AMD Ryzen 4000 "Vermeer" med Zen 3 lanseras till hösten 2020

Permalänk

Ingen läste sista delen med klusterna och fattade att 8 kärnor är en nya standard

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Jag tror det, ta en titt på Star Citizen och flertrådat. Dom har inte någon teoretisk maxgräns för hur många trådar motorn kan använda sig utav utan allt handlar om hur väl dom optimerar spelet för flertrådat. Sean Tracy berättade vid någon intervju att det dom gör är att dom letar efter sätt att kunna dela upp ett "job" i lumberyard motorn till mindre beståndsdelar och kunna multitråda varje job. I en post ifrån 2016 i "Spectrum"(hittar den inte just nu) så berättade en utvecklare att dom hittat en bugg som gjorde att motorn inte använde alla deras 48 kärnor som dom hade i sina datorer. Men visst, på många sätt är "RSI" pionjärer men det är väl så det blir när spelet är gjort för datorer och inte konsoler. Men spel som är främst gjorda för konsoler kommer ju troligen använda 8C med tanke på Xbox och PS kommande konsoler kommer ha något liknande en 3700X. Exempelvis FF7 Remake är ju gjord för PS4 vilket har 2st Quad Core CPUer så om/när det släpps till PC så kommer det troligen inte vara förbättrat stöd för fler kärnor än max 8. Tror dom istället kommer lägga tiden mellan PS4 och PC på att förbättra texturer till 4K osv än att sätta sig ner och skriva om delar av koden i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När spel nu utvecklas för de nya konsollerna kommer åtta kärnor bli minimum. Din sixcore kommer släpa efter allt snabbare.

Tror du på det där själv??

8 kärnor som minimum inom 8-12 månader, eller menar du 4c/8t?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har haft min 5820K sedan den kom ut. Jag märker tydligt hur den hamnar efter på alla områden. Inte så att det inte går att använda den såklart men nu börjar det verkligen ett ganska stort hopp i prestanda mellan min generation och den nyaste generationen. Speciellt när Intel släpper en helt ny arkitektur nästa år.

Problemet är väl snarare att köpa nytt system med DDR4 eller vänta ytterliggare två år till och skaffa ett vettigt system med DDR5.

Håller med om den problematiken.
Gå till AMD när AM4 är på sluttampen
Eller Intel som kramar sig fast vid Pci-e 3.0. Inget av alternativen är jätteroliga.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av ZalZeRoz:

Skaffade min 3900X efter att min 4690K gav mig rejäla fps drops och frysningar där CPUn inte klarade av att hänga med vid snabbt förflyttande i Breakpoint. Köra bil exempelvis i Breakpoint eller ta sig fram på något sätt som är snabbare än att springa gick bara inte. Jag räknar med att den lär hålla i ~5 år innan en ny uppgradering behövs. Min 4690K orkade med i ~6år trots allt

3900X är mycket snabbare än en 4690K. Det är fel på spelet och vilket skitspel det är också.

Skrivet av Nautilus011:

Håller med om den problematiken.
Gå till AMD när AM4 är på sluttampen
Eller Intel som kramar sig fast vid Pci-e 3.0. Inget av alternativen är jätteroliga.

Nej det är verkligen inte en rolig tid för oss som stitter på äldre system än Skylake eller Ryzen och vill uppgradera nu. LGA1200 som kommer med Comet Lake eller Intel 10xxx-serien kommer bytas till en ny sockel nästa år när Rocket Lake lanseras. AM4 byts ut nästa år mot AM5.

DDR5 kommer förmodligen inte bli köpvärt eller värt att köpa förrän om tre år. Vem kör idag fortfarande på DDR4 2133mhz minnen?

Permalänk
Medlem

Hade tänkt uppgradera till 4000-serien. Men när jag nu tänker efter lite tror jag det är bättre att antingen försöka hitta en begagnad prolle från 3000-serien. Eller så låter jag nuvarande 2600X rulla på ett tag till och sparar slantarna till nästa år när 5000-serien och ddr5 förhoppningsvis kommer .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

3900X är mycket snabbare än en 4690K. Det är fel på spelet och vilket skitspel det är också.

Nej det är verkligen inte en rolig tid för oss som stitter på äldre system än Skylake eller Ryzen och vill uppgradera nu. LGA1200 som kommer med Comet Lake eller Intel 10xxx-serien kommer bytas till en ny sockel nästa år när Rocket Lake lanseras. AM4 byts ut nästa år mot AM5.

DDR5 kommer förmodligen inte bli köpvärt eller värt att köpa förrän om tre år. Vem kör idag fortfarande på DDR4 2133mhz minnen?

Du har naturligtvis en poäng i att de tidigaste DDR5 minnena inte kommer att vara 8400MHz varianterna. De tidigaste 4800Mhz varianterna är nog inte främst riktade till privatpersoner. Jag skulle gissa att de första kretsarna som riktar sig till privatbyggare kommer att ligga mellan 5200-6400MHz. Och vara snordyra, förstås. Så om man vill vara tidigt ute kanske det är idé att köpa lite mindre och billigare minne, för att sedan byta upp sig.
Oavsett strategi, så erbjuder DDR5 förbättringar som ökar den effektiva bandbredden utöver bara klockan, så det kommer att innebära ett stort steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

3900X är mycket snabbare än en 4690K. Det är fel på spelet och vilket skitspel det är också.

Ja men visst är 3900X snabbare i multi trådat, även i singel trådat så klart även om den skillnaden kanske inte är lika stor baserat på vad jag kunnat hitta info om. Gällande spelet håller jag inte med dig kring att det är ett skitspel. Jag skaffade det nu under rean som Uplay hade och lätt värt varenda krona. Har dock hört att det var väldigt dåligt i början när det släpptes men att det blivit mycket bättre efter att det patchas. Personligen gillar jag spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

@Aka_The_Barf: Jag tror det, ta en titt på Star Citizen och flertrådat. Dom har inte någon teoretisk maxgräns för hur många trådar motorn kan använda sig utav utan allt handlar om hur väl dom optimerar spelet för flertrådat. Sean Tracy berättade vid någon intervju att det dom gör är att dom letar efter sätt att kunna dela upp ett "job" i lumberyard motorn till mindre beståndsdelar och kunna multitråda varje job. I en post ifrån 2016 i "Spectrum"(hittar den inte just nu) så berättade en utvecklare att dom hittat en bugg som gjorde att motorn inte använde alla deras 48 kärnor som dom hade i sina datorer. Men visst, på många sätt är "RSI" pionjärer men det är väl så det blir när spelet är gjort för datorer och inte konsoler. Men spel som är främst gjorda för konsoler kommer ju troligen använda 8C med tanke på Xbox och PS kommande konsoler kommer ha något liknande en 3700X. Exempelvis FF7 Remake är ju gjord för PS4 vilket har 2st Quad Core CPUer så om/när det släpps till PC så kommer det troligen inte vara förbättrat stöd för fler kärnor än max 8. Tror dom istället kommer lägga tiden mellan PS4 och PC på att förbättra texturer till 4K osv än att sätta sig ner och skriva om delar av koden i spelet.

Jaha där ser man. Ja flertrådade spel är nog framtiden när dom verkar hitta nya sätt hela tiden. Alltid har man hört att fler trådat är extremt svårt och i princip omöjligt för spel...fast det har man sagt om mycket i historien till någon kommer och bevisar motsatsen och vi verkar närma oss den tiden med stormsteg.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jaha där ser man. Ja flertrådade spel är nog framtiden när dom verkar hitta nya sätt hela tiden. Alltid har man hört att fler trådat är extremt svårt och i princip omöjligt för spel...fast det har man sagt om mycket i historien till någon kommer och bevisar motsatsen och vi verkar närma oss den tiden med stormsteg.

Jo jag har hört det med, men samtidigt har jag vänner som jobbar inom spelutveckling som berättar om forskning som sker på det området med flertrådning. Beskrivningen som jag fick var något i stil med, från början hade man legobiten(enkel trådat), sedan hittade man att en legobit har molekyler(flertrådat), man har hittat atomen(jobs i CryEngine exempelvis, förbättrad flertrådning), nu letar man efter atomens beståndsdelar för att den skall flertrådas. Däremot har samtliga av de jag pratat med sagt att dom tror inte att man kommer hitta något sätt att parallellisera ett spels kod till 100% och därmed bli av med huvudtråden i ett spel inom de närmaste 10-20 åren om någonsin. Nu var det ett par år sedan som jag hade den diskussionen med dem så mycket kan ha ändrats sedan dess.

Permalänk

Hade varit nice om det vore kompatibelt med B350 moderkort men tror det är lite långsökt Får bli uppgradering från 1600 till 3700x annars vid något bra tillfälle

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Jo jag har hört det med, men samtidigt har jag vänner som jobbar inom spelutveckling som berättar om forskning som sker på det området med flertrådning. Beskrivningen som jag fick var något i stil med, från början hade man legobiten(enkel trådat), sedan hittade man att en legobit har molekyler(flertrådat), man har hittat atomen(jobs i CryEngine exempelvis, förbättrad flertrådning), nu letar man efter atomens beståndsdelar för att den skall flertrådas. Däremot har samtliga av de jag pratat med sagt att dom tror inte att man kommer hitta något sätt att parallellisera ett spels kod till 100% och därmed bli av med huvudtråden i ett spel inom de närmaste 10-20 åren om någonsin. Nu var det ett par år sedan som jag hade den diskussionen med dem så mycket kan ha ändrats sedan dess.

Dom hittar nog ett sätt för att fixa huvudtråden också ska du se
Det jag märkt med flertrådning som jag tror är rätt bra är att kärnorna som belastas inte gör det till 100%(i spel) vilket betyder att även cpuer som är långsammare per tråd kan få en bra upplevelse också.
Nu när de flesta cpuer börjar få bra mängd med trådar kan man kasta trådar på små saker som kan avlasta, även om det är en tråd som jobbar med en enkel sak som bara tar 5%...många bäckar små.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Logisk design så nu blir det nog uppgradering på hösten.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Min 3800x räcker gott änsålänge. Satt med en i5 3570k ända till förra året. Den uppgraderingen kändes verkligen kan jag säga. Så kommer knappast märka nån skillnad om jag byter upp mig från denna såhär fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jo, vi såg ju hur bra det gick för Adored förra gången med frekvenserna

Intressant! Har du någon bättre källa på hur AMDs planer för Zen2 såg ut Q3'18 som ger signifikant andra frekvenser än de som "läcktes"?
Jag har inte funnit någon källa som motsäger att planerna fanns, men fick revideras när man några månader senare såg vad de serietillverkade chipen faktiskt klarade.

Skrivet av the squonk:

... Jag är 95% säker på att det tekniskt kommer att fungera med B350 ja tom med A300, sen om moderkortstillverkarna släpper uppdaterade bios är en helt annan sak. För det kommer att krävas en ny AGESA. Men jag tror att AMD kommer att vara på dom att dom skall släppa bios, ...

Min gissning baseras på hur AMD och korttillverkarna hanterat Zen2:

  • AMD har officiellt slopat stödet från A320, men det finns ändå (så vitt jag vet bara) ett A320-kort på marknaden som kan köra Zen2.

  • Det är "frivilligt" för moderkorttillverkarna att ha stöd för Zen2 med B350 och X370, men ingen vågar ta den badwill som skulle följa av att låta bli.

  • Det är obligatoriskt att stödja Zen2 med B450 och X470.

Baserat på detta tror jag gällande Zen3 på:

  • Inget officiellt stöd för 300-serien, men vissa kort kan ändå få stöd.

  • 400-serien blir "frivillig".

  • 500-serien obligatorisk.

Jokern i leken är om Zen3 kräver mer minne för BIOS/UEFI än Zen(+). Redan i dagsläget är det flera moderkort vars nyare drivrutiner slopar stödet för vissa äldre processorer, och det problemet lär inte minska.

Permalänk

Tror det börjar bli dags att byta ut min gamla 2700k, som har funkat perfekt i 8 år (!!).

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Jag sitter på en sketen i5-6600K och en R9 Fury. Det blir nog så att jag byter till en R5 3600X och något grafikkort för 1440p. Sen om Zen 3 är fantastiskt så kan jag byta processor då. Att sitta och vänta på DDR5 är inte realistiskt tror jag, det kommer nog först nästa år har jag hört.

Sämsta uppgraderingen jag gjort var från I5-2500k till 6600K men jag gjorde det pga av kasst moderkort som inte supportade mitt nya grafikkort.
Här är en bra video som visar hur "efter" de gamla cpuerna börjar blir, och hur sega intel varit när de hade herraväldet
https://www.youtube.com/watch?v=LCV9yyD8X6M

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.