Vad ska man köpa för hårddisk till NASen?

Permalänk

Vad ska man köpa för hårddisk till NASen?

Jag kör med WD Red 6TB diskar sen tidigare. De har funkat bra men den sista jag köpte, nyligen, verkar vara av ny modell och lida av SMR problematik. Den håller på och jobbar massa i idle läge i intervall och driver mig till vansinne med ljud fastän NAS:en inte arbetar.
Ja, allt pekar på att det är det som är problemet i min NAS iallafall.
Frågan är, vad ska man satsa på istället? Jag är trött på överraskningar när man köper hårdvara (har åkt på en del bakslag ett tag nu) så jag behöver lite bra tips här.
Jag behöver uppenbarligen en ny 6TB disk till min Synology DS918+. Vad ska jag titta efter? Ljudnivån är viktig och likaså får den inte ha några konstigheter för sig (några modeller verkar föra oväsen genom att parkera läs/skrivarmarna i tid och otid t.ex.).
Budgeten är väl inte obegränsad dock.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002: Om du inte är emot Seagate så kan jag rekommendera deras 8TB+ Ironwolfs. Deras 6TB hadde jag problem med om dåliga sectorer. Alternativt kan du köpa WD Elements på 8TB från Amazonde liknande och shucka dom för dom har röda/white label nas diskar i sig. Du kan alltid ha större diskar i synology's för parity osv.

Permalänk

Finns en del recensioner rörande Ironwolf-diskarna som nämner höga ljudnivåer..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002: Mina diskar har inte väldigt högt ljud vad jag tycker iallafall, men jag antar att det kan va lotto eller hur man placerar/har dom.

Permalänk

Investerade i en IronWolf 8TB idag men det blir retur i morgon. Alldeles för högljudd, och märkliga "clunk" ljud vid idle-läge.
Vettesjutton vad jag ska expandera min NAS med nu för diskar. Alla (nästan) verkar köra med SMR teknik och uppenbarligen har de nackdelar utöver prestanda.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Investerade i en IronWolf 8TB idag men det blir retur i morgon. Alldeles för högljudd, och märkliga "clunk" ljud vid idle-läge.
Vettesjutton vad jag ska expandera min NAS med nu för diskar. Alla (nästan) verkar köra med SMR teknik och uppenbarligen har de nackdelar utöver prestanda.

Bygg en hdbur av äggkartonger/frigolit med extra ljuddämpning till vanliga mekaniska sata diskar.
Eller kör på 4TB ssd?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4997197

alternativt vänta på ssd 8TB

Tycker oxå att WD diskar och Seagate Ironwolf har för mycket oväsen för sej.

Visa signatur

Alienware Aurora