Splita 1Gb till 100 Mbit sat o TV.. Hjälp med felorsak

Permalänk
Medlem

Splita 1Gb till 100 Mbit sat o TV.. Hjälp med felorsak

Borde inte detta funka?
Har googlat och fått det till att det ska vara rätt, men kanske inte ändå.

Har en Cat6 kabel som är ansluten i min TPLink C7, Acces Mode.
bakom min C9:a, som kommer ut i övre uttaget i vägguttag 1.

Alltså cat 6 fram till, via flex i vägg till vägguttag 2 vid TV som har 2 RJ45 och en Sat. [Bild B]
I vägguttag 1 har jag kopplat enligt T568B
I de två RJ45 har jag använt stift 1,2,3 o 6, se bild C.

Detta har fått mig att tro att jag skulle få upp till 100Mbit var på dessa till min Sat reapektive TV.

Köpte en Mbit Router först, TPLink-AC1350, syns i bild A, men bytte efter att förstått att det var Mbit till C7:an.

Har givetvis övervägt switch, men tycker att 100Mbit ska räcka för dessa apparater, som heller inte kommer jobba samtidigt med tung trafik.

jag har 1Gb från C7 med i kablarna på bild.

Hade 100Mbit i högra uttaget med AC-1350, inget i vänstra, därav lock på det uttaget.

Trodde terminera enligt bild D skulle ge 100MBit var med Gbit router.

Någon som kan tipsa?
Jag har inget instrument att kolla med.

Bilder kommer, vet inte hur jag får till det,

Bilder
A:

B:

C:

D:

Förtydligat. Bilder från imgur infogade /Vzano - Mod
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@henkiii:
Hann ta en annan väg
Tack ändå

Permalänk
Medlem

@kuben1: Länken till ditt galleri funkar inte

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@kuben1: Galleriet är ingen bilduppladdningstjänst, jag har infogat dina bilder från imgur i första inlägget.

/Vzano - Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ok
Rättning i ledet, 👍
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuben1:

Borde inte detta funka?
Har googlat och fått det till att det ska vara rätt, men kanske inte ändå.

Har en Cat6 kabel som är ansluten i min TPLink C7, Acces Mode.
bakom min C9:a, som kommer ut i övre uttaget i vägguttag 1.

Alltså cat 6 fram till, via flex i vägg till vägguttag 2 vid TV som har 2 RJ45 och en Sat. [Bild B]
I vägguttag 1 har jag kopplat enligt T568B
I de två RJ45 har jag använt stift 1,2,3 o 6, se bild C.

Detta har fått mig att tro att jag skulle få upp till 100Mbit var på dessa till min Sat reapektive TV.

Köpte en Mbit Router först, TPLink-AC1350, syns i bild A, men bytte efter att förstått att det var Mbit till C7:an.

Har givetvis övervägt switch, men tycker att 100Mbit ska räcka för dessa apparater, som heller inte kommer jobba samtidigt med tung trafik.

jag har 1Gb från C7 med i kablarna på bild.

Hade 100Mbit i högra uttaget med AC-1350, inget i vänstra, därav lock på det uttaget.

Trodde terminera enligt bild D skulle ge 100MBit var med Gbit router.

Någon som kan tipsa?
Jag har inget instrument att kolla med.

Bilder kommer, vet inte hur jag får till det,

Bilder
A: https://i.imgur.com/SuIYpfO.jpg
B: https://i.imgur.com/9OBvPLN.jpg
C: https://i.imgur.com/pAZOATI.jpg
D: https://i.imgur.com/8tg2pcq.jpg

Nu framgår det inte riktigt hur du kopplat, men så här borde det fungera:

---1 GBIT/s---switch--- 100 mbit/s --economizer--cable--economizer---client1 \---100 mbit/s -/ \--client2 1 cable 2 cables 1 cable 2 cables

Du måste alltså splitta kabeln i båda ändar. Känner inte till några switchar etc som tar två 100 mbit/s ethernet i en rj45.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Du måste alltså splitta kabeln i båda ändar. Känner inte till några switchar etc som tar två 100 mbit/s ethernet i en rj45.

M.h.a av två VLAN switchar kan man skapa lika många virtuella kablar som det finns portar, en går bort för att koppla ihop dem, över en RJ45 kabel.
Med t.ex. två Netgear GS105E v2 kan man göra fyra "kablar" som har upp till 1 Gbit/s som delar på samma 1 Gbit/s kabel mellan dem.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur: Nu talar vi om kabel splitters för att inte ha en switch i varje ända.
Och i detta fallet så som @kuben1: verkar ha kopplat så stämmer det som @SAFA: säger.

Man kan inte sätta en splitter i ändan där den behövs utan det måste sitta en i varje ända på kabeln för att det skall fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nu framgår det inte riktigt hur du kopplat, men så här borde det fungera:

---1 GBIT/s---switch--- 100 mbit/s --economizer--cable--economizer---client1 \---100 mbit/s -/ \--client2 1 cable 2 cables 1 cable 2 cables

Du måste alltså splitta kabeln i båda ändar. Känner inte till några switchar etc som tar två 100 mbit/s ethernet i en rj45.

Har dragit vanlig cat 6 mellan routern och in i vägg.
CAT6 i väggen mellan uttagen kopplad enligt bild D.
Förstår inte allt ovan men, mitt googlande gav att man skulle kunna koppla den kabeln så. Men du antyder behov av switch?

Hade för övrigt kopplat kabeln till 2 uttag med 4 stift först och fick en att fungera med 100Mbit. Men det var med 100Mbit routern.

Edit
Läste på datorn o såg tydligare. Provar med två kablar mellan router o uttag 1.
MEN, jag gjorde det med 100Mbit routern där ena paret fungerade!?

När används bild D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

M.h.a av två VLAN switchar kan man skapa lika många virtuella kablar som det finns portar, en går bort för att koppla ihop dem, över en RJ45 kabel.
Med t.ex. två Netgear GS105E v2 kan man göra fyra "kablar" som har upp till 1 Gbit/s som delar på samma 1 Gbit/s kabel mellan dem.

Hinner inte o har inte intellekt för detta. Behovet finns inte i detta fall som jag tänker. Vill ha 2 uttag med tv o sat som funkar.
Tack för svar o engagemang, kan komma till nytta annan gång

Permalänk
Medlem

Målet är att ha två kontakter vid Vägguttaget med 100Mbit med anpassade kabellängd till TV och Satbox. Dvs helst ingen switch vid TV/sat uttag

Får kolla kabeln i väggen och kontakterna med kabelprovare.
Gick inte efter att delat upp så båda ändar nyttjar 2 par trådar

Som jag gjort
Router TPLinkC9 - > WAN Tplink C7 i accessmode Gbit - > 2 eth.kablar 4par - > uttag 2st RJ45 med 2par var från väggkabel - > Tv/sat uttag lika kopplat. (pos 1,2,3,6)

Kanske ska prova att korsa?
Såg bilden på denna tråd
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1490988-delad-natverkskabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuben1:

Målet är att ha två kontakter vid Vägguttaget med 100Mbit med anpassade kabellängd till TV och Satbox. Dvs helst ingen switch vid TV/sat uttag

Får kolla kabeln i väggen och kontakterna med kabelprovare.
Gick inte efter att delat upp så båda ändar nyttjar 2 par trådar

Som jag gjort
Router TPLinkC9 - > WAN Tplink C7 i accessmode Gbit - > 2 eth.kablar 4par - > uttag 2st RJ45 med 2par var från väggkabel - > Tv/sat uttag lika kopplat. (pos 1,2,3,6)

Kanske ska prova att korsa?
Såg bilden på denna tråd
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1490988-delad-natverkskabel

Borde funka bara paren är rätt kopplade. Tveksamt om det hjälper att korsa men skadar väl inte att prova om du kollat allt annat.

Permalänk
Rekordmedlem

koppla den fasta kabeln normalt och använd ett par färdigkopplade adaptrar om det är svårt att förstå hur det ska kopplas.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu kommer skämskudde..
Har ett sånt kit liggandes sen förr, ska prova med det.
Kanske finns en liten Y-kontakt o köpa som får plats i apparatdosan.
Vid routern spelar det ingen roll.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kuben1:

Nu kommer skämskudde..
Har ett sånt kit liggandes sen förr, ska prova med det.
Kanske finns en liten Y-kontakt o köpa som får plats i apparatdosan.
Vid routern spelar det ingen roll.

D kan även mäta hur adaptrarna är kopplade och se till att du kopplar rätt, personligen tycker jag det är totalt förkastligt att göra så här men om du verkligen inte accepterar switchar eller ännu hellre att dra 2 kablar så är det kanske enda lösningen att köra 100 Mbit koppla i en normal kabel.

Kan du beskriva vad det är du vill göra snarare än hur det ska lösas ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är normalt förkastligt.
Men det blir väldigt rent vid vår TV. Sat box och tv, alla uttag nära med en mindre vägghylla.
Bild B, 2 ellutag bredvid och ett (2xRJ45+sat) uttag.
Därför vill jag ge det lite prio. Synd att det inte finns två kablar fram givetvis.
Dedikerat max 100Mbit bör ju räcka. Enkelt att ändra till Gbit i framtiden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kuben1:

Det är normalt förkastligt.
Men det blir väldigt rent vid vår TV. Sat box och tv, alla uttag nära med en mindre vägghylla.
Bild B, 2 ellutag bredvid och ett (2xRJ45+sat) uttag.
Därför vill jag ge det lite prio. Synd att det inte finns två kablar fram givetvis.
Dedikerat max 100Mbit bör ju räcka. Enkelt att ändra till Gbit i framtiden.

Eller så monterar man en switch bakom tvn eller liknande.
För du ska väl ha internet till både tv och sat box och inte nått "vlan för iptv" till nån av dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inget iptv
Switch blir väl en pryl till på vägghyllan?

Hör att det låter pedantiskt vilket jag långt ifrån är.
Men kan man slippa en pryl så. Sökte på switch att ha bakom i apparatdosa igår med dålig resultat.

Två uttag två anpassade kontakterade kablar var mitt mål

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kuben1:

Inget iptv
Switch blir väl en pryl till på vägghyllan?

Hör att det låter pedantiskt vilket jag långt ifrån är.
Men kan man slippa en pryl så. Sökte på switch att ha bakom i apparatdosa igår med dålig resultat.

Två uttag två anpassade kontrakterade kablar var mitt mål

Det finns ju 3 ports switchar som får plats men problemet är att de inte har plintar för kabeln utan kontakter och de går inte in i en dosa så det skulle krävas lite hempul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kortfattat:

En switchport kan inte bli två.
En 4pars-kabel kan användas för 2st 100Mbit-anslutningar (2par per anslutning).

Om du tar din bild D så behöver din nätverkskabel splittas så i båda ändar, dvs tänk bort den vänstra kontakten i bilden och se det som en lång kabel istället. Du behöver alltså två kablar i switchen till två nätverksuttag i väggen. Dessa två nätverksuttag går ihop till 1 kabel. I andra änden av kabeln splittar du på samma sätt så du får två nätverksuttag där du vill koppla in dina prylar.

Principen är densamma som att ta två stycken 2pars-nätverkskablar och eltejpa ihop dom

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Kortfattat:

En switchport kan inte bli två.
En 4pars-kabel kan användas för 2st 100Mbit-anslutningar (2par per anslutning).

Om du tar din bild D så behöver din nätverkskabel splittas så i båda ändar, dvs tänk bort den vänstra kontakten i bilden och se det som en lång kabel istället. Du behöver alltså två kablar i switchen till två nätverksuttag i väggen. Dessa två nätverksuttag går ihop till 1 kabel. I andra änden av kabeln splittar du på samma sätt så du får två nätverksuttag där du vill koppla in dina prylar.

Principen är densamma som att ta två stycken 2pars-nätverkskablar och eltejpa ihop dom

Tack!
Blir o kolla med instrumentet
Är ju så jag försökt
Kablarna från switch till uttag, 8 eller 4 trådiga, bör väl inte spela nån roll?
Vilken AP jag väljer spelar väl inte heller nån roll då? Har en Gbit och en 100Mbit router o välja på nu😂

Jag har aldrig använt klämkontakter för RJ45 tidigare, men det känns ju uppenbart att trådarna får kontakt när man trycker ihop.
Ni säger switch, det är min router i AP mode.

Permalänk
Medlem

Bara info
Fick inte hem ett instrument.
Provade därför att sätta två av honmodulerna på en kort CAT6 kabel.
Men Nej, icke. Tröck ner trådarna ordentligt i stiften.
Kopplade dessa stift 568B
1 Or/v. O
2 Or.
3 Gr/v.
6 Gr
I båda ändar.
Nu blir det en Rom.
Testar en 4 par morgon.

Permalänk
Medlem

Testat på kabel, se bild
Funkar bra med 4 par. 1Gbit
Inte alls med stift 1,2,3 o 6 i båda ändar.
Samma färg förstås.

TV alt Sat får förmodligen åka trådlöst
Testkabel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kuben1:

Testat på kabel, se bild
Funkar bra med 4 par. 1Gbit
Inte alls med stift 1,2,3 o 6 i båda ändar.
Samma färg förstås.

TV alt Sat får förmodligen åka trådlöst
Testkabel

Vad har du använt för slags kabel i ändorna av din testkabel och vad har du för utrustning i vardera ände?

Eftersom du bara kopplar 1, 2, 3 och 6 så kan det vara så att auto-MDIX inte fungerar. (Det är en del av gigabit-standarden, och betyder att man inte behöver tänka på "crossover-kablar", men när du bara kör 100 Mbit/s så kan det vara så att auto-MDIX inte funkar i någon av de två ändorna.)

Prova koppla 1 <-> 3 och 2 <-> 6 och se om det gör någon skillnad.

Om inte, ta en närbild på exakt hur du gjort i din testkabel. Kan vara att du missuppfattat stiftnumreringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad har du använt för slags kabel i ändorna av din testkabel och vad har du för utrustning i vardera ände?

Eftersom du bara kopplar 1, 2, 3 och 6 så kan det vara så att auto-MDIX inte fungerar. (Det är en del av gigabit-standarden, och betyder att man inte behöver tänka på "crossover-kablar", men när du bara kör 100 Mbit/s så kan det vara så att auto-MDIX inte funkar i någon av de två ändorna.)

Prova koppla 1 <-> 3 och 2 <-> 6 och se om det gör någon skillnad.

Om inte, ta en närbild på exakt hur du gjort i din testkabel. Kan vara att du missuppfattat stiftnumreringen.

Hej
Kablarna före o efter är fullstiftade som funkar o ger Gbit.
Det är bara färgkoder på stiften i kontakterna. Har kopplat enligt nämnt i posten ovan.

När jag kontrollerar så är det mot laptop, ca 2 år gammal. Hur auto MDIX gör för att fungera kan ag inte
Får prova ditt förslag imorgon. Antar att det är att korsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kuben1:

Hej
Kablarna före o efter är fullstiftade som funkar o ger Gbit.
Det är bara färgkoder på stiften i kontakterna. Har kopplat enligt nämnt i posten ovan.

När jag kontrollerar så är det mot laptop, ca 2 år gammal. Hur auto MDIX gör för att fungera kan ag inte
Får prova ditt förslag imorgon. Antar att det är att korsa.

Finns det en uppsättning färgkoder på uttaget eller två?

Du har laptop i ena änden, men vad har du i andra ändan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Finns det en uppsättning färgkoder på uttaget eller två?

Du har laptop i ena änden, men vad har du i andra ändan?

Två, använt 568B
En Tp link C7 router i AP mode, innan den Tplink C9 router

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför du inte får det att funka. Men för att lösa problemet du kan alltid köpa två
https://www.dustinhome.se/product/5010019170/utp-oskarmad-y-k...
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
en till varje ände och koppla uttaget normalt.

Se https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe...