Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodsbane:

Hejsan, jag köpte electrolux exp35 Acn, och när jag kör på auto och 20grader så kyler den hur bra som helst och när den når 20grader så går den ner i varv och då kommer det någon otroligt äcklig lukt riktigt svår att förklara vad den luktar, knappt att man kan ha på den. Är det någon annan som har samma problem? den är knappt 2 månader

Det har jag inte hört nåt om. Luktar det vid utblåset? i slangen? Har du provat öppna vattenbehållaren/tömma och se?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

@Sh4d0wfi3nd: Hej, ja det kommer från utblåset men bara när den går ner i varv när den kylt rummet och det är bara på auto läget det kommer, och jag öppnade vattenbehållaren och det kom inget ifrån dem

Permalänk
Medlem

Jag tänkte se vad proffsen här i tråden säger.

Lite sugen på att inhandla AC till lägenheten också. Bor i en 52 kvm stor lägenhet, och kör i princip inga dörrar förutom till toan och sovrummet(som står öppet nästan hela tiden). Jag har dock planerat att placera AC:n i vardagsrummet istället.
Har funderingar först på att köpa WP7:an, men EXP35:an kanske är bättre för mina förutsättningar.

EXP35:an säger ju sig ha en lokal maxyta på 35 kvm, så det kanske inte fungerar så bra, någon som vet?

Och vad blir kostnaden att driva en sådan? Lägenheten har betongväggar och inga bra isolerade fönster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodsbane:

@Sh4d0wfi3nd: Hej, ja det kommer från utblåset men bara när den går ner i varv när den kylt rummet och det är bara på auto läget det kommer, och jag öppnade vattenbehållaren och det kom inget ifrån dem

Osäker, om någon annan vet kan dem ju chippa in. Min luktar väl inte gott men inte äckligt eller så alls!
Annars kontakta tillverkarens support.

Skrivet av Reyintaz:

Jag tänkte se vad proffsen här i tråden säger.

Lite sugen på att inhandla AC till lägenheten också. Bor i en 52 kvm stor lägenhet, och kör i princip inga dörrar förutom till toan och sovrummet(som står öppet nästan hela tiden). Jag har dock planerat att placera AC:n i vardagsrummet istället.
Har funderingar först på att köpa WP7:an, men EXP35:an kanske är bättre för mina förutsättningar.

EXP35:an säger ju sig ha en lokal maxyta på 35 kvm, så det kanske inte fungerar så bra, någon som vet?

Och vad blir kostnaden att driva en sådan? Lägenheten har betongväggar och inga bra isolerade fönster

Vilken modell som fungerar bäst är nog lite beroende på budget och var du ska placera den.
Om du kyler mer än det rummet du är i beror också lite på luftflödet (lufttrycket).

Kostnaden är svår att räkna på. Kolla på hur mycket ACn drar per timme och räkna med antal timmar per dygn den står igång. Min var igång kanske 5-14h beroende på om jag hade den igång under natten eller inte med mera.
Det är inte superdyrt men klart det ökar lite.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Reyintaz: Jag har en EXP35 av största modellen, den är specad till typ 40 kvm.

Jag bor på 43 kvm och har som du alltid sovrum- och toadörrar öppna, och ACn står i vardagsrummet.

Luftcirkulationen är det enda som stoppar den från att effektivt kyla ner sovrummet, så om man ska ha in luften där så får man typ köra en fläktsetup så att det blåser in till sovrummet. Nu är min lägenhet väldigt avlång vilket inte hjälper, så om din är mer kvadratisk är det nog enklare.

MEN, om man låter den va igång i några timmar så kommer till slut luften vara kyld i alla rum.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodsbane:

@Sh4d0wfi3nd: Hej, ja det kommer från utblåset men bara när den går ner i varv när den kylt rummet och det är bara på auto läget det kommer, och jag öppnade vattenbehållaren och det kom inget ifrån dem

Doften visar att naturen gör sig påmind...

Ett problem man också har i bil-AC emellanåt, just att det lukta sur disktrasa. Även L-L värmepumpar som kör i kyldrift och AC-anläggningar där man inte har filtrerad (inomhus)-luft får problemet förr eller senare.

Det är att det sätter sig damm och pollen på de våta kylytorna medans maskinen arbetar och så finns det bakterier som är väldigt anpassade för den miljön och växer på dessa ytor och de luktar när de torkar och blöts upp igen - i bil-AC sammanhang är det värst på vår och höst medans sommaren är mindre problem då det bildas väldigt mycket mer kondens som tvättar evaporatorn (den delen som blir kall under användning).

Samma problem får man förr eller senare i luftfuktare som som använder filt eller ytor som hålls fuktiga (mindre problem med dim-bildande luftfuktare men ger mycket mineraler som fint damm istället)

Kort sagt det är vårt eget damm, hudavlagring, pollen utifrån etc. som svävar i luften och som sätter sig av på de fuktiga kalla ytorna och blir mat åt bakterier som sedan stinker.

Ett sätt att se till att emellanåt ha riktigt fuktigt luft så att mycket kondens bildas så att en del av beläggningen tvättas bort och hjälper inte det så får du titta efter desinficeringsprodukter för AC-rengöring - just evaporatorn brukar man komma åt bakom dammfiltren och tex. kan spreja medlet medans maskinen arbetar (en del produkter ger skum ala raklödder som är tänk att fastan på flänsarna när det sugs in av luftströmmen) och som sedan dras längre in och sedan tvättas ur med kondensvattnet av den kalla evaporatorn (i det fallet bör man låta kondensvattnet dräneras ut en tid med öppen dräneringsslang till någon låg bytta, räkna med att det är rätt joxigt vatten).

- det finns/fanns speciella varianter med gasformiga rengöringsmedel för bilbruk - men de duger inte för hemmiljö pga. för stor rumsvolym (vad de gör är att sprida ut stor mängd isopropanol, citronolja mm. som sedan kondenseras ut igen på den kalla evaporatorn - men för att det skall fungera får inte luftvolymen vara för stor)

Hemmagjort variant av desinfektionsmedel som inte kostar lika mycket är att köpa Virkon S som man kan köpa som pulver där man kan köpa utrustning för lantbruk och boskapshållning (odal, lantmännen etc). detta är pulver blandas ut med vatten men är inte lika alkalisk som tex. klorin (och alkali äter gärna på aluminium) men har samma bakteriedödande verkan och har lite tensider och annat (som också är bakteriedödande) som hjälper till att mjuka upp bakteriefilmen - efter man applicerat med blomspruta på de flänsar som blir kalla (och det blir kondens) skall man köra med dränerinsgslangen öppen till låg bytta och helst göra detta i samband med fuktig luft (häng upp dina fuktiga kläder och lakan etc. på tork i samma rum där AC:n arbetar) så att kondensen med joxet rinner ut.

Var beredd att detta kan behöva upprepas med jämna mellanrum eftersom det är mängden med damm och pollen som bestämmer hur fort det börja lukta surt till nästa gång - ett sätt att förlänga är att sätta betydligt tätare filter framför evaporatorn än det som finns som original - dock måste man försäkra sig om luftflödet inte stryps för mycket.

Permalänk

@xxargs: Men då bordet det lukta även om jag bara kör med AC läget på?, det är ju bara på auto läget det kommer

Permalänk
Medlem

Medans kompressorn går så är evaporatorn så kall och har ång/vattenfilm hela tiden som byggs på över ytorna, att den gasar inte speciellt mycket odör och går under näsans luktgräns, men när den avstängd och evaporatorn närmar sig 25 grader C och det mesta av vattenfilmen är borta och biofilmen på flänsarna halvtorra så kommer odören tiofaldigt högre nivå och vara i fullt upptäckbar nivå.

Bakterierna som lever på dessa ytor är väldigt anpassade för växlingen mellan vått och torrt, kallt och varmt så dessa kommer man inte undan hur väl man än bygger maskinen om man inte använder rena gifter (som silver) på ytorna.

En del maskiner kan ha en beläggning/färg (oftast en blåton) som skall fördröja den här tillväxten - men förr eller senare kommer man ändå i läget att det har växt till sig då bakterierna som överlever har lärt sig hantera miljön eller att det bäckat på så mycket på ytorna att de levande bakterierna är inte direkt på de giftiga ytorna.

Permalänk
Medlem

Det finns också ett alternativ till AC som man kan utvärdera och det är vanliga fläktar:
- Portabla eller fasta
- Billiga att köpa och driva
- Relativt tysta (större modeller med lågt varvtal)
- Enkla att montera om man kan utnyttja lampfästen i taket
- driftsäkra och underhållsfria
- Utgöra en del av önskad inrednings stil

Finns också modeller med dimbar belysning och fjärrkontroll av alla funktioner.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Fläktar fungerar till en viss punkt i temperatur och luftfuktighet, men som det var i förr-förra sommaren så var fläktlösningar inte tillräckliga och en portabel AC var en räddning och lisa för kropp och själ - det handlade inte om komfortnivåer längre utan om närmast överlevnad...

värme är stressfullt - efter en veckas värmebölja börja bli riktigt jobbig när det inte finns någonstans svalare plats att fly till emellanåt.

en AC har en funktion som ingen fläkt kan konkurrera med - den avfuktar och gör luften torrare och därmed får svettningen att fungera och därmed svalkar kroppen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Det finns också ett alternativ till AC som man kan utvärdera och det är vanliga fläktar:
- Portabla eller fasta
- Billiga att köpa och driva
- Relativt tysta (större modeller med lågt varvtal)
- Enkla att montera om man kan utnyttja lampfästen i taket
- driftsäkra och underhållsfria
- Utgöra en del av önskad inrednings stil

Finns också modeller med dimbar belysning och fjärrkontroll av alla funktioner.

Skrivet av xxargs:

Fläktar fungerar till en viss punkt i temperatur och luftfuktighet, men som det var i förr-förra sommaren så var fläktlösningar inte tillräckliga och en portabel AC var en räddning och lisa för kropp och själ - det handlade inte om komfortnivåer längre utan om närmast överlevnad...

värme är stressfullt - efter en veckas värmebölja börja bli riktigt jobbig när det inte finns någonstans svalare plats att fly till emellanåt.

en AC har en funktion som ingen fläkt kan konkurrera med - den avfuktar och gör luften torrare och därmed får svettningen att fungera och därmed svalkar kroppen igen.

Helt rätt, dock så kan en luftkylare (fläkt med vattenbehållare och kylfläns) hjälpa en del. Dessa är oftast väldigt billiga och kan användas (helst 2 st) för att få ett genomdrag av rum eller hela lägenheten. Detta kyler ju inte ned rummet på samma vis utan oftast 1-3 celsius om ens något. Men den svalkande luften hjälper en att tro att det är svalare. Dock ökar luftfuktigheten så det beror ju helt på hur det ser ut med den biten.
Vanliga fläktar gör samma fast utan den "kylande" effekten, med fördel att det inte blir mer luftfuktighet.

Portabel/fast AC eller luftvärmepump är ju såklart bäst men om budgeten är under ca 3000kr så börjar är dessa alternativ ganska svårt att motivera.

Nu är jag ingen expert utan detta är från att ha läst på. Ej säkert att källorna är pålitliga och jag kan ha fel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Hej alla kunniga. Jag undrar om någon kan svara på vilken diameter det brukar vara på utblåsslangarna på en portabel AC? Håller på att bygga om lite och kanske finns det möjlighet för mig att fixa ett hål/ventil för utblås genom en vägg om inte diametern är för stor.

Permalänk
Medlem

130mm eller 150mm.
Eller var det 125mm och 150mm?

Vet att min senaste kör med 150mm, men minns inte vad min något äldre kör med.

Edit:
Kollade manualen för min något äldre: Dom vill att man borrar ett 134mm hål.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

på 11500 BTU-maskinen jag har ca 125 mm på stuss-diameter (utsidan för 'hane') och slagens ytterdiameter på topparna utåt som störst 150 mm - själva adaptern som gängar på utsidan av slangen ca 155 mm. adaptern för hålet genom väggen ca 130 mm ytterdiameter så det bör nog vara ett par mm till för att det inte skall kinka.

det är bara småmaskiner på typ 6800 BTU som har 'smala' slangar som 90 mm.

Permalänk
Medlem

Har fått ett skallrande ljud i höljet på min Coolman 28S portabel Air Condition så jag har skruvat av plasthöljet för att försöka fixa det störande ljudet från den.

Är det någon som har prövat att isolera insidan av plasthöljet på sin portabla air conditioner?

Min består av 4 väggar så jag tänkte klä insidan med t.ex. biltemas värmetåliga ljuddämpningsplatta som är 1 cm tjock ( https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/lj... ).

Enligt beskrivning så tål den temperaturer från -30 °C till +120 °C.

Vad tror ni spontant om att klä plastväggarna med något? Kommer det ens ge någon ljuddämpningseffekt? Finns det någon risk?

Är det något den absolut inte bör ligga emot? Får givetvis skära ut hål med marginal för t.ex. kylaren och utblåset.

Man kanske kan sänka nån dB iaf?

Men om det vore effektivt så hade väl tillverkarna gjort så från början i fabrik...? eller ?

Det sitter iaf en liten ljuddämpningsmappa av gummi och skum-massa runt kompressorn men det är allt i min maskin.

Permalänk
Medlem

Den gamle Delonghi från år 2006(som är kass men jag har slaktat den) har just en skumgummidämpning(stigande och fallande varianten) på flera platser på ytterhöljet på insidan.

Men jag hade även lagt tid på att hitta missljudet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Först hitta vad som skramlar/rasslar och åtgärda det, sedan kan man hänga på extra bullerdämpningsmattor på ställen som inte finns i luftflödena och annan kylning.

Finns det en kondensvatten-skovelhjul som stänker på kondensorsidan så kolla att den går fritt och att axeln inte ligger och skaver på flänspaket etc. när den snurrar runt. Lösningen är förvånansvärt lika i även i till synes helt olika 'märken' och ibland är marginalerna för axeln oroväckande litet när den går in i flänspaketet (och skovelhjuet ofta dolt på andra sidan) och inte speciellt lätt att fixa till - och det låter också mycket när det skrapar...

---

Problemet att kompressorn som sådan är i regel inte så högljudd, mattan runt om är mest för att dämpa de högfrekvensmässiga komponenterna (knackljud från roterande kolven och fjädrande knivväggen som hela tiden åker in och ut) - men dess vibrationer gör att resten av kabinettet fungerar som en högtalare med stora vibrerande ytor. Den andra bullergivaren är turbulenta flöden från fläktarna och kan vara minst lika mycket som kompressorn i bidrag i ljudnivå och obalans på trumfläkthjulen kan förvärra det hela ytterligare ett snäpp.

Riktiga kolvkompressorer var länge sedan man såg i portabla AC - nu är det mest bara rotary-kompressorer då bra kolvkompressorer med 700-1000 Watts motorer är rätt dyra...

Permalänk
Medlem

Tack för tips och input. Efter lite småkorrigering och några sprut WD-40 så verkar det illa låtande ljudet ha gett med sig. Klädde även in tre av sidorna med biltemas ljuddämpningsplatta som jag länkade tidigare och skar ut hål så den inte ligger emot något farligt. Det verkar dock inte ha gett någon nämnvärd effekt..

Mätte ljudnivån med arbetsmiljöverkets app Buller och fick följande resultat (ståendes 1 meter ifrån, rakt framför maskinen)

Kylningsläget + högsta fläkt: 63.4 dB(A)
Kylningsläget + lägsta fläkt: 60.7(A)
endast fläkt lägsta nivå: 58.2 dB(A)

Ganska långt ifrån dom utlovade 48 dB(A) som stog i produktbroschyen (modell: Coolman 28S)

Nu är väl kanske inte telefonen det bästa mätinstrumentet men det ger ju en hum iaf.
Electrolux EXP35'an verkar ju enligt deras produktbroschyr ligga på 64dB(A) max ljudnivå och där verkar ju min modell och mätning ligga väldigt nära så de kanske stämmer.

Vore intressant om fler kunde göra samma mätning och se vad ni får för siffror?

Funderar på om det är värt att skrota min maskin och köpa en ny, förhoppningsvis lite tystare modell. Jag tycker min har börjat kyla så dåligt på sistone också, Minns i början när den var ny så blev det nästan för kallt i rummet under varma dagar. Nu är det mest en dyr fläkt som låter väldigt illa.

Till exempel Woods Cortina Silent verkar ju ha fått bra betyg i aftonbladets test och där mätte dom upp 53 dB(A) 1 meter ifrån, med Buller appen till telefonen.

Det är väl en omöjlig ekvation att få en portabel ac med kompressor "tyst" men det verkar iaf som dom nyare modellerna med hög BTU är tystare än äldre portabla AC med lägre BTU.

Permalänk
Medlem

Testade köra min EXP35U538CW ett litet tag med fönstret öppet och slangen hängandes ut.
Nu är det ingen värme ute men var tvungen att testa.
Tycker den var väldigt tyst.

Permalänk
Medlem

Lite för många sidor att kolla igenom så drar en fråga istället.

Hur är det AC utan slang/fönsterkit? Finns det någon vettig?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Lite för många sidor att kolla igenom så drar en fråga istället.

Hur är det AC utan slang/fönsterkit? Finns det någon vettig?

När du tar bort slangen så försvinner självs grejen med AC.
Du vill få ut värmen ur rummet och behålla kylan. Om du skjuter runt det i samma rum så skapar du bara mer värme pga elen pch värmen produkten genererar.

Men det finns luftkylare som i bästa fall kan svalka av dig 1-3 celsius. Annars är fläktar ett bra alternativ.

Vill du ha en fast installation är det nog bäst att kontakta en firma som kan hjälpa med det (och har Rot/rut).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

När du tar bort slangen så försvinner självs grejen med AC.
Du vill få ut värmen ur rummet och behålla kylan. Om du skjuter runt det i samma rum så skapar du bara mer värme pga elen pch värmen produkten genererar.

Men det finns luftkylare som i bästa fall kan svalka av dig 1-3 celsius. Annars är fläktar ett bra alternativ.

Vill du ha en fast installation är det nog bäst att kontakta en firma som kan hjälpa med det (och har Rot/rut).

Förstod nästan det, men ville utesluta det

Vill ha en AC men vill inte ha den i sovrummet utan i vardagsrummet och där har jag inte fönster jag kan öppna utan bara balkong dörr

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Förstod nästan det, men ville utesluta det

Vill ha en AC men vill inte ha den i sovrummet utan i vardagsrummet och där har jag inte fönster jag kan öppna utan bara balkong dörr

Finns dörrkit också! Jag har inget själv men vet att det finns någon här i tråden som använder det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Finns dörrkit också! Jag har inget själv men vet att det finns någon här i tråden som använder det.

Blir väl lite jobbigt om jag vill ut och in i dörren?

Får ta och skummläsa tråden lite när jag kommer hem

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Blir väl lite jobbigt om jag vill ut och in i dörren?

Får ta och skummläsa tråden lite när jag kommer hem

https://luftmiljobutiken.se/produkt/airblock-360-fonstertatni...

https://e-klok.se/ac/airlock-1000-dorr-och-fonstertatning
OBS, kan ej säga hur kvaliteten är.

Man skulle kunna säga att det blir lite som ett tält. Fönsterkitten är i princip tältduk med dragkedja och dubbelhäftande tejp och kardborrband. Man kan göra det själv om man orkar, och vill.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Jag tänkte se vad proffsen här i tråden säger.

Lite sugen på att inhandla AC till lägenheten också. Bor i en 52 kvm stor lägenhet, och kör i princip inga dörrar förutom till toan och sovrummet(som står öppet nästan hela tiden). Jag har dock planerat att placera AC:n i vardagsrummet istället.
Har funderingar först på att köpa WP7:an, men EXP35:an kanske är bättre för mina förutsättningar.

EXP35:an säger ju sig ha en lokal maxyta på 35 kvm, så det kanske inte fungerar så bra, någon som vet?

Och vad blir kostnaden att driva en sådan? Lägenheten har betongväggar och inga bra isolerade fönster

Som jag skrivit i tråden tidigare. Det här är VÄLDIGT VIKTIGT för att så någon form av effektivitet! Läs och förstå det här med undertryck och vilka utmaningar det skapar.

"
Det stora problemet med portabla ac-enheter är att som Belzader också är inne på är att dom flesta inte har både insug och utblås som går till utluften. Problemet då är att det blir undertryck och då kommer det hela tiden fyllas på med friskluft utifrån.

Det man vill ha är en utomhusenhet, jag har en sån. Eller om man moddar själv eller köper en enhet med dubbla rör. Ett för utblås av varmluften och en för intag för kylluften. Då slipper men det där undertrycket och på så sätt får man en betydligt effektivare kylning.

Sen är det så klart viktigt att man inte bara hänger ut slangen för utluft och har värsta otätade gapet rakt ut också. Det "funkar" men det blir väldigt ineffektivt. Köp för allt i världen ingen liten billig fjutt, dom är helt värdelösa. Ni vet dom där små för 2000-3000kr. Dom bara låter och kanske kyler ner väldigt lite.

Här har ni ett exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=WZwQgXF3GNY
https://www.amazon.com/Whynter-ARC-14S-Conditioner-Dehumidifi....

Så här ser min ut, dom är ovanliga idag.

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/174441?l=eyJyZXNvdXJ...

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/174445?l=eyJyZXNvdXJ...

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/174443?l=eyJyZXNvdXJ...
"

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tycker inte enslangade enheter funkar så dåligt, visst får du in luft någon annanstans men den är ju klart svalare än den man blåste ut. Det viktiga är helt enkelt att täta där man blåser ut och öppna i andra änden. Effektiviteten sjunker ju dock såklart men man får det ju ändå svalt.

I år blir det riktig AC, bland det första som började planeras när vi flyttade. Kan den kyla även på natten när man sover utan att störas, ska ge bort min portabla till mor så hon får lite kyla också.

Permalänk
Medlem

Länkarna är avhuggna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

En splitmaskin är alltid effektivare än en portabel AC - men den möjligheten finns inte som option för väldigt många hyres och BRF-boenden, därav ingen vidare diskussion om detta alternativ nedan.

---

Så länge utomhusluften är kallare än inomhusluften så är en 1-slangs portabel AC fungerade då luften som dras in via olika vägar i huset har lägre temperatur och därmed nettobidrag i kylandet. Sedan att den insugna luften inte kyler just där man vistas är en annan sak då det värms upp när det går inom fastigheten och det är mycket värme lagrat i byggnaden - därav att ungefär 1 veckas värmebölja klarar man hyfsat, men efter det är fastigheternas inre struktur också så uppvärmda att det finns ingen stans att 'fly' till längre och det börja bli riktigt jobbigt.

2-slangs-lösning är som bäst när utomhustemperaturen är lika och högre än inomhustemperaturen och all indragen luft med högre temperatur än rumstemperatur står för oönskat värmeinflöde.

Om vi bortser sommaren för två år sedan är det väldigt sällan att utomhustemperaturen är varmare än inomhustemperaturen och därav den väldigt magra marknaden med portal AC med 2-slangslösning.

Det som är nu väldigt sällsynta att hitta nu och faktiskt fans mer förekommande förr är portabla AC med aktiv vattenkylning (tank med vatten man fyllde i maskinen) där man kunde få ned luftförbrukningen som skickades ur med luftslang rätt mycket genom att ånga upp vatten i stor mängd med en scrubber med spolpump och nakna kopparrör i en 'våtdel' på kondensorsidan - mycket mer avancerad än dagens lösningar av kondensvatten med en skovelhjul som stänker på en del av kondensorns flänspaket då en sådan scubber lätt kunde ånga upp 1-1.5 liter i timmen och gav kyla som märktes ordentligt gentemot när maskinen bara arbetade med luft. Ånga upp 1 kg vatten kräver 628 Wh och att ånga upp 1.5 liter/timmen motsvarar i ånga bunden värmemängd ca 942 W extra i bortförd värme utan att temperaturen ökat i bortförd luft.

(samma orsak till varför en portabel AC men även en split-AC kan upplevas 'ge dåligt' med kyla och inte så kall luft ut när luften är väldigt fuktig, helt enkelt för att 1/3-del av kylkapaciteten förbrukas när man kondenserar ut vatten till flytande form ur luften och luften som passerar evaporatorn/innerdel kyls 3-5 grader mindre än annars)

Med andra ord kunde sådan maskin nästa öka med 1 kW i kylverkan med aktiv vattenkylning och dessutom när kondensortemperaturerna hålls nere med vatten spolande så ökade verkningsgraden och kompressorn gick lättare - mer kyla för mindre elenergi förbrukad samtidigt. (dessa gamla maskiner körde allmänt med hetare utblåsluft än dagens - typ 60-65 grader C för att få iväg mycket värme även genom smal 90 mm slang och mindre luftmängd och hade allmänt lägre verkningsgrad (pga större temperaturskillnad) än dagens maskiner som håller sig runt 40-45 grader C på utblåset - klart att kyla med extra vatten hjälpte mycket där och skulle inte hjälpa lika mycket med dagens maskiner med kallare kondensor och mycket mer luftflöde).

Dagens maskiner som inte aktivt kan kylas med tillsatt vatten har kompenserat det med mycket mer luftflöde på kondensorsidan - därav varför slangarna nu är 130-150 mm i diameter för >10000 BTU-maskinerna, men också att de drar in mycket mer luft utifrån under användande.

---

Med aktiv vattenkylning kunde man få en 6800 BTU-maskin att kyla som nära en 10000 BTU fast fortfarande men luftförbrukning som en 6800 BTU maskin med 90 mm slang (har en sådan köpt tidigt på 2000-talet och är därför vet om att de existerar)

Det var faktiskt lite av en besvikelse att den 'nya' maskinen på 12000 BTU med enorma diameter på slang inte gav någon större märkbar effektiv förbättring i kylverkan i jämförelse med den gamla (och rätt gistna och uppkalkade maskinen av många kubikmeter tillsatt vatten under åren) när den arbetade med vattenskylning aktiv och 90 mm slang ut som skafferiventil genom väggen kunde hantera, att suga in mindre med luft utifrån när det är varmt ute har faktiskt betydelse...

---

När man inte kan kyla med luftslang och inte kan ha uteenhet så finns fortfarande lösningar med kranvattenskylda AC - dvs. i stället för att värma luft så värmer man kranvatten till typ 40 grader innan det går ut i avloppet (eller kan ha vattenslinga med circulationspump och radiator utanför/på tak - ofta kan samma enhet använda båda alternativen) - men nackdelen förutom elströmmen är att vattenkostnaden kan vara betydande om man kyler med kranvatten - ja dyrare än elströmmen faktiskt... vatten bruka kosta mellan 100-200 kr/kubikmeter för mindre fastigheter och beroende på var i landet och det är alltid någon som måste betala för det - direkt eller indirekt via hyror/avgift och ökar förbrukningen plötsligt tredubbelt så är det någon som kommer att reagera...

Permalänk
Medlem

Otroligt lång tråd att gå igenom så jag ber om ursäkt på förhand ifall jag har missat svarat i det jag har skummat igenom. Fungerar det medföljande fönsterkittet till en Woods Cortina Silent G med fönster som öppnas i nederkant och kan "flippas"? Om inte, har någon tips om ett fönsterkit som fungerar till den modellen?

Alternativt en lika tyst och effektiv modell till ett bättre pris och med ett fungerande fönsterkit