Permalänk
Medlem

Då har du redan 6 kärnor vilket är mer än X-Plane nyttjar just nu. Eftersom du har överklockat redan så tror jag inte en nyare CPU skulle göra jätteskillnad. Nyare varianter kan väl också iochförsig nyttja lite snabbare minne vilket också kan göra lite skillnad... men jag tror inte det blir några revolutioner av att byta inom nuvrande Ryzen-serien. Min gissning är att du kanske kan vinna 10-20% i fps vilket inte är värt så många tusenlappar för mig.

Hur många fps får du idag med din hårdvara och önskade inställningar? Är du begränsad av CPU eller GPU?

Gå in under inställningarna och välj fliken "Data Output" och kryssa i "Show in Cockpit". Längst till vänster ser du framerate i två varianter och i mitten ser du hur lång tid det tar att räkna ut varje frame - dels totalt, dels hur mycket tid som CPUn lägger och hur mycket GPUn lägger.

Men som sagt... det kan vara roligt med ny hårdvara men börja med att dra ned inställningarna om du får för låg framerate. Och tänk på minnet, både datorns och grafikkortets. Regeln "texture quality" visar ju hur mycket som är inladdat i grafikminnet och om det närmar sig gränsen för vad ditt grafikkort har lär saker bli trista. Men då är det ju bara att dra ned.

Permalänk
Medlem

Det finns ju faktiskt hårda data över olika hårdvarors prestanda med X-Planes egna benchmark. Problemet är att den koms åt via deras forum, och deras forumserver verkar vara lite trött just nu.

Däremot kan jag ju säga att med 1800X utan överklockning och med 16 MB RAM i 3000 MHz och RX570 med 8 GB utan egen överklockning och på 1920 x 1200 pixlar fick jag mellan 22 och 91 fps på de olika testerna. (förinspelad flygning utanför Seattle tror jag). 30 fps brukar väl sägas vara lägsta gränsen för att få en bra flygupplevelse för fysikmotorn.

Permalänk
Medlem

Någon som använder VR med X-plane?

Vilka glasögon i så fall?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Någon som använder VR med X-plane?

Vilka glasögon i så fall?

Jag har kört en del med HTC Vive. Ganska bra, men jag är sugen på ett headset med bättre upplösning. Att styra med VR-kontroller är svårt, så HOTAS är nog att föredra, med så lite användning av tangentbord som möjligt.

VR-känslan är oslagbar i VFR och plan med få kontroller, men det blir lite för meckigt vid instrumentflygning och i plan med FMS och avancerad autopilot, så nu för tiden använder jag mest min vanliga skärm.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Jag har kört en del med HTC Vive. Ganska bra, men jag är sugen på ett headset med bättre upplösning. Att styra med VR-kontroller är svårt, så HOTAS är nog att föredra, med så lite användning av tangentbord som möjligt.

VR-känslan är oslagbar i VFR och plan med få kontroller, men det blir lite för meckigt vid instrumentflygning och i plan med FMS och avancerad autopilot, så nu för tiden använder jag mest min vanliga skärm.

Ok, tack! Låter då lite tveksamt. Synd.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Larsp777:
Jag använde Pimax Artisan ihop med yoke. Jag håller mig borta ifrån stora flygplan där det är mycket knappande och då¨är det super nice. Det lilla jag behöver knappar jag just nu med musen men kommer gå över till leap motion sensor (Kommer finnas specifikt till Pimax Headset snart tillgängligt) vilket då kommer göra om mina händer och fingrar till virtuella kontroller vilket jag tror kommer funka jättebra till att knappa i cockpit

Jag kommer dock antagligen sluta flyga Xplane då MSFS2020 släpps om en dag

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

@Larsp777:
Jag använde Pimax Artisan ihop med yoke. Jag håller mig borta ifrån stora flygplan där det är mycket knappande och då¨är det super nice. Det lilla jag behöver knappar jag just nu med musen men kommer gå över till leap motion sensor (Kommer finnas specifikt till Pimax Headset snart tillgängligt) vilket då kommer göra om mina händer och fingrar till virtuella kontroller vilket jag tror kommer funka jättebra till att knappa i cockpit

Jag kommer dock antagligen sluta flyga Xplane då MSFS2020 släpps om en dag

Ja, är också sugen på MSFS2020.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag kommer dock antagligen sluta flyga Xplane då MSFS2020 släpps om en dag

Om du bara flyger VFR så förstår jag dig, dock flyger du airliners som de flesta andra är det bara korkat.

Permalänk
Medlem

@DragoB:
Jag håller mig till GA mest hela tiden

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

@DragoB:
Jag håller mig till GA mest hela tiden

då förstår jag dig. Tänk dock att även om MSFS ger underbar ga upplevelse så finns det hur många gratis plan/scenerier för sverige som helst just inom samma område. Att ta bort x-plane helt just nu känns ju lite konstigt tycker jag. besök rbdesign.se för att kika på alla scenerier.

Permalänk
Medlem

@DragoB: hahahaha jag vill inte spela Xplane mer just nu! Det är inte så att jag deletar den från mina inköp.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur gick det med alla som skulle börja med MSFS2020 istället?

Har inte testat själv men från de som kör mycket flygsim tycker jag det kastas massivt med skit på 2020.

Har börjat flyga lite X-plane själv iaf, inte byggt ut det så hårt än men laddat ner lite plan och lite scenery till San Francisco t ex.

Några favoritplan?

Jag trodde jag skulle fasta helt på de största och snabbaste.. Men faktum är att det blev tvärt om.

Cessna, Beechcraft King Air är två plan jag gillar att flyga riktigt mycket.

Flyga det lilla UL planet som finns med som standard längs gatorna på Manhattan är rätt kul också.

Kan även rekommendera Aerobask Robin DR401 155cdi som finns att ladda ner gratis.
Lättfluget och med mycket stort synfält, om man vill titta mycket på scenrierna.

Är väldigt sugen på att lära mig helikopter också men har inte de reglagen som krävs än..

Någon som flyger helikopter?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Helikoptrar i x-plane är nästan som på riktigt så man kan spara mycket pengar i flygskolan om man lär sig hovra i simulatorn först
I VR blir det lättare än i 2D. Rekommenderar payware Robinson 22 eller Jetrangern.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600