Forskare lyckas stjäla data via nätaggregatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Väntar med spänning på BIOS-uppdateringen som stänger av alla strömsparfunktioner i datorn så det blir svårare att manipulera svängrummet i strömmatning

Huehuehue

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Så länge viljan finns 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommunikationen sker också med blott 50 bitar per sekund

Om man ändå måste vara inom någon meter från datorn...
Hur många bitar per sekund kommer jag upp i om jag tar hela datorn och går ?

Om någon skulle bryta sig in hos mig så är denna attacken det sista jag skulle oroa mig för.

Som ett experiment så är det väl rätt coolt och de som kom på det känner sig säkert rätt smarta.
Men praktisk tillämpning på det här känns extremt begränsad.

Permalänk
Medlem

Åhh... Tusan...

Står en israel och glor över axeln, stäng datorn och dra ut sladden

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

När datorns delar börjar låta som ett gammalt USRobotics modem, då ska ni börja bli misstänksamma...

Permalänk
Medlem

Finns nog utvecklingsmöjligheter här, vi snackar ju om Israels forskare. De skulle teoretiskt kunna skicka/fånga upp data via elnätet i stället, om de redan nu visat att klarar att skifta belastningen i nätaggregatets drift.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rapidact:

Finns nog utvecklingsmöjligheter här, vi snackar ju om Israels forskare. De skulle teoretiskt kunna skicka/fånga upp data via elnätet i stället, om de redan nu visat att klarar att skifta belastningen i nätaggregatets drift.

Verkar fortfarande rätt meningslöst. Vad är det man ska få ut av det hela om mjukvaran ändå först måste installeras på datorn.

Däremot om man kan göra det hela åt andra hållet blir det genast intressantare. Ett sätt att manipulera en dator som är ouppkopplad.

Dock skulle ju en UPS eller andra elsäkerhetslösningar genast slå ut hela anordningen. Dessutom vill jag minnas att jag läst om liknande lösningar för många år sedan.

Permalänk
Medlem

På golvet under en manipulerad dator skulle man kunna gömma en matrisskrivare som skriver ut användarens inloggningsinformation, webbhistorik etc.

Permalänk
Medlem

"Jag hade problem med högljudda fläktar så jag bad Mossad sänka dem."

edit: nu står de helt stilla

Permalänk
Medlem

@Gurk:
Sen lägger vi ihopp detta med HDMI-VRR så får vi upp hastigheten ytterligare.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Man kunde väl läsa av CRT-monitorer via radioantenn förr om jag inte minns fel, troligen ingen bra bild, men allt som skickar ut en radiovåg av något slag kan man ju läsa av.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man ändå måste vara inom någon meter från datorn...
Hur många bitar per sekund kommer jag upp i om jag tar hela datorn och går ?

Om någon skulle bryta sig in hos mig så är denna attacken det sista jag skulle oroa mig för.

Som ett experiment så är det väl rätt coolt och de som kom på det känner sig säkert rätt smarta.
Men praktisk tillämpning på det här känns extremt begränsad.

Off:
Jag hade en Cisco ATA något VoIP dosa och det kom ut att om man var närmare än ca 1.5m från den gick det att avlyssna samtalen på tror det var AM bandet. BBB erbjöd att men kunde byta ut den.
Men jag misstänkte att inte någon skulle knacka på min dörr och berätta att han behövde fixa med något under mitt skrivbord och sedan be mig ringa känsliga samtal i köket under tiden jag väntade på att han skulle bli färdig. Så det fick vara.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Intressant. Nu är det säkert många säkerhetsansvariga inom försvarsindustrin som blir oroliga. Denna teknik borde gå att använda för att överföra information från stängda nät, via en internetuppkopplad dator...

Funderar på om det går att använda elnätet som nätverk på någotvis.. kanske inte går annars borde någon tänkt på det för länge sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Funderar på om det går att använda elnätet som nätverk på någotvis.. kanske inte går annars borde någon tänkt på det för länge sedan?

Kör inte air-gappade datorer via lokala kraftverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Funderar på om det går att använda elnätet som nätverk på någotvis.. kanske inte går annars borde någon tänkt på det för länge sedan?

Det finns produkter som använder elnätet som medium för nätverk, kolla här. Men de fungerar tämligen dåligt över längre sträckor.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Gurk:
Sen lägger vi ihopp detta med HDMI-VRR så får vi upp hastigheten ytterligare.

Är bara runt 20-år efter

Sydkraft och Tele2 avtalar om Internet till hushållen via elnätet

3 000 hushåll får bredband via elnätet

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Inga forskare här, men ett rätt intressant projekt där en Radeon programmeras som radiosändare via vanliga drivrutins API.
Möjliggör teoretiskt sändning av information på lite längre avstånd.
https://duo.com/labs/research/finding-radio-sidechannels

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!