En splitmaskin är alltid effektivare än en portabel AC - men den möjligheten finns inte som option för väldigt många hyres och BRF-boenden, därav ingen vidare diskussion om detta alternativ nedan.
---
Så länge utomhusluften är kallare än inomhusluften så är en 1-slangs portabel AC fungerade då luften som dras in via olika vägar i huset har lägre temperatur och därmed nettobidrag i kylandet. Sedan att den insugna luften inte kyler just där man vistas är en annan sak då det värms upp när det går inom fastigheten och det är mycket värme lagrat i byggnaden - därav att ungefär 1 veckas värmebölja klarar man hyfsat, men efter det är fastigheternas inre struktur också så uppvärmda att det finns ingen stans att 'fly' till längre och det börja bli riktigt jobbigt.
2-slangs-lösning är som bäst när utomhustemperaturen är lika och högre än inomhustemperaturen och all indragen luft med högre temperatur än rumstemperatur står för oönskat värmeinflöde.
Om vi bortser sommaren för två år sedan är det väldigt sällan att utomhustemperaturen är varmare än inomhustemperaturen och därav den väldigt magra marknaden med portal AC med 2-slangslösning.
Det som är nu väldigt sällsynta att hitta nu och faktiskt fans mer förekommande förr är portabla AC med aktiv vattenkylning (tank med vatten man fyllde i maskinen) där man kunde få ned luftförbrukningen som skickades ur med luftslang rätt mycket genom att ånga upp vatten i stor mängd med en scrubber med spolpump och nakna kopparrör i en 'våtdel' på kondensorsidan - mycket mer avancerad än dagens lösningar av kondensvatten med en skovelhjul som stänker på en del av kondensorns flänspaket då en sådan scubber lätt kunde ånga upp 1-1.5 liter i timmen och gav kyla som märktes ordentligt gentemot när maskinen bara arbetade med luft. Ånga upp 1 kg vatten kräver 628 Wh och att ånga upp 1.5 liter/timmen motsvarar i ånga bunden värmemängd ca 942 W extra i bortförd värme utan att temperaturen ökat i bortförd luft.
(samma orsak till varför en portabel AC men även en split-AC kan upplevas 'ge dåligt' med kyla och inte så kall luft ut när luften är väldigt fuktig, helt enkelt för att 1/3-del av kylkapaciteten förbrukas när man kondenserar ut vatten till flytande form ur luften och luften som passerar evaporatorn/innerdel kyls 3-5 grader mindre än annars)
Med andra ord kunde sådan maskin nästa öka med 1 kW i kylverkan med aktiv vattenkylning och dessutom när kondensortemperaturerna hålls nere med vatten spolande så ökade verkningsgraden och kompressorn gick lättare - mer kyla för mindre elenergi förbrukad samtidigt. (dessa gamla maskiner körde allmänt med hetare utblåsluft än dagens - typ 60-65 grader C för att få iväg mycket värme även genom smal 90 mm slang och mindre luftmängd och hade allmänt lägre verkningsgrad (pga större temperaturskillnad) än dagens maskiner som håller sig runt 40-45 grader C på utblåset - klart att kyla med extra vatten hjälpte mycket där och skulle inte hjälpa lika mycket med dagens maskiner med kallare kondensor och mycket mer luftflöde).
Dagens maskiner som inte aktivt kan kylas med tillsatt vatten har kompenserat det med mycket mer luftflöde på kondensorsidan - därav varför slangarna nu är 130-150 mm i diameter för >10000 BTU-maskinerna, men också att de drar in mycket mer luft utifrån under användande.
---
Med aktiv vattenkylning kunde man få en 6800 BTU-maskin att kyla som nära en 10000 BTU fast fortfarande men luftförbrukning som en 6800 BTU maskin med 90 mm slang (har en sådan köpt tidigt på 2000-talet och är därför vet om att de existerar)
Det var faktiskt lite av en besvikelse att den 'nya' maskinen på 12000 BTU med enorma diameter på slang inte gav någon större märkbar effektiv förbättring i kylverkan i jämförelse med den gamla (och rätt gistna och uppkalkade maskinen av många kubikmeter tillsatt vatten under åren) när den arbetade med vattenskylning aktiv och 90 mm slang ut som skafferiventil genom väggen kunde hantera, att suga in mindre med luft utifrån när det är varmt ute har faktiskt betydelse...
---
När man inte kan kyla med luftslang och inte kan ha uteenhet så finns fortfarande lösningar med kranvattenskylda AC - dvs. i stället för att värma luft så värmer man kranvatten till typ 40 grader innan det går ut i avloppet (eller kan ha vattenslinga med circulationspump och radiator utanför/på tak - ofta kan samma enhet använda båda alternativen) - men nackdelen förutom elströmmen är att vattenkostnaden kan vara betydande om man kyler med kranvatten - ja dyrare än elströmmen faktiskt... vatten bruka kosta mellan 100-200 kr/kubikmeter för mindre fastigheter och beroende på var i landet och det är alltid någon som måste betala för det - direkt eller indirekt via hyror/avgift och ökar förbrukningen plötsligt tredubbelt så är det någon som kommer att reagera...