Tjänar jag (ffa ljudmässigt) på att byta till vattenkylning

Permalänk

Tjänar jag (ffa ljudmässigt) på att byta till vattenkylning

Hej!

Tycker min dator låter ganska mycket och vill få den lite tystare. Dessutom tycker jag det verkar lite kul med vattenkylning, har aldrig provat. Så funderar på att köpa en Arctic Liquid Freezer II 240 eller 280 och slänga ut de andra fläktarna i datorn (vilket säkert är dumt). Grafikkortet har ju också fläktar som låter och utan de andra fläktarna kommer det säkert låta mer eller?

Frågan är mest är det värt det? Jag överklockar inte. Är det bättre att bara köpa tystare 140mm fläktar samt en ny luft CPU-kylare? Vad gör man med grafikkortet i så fall?

Mitt system:

Fractal Design Define R6
Ryzen 2700x + Wraith Prism
ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC
Två 140 mm fläktar fram och en bak.

Permalänk
Medlem

I regel blir det tystare med vattenkylning.
Du tar bort fläkten (och kylflänsen) för cpu och ersätter med vattenblock, men du tar inte bort några chassifläktarna. Däremot kan de gå i lägre varv då de arbetar mindre.

Om du har en axial fläktkylning på grafikkortet kommer värmen att spridas runt i lådan och därmed bör du behålla chassifläktarna, värmen måste då ut ur lådan(och kall luft in).
Radial fläktlösning blåser luft direkt ur lådan från grafikkortets I/O panel.

Att ha flera chassifläktar med lägre hastighet är bättre ljudnivåmässigt än mindre antal som går i högre varv (vid samma kylprestanda)

Rekommenderar att kolla på gamernexus relativt nya video om olika vattenkylningsmodeller kontra luftkylning. En dålig vattenkylare kan vara sämre än en bra luftkylare.

Vad för grafikkort har du?

Permalänk
Medlem

Du gör rätt i valet av AIO vattenkylare iallafall, Arctics nya är i särklass bäst för sitt pris enligt GN: https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3571-arctic-liquid-free.... Behåll fläktarna du har och kör dem på lägre varv (om möjligt) och ställ in en fläktkurva för CPU som du är nöjd med ljudmässigt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av HappyPie:

Vad för grafikkort har du?

Haha! Ganska unikt i alla fall. Nu är det lite mer vanligt förekommande.

Permalänk
Medlem

@Doomfarer: Testa till att börja med att "lista ut" vad det är som väsnas mest. CPU kylare eller Grafikkort, kör valfritt benchmark program för CPU motsvarande GPU och försök höra på tonen vilket du stör dig mest på. Det är kylaren som du bör ersätta.

.... ett mindre populärt alternativ är att sätta igång ett spel och sedan med fingret stoppa cpu kylarfläkten och se om det blir bättre..

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

@Doomfarer: Testa till att börja med att "lista ut" vad det är som väsnas mest. CPU kylare eller Grafikkort, kör valfritt benchmark program för CPU motsvarande GPU och försök höra på tonen vilket du stör dig mest på. Det är kylaren som du bör ersätta.

.... ett mindre populärt alternativ är att sätta igång ett spel och sedan med fingret stoppa cpu kylarfläkten och se om det blir bättre..

Helt klart CPU-fläkten som låter mest till vardags, GPU fläkten kickar bara in efter ett tags spelande, men då har jag ofta lurar på mig.

Permalänk
Medlem

Sett till ljudnivå ger en 280 aio lägre (140mm fläktar) än en 240 (120mm fläktar).

Glhf!

Permalänk
Medlem

Tycker själv vattenkylning är jobbigt och onödigt, speciellt om du inte ska överklocka. Krävs ganska mycket pengar för att slå en bra luftkylare till CPU med vattenkylning till exempel medan luftkylaren är mycket enklare att ha. F.E kort är högljudda i.o.m att det är blower, du skulle kunna köpa en annan luftkylare till det också och sätta på. Sen Noctua fläktar i chassit på lågt varvtal så blir det tyst.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

Men nästa fråga, passar den, Arctic Liquid Freezer II 240/280 då?

Enligt denna sidan (https://linustechtips.com/main/topic/1140211-arctic-liquid-fr...) är det problem men andra säger att det går bra. Någon som vet?

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Tycker själv vattenkylning är jobbigt och onödigt, speciellt om du inte ska överklocka. Krävs ganska mycket pengar för att slå en bra luftkylare till CPU med vattenkylning till exempel medan luftkylaren är mycket enklare att ha. F.E kort är högljudda i.o.m att det är blower, du skulle kunna köpa en annan luftkylare till det också och sätta på. Sen Noctua fläktar i chassit på lågt varvtal så blir det tyst.

Jag som är trött idag, inget FE kort, så fan och inte blower. Uppdaterat första inlägget.

Saken är den att ett Arctic Liquid Freezer II 280 kostar under 1000 kr, så inte mycket dyrare än ett bra luftkylare.

Permalänk
Medlem

@Doomfarer: Skulle då säga valfri bra luftkylare Noctua eller BeQuiet t.ex. Du behöver inte tänka på att du får en högljudd pump eller läckage.

Ska det vattenkylas i min mening så bör man gå hela vägen med "custom" och då inkludera grafikkortet i loopen.

Såg att du hann svara ovan, bara en rekommendation men alla har sin smak och tycke:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på luft om det inte måste vara vatten.
Jag har en billigare vattenkylare, och den låter betydligt mer än till och med Ryzen 3600 orginalkylare
(Cooler Master ML240)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Doomfarer: Med rätt luftkylning i datorn så blir den tyst. Min Noctua är ställd på fast rpm. Den behöver inte kyla mer när jag belastar cpu.
Gpu är tyst för jag har två 120mm på grafikkortet.

Det är för mig enormt enerverande med fläktar som varvar upp o ned.

Har du otur med din vattenkylning så hörs pumpen. Har du än mer otur så måste fläktarna varva upp för att hålla rätt temp.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ja och nej, de absolut bästa AIO-kylarna är strået vassare vid tyngre last än luftditos. MEN, jag har aldrig provat en AIO som är vassare än en bra luftkylare ljudnivåmässigt i vid idle.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Hmm...

Verkar som jag helt enkelt bara skall köpa en ny tystare CPU-fläkt. Tips på good shit under 1000 kr?

Permalänk

Ett alternativ kan ev. vara att köpa förlängningskablar och plantera burken utanför rummet. (Finns möjligheten kan man ju alltid dra kablarna genom väggen till rummet intill)
Trådlös mus/Tangentbord...

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem

Kör man enbart 140 fläktar och en riktigt fet CPU kylare så är det svårt att få det tystare med AIO...
Bygger du en egen custom loop kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Tips på good shit under 1000 kr?

Noctua NH-D15, suverän ljudprofil, definitivt rekommenderad. Kolla recensioner, de har inte fel.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Noctua NH-D15, suverän ljudprofil, definitivt rekommenderad. Kolla recensioner, de har inte fel.

Får TS plats med en Noctua nh-D15 så tycker jag det är en no brainer! Nu kan man få en för 879:- och det är ett riktigt kap vågar jag lova. Kör själv en nh-D15 och den är så gott som knäpptyst även under relativt hög belastning och även vid full belastning så är den rätt tyst. Det är inte för intet som det här är den kanske mest hyllade kylarna genom tiderna!

https://www.youtube.com/watch?v=vw4HONEkj4s

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

MEN, jag har aldrig provat en AIO som är vassare än en bra luftkylare ljudnivåmässigt i vid idle.

Det är ett tag sedan du gjorde det också förstår jag, basera sina svar på 2-3 år gamla AIOs, det har hänt en massa.
Fractal och Arctics senaste är närmast ljudlösa, inget enerverande pumpljud och fläktar som nästan står still.

Permalänk
Medlem

Köp en AIO istället, Arctic varianten är grym och rekommenderas varmt, sätt den som utblås i toppen så kommer datorn bli väsentligt tystare. Sätt även in en 120/140mm fläkt i bak som utblås, och så sätter du in 3 st 120/140 i front samt en 120/140mm i botten av chassit.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det är ett tag sedan du gjorde det också förstår jag, basera sina svar på 2-3 år gamla AIOs, det har hänt en massa.
Fractal och Arctics senaste är närmast ljudlösa, inget enerverande pumpljud och fläktar som nästan står still.

Skulle föredra om du inte drog förutfattade meningar.
Och nej, detta inkluderar Arctics 280, det är svårt för en AIO med pump att låta lika lite som något som saknar pump när fläktarna i princip stannat.

Men sedan av vilken vikt detta är beror på hur känslig du är och hur mycket resterande delar av din rig lever om.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Oavsett om du går på luft eller vatten så kan du får en dator som är väldigt tyst även om ingen är helt ljudlös. Men väldigt tyst borde inte vara några problem alls oavsett vatten eller luft.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

att känna på ljudet med vatten kylning är nog svaret ja och nej lite vatten kylning kan väsnas en hel den.
är det bara cpu som ska kylar och vara tyst finns det bra luftkylare som klara av det.
men ska du kyla ner cpu och gpu så finns det en del att känna på vattenkylning men man får inte snåla på radiatorer och sen ha bra tysta fläktar med högt statisk tryck minus i de hela de kostar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Tack för alla tips. Är inte supernojjig vad gäller ljud, vill bara få datorn lite tysatre. Trodde att Arctic AIO:n skulle vara tystare än motsvarande luftkylare, men så verkar inte vara fallet.

Noctuan är ju rätt tråkig färgmässigt. Beige är ju, tja beige.

Permalänk
Medlem

@Doomfarer: Dock så skriker den färgen kvalitet Sen finns även de flesta populära Noctua-kylarna i svart utförande också om du gillar det utseendet mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Tack för alla tips. Är inte supernojjig vad gäller ljud, vill bara få datorn lite tysatre. Trodde att Arctic AIO:n skulle vara tystare än motsvarande luftkylare, men så verkar inte vara fallet.

Noctuan är ju rätt tråkig färgmässigt. Beige är ju, tja beige.

Jag har själv Arctic Liquid Freezer II 240 i min rigg. Det är riktigt, riktigt tyst. I silent-läge måste jag trycka in huvudet i chassit för att höra något (medan den kör spel). Då är det inte heller pumpen som hörs, utan vrm-fläkten.

När jag köpte den blev priset dessutom 150kr lägre än NH-U12S med en extra fläkt, så jag är helnöjd. NH-u12s har jag tidigare också haft, och var nöjd med den med, men skulle jag välja skulle jag ta liquid freezer ii 240.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Doomfarer: Allt handlar om luftflöde, det chassit du har är inte byggt för att vara tyst, trots att det har extra ljudisolering. Jag prövade själv runt 5 chassin förra året, där ingick bla BeQuiet! Silent Base och Fractal Design R6.

Oavsett om du kör luft eller vatten så behöver du högt luftflöde, då behöver inte fläktarna arbeta lika hårt och det blir svalare i lådan. Oftast blir det högljutt efter ett tag eftersom temperaturen stiger i lådan, om det då är tjocka paneler, små hål för inluft osv, då måste fläktarna gå i högre RPM.

Tystast är en custom loop, med 2-3 radiatorer är det nästintill ljudlöst, men näst bäst är en AIO som är korrekt placerad tillsammans med flera fläktar i chassit, grunden är såklart chassit i sig, snäppet vassare är AIO på både CPU och GPU.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Tack för alla tips. Är inte supernojjig vad gäller ljud, vill bara få datorn lite tysatre. Trodde att Arctic AIO:n skulle vara tystare än motsvarande luftkylare, men så verkar inte vara fallet.

Noctuan är ju rätt tråkig färgmässigt. Beige är ju, tja beige.

De är tysta, speciellt vid last. De övre segmenten av både luftkylning och vatten är låga i ljudnivån numera.
Är i idle som skillnaden märks om du i övrigt har en riktigt tyst dator som står relativt nära sig.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@Doomfarer: Kör själv en Dark Rock Pro (4?), alla andra fläktar(chassi/gpu) stängs av i idle(surf/youtube/office arbete). Cpu fläktarna spinner då runt 600RPM och hörs inte om du inte sätter örat mot dom. Det är med en 8700k, vet inte om det finns rätt fästen dock för AMD.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."