Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Och för dom som inte bedöms att klara, eller där osäkerheten är stor? Precis, man låter dom människorna dö i Sverige, till skillnad mot andra länder. Så den här krisen är långt ifrån över, vi kan inte ens ta hand om dom mest svaga.

Du drar slutsatser från en anekdot, från en plats i USA. Du beaktar inte hur @kribb formulerar sig, eller reflekterar på hur stor den siffran som inte klarar IVA är.

Det är ett alarmerande tunnelseende du uppvisar, Musashi. Sverige gör bara fel och alla andra gör bara rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Och för dom som inte bedöms att klara, eller där osäkerheten är stor? Precis, man låter dom människorna dö i Sverige, till skillnad mot andra länder. Så den här krisen är långt ifrån över, vi kan inte ens ta hand om dom mest svaga.

Av ren nyfikenhet, hur tycker du man ska göra med en person som absolut inte klarar av att ligga i respirator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

FHM har två nyckelstrategier:

  1. "Platta till kurvan" - se till att sjukhusvården inte överbelastas, att alla som behöver vård, får vård. Minska smittspridningstakten så att inte för många blir sjuka samtidigt. Att överbelasta sjukvården skulle få katastrofala följder, med dödsfall som skulle kunnat förhindrats av vård ome den fanns tillgänglig.

  2. Skydda riskgrupper, särskilt äldreäldre och äldreboenden, eftersom de drabbas särskilt allvarligt av covid-19 med bl.a. avsevärt högre mortalitet.

Alla som behövt har kunnat få sjukvård. Det är det vi menar med att sjukvården inte blivit överbelastad. Det du pratar om är något annat, nämligen att smittan tagit sig in i äldreboenden. Det är något som alla länder haft problem med i varierande grad och har inte med belastningen av sjukvården att göra.

Jo det har ju med överbelastningen av vårdpersonalen och hur timvikariesystemen tillåts fortsätta utan karantän etc pga inga resurser till att låta personal vara hemma. Hade äldreomsorgen haft mer resurser till skyddsåtgärder, mer personal så de hade kunnat använda karantän och inte flyttat runt boende då de inte har platser så hade vi klarat oss bättre. Alltså sjukvården har överbelastats.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Du drar slutsatser från en anekdot, från en plats i USA. Du beaktar inte hur @kribb formulerar sig, eller reflekterar på hur stor den siffran som inte klarar IVA är.

Det är ett alarmerande tunnelseende du uppvisar, Musashi. Sverige gör bara fel och alla andra gör bara rätt?

Mest så, om dom flesta länder gör tvärtom mot Sverige, så överväger iallafall jag att resten av världen, förmodligen har mer rätt än vad FHM i Sverige har. Du får tycka det är alarmerande/tunnelseende hur mycket du vill, gör inte att du har mer rätt

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Av ren nyfikenhet, hur tycker du man ska göra med en person som absolut inte klarar av att ligga i respirator?

Börjar med att säga, att ingen kan veta exakt utgången av respirator vård i förväg.

Tycker man ska ge vård ändå, även om chansen bara skulle vara 1%. Liv ska räddas till varje pris, om det finns outnyttjade resurser.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Konstigt att andra länder lyckas rädda sin befolkning på 80 plus, men inte Sverige. Det säger väl sig själv att man kan rädda folk även över 80, även fast dom såklart kräver mera vård.

Har du några som helst belägg för att andra länder vårdar 80+personer bättre?

Enligt experterna på området beror det snarare på att de inte blivit smittade i samma grad.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@muSashi, Jag tror det är dags för mer källor och mindre känslor nu.

Du påstår just nu att i "andra länder" så lägger man in alla på sjukhus, även de som inte bedöms klara intensivvård. Källa på det? Är rätt säker på att man kör med liknande principer, dvs. lägg in de som har en chans att klara sig, och ge eveneutll pallitativ vård till de som inte bedöms klara sig.
(På den sista punkten här verkar det dock som att Sverige halkar efter rent allmänt, då det finns äldre som dör på äldre/vårdhem utan omvårdnad/smärtelindring. Jag vet dock inte hur det är i andra länder, så om vi är bättre eller sämre låter jag vara osagt.)

Intensivvård för Covid 19 kan ta lång tid (flera veckor) och det är väldigt påfrestande för kroppen.
Kommer Sven 85 med svagt hjärta och diabetes överleva behandlingen? Om ja, fantastiskt.
Om nej, så har han "tagit" en IVA-plats under flera veckor som kunde ha getts till någon med större chanser att överleva.
Den andra punkten här är ovidkommande så länge det finns platser att tillgå, men rätt vad det är så kommer det en massiv våg med patienter som Kent: svårt sjuka 50-70-åringar som dock bedöms ha stora chanser att klara sig med intensivvård - men de flesta IVA-platserna är upptagna med patienter som Sven.

Vad gör du som vårdpersonal nu i denna situationen?
Ska du dra ut Sven ur behandlingen (vilket är grymt på så många sätt) eller ska du låta Kent dö trots att han har större chans att överleva än Sven som antagligen (men inte helt säkert) kommer dö inom några dagar ändå, varpå det kommer sluta med att varken Sven eller Kent överlever?
Eller skulle du helt enkelt, hur hemskt det än låter, låtit bli att behandla Sven öht. så att platsen var ledig för Kent när han kom?
Detta är sjukt jobbiga frågor och jag är glad att jag inte är den som bestämmer.

Med det sagt, TLDR: att det finns "lediga IVA-platser" är inte samma sak som att man kan ta in och behandla alla oavsett hur stor chans de har att överleva. Rätta mig gärna om jag har fel (var några dagar sedan jag läste det nu), men i Stockholm beräknas 20% av IVA-platserna vara lediga. Det är inte så många egentligen om man börjar ta in massa patienter som Sven (som behöver vård i veckor), och i slutändan finns det då inga platser för patienter som Kent.

Sen så finns det så klart fall där patienter som Sven hade överlevt om vederbörande hade fått intensivvård.
Problemet är som sagt det jag nämnde ovan, och ju mer press där är på systemet, desto mindre möjlighet har man att "chansa" på att ge Sven en behandling.

I Ystad så tillfrisknade nyligen en 80-åring med flera riskfaktorer efter några veckors intensivvård.
I Stockholm hade han aldrig ens fått vård, men det var just för att trycket i Ystad är lågt för tillfället (peppar peppar) och man ansåg att man hade en vårdplats att "undvara" som han fick vård: Man förväntade sig inte en massiv anstormning av Kentar. Hade situationen i Ystad sett ut som den gör i Stockholm däremot så hade han aldrig fått chansen.

Bortprioritering är tyvärr inget nytt, men fenomenet har aldrig varit mer märkbart för lekmän än vad det är nu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Sjuka ni är...

I Sverige pratar man om att hjälpa dem som verkligen behöver det. Ganska tidigt förstod man vem och vilka de gäller.

Så även om Sverige är vinnare jämfört med andra länder så är vi ändå de största förlorarna(sviker oss själva) när vi sedan ser vilka som dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Sjukvården klarar knappast av att hantera krisen när man låter folk över 80 dö, utan någon åtgärd..

Sjukvården kan inte rädda alla människor från att dö. Det är inte heller alla gånger folk över 80 år vill ha åtgärder för att överleva till varje pris. Ska man tvinga alla till intensivvård fast de inte klarar av den behandlingen eller kanske inte ens vill det?

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Sjukvården kan inte rädda alla människor från att dö. Det är inte heller alla gånger folk över 80 år vill ha åtgärder för att överleva till varje pris. Ska man tvinga alla till intensivvård fast de inte klarar av den behandlingen eller kanske inte ens vill det?

Vad tycker du? Ska man tvinga folk till vård som inte vill ha det?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Sjuka ni är...

I Sverige pratar man om att hjälpa dem som verkligen behöver det. Ganska tidigt förstod man vem och vilka de gäller.

Så även om Sverige är vinnare jämfört med andra länder så är vi ändå de största förlorarna(sviker oss själva) när vi sedan ser vilka som dött.

Man brukar väl säga att det är "olyckligt" när det blir fel, i det här fallet att en del som jobbar med äldre slarvat med hygienen. Om jag förstår problemet rätt från dagens pressträff.

Det betyder inte att någon på det här forumet är "sjuk" som i dum i huvudet, det var inte snällt sagt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vad tycker du? Ska man tvinga folk till vård som inte vill ha det?

Jag har faktiskt själv inte reflekterat över var jag står i den frågan, men rent spontant är mitt svar att ibland tycker jag man ska tvångstvårda en person och ibland inte. Det beror på situationen och omständigheterna.

T ex vid psykiska besvär där personen har självskadebeteende tycker jag absolut man ska tvångstvårda.
I en situation där en person som kan tänka klart och är i livets slutskede av t ex hög ålder och vill lämna livet i lugn och ro, men själv inte vill vårdas, tycker jag att det är upp till den personen själv.

Vad tycker du själv?

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tycker man ska ge vård ändå, även om chansen bara skulle vara 1%. Liv ska räddas till varje pris, om det finns outnyttjade resurser.

Hmm, vad är egentligen en "outnyttjad resurs" ? Även om IVA platser är lediga så kostar det personal och därmed resurser att ha folk i IVA, personal som kanske hade kunnat finnas på någon annan avdelning och hjälpa med operationer eller vad vet jag. Jag hade varit mycket förvånad om vi ha personal på sjukhusen som bara sitter i stand-by iaf. Det är alltid en fråga om prioritering, med eller utan pågående pandemi.

Ej riktat specifikt till dig utan mer allmänt:

De flesta håller (indirekt) med om att liv inte skall räddas "till varje pris" vilket är varför statsbudgeten ser ut som den gör. Jag förstår inte varför folk plötsligt när det är pandemi börjar prata om hur hemskt det är att bortprioritera samt uttalanden som att man inte kan sätta ett pris på människoliv osv. Hallå? sist jag kollade hade inte sjukvården oändlig budget och därmed finns det ett pris på människoliv. Aja... detta är lite av en rant... men så är det, sen kan man gilla eller ogilla det, dock är jag övertygad om att efter pandemin är "över" kommer vi gå tillbaka till att prioritera mellan skola, sjukvård och polis osv. så som det alltid gjorts...

en silver lining iaf att pandemin belyser rätt tydligt att en nedprioritering och nedskärning på sjukhus har en direkt konsekvens att fler dör. Något att tänka på när man går till val.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Jag har faktiskt själv inte reflekterat över var jag står i den frågan, men rent spontant är mitt svar att ibland tycker jag man ska tvångstvårda en person och ibland inte. Det beror på situationen och omständigheterna.

T ex vid psykiska besvär där personen har självskadebeteende tycker jag absolut man ska tvångstvårda.
I en situation där en person som kan tänka klart och är i livets slutskede av t ex hög ålder och vill lämna livet i lugn och ro, men själv inte vill vårdas, tycker jag att det är upp till den personen själv.

Vad tycker du själv?

Inte tänkt allt för mycket vad man ska göra med sådana människor som inte vill ha vård. Håller nog faktiskt med om det mesta som du skrev ovan

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Hmm, vad är egentligen en "outnyttjad resurs" ? Även om IVA platser är lediga så kostar det personal och därmed resurser att ha folk i IVA, personal som kanske hade kunnat finnas på någon annan avdelning och hjälpa med operationer eller vad vet jag. Jag hade varit mycket förvånad om vi ha personal på sjukhusen som bara sitter i stand-by iaf. Det är alltid en fråga om prioritering, med eller utan pågående pandemi.

Man kan givetvis fråga sig vad en "ledig IVA-plats" innebär. I dagslägets tror jag knappast att det innebär att vi har personal som rullar tummarna eller pillar navelludd. Snarare så är det nog så att "lediga IVA platser" (i den mån vi faktiskt har det, vilket kanske kan diskuteras) innebär att IVA personalen kan ha en arbetsbelastning mer likt normala förhållanden och vid full beläggning så ligger nog arbetsbelastningen hos personalen långt över vad som skulle vara acceptabelt i normalläge.

Skrivet av Triffid:

De flesta håller (indirekt) med om att liv inte skall räddas "till varje pris" vilket är varför statsbudgeten ser ut som den gör. Jag förstår inte varför folk plötsligt när det är pandemi börjar prata om hur hemskt det är att bortprioritera samt uttalanden som att man inte kan sätta ett pris på människoliv osv. Hallå? sist jag kollade hade inte sjukvården oändlig budget och därmed finns det ett pris på människoliv. Aja... detta är lite av en rant... men så är det, sen kan man gilla eller ogilla det, dock är jag övertygad om att efter pandemin är "över" kommer vi gå tillbaka till att prioritera mellan skola, sjukvård och polis osv. så som det alltid gjorts...

Personligen tror jag att många, likt mig, misstänker att prioriteringarna just nu är hårdare än vad dom skulle varit i normalfallet trots att det sägs att det finns lediga resurser. För mig är det rätt klart att om prioriteringarna sker enligt de regler som ska gälla vid resursbrist så kommer jag att vara en av dom som prioriteras bort och tanken på att dom skulle tillämpas trots att vi har 20% lediga platser är väl inte direkt angenäm.

Skrivet av Triffid:

en silver lining iaf att pandemin belyser rätt tydligt att en nedprioritering och nedskärning på sjukhus har en direkt konsekvens att fler dör. Något att tänka på när man går till val.

Ja helt klart är det så. Man får hoppas att folk fortfarande minns detta till nästa val.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av torbjorn_75:

Man brukar väl säga att det är "olyckligt" när det blir fel, i det här fallet att en del som jobbar med äldre slarvat med hygienen. Om jag förstår problemet rätt från dagens pressträff.

Det betyder inte att någon på det här forumet är "sjuk" som i dum i huvudet, det var inte snällt sagt alls.

Jag har varken menar eller påstår att någon är dum i huvudet. Tack för den

Som sagt, jag håller inte med om att det är olyckligt. Sverige kan bättre tycker jag. Olyckligt blir det är när kompetensen inte riktigt finns, så man inte vet bättre. Det gäller inte för oss anser jag.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av muSashi:

Sjukvården klarar knappast av att hantera krisen när man låter folk över 80 dö, utan någon åtgärd..

Så är det för min far. Han blev meddelad redan för tre år sedan att han aldrig kommer att bli kopplad till en respirator då han inte kommer att ta sig ur den, levande. KOL, sista stadiet. Så ja - sjukvården får ta väldigt tuffa beslut, men beslut som är helt logiska - om man är insatt i problematiken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Så är det för min far. Han blev meddelad redan för tre år sedan att han aldrig kommer att bli kopplad till en respirator då han inte kommer att ta sig ur den, levande. KOL, sista stadiet. Så ja - sjukvården får ta väldigt tuffa beslut, men beslut som är helt logiska - om man är insatt i problematiken.

Exakt detta. Man låter inte gamla och sjuka få sådan vård, då det snarare skulle ha ihjäl dom än hjälpa dom.

Ser gärna någon källa på att någon blivit nekad vård i Sverige pga resursbrist, för jag tror det inte. Men blir jag motbevisad så...

Permalänk
Inaktiv

Larmet går. Det är ett hjärtstillestånd på rum 4. Patienten är inte intuberad så ingen "Hjärt lungräddning påbörjas". 6 minuter senare kommer Anestesipersonalen, en ssk och en anestesiolog.
Patienten dödförklaras.

Samhällskontraktet är brutet.
Det som du blev lovad när du började betala in skatt gäller inte längre.

Sorry...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Larmet går. Det är ett hjärtstillestånd på rum 4. Patienten är inte intuberad så ingen "Hjärt lungräddning påbörjas". 6 minuter senare kommer Anestesipersonalen, en ssk och en anestesiolog.
Patienten dödförklaras.

Samhällskontraktet är brutet.
Det som du blev lovad när du började betala in skatt gäller inte längre.

Sorry...

På vilket sätt är samhällskontraktet brutet? Läste du inläggen som förklarar att det finns patienter som dör om man sätter dem i respirator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Larmet går. Det är ett hjärtstillestånd på rum 4. Patienten är inte intuberad så ingen "Hjärt lungräddning påbörjas". 6 minuter senare kommer Anestesipersonalen, en ssk och en anestesiolog.
Patienten dödförklaras.

Samhällskontraktet är brutet.
Det som du blev lovad när du började betala in skatt gäller inte längre.

Sorry...

Måste erkänna att jag inte riktigt hänger med här? Vad exakt är det du vill illustrera med denna beskrivning?

Edit: Man kan ju tillägga att hjärt/lungräddning inte på något sätt kräver varken intubering eller anestesipersonal, det kan vem som helst göra och man kan nog utgå från att all personal på ett sjukhus kan det. Har själv gått HLR kurs ett antal gånger via jobbet och har i alla fall en rudimentär bild av vad man kan göra. Befinner man sig sedan på sjukhus så har dom garanterat hjärtstartare i närheten plus en hel del annat som kan hjälpa.

Permalänk

Var och handlade mat idag och det står tydligt överallt "håll minst 1.5 meters avstånd" men det är fan omöjligt, en ung kille på 12 år ungefär respekterade avståndet men sen kom en äldre man (i min ålder ungefär eller äldre ) och skulle vara rolig och kom intill och skämtade.

Ok alla kommer få corona till slut åtminstone tills ett vaccin finns tillgängligt men varför är det så svårt att hålla avstånd?

Mest troligt har jag redan haft corona (Spanien och symptom) men för guds skull håll avståndet för h-e.

-EDIT-

Jag menar det är ok att prata i kön och vara rolig men har jag inte haft corona vill jag inte bli smittad och har jag redan haft eller har corona vill jag inte smitta någon oavsiktligt.

Ok bara 300-400 smittade var jag bor och typ 20 döda så sannolikheten är liten men ...

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ser gärna någon källa på att någon blivit nekad vård i Sverige pga resursbrist, för jag tror det inte. Men blir jag motbevisad så...

Det finns säkert folk som nekas vård pga resursbrist rent generellt, speciellt om man tar hänsyn till väntetider, men om vi håller oss till IVA-vård nu i coronatider så tror jag att ingen nekats IVA vård för faktiskt resursbrist.

Däremot finns det indikationer på att det prioriterats "för hårt" (dvs i praktiken att folk nekats IVA vård) pga vad som verkar vara en "upplevd" resursbrist, eller en rädsla för att resursbrist ska uppstå. Oavsett skäl så ter det sig som att vårdenheter tillämpat striktare än normala prioriteringsregler trots att det inte fanns någon resursbrist. Det ska bli intressant att se vad framtida utredning(ar) kommer fram till.

https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-priorite...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rosterna-inifran-hon-larma...
https://omni.se/stockholms-akutsjukhus-granskas-efter-larm-om...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Larmet går. Det är ett hjärtstillestånd på rum 4. Patienten är inte intuberad så ingen "Hjärt lungräddning påbörjas". 6 minuter senare kommer Anestesipersonalen, en ssk och en anestesiolog.
Patienten dödförklaras.

Samhällskontraktet är brutet.
Det som du blev lovad när du började betala in skatt gäller inte längre.

Sorry...

Den 90-årige mannen som legat i absolut lidande från sina åkommor under tre veckors tid fick äntligen somna in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Måste erkänna att jag inte riktigt hänger med här? Vad exakt är det du vill illustrera med denna beskrivning?

Edit: Man kan ju tillägga att hjärt/lungräddning inte på något sätt kräver varken intubering eller anestesipersonal, det kan vem som helst göra och man kan nog utgå från att all personal på ett sjukhus kan det. Har själv gått HLR kurs ett antal gånger via jobbet och har i alla fall en rudimentär bild av vad man kan göra. Befinner man sig sedan på sjukhus så har dom garanterat hjärtstartare i närheten plus en hel del annat som kan hjälpa.

Jag hänger inte med heller. Uppenbarligen har användaren ingen erfarenhet av vård och vet inte hur ett hjärtlarm ser ut och vad som styr HLR/ej HLR.

Precis som du skriver så krävs inga hjälpmedel (och absolut inte intubering) för att påbörja HLR. Det kan göras av vem som helst på gatan i stan. Sker det på sjukhus kan man på förhand ha satt begränsningar gällande åtgärder vid hjärtstopp om det medicinskt inte finns förutsättningar att klara sig igenom ett sådant. Detta bestäms på förhand av läkare. Man kan som läkare även bedöma att situationen är utsiktslös och avbryta ett försök.

Permalänk
Medlem

En uppdatering av gårdagen som visar antal avlidna med covid-19 baserade på data från worldometer.info och Folkhälsomyndigheten.

Data har presenterats både som absolutvärden och relativa värden samt med linjär och logaritmisk y-axel. Derivatan har beräknats enligt ett tidigare inlägg, men där lutningen nu är baserad på sju dagar för att spegla en arbetsvecka samt minimera effekter från dygnsvis variation. Diagrammen är gjorda i Google kalkylark och med trendlinjer som är centrerade tredagars rullande medelvärden. Andraderivatornavisar "styrkan" eller hastigheten i förändringarna; ju längre från noll desto mer förändring, uppåt (mer än noll) eller nedåt (negativa värden, "minus", på y-axeln). För perspektiv på eftersläp se gärna Altmejds data.

@Shudnawz, nu finns Ryssland med dataserierna. Jag visar här dödsfall per dag på tre olika sätt - linjärt, logaritmiskt och relativt. Vi ser att Bangladesh minskar, men att Pakistan ökar.

Det är totalt tretton diagram. Klicka på Visa innehåll för att se de resterande diagrammen.

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

På vilket sätt är samhällskontraktet brutet? Läste du inläggen som förklarar att det finns patienter som dör om man sätter dem i respirator?

Förstår du inte det så är det ingen mening med att jag skulle försöka förklara det för dig.

Skrivet av Frispel:

Måste erkänna att jag inte riktigt hänger med här? Vad exakt är det du vill illustrera med denna beskrivning?

Edit: Man kan ju tillägga att hjärt/lungräddning inte på något sätt kräver varken intubering eller anestesipersonal, det kan vem som helst göra och man kan nog utgå från att all personal på ett sjukhus kan det. Har själv gått HLR kurs ett antal gånger via jobbet och har i alla fall en rudimentär bild av vad man kan göra. Befinner man sig sedan på sjukhus så har dom garanterat hjärtstartare i närheten plus en hel del annat som kan hjälpa.

Jaha. Så du tror att någon skulle påbörja hjärt/lungräddning på en patient med Covid-19 som inte är intuberad.

Skrivet av Yonie:

Den 90-årige mannen som legat i absolut lidande från sina åkommor under tre veckors tid fick äntligen somna in.

Eller var det den 63 årige mannen med diabetes och högt blodtryck som aldrig fick komma till IVA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Jaha. Så du tror att någon skulle påbörja hjärt/lungräddning på en patient med Covid-19 som inte är intuberad.

Varför skulle man inte göra det? Intubering har inget med hjärt-lung-läddning att göra.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Varför skulle man inte göra det? Intubering har inget med hjärt-lung-läddning att göra.

Så du tänker dig att ventilera med en Laerdalsmask eller Rubens blåsa. Lycka till. Tar du av dig skyddsmasken då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Så du tänker dig att ventilera med en Laerdalsmask eller Rubens blåsa. Lycka till. Tar du av dig skyddsmasken då?

Man gör inte mun-mot-mun metoden vid HLR på sjukhus så vitt jag vet. Andningsballong är väl standard? Funkar fint med mask och visir.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB