Permalänk
Medlem

Robotdammsugare i lägenhet?

Har någon erfarenhet av robotdammsugare i lägenhet?
Jag bor i en tvåa på strax under 70 kvadrat. Får för mig att den faktiska ytan en robotdammsugare skulle komma åt att dammsuga/skura på blir ganska liten och dålig i realiteten på grund av ben från möbler, soffa den inte kommer in under och liknande saker. Den kommer alltså bara komma åt golvytor mitt i rummen, tänker jag. Men jag kanske har fel, det kanske är superbra att ha en ändå?

Vad säger ni som äger en och bor i lägenhet, är det värt det?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Nog tar sig dammsugare under det mesta.
Välj en som passar för ändamålet när det gäller storlek och se till att det är en "smart" dammsugare. Inte en som bara åker och krockar.
Jag har en Xiaomi Roborock S5 och är väldigt nöjd

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Sjukt värt det, fixa en roborock, bästa jag gjort

Permalänk
Medlem

Bor i en tvåa på 63 kvadrat. Min roborock s5 är nog bland det bästa köp jag gjort.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

Du har redan fått 3 svar. 86 kvadrat här, roborock S5 och supernöjd.
Viktigaste är ju att inte läman typ strumpor med mera på golvet (hänt ett par gånger).

Räkna med att få dammsuga 1-3 ggr per månad med vanlig dammsugare för att ta de lite svårare ytorna. Detta räknat med att du kör roboten 5 ggr per vecka (min körs när jag jobbar).

OBS,

Ska du köpa en robot idag är det Roborock S4 (moppfunktionen är helt onödig) eller vänta på nya Roborock S6 MAX med dubbla kameror fram.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Köpte en S5 Max, tycker tvärtemot föregående person att moppfunktionen är riktigt bra. Nu när det är lite fuktigt och dammigt ute får man lätt fotspår i hallen som moppen tar utan problem.
I övrigt gör den ett otroligt bra jobb på mina 60 kvadrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Köpte en S5 Max, tycker tvärtemot föregående person att moppfunktionen är riktigt bra. Nu när det är lite fuktigt och dammigt ute får man lätt fotspår i hallen som moppen tar utan problem.
I övrigt gör den ett otroligt bra jobb på mina 60 kvadrat.

Absolut, det beror nog lite på vem man är. Personligen anser jag den onödig.
S6 MAX V (nya versionen) har också mopp. Och inte droppmoppen som jag har utan den nya elektriska (som du har) som ska vara mycket bättre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Köpte en S5 max för cirka 1 månad sen. Jag är skit nöjd, lägenheten är på 92 kvadrat och visst den kommer inte in i toaletterna men funkar galant annars. Men den ersätter inte dammsugaren om du frågar mig, man måste dammsuga någon gång också.

Moppfunktionen har jag inte testat än, såg att s6 max ska säljas snart. Kolla på reviews först innan du bestämmer dig, finns en snubbe som jämför dem med riktiga tester.

Permalänk
Medlem

Jag har också en 2:a som är några kvadrat mindre. Köpte en Roborock S5. Jag var också lite skeptisk när jag köpte den men jösses vad bra den är. Jag kör precis som Blomkungen en del moppande på min också.

Men visst, det ställer ju lite krav på dig också. Att hålla borta prylar från golv och sådär.. men jag tycker det gör att jag skärper mig.

Permalänk
Medlem

Just detta med robotdammsugare är lite intressant ändå tycker jag. Hade kunnat tänka mig att ha en faktiskt men min katt är livrädd för dammsugare så jag chansar inte, hehe. Drar av manuellt så det blir snabbt och effektivt istället. Bor i en tvåa på 55kvm så det tar ingen direkt tid iaf

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag har en Roborock S5 som jag är jättenöjd med så jag övertalade en polare om att beställa en likadan på fyllan. Han bor i en etta på 23 m² och tackade mig några månader senare och sade att det var det bästa köpet han gjort.

Permalänk
Medlem

Köp! Bor också i en tvåa och robotdammsugare bästa köp jag gjort
Den går på timer, varje dag 14.00 så det är rent tills jag kommer hem.
Behöver självklart dammsuga manuellt cirka en gång i månaden.
Men kom ihåg att om du har en robotdammsugare som går automatiskt varje dag så kommer det dras runt mindre damm i lägenheten. Så både trånga utrymmen och ytor som bord kommer ha mindre damm än normalt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Just detta med robotdammsugare är lite intressant ändå tycker jag. Hade kunnat tänka mig att ha en faktiskt men min katt är livrädd för dammsugare så jag chansar inte, hehe. Drar av manuellt så det blir snabbt och effektivt istället. Bor i en tvåa på 55kvm så det tar ingen direkt tid iaf

Jag har flertalet katter.. I början var dom lite skrajj och drog sig undan. Men nu bryr sig inte någon om den. En av katterna försöker mest leka med den. De är mer rädda för den manuella dammsugaren.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Roborock s5 max med två Maine coon katter på 75m2 .. fysatan vad bra maskin. Haft den i 1 vecka nu och jag behöver inte dra fram min dammsugare nu.

Permalänk
Medlem

Hej TS!

Här är en bra tråd kring vilken robotdammsugare
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1589925-robotdammsugare-...

Angående att den inte kommer under soffa och annat: Testa höja soffan?

Jag gjorde själv det, små träklosar på varje ben, ser inte så pjåkigt ut. Man kan ju måla dom också men jag har struntat i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Just detta med robotdammsugare är lite intressant ändå tycker jag. Hade kunnat tänka mig att ha en faktiskt men min katt är livrädd för dammsugare så jag chansar inte, hehe. Drar av manuellt så det blir snabbt och effektivt istället. Bor i en tvåa på 55kvm så det tar ingen direkt tid iaf

Vår katt är inte heller skitglad i ordinarie dammsugare och dess ljud, men vår S5a följer hon efter och har nu helt vant sig vid efter några veckor!
Galet nöjd med S5an, enda vi behövde komplettera med är 2 skrivbordsunderlägga pga 2.5-3cm höga och branta trösklar, lägger ut dessa de 2-3x vi kör den i veckan. Def. bästa hushållsköpet på mycket länge (tog 1½ år att övertyga min bättre hälft men hon älskar den nu också!).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av downup:

Roborock s5 max med två Maine coon katter på 75m2 .. fysatan vad bra maskin. Haft den i 1 vecka nu och jag behöver inte dra fram min dammsugare nu.

Det var stora katter...

Permalänk
Medlem

Jag bor i en trea på 85 m2. Min Roborock S6 städar cirka 60-65 m2, beroende på om jag orkar hänga stolarna runt matbordet uppochner från bordskivan innan den börjar. Resten är blockerat av en låg hörnsoffa, en väldigt fluffig matta i sovrummet och lite andra möbler och prylar här och där.

Jag tycker absolut att det är värt det. Rekommenderar dock att man kombinerar robotdammsugare med en enkel handhållen dammsugare så kan man enkelt handjaga de ställen den inte kommer åt någon gång varannan vecka eller så. Jag kör robotdammsugaren på schema två gånger i veckan och har det mycket renare hemma än innan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Har en billig robotdammsugare i min 1:a. Är jätte nöjd med köpet, den kör när man är på jobbet så blir betydligt mindre dammigt, när man tömmer den så ser man hur mycket som finns på golven. Så ofta som den kör orkar man ju inte dammsuga själv direkt.

Min är kass på trösklar så har man det kan det vara bara bra att plocka bort dessa eller bygga en ramp över dem. Ända är att man får manuellt dammsuga hörn och under soffan osv. Men brukar inte göra det så ofta så inte jätte jobbigt.

Skulle jag köpa en dammsugare idag så hade jag gått på Xiaomi Roborock som det skrevs om ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har flertalet katter.. I början var dom lite skrajj och drog sig undan. Men nu bryr sig inte någon om den. En av katterna försöker mest leka med den. De är mer rädda för den manuella dammsugaren.

Skrivet av Kimball:

Vår katt är inte heller skitglad i ordinarie dammsugare och dess ljud, men vår S5a följer hon efter och har nu helt vant sig vid efter några veckor!
Galet nöjd med S5an, enda vi behövde komplettera med är 2 skrivbordsunderlägga pga 2.5-3cm höga och branta trösklar, lägger ut dessa de 2-3x vi kör den i veckan. Def. bästa hushållsköpet på mycket länge (tog 1½ år att övertyga min bättre hälft men hon älskar den nu också!).

Ok, tackar för input. Får fundera på det då!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Hej TS!

Här är en bra tråd kring vilken robotdammsugare
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1589925-robotdammsugare-...

Angående att den inte kommer under soffa och annat: Testa höja soffan?

Jag gjorde själv det, små träklosar på varje ben, ser inte så pjåkigt ut. Man kan ju måla dom också men jag har struntat i det.

Tack för svar, alla!
Smart idé med att höja soffan, hade inte alls tänkt på det. Går att göra samma med exempelvis min tv-bänk utan att estetiken skulle bli lidande. Nu har ni alla övertygat mig om att jag behöver en robotdammsugare - jag måste erkänna att jag inte är den flitigaste med att dammsuga, så det här kan absolut vara något för mig. Men vilken? Får göra lite research under helgen. Lutar just nu åt RoboRock S5 som så många talar gott om!

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Ericus:

Tack för svar, alla!
Smart idé med att höja soffan, hade inte alls tänkt på det. Går att göra samma med exempelvis min tv-bänk utan att estetiken skulle bli lidande. Nu har ni alla övertygat mig om att jag behöver en robotdammsugare - jag måste erkänna att jag inte är den flitigaste med att dammsuga, så det här kan absolut vara något för mig. Men vilken? Får göra lite research under helgen. Lutar just nu åt RoboRock S5 som så många talar gott om!

Minns inte exakt vilken generation jag har, kan vara första RoboRock-modellen men är väldigt nöjd med den. Du får tänka på att den inte tar exakt all skit, men kör man den varje dag/några gånger i veckan så håller man en bra nivå utan att själv behöva göra något.

Permalänk
Medlem

Kan instämma i att katterna inte bryr sig nämnvärt om roboten trots att de är rädda för den vanliga.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag är också sugen, mest för att jag är en torrhuding som sprider miljoner hudflagor kring mig hela tiden. Efter att jag dammsugit ordentligt tar det mindre än ett dygn innan det ser lika dammigt ut som innan. Värst i badrummet, där golvet är av svart klinker...

En städrobot kan nog tänka 85-90 procent av golvytan i min lägenhet. Om den får snurra runt 3-4 gånger i veckan borde det kännas rätt dammfritt, va?

Jag har ett draperi som skiljevägg på ett ställe, med en knapp decimeter glipa ner till golvet. Kommer en städrobot under utan att tro att det är en vägg?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kör också en roborock s6 i lägenhet, jag har iofs anpassat i princip alla möbler så dom har minst 10cm markfrigång.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med detta problem i nuläget?

Citat:

There are some privacy concerns with Xiaomi products as the data is being sent back to China

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk

Har en 3a på 65kvm. Efter övervägande ska jag köpa en Roborock S6 MaxV. En hel del pengar, men den känns framtidssäker så kag hoppas den klarar många år. Det stora provet blir allt långt hår efter sambon.

Skrivet av Ericus:

Hur ser det ut med detta problem i nuläget?

Helt klart en het potatis nu när S6 MaxV får kamera. Men vet inte om de andra är så oskyldiga? Roomba var i blåsvädret för några år sedan.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv

Hur funkar de med tjocka mattor? Jag har flera i min lägenhet, hela hallen består av en enda stor matta, sedan har jag draperier som hänger ända ner på golvet mitt i vardagsrummet för att täcka köket och även för att täcka farstun, bor på 48kvm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Helt klart en het potatis nu när S6 MaxV får kamera. Men vet inte om de andra är så oskyldiga? Roomba var i blåsvädret för några år sedan.

Irobot använder sig bara av en lågupplöst svartvit kamera som används för att urskilja kontraster, vilket ger upphov till punkter som roboten kan utnyttja för att navigera. Övriga sensorer är en distansmätare likt vad man hittar i en datormus, IR-sensorer framåt samt nedåt samt en sensor som känner av smuts som sugs upp. Det är enbart kartan som roboten skapat som laddas upp, förutsatt att användaren godkänt detta. Så ärligt talat så kan man inte få ut så mycket intressant från detta.

Med LIDAR och bättre kameror så finns det ju dock potential att hämta ut mer intressanta uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Bor i en tvåa på 63 kvadrat. Min roborock s5 är nog bland det bästa köp jag gjort.

Haha har samma kvadrat och dammsugare. Kan inget annat än att hålla med!

Det enda man behöver tänka på är att ta bort strumpor och småsladdar från golvet... effekten för mig blev att man faktiskt tar undan sånt direkt istället för att ha massa kläder på golvet. Blev en ++ situation