Nvidias Ampere-tillverkning delas upp mellan TSMC och Samsung

Permalänk
Melding Plague

Nvidias Ampere-tillverkning delas upp mellan TSMC och Samsung

Nya uppgifter pekar på att TSMC norpar tillverkning av Nvidias högpresterande grafikkort i Ampere-familjen från Samsung.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra tid att äga aktier i AMD, NVidia och TSMC.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk

Inga nedrans dumheter med blandade tillverkningar till samma modell bara.

Att köpa ett kort och hoppas på att det är minnen från X eller Y tillverkare är irriterande nog, men om det nu ska bli olika GPU med så har de spårat ur helt.

Köper man två identiska 3080Ti och ena är TSMC med Samsung minnen och den andra är Samsung med Hynix minnen så kommer det att bli roligt att åka fram och tillbaka till affären tills man hittar det som passar...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Inga nedrans dumheter med blandade tillverkningar till samma modell bara.

Att köpa ett kort och hoppas på att det är minnen från X eller Y tillverkare är irriterande nog, men om det nu ska bli olika GPU med så har de spårat ur helt.

Köper man två identiska 3080Ti och ena är TSMC med Samsung minnen och den andra är Samsung med Hynix minnen så kommer det att bli roligt att åka fram och tillbaka till affären tills man hittar det som passar...

Det var min tanke med... Illa nog när 2 "identiska" kort med olika minnen (typ SK Hynix och Samsung) får totalt olika möjligheter till OC, men om det blir potentiellt olika prestanda mellan tillverkare på chipnivå också blir det en redlig smörja.

Men om jag tolkar det rätt så ska dom tillverka två helt olika segment - d.v.s. ena gör low-mid och andra high-end, men det kan ju ändras längre fram...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag som var orolig för lite bättre priser denna gången från Nvidias high end segment.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Det var min tanke med... Illa nog när 2 "identiska" kort med olika minnen (typ SK Hynix och Samsung) får totalt olika möjligheter till OC, men om det blir potentiellt olika prestanda mellan tillverkare på chipnivå också blir det en redlig smörja.

Men om jag tolkar det rätt så ska dom tillverka två helt olika segment - d.v.s. ena gör low-mid och andra high-end, men det kan ju ändras längre fram...

Mmm. Man får hoppas de segmenterar korten i nivåer. (3070 och högre ska ha kretrar från X och 3060 och lägre ska ha kretsar från Y. Eller om kör 3060Y, 3070X, 3080Y eller liknande. Bara de håller sig till en sak och inte ändrar senare som du säger.

Hade ett ett GTX970 G1 som hade Hynix medans en kompis hade samma kort men med Samsung, och med det kortet så är det redan kontroversiellt med minnet som det är.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ejziponken:

Jag som var orolig för lite bättre priser denna gången från Nvidias high end segment.

Tur att Nvidia lyckas hålla priserna uppe för high-end segmentet på något vis, nu kan vi alla andas ut och tömma våra spargrisar!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Jag som var orolig för lite bättre priser denna gången från Nvidias high end segment.

Det finns inget i den här nyheten/ryktet som talar emot lägre priser.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Tror hen var sarkastisk. Hoppas också på att det ändå enkelt ska gå att köpa rätt GPU från rätt tillverkare (TSMC) med rätt minne (Samsung).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Jag som var orolig för lite bättre priser denna gången från Nvidias high end segment.

3080 Ti kommer alltså inte bara att blir skitdyr, utan skitdyrare. Jag saknar AMD (eller egentligen vem som helst förutom Nvidia) i toppsegmentet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tar lite siffror ur luften här, har inte tid att kolla upp vad de egentliga siffrorna ligger, på väg till jobbet. Men Gpun för ett 2080ti kostar ju inte 10k att tillverka, utan vi pratar ju mer typ 500kr +- några hundringar. Den stora kostnaden ligger ju i RnD, marknadsföring, Jensens garderob med läderjackor, resten av kortet (kylare etc). Så även om TSMC är 50% dyrare än Samsung så kommer det ju sluta med att det rör sig om några hundringar extra. Prestanda korten blir på så sätt lite dyrare kanske, men inte så att man trillar av stolen.

Sen är det ju inget som säger att de inte kan släppa 3080ti för 17k, men jag tror inte det handlar om att TSMC tar ut för mycket pengar isf. Det är nog mer Jensens läderjackor.

Tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

@DasIch: Tror hen var sarkastisk. Hoppas också på att det ändå enkelt ska gå att köpa rätt GPU från rätt tillverkare (TSMC) med rätt minne (Samsung).

Jag svarade på andemeningen i hans ironiska inlägg med ett icke-ironiskt svar.

Permalänk

Premiumkonkurrens

3080Ti kommer ju bli första premiumkortet på länge som kommer att få konkurrens från AMD. Vi får väl se om det kommer att påverka prissättningen. AMD har ju betydligt mer erfarenhet från TSMCs 7nm varianter så rent designmässigt har bör de ha en liten fördel när det gäller yield och liknande.
Dock verkar de lansera ett par månader senare, men det är ju bara ryktesmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

3080Ti kommer ju bli första premiumkortet på länge som kommer att få konkurrens från AMD. Vi får väl se om det kommer att påverka prissättningen. AMD har ju betydligt mer erfarenhet från TSMCs 7nm varianter så rent designmässigt har bör de ha en liten fördel när det gäller yield och liknande.
Dock verkar de lansera ett par månader senare, men det är ju bara ryktesmässigt.

Jag tycker ska vänta och se om det verkligen blir någon konkurrens från AMD. Riske är att Nvidia-Jens tänker likadant och lanserar Ampere med extra fina marginaler, för att sen sänka priserna om AMD börjar bråka.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chrisism8:

Tar lite siffror ur luften här, har inte tid att kolla upp vad de egentliga siffrorna ligger, på väg till jobbet. Men Gpun för ett 2080ti kostar ju inte 10k att tillverka, utan vi pratar ju mer typ 500kr +- några hundringar. Den stora kostnaden ligger ju i RnD, marknadsföring, Jensens garderob med läderjackor, resten av kortet (kylare etc). Så även om TSMC är 50% dyrare än Samsung så kommer det ju sluta med att det rör sig om några hundringar extra. Prestanda korten blir på så sätt lite dyrare kanske, men inte så att man trillar av stolen.

Sen är det ju inget som säger att de inte kan släppa 3080ti för 17k, men jag tror inte det handlar om att TSMC tar ut för mycket pengar isf. Det är nog mer Jensens läderjackor.

Tankar?

För att ditt räkneexempel ska stämma borde Nvidia ha en bruttomarginal på runt 95 %, det vore i så fall något form av rekord av episka mått. Skulle säga att du är nästan en tiopotens fel på kostnaden.

Bruttomarginalen är ett väldigt användbart nyckeltal för företag som primärt tillverkar en produkt.

(omsättning - direkta kostnader för tillverkning) / omsättning

Bruttomarginalen exkluderar alltså kostnader som FoU, Jensens läderjackor och marknadsföring. Bruttomarginalen är ett mått på hur mycket ett företag får kvar från varje såld enheten när man dragit bort direkta kostnade förr att tillverka enheten, ett mått på hur stor andel av varje såld enhet som kan användas till FoU, Jensens läderjackor, marknadsföring och liknande.

Nvidia har höga marginaler, bruttomarginal ligger på runt 60 %. Nu är bruttomarginalen ett genomsnitt för alla deras produkter, det lär vara högre marginaler på datacenterprodukterna (som numera står för strax över 30 % av Nvidias omsättning) medan konsumentkorten står för ca 50 %. 20 % är saker som "Professional Visualization" (GPU för arbetsstationer?) och bilindustrin.

Om Nvidia får 10,000 för ett grafikkort har det kostat ungefär 4,000 att tillverka, antagligen mer då marginalerna borde vara lägre för konsumentprodukterna. Majoriteten av den kostnaden lär vara det man får betala för att tillverka kretsarna, så vilket pris man har där är direkt kritiskt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nvidia ville tjäna än mer och bestämde sig för att pressa TSMC med att flytta/hota med flytt av tillverkning till Samsung. Apple skrotade TSMC o kapaciteten som blev över köpte AMD snabbt upp. Nvidia fick panik! Betalade TSMC med sur uppsyn för lite 7nm kapacitet samt köpte upp 5nm. Kapacitet samtidigt för att hindra AMD att köpa upp allt.
M a o .. Nvidias girighet bet dem själv i baken för en gångs skull. De köper upp i god tid 5nm också inte bara för att ha kapacitet utan även för att bromsa/hindra AMD tillväxt.
Visar tydligt att Nvidia börjar bli nervösa för vad AMD kommer med framöver.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Det var min tanke med... Illa nog när 2 "identiska" kort med olika minnen (typ SK Hynix och Samsung) får totalt olika möjligheter till OC, men om det blir potentiellt olika prestanda mellan tillverkare på chipnivå också blir det en redlig smörja.

Men om jag tolkar det rätt så ska dom tillverka två helt olika segment - d.v.s. ena gör low-mid och andra high-end, men det kan ju ändras längre fram...

Sålänge Micron håller sig borta är jag nöjd.. alla mina tekniska prylar med Micron har haft extremt dåliga OC-möjligheter..

Samsung och Hynix har jag bra erfarenhet av, +500mhz på vRAM.

Micron -50mhz.

Visa signatur

3600|B450|5700

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Nvidia ville tjäna än mer och bestämde sig för att pressa TSMC med att flytta/hota med flytt av tillverkning till Samsung. Apple skrotade TSMC o kapaciteten som blev över köpte AMD snabbt upp. Nvidia fick panik! Betalade TSMC med sur uppsyn för lite 7nm kapacitet samt köpte upp 5nm. Kapacitet samtidigt för att hindra AMD att köpa upp allt.
M a o .. Nvidias girighet bet dem själv i baken för en gångs skull. De köper upp i god tid 5nm också inte bara för att ha kapacitet utan även för att bromsa/hindra AMD tillväxt.
Visar tydligt att Nvidia börjar bli nervösa för vad AMD kommer med framöver.

Det värsta är att det antagligen blir vi som får betala för detta blunder...

>:-[

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det värsta är att det antagligen blir vi som får betala för detta blunder...

>:-[

Inte helt säkert. Nvidia vill försöka behålla sina groteska vinstmarginaler och eftersom de försöker pressa till sig lägre pris kan också tyda på att de försöker förbereda sig för ev priskrig med AMD. För kommer AMD med riktigt bra kort med RDNA 2 arkitekturen och prissätter sig aggressivt (vilket det finns tecken på att de planerar att göra i o m diverse uttalanden, bl a att de vill vara disruptive mm)
Mkt tyder på att Nvidia verkligen är lite nojjiga, de ser hur AMD börjat tugga rejält på Intels andelar med superba produkter i sin CPU lineup och Nvidia vet nog en del om vad AMD kommer med genom "spioner" etc.
Tror att det väntar en otroligt spännande höst både på CPU och GPU sidan.. Jag ser verkligen fram emot senhösten, vintern. Början av nästa år hoppas jag på nytt inom laptop marknaden med AMD zen 3 och RDNA 2 grafik som tar upp dem till en helt ny nivå i prestanda o strömförbrukning

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Inaktiv

Kommer göra det svårare att välja kort då det finns fler parametrar att ta hänsyn till. Hoppas på noggranna tester och som kollar närmare på hur och var kretsarna tillverkats och skillnaderna mellan dessa. Samt förstås att korttillverkarna är noggranna med att hålla ordning på kretsarna så att vi kunder som vill ha den bättre också kan få tag i dessa.

Permalänk
Medlem

Risken för "varianter" av samma GPU är kanske inte försumbar.
Har vi tur delar Nvidia upp produktionen på ett smart sätt, xx80Ti-xx70 hos en och xx60- hos en annan.
En intressant fråga dock: Nu när AMD fick ännu mer kapacitet hos TSMC, vad är chansen att det påverkar priset på "Big Navi" positivt? Dvs finns det en chans att de sänker priset på dem?

Permalänk
Medlem

@EvonS: Tror du på de där själv? Välter du 5g master också...

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Inte helt säkert. Nvidia vill försöka behålla sina groteska vinstmarginaler och eftersom de försöker pressa till sig lägre pris kan också tyda på att de försöker förbereda sig för ev priskrig med AMD. För kommer AMD med riktigt bra kort med RDNA 2 arkitekturen och prissätter sig aggressivt (vilket det finns tecken på att de planerar att göra i o m diverse uttalanden, bl a att de vill vara disruptive mm)
Mkt tyder på att Nvidia verkligen är lite nojjiga, de ser hur AMD börjat tugga rejält på Intels andelar med superba produkter i sin CPU lineup och Nvidia vet nog en del om vad AMD kommer med genom "spioner" etc.
Tror att det väntar en otroligt spännande höst både på CPU och GPU sidan.. Jag ser verkligen fram emot senhösten, vintern. Början av nästa år hoppas jag på nytt inom laptop marknaden med AMD zen 3 och RDNA 2 grafik som tar upp dem till en helt ny nivå i prestanda o strömförbrukning

Jag hoppas ju att det stämmer men risken med deras tidiga release var att de skulle ha ett halvår på sig att ha höga priser och när AMD väl släpper så sänker de dem ordentligt för att matcha.

Dock tror många att 3080Ti kommer att kosta $3000 och det tror jag inte ett dugg på. De hade sålt ytterst få kort och med tanke på att 2080Ti inte sålt lika bra som 1080Ti (enligt de spekulationer som finns) så vore det konstigt om de gör ett 3080Ti som säljer ännu sämre än 2080Ti.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Oj vilken tråd! En hel del troende (som i kyrkan ungefär) En del tror AMD kommer frälsa världen med sina RDNA 2 kort (brukar låta så nån månad varje gång AMD släppt ett nytt grafikkort, men sen bli ganska tyst därom strax efter) En del tror att Nvidia korten kommer kosta 30000 (kan hålla med om att det börjar bli lite väl dyrt att ligga på topp) & en del e oroade över att de kommer tillverka kort på 2 fabriker.(bara dom håller de separerade så e det ok)

Själv ser jag fram mot när jag kan säga jag har en AMD processor & en Intel GPU i min dator (känn på den) Men troligtvis så blir det samma visa Nvidia ligger en gen före AMD & Intel? Och det sitter kanske en 3080ti i min burk men blir en spännande höst (mer spännande på grafikkortmarknaden än på länge.)

Om jag inte minns fel så var det gnäll tidigare från Nvidia om priser på minskade noder förut att prisökningen inte gjorde det ekonomiskt försvarbart längre att gå ner till mindre nod, så att vi fått dyrare kort e kanske inte så konstigt. Det finns inget företag som inte har vinster & med utvecklingskostnaderna i denna bransch med höga löner osv så blir det kostnader som behöver tas in detta gäller både AMD & NVidia & Intel.

Det är väl precis som vanligt tillgång & efterfrågan masstillverkning och konkurrens som sätter priser. Ser det som ganska självklart att se till att man inte får kapacitet problem framöver som en vettig strategi ,framförallt med AMD s framfart & behov på 7nm (cpu)

Ser fram mot en intressant höst! (nu fattas bara via)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För att ditt räkneexempel ska stämma borde Nvidia ha en bruttomarginal på runt 95 %, det vore i så fall något form av rekord av episka mått. Skulle säga att du är nästan en tiopotens fel på kostnaden.

Bruttomarginalen är ett väldigt användbart nyckeltal för företag som primärt tillverkar en produkt.

(omsättning - direkta kostnader för tillverkning) / omsättning

Bruttomarginalen exkluderar alltså kostnader som FoU, Jensens läderjackor och marknadsföring. Bruttomarginalen är ett mått på hur mycket ett företag får kvar från varje såld enheten när man dragit bort direkta kostnade förr att tillverka enheten, ett mått på hur stor andel av varje såld enhet som kan användas till FoU, Jensens läderjackor, marknadsföring och liknande.

Nvidia har höga marginaler, bruttomarginal ligger på runt 60 %. Nu är bruttomarginalen ett genomsnitt för alla deras produkter, det lär vara högre marginaler på datacenterprodukterna (som numera står för strax över 30 % av Nvidias omsättning) medan konsumentkorten står för ca 50 %. 20 % är saker som "Professional Visualization" (GPU för arbetsstationer?) och bilindustrin.

Om Nvidia får 10,000 för ett grafikkort har det kostat ungefär 4,000 att tillverka, antagligen mer då marginalerna borde vara lägre för konsumentprodukterna. Majoriteten av den kostnaden lär vara det man får betala för att tillverka kretsarna, så vilket pris man har där är direkt kritiskt!

Jag förstår hur du tänker, men det är mycket som du inte tar med i beräkningen. Nvidia får ju t.ex inte 10k för ett 2080ti chip. Från priset på 14000kr måste vi först räkna bort 25% moms. Då är vi nere på 10.500kr. Sen räkna bort återförsäljarens vinst och omkostnader. Då är vi kanske nere på 8000kr. Sen är det ju Asus som ska tillverka ett kort, och deras omkostnader. Nu är det nog rimligt att vi är ner runt 4-5000kr ungefär.

Men jag sitter ju verkligen här och drar siffror ur luften och killgissar. Jag hittade tyvärr inte videon jag egentligen letade efter där AdoredTV pratar om kostnaden för GPUer, men denna videon om PS5 gissningar ger en okej fingervisning. Där pratar han om kostnader på 30-50$ för chip i storleksklassen av 250-350 mm2. 2080 Super är ca 550mm2 och 2080ti ca 750mm2. Så ja. De kommer inte kosta en hundring att tillverka. För att killgissa lite ytterligare från detta så kanske en rimlig kostnad för dem är 1500-2000kr för ett 2080ti klass kort?

Skiljer de 25% i pris mellan TSMC och Samsung så är det en skillnad på 750kr efter skatt. Så absolut noterbart på ett 3080ti, men det kommer inte vara en skillnad på 12 eller 20k för konsument, vilket det lät lite som på folk i kommentarerna.

Återigen. kan ha superfel. Killgissar starkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@EvonS: Tror du på de där själv? Välter du 5g master också...

Lämnar över den uppgiften till dig

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chrisism8:

Jag förstår hur du tänker, men det är mycket som du inte tar med i beräkningen. Nvidia får ju t.ex inte 10k för ett 2080ti chip. Från priset på 14000kr måste vi först räkna bort 25% moms. Då är vi nere på 10.500kr. Sen räkna bort återförsäljarens vinst och omkostnader. Då är vi kanske nere på 8000kr. Sen är det ju Asus som ska tillverka ett kort, och deras omkostnader. Nu är det nog rimligt att vi är ner runt 4-5000kr ungefär.

Men jag sitter ju verkligen här och drar siffror ur luften och killgissar. Jag hittade tyvärr inte videon jag egentligen letade efter där AdoredTV pratar om kostnaden för GPUer, men denna videon om PS5 gissningar ger en okej fingervisning. Där pratar han om kostnader på 30-50$ för chip i storleksklassen av 250-350 mm2. 2080 Super är ca 550mm2 och 2080ti ca 750mm2. Så ja. De kommer inte kosta en hundring att tillverka. För att killgissa lite ytterligare från detta så kanske en rimlig kostnad för dem är 1500-2000kr för ett 2080ti klass kort?

Skiljer de 25% i pris mellan TSMC och Samsung så är det en skillnad på 750kr efter skatt. Så absolut noterbart på ett 3080ti, men det kommer inte vara en skillnad på 12 eller 20k för konsument, vilket det lät lite som på folk i kommentarerna.

Återigen. kan ha superfel. Killgissar starkt

Fast man behöver inte krångla till det. Om jag köper en "Founders Edition" direkt från Nvidia för 10,000 kr exklusive moms så gör de endera brutalt mycket större vinst på den jämfört med om jag köpt den från ASUS, Gigabyte, MSI eller liknande.

Om så är fallet, varför säljer inte Nvidia alla kort själva?

Gissar att partnertillverkare och butiker har rätt tunna marginaler, vilket då betyder att bruttomarginalen visar rätt exakt vad det kostar Nvidia att tillverka en GPU. Det är som sagt i genomsnitt, lär vara lägre marginaler på de enklaste modellerna (finns flera fasta kostnader) och högre på datacentermodellerna (de kostar ju obscena summor).

Exakt summa kan vi bara gissa. Huvudpoängen är, för ett kort som man betalar 10,000 + moms (för vi skrev ju att Nvidia skulle få 10,000) ligger tillverkningskostnaden långt närmare 4,000 än 500.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast man behöver inte krångla till det. Om jag köper en "Founders Edition" direkt från Nvidia för 10,000 kr exklusive moms så gör de endera brutalt mycket större vinst på den jämfört med om jag köpt den från ASUS, Gigabyte, MSI eller liknande.

Om så är fallet, varför säljer inte Nvidia alla kort själva?

Gissar att partnertillverkare och butiker har rätt tunna marginaler, vilket då betyder att bruttomarginalen visar rätt exakt vad det kostar Nvidia att tillverka en GPU. Det är som sagt i genomsnitt, lär vara lägre marginaler på de enklaste modellerna (finns flera fasta kostnader) och högre på datacentermodellerna (de kostar ju obscena summor).

Exakt summa kan vi bara gissa. Huvudpoängen är, för ett kort som man betalar 10,000 + moms (för vi skrev ju att Nvidia skulle få 10,000) ligger tillverkningskostnaden långt närmare 4,000 än 500.

Men Chrisism8 pratar inte om vad ett kort kostar utan vad färdigt kislet för en GPU kostar vilket inte inkluderar kort, minne, spänningsregulatorer, kondensatorer eller hdmi-port.

Går givetvis inte att få fram några exakta prisuppgifter vad TSMC tar för att trycka ut en krets som kan användas i ett 2080ti men ryktena talar om c:a $6k per wafer för 16nm ($10k för 7nm) och best case är lite drygt 60 kretsar per wafer så man skulle hamna runt $100/krets men med lite felande kretsar stiger det nog över $150-200/krets vilket är runt 2000kr vilket gör att 500kr är närmare än 4000kr i antalet kronor men in i procent är det mer

Nu är 2080ti kanske snarare ett undantag eftersom den är enorm, om jag förstått rätt kommer Samsung tillverka de minsta kretsarna och när man är nere på ~200mm så har jag svårt att se att det ens skiljer mer än någon hundralapp i tillverkningskostnad mellan Samsung och TSMC eftersom sådana kretsar ligger runt 300-400kr styck.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Datavetare
Skrivet av houze:

Men Chrisism8 pratar inte om vad ett kort kostar utan vad färdigt kislet för en GPU kostar vilket inte inkluderar kort, minne, spänningsregulatorer, kondensatorer eller hdmi-port.

Går givetvis inte att få fram några exakta prisuppgifter vad TSMC tar för att trycka ut en krets som kan användas i ett 2080ti men ryktena talar om c:a $6k per wafer för 16nm ($10k för 7nm) och best case är lite drygt 60 kretsar per wafer så man skulle hamna runt $100/krets men med lite felande kretsar stiger det nog över $150-200/krets vilket är runt 2000kr vilket gör att 500kr är närmare än 4000kr i antalet kronor men in i procent är det mer

Nu är 2080ti kanske snarare ett undantag eftersom den är enorm, om jag förstått rätt kommer Samsung tillverka de minsta kretsarna och när man är nere på ~200mm så har jag svårt att se att det ens skiljer mer än någon hundralapp i tillverkningskostnad mellan Samsung och TSMC eftersom sådana kretsar ligger runt 300-400kr styck.

Visst är det spekulation, men det du skriver (vilket också visar att Founders Ed, exemplet kanske fick saker på avvägar) går bara ihop om partnertillverkarna lägger på enorma marginaler.

Nvidia säljer primärt inte färdiga GPUer, de säljer endast GPU-kretsarna. På dessa GPU-kretsar har Nvidia en bruttomarginal på ~60 %, Nvidia har i princip inga andra produkter (Founders Ed lär vara ett avrundningsfel och de kan mycket väl vara tillverkade av 3:e part).

Så helt klar är att ~40 % av vad Nvidia får betalt för sina kretsar motsvarar vad det kostar att tillverka dessa hos TSMC. För när man lägger ut tillverkningen finns ju inga direkta kostnader utöver vad man betalar den som utför tillverkningen.

Kolla vad Intel/AMD tar för CPUer i 80-200 mm² klassen mot kund (AMD har ~40 % bruttomarginal och Intel har ~60 % bruttomarginal, fast Intel har ju egen tillverkning så inte perfekt jämförelse). Verkar det då rimligt att Nvidia skulle ta mindre för sina >500 mm² kretsar än AMD/Intel tar för sina pytte CPU-kretsar?

Vad jag hört kostar mobil SoC $20-100 per krets att tillverka, lite beroende på hur komplexa de är. De är <150 mm² på TSMC 7 nm.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

För varje förbättrad tillverkningsprocess sägs det att tillverkningen blir billigare, men grafikkorten blir ändå dyrare varje gång.