Visa ditt system, hur ser det ut när du styr ditt hus.

Permalänk
Medlem

Visa ditt system, hur ser det ut när du styr ditt hus.

Tänkte vi kan ha en tråd där vi visar upp hur ditt system ser ut på dator/telefon eller platta.

Jag kör själv HA och gillar inte hur det original blir med alla kort när man har många saker, efter hittat kortet för kamera/bilder så la jag in sakerna på bilderna i stället så när man klickar på en ikon på en bild, få man upp alla sensor info osv. detta gör att det blir väldigt lättöverskådligt även med många enheter

EDIT: Nej det sitter inte kameror i badrum/toa omklädesrum osv, det är bilder tagna med mobilen, dessa skiftar mellan att vara svartvita och färg beroende på om lyset är tänt. (tittar man noga ser man att dom som är kameror har datumstämpel)

och några exempel på hur det ser ut på Telefonen

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Även jag kör Home Assistant sedan några år tillbaka. Har inte lagt supermycket krut på att snygga till GUI dock Det mesta sköts i bakgrunden med hjälp av automation, notifieringar m.m.

Startsida

Sovrum

Vardagsrum

Diverse statistik och mätvärden

Inställningar m.m

Mer statistik och övervakning

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har du verkligen kameror i sovrum och badrum?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Känns skrämmande att ha kameror inomhus, speciellt i sovrum och badrum..
Lite att oavsett hur säkert man gjort det så känns det ändå som en för stor risk att någon kan ta sig in och se.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Sjukaste kamerorna. Vem vill ha kamera i badrum och sovrum...

Permalänk
Inaktiv

Även jag funderade på syftet med en toastolskamera, vafan

On topic: Behöver komma igång med det här. Är Home Assistant främst bra om du kör Windows/Android eller funkar det bra även på Apple-prylar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Även jag funderade på syftet med en toastolskamera, vafan

On topic: Behöver komma igång med det här. Är Home Assistant främst bra om du kör Windows/Android eller funkar det bra även på Apple-prylar?

Fungerar nästan som bäst på ios prylar

Permalänk
Medlem

Kamera på toan, helt sjukt ju.

Visa signatur

Frakk!!

Permalänk
Medlem

Jag blev först rädd för kameror inne, men som han skrev i sitt inlägg så är det väl bara bilder som är inlagda. Lite väl mycekt annars skulle jag säga..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Jag trivs bäst om storebror håller sig utanför hemmet

Men det är likaväl imponerande att privatpersoner idag har möjligheten att, utan att bli ruinerad, kameraövervaka valda objekt. Tänker tillbaka till innan år 2000 och då kassettbanden lagrades i stora arkivskåp och som privatperson det närmsta man kunde komma var en videokamera till VHS-bandspelare och sätta timer för inspelning...utan att behöva leva på knäckebröd de nästa åren.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Gissar att det bara är statiska bilder som växlar mellan svartvitt och färg beroende på om det är nån "aktivitet" där. Men det är en gissning/förhoppning

Home Assistant funkar även bra med Apple prylar via HomeBridge för att på så vis kunna styra via HomeKit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Psst, "street"-kameran har för stort upptagningsområde...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

<tinfoil hat on>
...och vad skulle syftet vara med att be folk röja sina kamerors placering på ett publikt internetforum?
</tinfoil hat off>

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Har du verkligen kameror i sovrum och badrum?

"Vem vet? det kanske kommer någon och knackar på "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Har du verkligen kameror i sovrum och badrum?

nä det är bilder

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Gissar att det bara är statiska bilder som växlar mellan svartvitt och färg beroende på om det är nån "aktivitet" där. Men det är en gissning/förhoppning

Home Assistant funkar även bra med Apple prylar via HomeBridge för att på så vis kunna styra via HomeKit.

stämmer

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineker:

Kamera på toan, helt sjukt ju.

är bara foton som det står i inlägget.
dom skiftar mellan att vara i färg/svartvitt beroende på om lyset är tänt eller inte

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Sjukaste kamerorna. Vem vill ha kamera i badrum och sovrum...

är foton som som det står i inlägget, det skiftar mellan färg/svartvitt beronde på om det är tänt eller inte

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Psst, "street"-kameran har för stort upptagningsområde...

den kameran är ptz och zoom, normalt sätt står det åt andra hållet aningen inzoomad så den inte ser utanför,
(kollade om katten var på taket samtidigt som jag tog skärmbilden)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vad ska jag köra för "system" om jag vill ha fasta kameror? slippa ladda batterier osv. samt utan "subscription"

Spela in till NAS eller datorns HDD bara.. som jag samtidigt kommer åt via app eller datorn.

Permalänk
Medlem

@aragon: Smart med bilderna, jag ska testa något liknande.

Jag kör också HA, dragit upp det på en gammal laptop med ubunto och docker. Väldigt smidigt när man kommer över tröskeln.

Mobilens "förstavy".

  • Fjärr till TV eller musik beroende på vad man väljer på knappen med högtalarna på.

  • Styr belysning i vardagsrum/kök

  • Spottarna i alla rum (inte lillkillens och badrummet, inte hunnit montera in shelly-puckarna där).

Vi har en platta i köket som visar denna bilden som default.

  • Tid, datum, väder

  • En knapp som är halvlåst för att sätta huset i sov-läge samt visar var jag och frugan är, away = odefinierat område.

  • Spottarna som är runt köket

  • "Wall speaker" visar vad som spelas för tillfället när något spelas.

  • "kom-ihåg-knapparna" är för pollenmedicin, d-vitamin, byta kattens vatten, kattens bajslåda och kattmaten.

  • Slutligen visar den aktuell inköpslista. Sjukt praktiskt för då har den som handlar alltid en aktuell.

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

Kör HA och byggt mitt gui för att passa mobil då jag oftast använder den för att styra eller kolla saker.

https://www.youtube.com/watch?v=Q88ykUDh9Mg