Permalänk
Medlem

Normalt sett går du inte plus på att vara med i facket. Men rätt som det är behöver du någon på din sida, och då är det värt varenda krona.
Varför har du olycksfallsförsäkring? Hoppas du på att skada dig och få ut en fet ersättning så du går plus? Nej, det gör nog ingen. Men när det väl händer är det skönt att ha en försäkring, det är likadant med facket.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag med i facket mest av solidaritetsskäl. Jag jobbar i en bransch med brist på arbetskraft, har lätt för det sociala, är hyfsat duktig på mitt jobb. Folk kan dock råka illa ut, och då är jag gärna med och betalar. Skulle jag mot förmodan få bekymmer själv, så ser jag det mest som en bonus att jag då kan få hjälp.

Enda gången jag fått hjälp av något fackliknande var från hyresgästföreningen när jag flyttade från en lägenhet. De hjälpte mig att få ner kostnaden för slitage från 10000 till 5000 (slitage som hyresgästen före mig orsakat, men jag visste inte då att man bör begära ny besiktning och fotografera fel omedelbart vid inflyttning om man upptäcker något). Det kändes rätt skönt att ha deras stöd.

Permalänk
Medlem

Jobbade 30år på Tetra Pak & facket förhandlade fram bättre semesterersättning än den "lagstadgade" sista åren jag var där fick vi ~20000:- i semesterersättning förutom månadslönen då! Tror att vi tjänade på att vara med i facket, faktiskt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Problemet man kan råka ut för är om alla på arbetsplatsen är medlemmar och inte du och arbetsgivaren bestämmer sig för att säga upp personal. Facket kommer inte bry sig ett dyft om dom säger upp dig utan förmodligen påheja detta, därför att då blir en fackmedlem mindre uppsagd. Detta vet arbetsgivare som därför börjar med att säga upp de som inte är med i facket (även om detta strider mot turordningsreglerna). Om du sedan vill bestrida detta får du själv driva processen i arbetsdomstolen. Kommer du orka det?

Jag hör det där argumentet ibland, men varför skulle jag vilja vara kvar hos en arbetsgivare som vill bli av med mig? Det är inte jag som står med mössan i hand och hoppas på att få jobba kvar, det är det arbetsgivaren som gör.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Arbetsgivaren väljer kanske inte dig utan det gör du själv, genom att inte vara fackligt ansluten?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Så fort det börjar blåsa så får ju även icke fackliga hjälp så varför ska man vara med och bidra? Det är ju bara gå med så fort det händer något och gå ur sedan.

A-kassan är likadan. Nu när folk inser att de behöver en A-kassa så är det så synd om de som stått utanför och nu riskerar att få en väldig låg ersättning, så då sänks kraven. De pengar som vi som varit med i A-kassan har samlat in går nu till sådana som valt att stå utanför och kommer väl i slutändan leda till högre avgifter för oss som månad efter månad betalat in.

https://www.a-kassa.se/kraven-sänks-a-kassa
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-krispaket-lattare-att...

Facken kan man vara med i av solidariska skäl, men det finns ju några förbund jag personligen aldrig någonsin skulle ge en krona till. Tänk även på vissa (alla?) förbunden är politiserade, så dina medlemspengar går till politiska partier som du kanske inte stödjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

@Aktsu: Arbetsgivaren väljer kanske inte dig utan det gör du själv, genom att inte vara fackligt ansluten?

Som sagt, i så fall blir de av med mig. Men med tanke på att jag producerar mer än mina kollegor med marginal så lär de göra allt för att ha kvar mig före vissa andra.

Permalänk
Medlem

Kändes verkligen skitbra när Unionen använde pengar man har betalat in för att starta en avdelning i New York. Verkligen välanvända pengar. Tyvärr är det allt för ofta sånt som pengarna går till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Facken kan man vara med i av solidariska skäl, men det finns ju några förbund jag personligen aldrig någonsin skulle ge en krona till. Tänk även på vissa (alla?) förbunden är politiserade, så dina medlemspengar går till politiska partier som du kanske inte stödjer.

Absolut kan det vara så, men köp för böveln inget som är tillverkat i Kina då med, för då stöder du en diktatur som kränker mänskliga rättigheter mm osv.....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Absolut kan det vara så, men köp för böveln inget som är tillverkat i Kina då med för då stöder du en diktatur som kränker mänskliga rättigheter mm osv.....

Hur kopplade du ihop det till mitt inlägg? Om LO går ut imorgon och säger att de stödjer SD istället för S så tror du inte det blir några protester och folk som går ur facket? Kan man applicera samma argument då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Så allt annat som facket förhandlar samt förhandlat fram någonsin avsäger du dig eller du rider på andras ryggar?

Vad vill du nå fram till, eller är du bara genuint intresserad av min arbetssituation?

Det är inte så svårt egentligen, jag får ett erbjudande från min arbetsgivare - och de delar jag inte är nöjd med förhandlar jag om. Om erbjudandet är bra från början så förhandlar jag alltså inte - det spelar ingen roll vilka faktorer som påverkat erbjudandets utformning sedan innan.

Permalänk
Hedersmedlem

Inkomstförsäkringen är ganska bra att ha, speciellt om man blir arbetslös en längre period.

På arbetsplatser där det finns ett vettigt samarbete mellan lokala klubben och företaget kan det ge en del andra fördelar. Facket var väldigt drivande i att lönerevisionen skulle skötas bra för att se till att det blev mer än bara avtalshöjningen för de som gjorde mer än vad de hade fått sin lön satt efter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Oavsett om man är med i maffian eller inte så lägger de sig i din arbetssituation. De skapar kollektivavtal och annat förhandlar man sig till bättre villkor så kan dessa lägga sig i detta.

Så vad är lösningen på problemet? Jo bli egenföretagare arbeta på nästan samma sätt som en anställd.Jag har kollegor som just är detta, de jobbar precis som alla andra. De är med på alla aktiviteter och annat, men de är inte anställda utan egenkonsulter som varje månad fakturerar företaget. Bortsett från att kunna ställa egna villkor kan de dra av moms, säg att de behöver en bättre stationär dator för 100 000kr att utföra arbetsuppgifter på. Ja då går inte hälften av dessa pengar till ren skatt till staten. Vilket leder till att de ej behöver betala 100 000kr utan i princip halva summan.

Problemet är att detta är jobbigt och mer något för de bästa, vi andra gör bäst att följa strömmen och bete sig som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Hur kopplade du ihop det till mitt inlägg? Om LO går ut imorgon och säger att de stödjer SD istället för S så tror du inte det blir några protester och folk som går ur facket? Kan man applicera samma argument då också?

Du skrev typ att pengarna går till något man inte stödjer, eller hur? Så enligt dig så stöder man då Kinas diktatur om handlar något Kina producerat då?
Gissar på att du inte vill stödja sossarna med dina pengar men stödja Kina går bra menar du? Tror jag egentligen hellre stöder sossarna än föder Kinas diktatur, men eftersom mitt hyckleri inte har några gränser så stöder jag bägge, troligtvis indirekt men men hycklare som man är!

Skrivet av LemurenSwe:

Vad vill du nå fram till, eller är du bara genuint intresserad av min arbetssituation?

Det är inte så svårt egentligen, jag får ett erbjudande från min arbetsgivare - och de delar jag inte är nöjd med förhandlar jag om. Om erbjudandet är bra från början så förhandlar jag alltså inte - det spelar ingen roll vilka faktorer som påverkat erbjudandets utformning sedan innan.

Så om facket förhandlat fram en bra grund spelar ingen roll menar du?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Nu är jag bias, då jag själv suttit i en klubbstyrelse och förhandlat. Det jag kan säga på rak arm är att utan facket, på många arbeten, så är det måååååånga lagar och regler som hade förbisetts. Många gånger av rent slarv, men även på grund av att man helt enkelt kan. Vet inte hur många gånger jag suttit i en förhandling där motparten inte vetat om vad som faktiskt gäller. Det kan handla om semesterersättning, övertidsersättning, rätt till ledighet, försäkringar. You name it. Utan en vettig klubb (och då menar jag vettig, självklart finns det rötägg även här), så är det du själv som måste ha koll på allt. Jättebra för dig om du har det, men alla har inte det.

Jag skriver som arbetsgivarpart, att jag rekommenderar att alla som kan är med i facket. Speciellt då vi går mer och mer mot företag som arbetar globalt och inte riktigt kan den lokala lagstiftningen. Jag vet många människor som blivit utan ersättningar de haft rätt till då de själva inte haft koll på det. Det är svårt att veta vad man går miste om man inte kan sitt kollektivavtal.

Sen att ha en skicklig facklig förtroendevald som motpart i en förhandling är riktigt jobbigt många gånger, så är jag av åsikten att ett bra fackförbund gör arbetsplatsen bättre för alla. Även för de som inte vet vad som pågår bakom kulisserna för fackförbund är rätt dåliga på att marknadsföra sig själva.

Sen om man ser det ur ett större perspektiv så tror jag på att man är starkare i grupp än ensam, även om detta inte alltid stämmer i enskilda fall. Anekdoter som mina ovan ger bara en bild av det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

A-kassan är likadan. Nu när folk inser att de behöver en A-kassa så är det så synd om de som stått utanför och nu riskerar att få en väldig låg ersättning, så då sänks kraven. De pengar som vi som varit med i A-kassan har samlat in går nu till sådana som valt att stå utanför och kommer väl i slutändan leda till högre avgifter för oss som månad efter månad betalat in.

Nja, ska vi vara korrekta så har vi _alla_ som arbetar samlat in pengarna, för a-kassan kommer ifrån statskassan, inbetald via arbetsgivaravgiften bl.a. Avgiften du betalar till a-kassan när du är medlem är bara en låg medlemsavgift och inget som går till några a-kasseutbetalningar. A-kassan administrerar bara utbetalningarna, stålarna som betalas ut kommer ifrån oss andra som fortfarande arbetar.

...så leder det till något i slutändan så är det högre skatter/avgifter (eftersom många anser att arbetsgivareavgiften är en avgift och inte en skatt... en ko med ett annat namn är fortfarande en ko... men men...)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Oavsett om man är med i maffian eller inte så lägger de sig i din arbetssituation. De skapar kollektivavtal och annat förhandlar man sig till bättre villkor så kan dessa lägga sig i detta.

Så vad är lösningen på problemet? Jo bli egenföretagare arbeta på nästan samma sätt som en anställd.Jag har kollegor som just är detta, de jobbar precis som alla andra. De är med på alla aktiviteter och annat, men de är inte anställda utan egenkonsulter som varje månad fakturerar företaget. Bortsett från att kunna ställa egna villkor kan de dra av moms, säg att de behöver en bättre stationär dator för 100 000kr att utföra arbetsuppgifter på. Ja då går inte hälften av dessa pengar till ren skatt till staten. Vilket leder till att de ej behöver betala 100 000kr utan i princip halva summan.

Problemet är att detta är jobbigt och mer något för de bästa, vi andra gör bäst att följa strömmen och bete sig som alla andra.

Denna livsstil passar en del människor men det finns helt klart baksidor också. När det blåser så är det lätt för företagen att klippa konsulterna. Men det är bra att vi har olika personligheter och åsikter så vi kan fylla olika roller eller kompetens som näringslivet söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nja, ska vi vara korrekta så har vi _alla_ som arbetar samlat in pengarna, för a-kassan kommer ifrån statskassan, inbetald via arbetsgivaravgiften bl.a. Avgiften du betalar till a-kassan när du är medlem är bara en låg medlemsavgift och inget som går till några a-kasseutbetalningar. A-kassan administrerar bara utbetalningarna, stålarna som betalas ut kommer ifrån oss andra som fortfarande arbetar.

...så leder det till något i slutändan så är det högre skatter/avgifter (eftersom många anser att arbetsgivareavgiften är en avgift och inte en skatt... en ko med ett annat namn är fortfarande en ko... men men...)

Avgift är det kanske, men det ingår skatter i avgiften .. men men kärt barn har många namn!

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgi...

I länken finns info om särskild löneskatt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Caoz:

Denna livsstil passar en del människor men det finns helt klart baksidor också. När det blåser så är det lätt för företagen att klippa konsulterna. Men det är bra att vi har olika personligheter och åsikter så vi kan fylla olika roller eller kompetens som näringslivet söker.

Det är därför det är något för de bästa. Jag jobbar ibland emot en tekniker som enbart genom detta sätt drar i 2 miljoner per år. Om företaget slutar anlita honom så fixar han ett nytt jobb så lätt.
Så mitt råd är något för de bästa. Där man kan vara bäst inom mycket, jag känner systemutvecklare, snickare, elektriker, taxiförare etc som jobbar som jag beskriv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Avgift är det kanske, men det ingår skatter i avgiften .. men men kärt barn har många namn!
https://i.imgur.com/S8jiKDp.png
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgi...

I länken finns info om särskild löneskatt!

Bara avgifter... (men jag håller med dig i sak... en ko med annat namn).

Särskild löneskatt är skatt arbetsgivaren betalar för förmånen att få betala in tjänstepension till den anställdes framtida pension...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att jag är med i facket är inkomstförsäkringen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du skrev typ att pengarna går till något man inte stödjer, eller hur? Så enligt dig så stöder man då Kinas diktatur om handlar något Kina producerat då?
Gissar på att du inte vill stödja sossarna med dina pengar men stödja Kina går bra menar du? Tror jag egentligen hellre stöder sossarna än föder Kinas diktatur, men eftersom mitt hyckleri inte har några gränser så stöder jag bägge, troligtvis indirekt men men hycklare som man är!

Jag skrev att man ska tänka på att pengarna man betalar in kan gå till politiska partier man inte stödjer.

Från den meningen så antar du att jag menar förbund som stödjer S och du gissar på anledningen till varför jag inte vill betala pengar till vissa fack, som jag inte nämner vid namn, och drar paralleller till Kina. Du försöker bygga en halmgubbe och påstå att jag stödjer brott mot mänskliga rättigheter. Vidare drar du sig för att svara på om ditt argument även är applicerbart på alla som skulle protestera och gå ur t.ex. LO om de gick ut imorgon och uttalade stöd för SD, M eller KD.

Ska vi globalisera varje frågeställning kommer vi aldrig komma någon vart i någon diskussion, så jag kan tycka att det är lite onödigt att dra Kinaparalleller. Den kopplingen kan göras i ALLA ämnen.

edit: För att förtydliga. Jag är varken motståndare eller påhejare till facket, utan snarare neutral. Det jag skriver kommer från personliga erfarenheter och vissa fack kommer jag aldrig gå med i (igen) men är medlemmarna nöjda så är väl det bra. TS frågade efter olika synpunkter angående facket och jag såg ingen som påpekat att de flesta (alla?) är politiserade. Kan vara värt att tänka på när man väljer att gå med eller stå utanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Så om facket förhandlat fram en bra grund spelar ingen roll menar du?

Det är korrekt uppfattat, hade det ursprungliga erbjudandet varit för dåligt så hade jag förhandlat om det på egen hand. Facket tillför 0 och ingenting i den förhandling jag har med min arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nja, ska vi vara korrekta så har vi _alla_ som arbetar samlat in pengarna, för a-kassan kommer ifrån statskassan, inbetald via arbetsgivaravgiften bl.a. Avgiften du betalar till a-kassan när du är medlem är bara en låg medlemsavgift och inget som går till några a-kasseutbetalningar. A-kassan administrerar bara utbetalningarna, stålarna som betalas ut kommer ifrån oss andra som fortfarande arbetar.

...så leder det till något i slutändan så är det högre skatter/avgifter (eftersom många anser att arbetsgivareavgiften är en avgift och inte en skatt... en ko med ett annat namn är fortfarande en ko... men men...)

Nu ska vi lunga ner oss lite. Är du INTE med i A-kassan får du mycket riktigt pengar MEN bara grundbeloppet:

"Är du inte medlem i a-kassan? Då kan du inte få ersättning som baseras på den lön du haft. Men du kan få en ersättning som kallas grundbelopp. För att ha rätt till grundbeloppet behöver du uppfylla arbetsvillkoret. Grundbeloppet är som mest 510 kronor om dagen. För att få det behöver du ha arbetat heltid varje vecka i ett helt år. Har du jobbat heltid halva året eller halvtid hela året kan du få ett halvt grundbelopp de dagar du är arbetslös."

https://hejakassa.se

"Den inkomstbaserade ersättningen är upp till 80 procent av din tidigare lön och högst 20 000 kronor per månad före skatt. Den kan du söka om du

* är medlem i en a-kassa och har varit det under de senaste tolv månaderna
* har arbetat minst halvtid (80 timmar per månad) under sex av de senaste tolv månaderna
* är arbetslös, anmäld på Arbetsförmedlingen och söker nytt jobb aktivt."

"Grundersättningen är upp till 8 000 kronor per månad före skatt, beroende på hur mycket du har jobbat tidigare. Den kan du söka om du

* inte är medlem i en a-kassa eller har varit medlem mindre än tolv månader
* har arbetat minst halvtid (80 timmar per månad) under sex av de senaste tolv månaderna
* är arbetslös, anmäld på Arbetsförmedlingen och söker nytt jobb aktivt
är 20 år eller äldre."

https://www.sverigesakassor.se/for-arbetssokande/vem-kan-fa-e...

Nu ska Regeringen sänka kraven för att få den nya max-utbetalningen på 1200:- om dagen.

"Kraven på vem som ska få a-kassa sänks och både taket och grundbeloppet höjs. "

"Tidigare har man behövt jobba 80 timmar i månaden i minst sex månader för att få a-kassa. Nu sänks det till 60 timmar. Medlemsvillkoret, det vill säga hur länge man ska ha varit medlem i a-kassan för att få mer än grundbeloppet, sänks från 12 till tre månader."

"Samtidigt föreslås att både taket och grundbeloppet i a-kassan höjs tillfälligt. Taket höjs från 910 kronor till 1 200 kronor de första 100 dagarna."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-krispaket-lattare-att...

Permalänk
Medlem

När facket går från att vara rekryteringsfirma till vissa partier till att bli en strikt serviceorganisation för dess medlemmar så kan jag börja fundera på att gå med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Nu ska vi lunga ner oss lite. Är du INTE med i A-kassan får du mycket riktigt pengar MEN bara grundbeloppet:

Oj wall-of-text, men pengarna som betalas ut till den som får a-kassa kommer fortfarande från statskassan och inte från några insamlade pengar från medlemmarna. A-kasseavgiften du betalar in är bara en medlemsavgift.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Hej!

Jag kommer att börja ett nytt jobb på måndag. De har kollektivavtal och facket som gäller där är Unionen.
Tidigare har jag varit med i Kommunal (och är fortfarande), dels för jag varit bekväm och låtit det ticka på, dels för att hemförsäkringen ingår vilket är rätt trevligt.

Dock så sitter jag i sitsen nu om jag ska byta fackförbund till Unionen, eller rentav helt gå ut facket och endast behålla A-Kassa?
Är avgiften till facket värd det? Vad kan facket egentligen göra för mig? Min tidigare erfarenhet av facket är bara att saker ska "förhandlas" med dem innan man får något, själv har jag aldrig behövt tala med dem mer än att att chefen ska ha ett möte med dem efter löneförhandlingar.

Unionen har IF som försäkringsalternativ och erbjuder 20% rabatt på hemförsäkringen medan Kommunal har Folksam.
För kommunal så ingår hemförsäkring och olycksfallsförsäkring i avgiften, med vissa anpassade tillägg då jag har barn. Och med Unionen verkar priset hamna på ~188kr/månaden då jag utgår från deras kalkylator.
Tror att medlemsavgiften ligger runt 250kr.

Öppnar gärna för en diskussion om för- och nackdelar och hur ni själva gör.

Edit: Kan tillägga att jag arbetar inom IT

Unionen kan "ta över" alla dina papper åt dig från Kommunal, fungerar felfritt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

När facket går från att vara rekryteringsfirma till vissa partier till att bli en strikt serviceorganisation för dess medlemmar så kan jag börja fundera på att gå med.

Du tänker på LO, unionen osv är obundna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Det är korrekt uppfattat, hade det ursprungliga erbjudandet varit för dåligt så hade jag förhandlat om det på egen hand. Facket tillför 0 och ingenting i den förhandling jag har med min arbetsgivare.

Nu blev jag nyfiken, så du har förhandlat fram alla dina skydd & rättigheter du har på en arbetsplats själv?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Oj wall-of-text, men pengarna som betalas ut till den som får a-kassa kommer fortfarande från statskassan och inte från några insamlade pengar från medlemmarna. A-kasseavgiften du betalar in är bara en medlemsavgift.

Såvitt jag förstått det så finansieras a-kassan både av det du kallar "statens" pengar, vilket är "våra" inbetalade pengar (Om man är företagare en skatt som drabbar dom men är löneutrymme som avståtts till förmån för socialförsäkringarna enligt andra.), samt det som du bara kallar medlemsavgift.

Sen har jag varit lite tveksam över facket ett tag, det stora problemet är ju att man får tillbaka för lite jmf med alla som bara glider med och får de flesta förmånerna utan att behöva betala för ngt. En stor fördel är ju de försäkringar som kommer med varav en del kan vara knepiga att skaffa på egen hand om man har några sjukdomar.