclockers. Nästa Optane ska tydligen ha stöd både för pci-e4 & 5
så det vi ser i handeln! då finns inte varken ddr5 eller pci-e5 produkter men att säga att det inte finns det e fel (fast det var slusk som påstod det inte du, sen att ha bra koll e ju också ett ?) MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare

Om detta stämmer undrar jag om det inte är delvis för att moderkortstillverkarna lär ju känna sådär att stödja AMD om det inte får sälja något vid uppdateringar.

Det som kanske talar emot det argumentet är att de som uppgraderar så pass ofta att det spelar någon roll om ett moderkort stödjer 1 eller 4 generationer är en nisch (BYO) av en nisch (uppgraderar varje generation). Hade ju köpt en 3900X även om det inte gått att återanvända det gamla B350 moderkortet jag haft sedan lansering av Ryzen 1000-serien, blev lite en grej att se om det skulle gå att köra en 3900X på ett <1000 kr B350 (svaret är än så länge "ja", datorn har stått på 24/7 sedan förra sommaren och används rätt hårt som byggserver!).

Undrar om den negativa PR AMDs namn får om moderkort som "borde" fungera strular p.g.a. att kund missat att man måste uppdatera BIOS för att kunna använda den CPU de precis köpt verkligen kan uppväga eventuell positiv PR för den minimal andel kunder som faktiskt uppgraderar CPU utan att byta moderkort.

Så för egen känns detta som ett storm i ett vattenglas, om AMD tror det behövs är det helt rätt väg att gå!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Både ddr5 finns & även Pci-e5 finns på servermarknaden kanske inte för konsumenter ännu. Pci-5 var bara ett exempel det troliga är att nästa krets blir med ddr5 & har fortsatt bakåtkompalitet med 500 serien men då med ddr4. (ett möjligt scenario) Är mer intresserad av nyheter på moderkortkretsar än om det är en AMD eller Intel processor. (Nya tekniker gillar jag nörd som jag är) Så tror inte det förstör marknaden för AMD men jag ser det som ett hinder att pusha utvecklingen MVH Arne

Det har inte kommit ut än för konsumenter och gör det nog inte på ett tag geller. AMD ska ha stöd för det 2022 och Intel planerade att ha stöd för det nån gång 2021.

Var får du dina uppgifter ifrån ang. servermarknaden?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Tror inte man behöver oroa sig, moderkortstillverkarna kommer nog uppdatera stöd för 4xxx serien själva om moderkortet klarar av det samt att detta bara är en läcka, tror AM4 kommer hållas i liv med bra stöd tills vi får DDR5 på "AM5" .

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Tror inte man behöver oroa sig, moderkortstillverkarna kommer nog uppdatera stöd för 4xxx serien själva om moderkortet klarar av det samt att detta bara är en läcka, tror AM4 kommer hållas i liv med bra stöd tills vi får DDR5 på "AM5" .

Detta är inte en läcka.

https://community.amd.com/community/gaming/blog/2020/05/07/th...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om detta stämmer undrar jag om det inte är delvis för att moderkortstillverkarna lär ju känna sådär att stödja AMD om det inte får sälja något vid uppdateringar.

Det som kanske talar emot det argumentet är att de som uppgraderar så pass ofta att det spelar någon roll om ett moderkort stödjer 1 eller 4 generationer är en nisch (BYO) av en nisch (uppgraderar varje generation). Hade ju köpt en 3900X även om det inte gått att återanvända det gamla B350 moderkortet jag haft sedan lansering av Ryzen 1000-serien, blev lite en grej att se om det skulle gå att köra en 3900X på ett <1000 kr B350 (svaret är än så länge "ja", datorn har stått på 24/7 sedan förra sommaren och används rätt hårt som byggserver!).

Undrar om den negativa PR AMDs namn får om moderkort som "borde" fungera strular p.g.a. att kund missat att man måste uppdatera BIOS för att kunna använda den CPU de precis köpt verkligen kan uppväga eventuell positiv PR för den minimal andel kunder som faktiskt uppgraderar CPU utan att byta moderkort.

Så för egen känns detta som ett storm i ett vattenglas, om AMD tror det behövs är det helt rätt väg att gå!

Jag vill ha en 4900 direkt när de kommer, men jag orkar jelt enkelt inte byta moderkort (X470 / Asus C7H) i lådan. Så jag är lite irriterad, just av den anledningen. I värsta fall får jag köpa en helt ny dator om det är stor skillnad mellan generationerna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

3000 serien funkar ju på x370? känns inte riktigt 100% det där.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

3000 serien funkar ju på x370? känns inte riktigt 100% det där.

Nä, precis. Jag fattar inte heller. AMD hade gjort bra i att förtydliga detta.

Permalänk
Medlem

Lär ju komma del "hackade" bios som gör det möjligt endå. Eller att tillverkare hittar en väg runt.
Amd måste väll kanske dra en gräns någonstans och frågan är om de gamla 370 brädorna som jag själv sitter på kan hantera en zen3 cpu av ännu okända anledningar?
Generationen efter lär sitta på ddr5 så jag tror detta kan vara ett dåligt val då många lär vänta på ddr5 runt hörnet om zen 3 inte är väldigt magisk.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Testpilot

Så mycket för att investera i det bästa X470 moderkortet som pengar kunde köpa när den plattformen begav sig ut på marknaden

Lite besviken på AMD nu faktiskt då en stor anledning att jag valde just X470 och 2700X istället för att gå på Intel's 9900K var just att kunna smälla på en 4000-serie CPU vid senare tillfälle och slippa punga ut en massa på nytt moderkort och allt igen...

------------------------

EDIT: Som jag förstår det så är det ett minnes-kapacitetsproblem på BIOS-chippen som inte tillåter BIOS att hålla all nödvändig information som krävs för kompabilitet för alla processorer. Det jag hoppas på är att dom stora tillverkarna så som ASUS, MSI o.s.v. har tänkt till här och fläskat på med feta chip så dom kan 'inofficiellt' lägga till stöd för oss som ändå valt att köpa deras top-end dyra X"xxx" kort.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Kan hända att hackade bios fixar biffen ändå.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

https://www.servethehome.com/intel-agilex-next-gen-fpgas-ship...
ett exempel på ddr5 inte för konsumenter men var inte det jag påstod sen var det ganska länge sedan både Hynix & samsung började tillverka ddr5 (minns inte när nyheten var men fanns på sweclockers. Nästa Optane ska tydligen ha stöd både för pci-e4 & 5
så det vi ser i handeln! då finns inte varken ddr5 eller pci-e5 produkter men att säga att det inte finns det e fel (fast det var slusk som påstod det inte du, sen att ha bra koll e ju också ett ?) MVH Arne

Nja, läste du ens artikeln du länkade? Där står det i slutet att första generationen är intressant, men I-serien KOMMER att ge stöd för upp till gen 5 PCIe (alltså inte nu), och den senare M-serien kommer med stöd för DDR5.
Tolkar jag sliden rätt så är det F-serien (med PCIe 4.0) som är det som skeppas till deras Early-access kunder
Här är alla DDR5-nyheter från sweclockers, verkar som att både Samsung och Hynix tillverkar kretsar, men än så länge verkar det bara vara sammsungs LPDDR5 som används i mobiltelefoner (enligt någon kommentar där är det dock långsammare än DDR4)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

3000 serien funkar ju på x370? känns inte riktigt 100% det där.

Men de hade problem att få plats med koden i de snålt tilltagna minneskretsarna på 3xx-korten. För mig är det märkligt att vara så oerhört snåla med utrymme i EPROM. Några hade bara 16 MB!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, läste du ens artikeln du länkade? där står det i slutet att första generationen är intressant, men I-serien KOMMER att ge stöd för upp till gen 5 PCIe (alltså inte nu), och den senare M-serien kommer med stöd för DDR5.
Tolkar jag sliden rätt så är det F-serien (med PCIe 4.0) som är det som skeppas till deras Early-access kunder
Här är alla DDR5-nyheter från sweclockers, verkar som att både Samsung och Hynix tillverkar kretsar, men än så länge verkar det bara vara sammsungs LPDDR5 som används i mobiltelefoner (enlige någon kommentar där är det dock långsammare än DDR4)

Ok tackar (läste ej artikeln tog bara 1a bästa sorry). Men för mig är det inte aktuellt med någon uppdatering av moderkort eller dator förrän ddr5 pci-e5 kommit.(så om det dröjer till 2022 eller 2021 så väntar jag. Såg en gång i tiden fram mot Intels 3647 kretsar (med en del nyheter) för hedt men då hittade de på 2066 istället vilket gjorde att jag totalt tappade intresset(blev som ett x99 med ny sockel bara). Nu e theadripper det mest intressanta för mig. Har sett nåt nätverkskort med stöd för pci-e5 också men som sagt är utvecklingen jag gillar. Det vi har i våra datorer är inte riktigt samma som i datahallar hos google eller andra & både intel & AMD sitter nog i sina labb både med ddr5 & ddr 6 MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Lite märkligt, nästa generation Ryzen kommer ju kräva en ny plattform ändå, så Ryzen 4000 på AM4 blir väl helt meningslös att uppgradera till? Man kan ju tycka att man kunnat sträcka sig till 450-serien iaf?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Borde inte detta fungera ändå med MSI:s MAX-moderkort?
Dessa uppdaterades ju med större BIOS minne för att slippa krånglet kring 3000 serien och som jag förstod det även var tänkt för 4000 serien?