HP lanserar gamingskärmen Omen 27i med Nano IPS och 165 Hz

Permalänk
Medlem

@livsnjutaren: Den är VESA kompatibel, dom skickar även med ett väggfäste som tidigare modeller i serien också.
https://ssl.www8.hp.com/emea_middle_east/en/products/monitors...

VESA mounting
100 mm x 100 mm (bracket included)

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Denna verkar vara på ingång under året och har en panel på 27" i alla fall: https://www.lg.com/us/monitors/lg-27gn950-b-gaming-monitor

Ja, det är kul att vi har fått 27" 4K skärmar med hög uppdateringsfrekvens iallafall! De har ju kommit med standard backlight och ett någorlunda rimligt pris efter de första med HDR och FALD backbelysning som låg över 20000. Jag skulle vilja ha en lite större panel bara och slippa skala i Windows om möjligt, därav att jag önskar mig 32" IPS, 4K och 144hz+. Men det är ett ilandsproblem förstås

Permalänk
Medlem

@dbxxx: Utgick från vad som står i artikeln. Men toppen om den har det!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terminator94zozo:

finns den i 1440p?

Antar att det skiljer lite mer än antalet pixlar och design, men denna som Thomas testade i december finns ute sen en tid tillbaka: https://www.sweclockers.com/test/28732-lg-ultragear-27gl850-f...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@livsnjutaren: Förstår de. Har skickat in en rättelse.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Föredetting
Skrivet av dbxxx:

@Stefan_ah: Den är VESA kompatibel, dom skickar även med ett väggfäste som tidigare modeller i serien också.
https://ssl.www8.hp.com/emea_middle_east/en/products/monitors...

VESA mounting
100 mm x 100 mm (bracket included)

Tänkte väl att det var lite dåligt att skippa det i den här prisklassen, men VESA-fästet nämndes inte i specifikationerna på den internationella sidan eller i pressreleasen. Tack för detektivarbetet, nyheten är nu korrigerad.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

vad är det som är nano i NanoIPS?

Jag hittade en artikel som jag tycker förklarar bra, och jämför med "Quantum Dots" (QLED).
I båda fallen handlar det om att få bakgrundsbelysningen att lysa jämnare över färgspektrat.

Skrivet av Spelaspel:

Varför är dessa skärmar så dyra i jämförelse med TV-apparater?

G-Sync kräver speciell elektronik i skärmen, och den kostar.

2560×1440 är ingen videoupplösning som används av TV, så det lönar sig inte att också tillverka TV-apparater med samma slags panel. Om du kopplar upp en "smart" TV mot Internet så kan dessutom TV-tillverkarna tjäna pengar på att sälja data om dina tittar-vanor.
I jämförelse med TV så har har pris/storlek gått ner ordentligt på TV-apparater på senare tid. Men PPI:n på de stora skärmarna är sämre än på datorskärmar.

Sen är det HP, design och marknadsföring, etc.. Det borde finnas skärmar med Freesync och nästan likvärdig panel som är mer prisvärda men inte ser lika "premium" ut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Vad är det som du är så missnöjd med ang. 4k?

Vid 4K rekommenderar Windows 150% skalning och det funkar inte bra enligt mig och är anledningen till att jag inte kör 4K skärm längre.

Windows i sig kanske inte är fullt hela problemet men när massa program jag använder inte stödjer hög DPI gör det inte saken bättre.

Permalänk
Medlem

Begriper inte hur man kan släppa en sådan skärm utan VESA (fast visst, med adapter)... Men den verkar ju vara okej i övrigt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon246659:

Ser så ut visuellt och på specs, men man vet aldrig. Förövrigt är det en galet bra panel!

Är det så, så kan jag bekräfta att det är en väldigt trevlig panel. Färgåtergivningen är bra. Nackdelen med att testa produkter åt Swec är att jag måste återgå till mina egna grejor och har för all framtid förstört mina referenserramar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LeVvE:

Windows i sig kanske inte är fullt hela problemet men när massa program jag använder inte stödjer hög DPI gör det inte saken bättre.

Det är nog den springande punkten här: Att så många viktiga legacy-program blir sämre under skalning i WIndows. Och det verkar inte finnas någon lösning på detta vilket gör att många håller sig fast vid äldre 1:1-pixelförhållanden och fortsätter med 1920x1008 och 2560x1440 som optimala lösningar. Delvis en förklaring varför anammandet av 4K-skärmar går långsamt och köparen håller fast vid gammal 10-15 år gammal teknik som främst kostar mindre och får högre frekvenser.

Fungerar programmen rätt är 150% skalning på 27-tum 4K samma skala som 2560x1440 på 27 tum. Fast med en betydligt högre kvalitet på text och grafik samt även mindre framträdande pixelstruktur. Än större skillnad med 200% skalning på 4K jämfört med 1920x1080 native som är ett pixelpussel i jämförelse.

Ur den synpunkten finns det bara fördelar med 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vid 4K rekommenderar Windows 150% skalning och det funkar inte bra enligt mig och är anledningen till att jag inte kör 4K skärm längre.

Windows i sig kanske inte är fullt hela problemet men när massa program jag använder inte stödjer hög DPI gör det inte saken bättre.

Gillar inte heller skalningsupplevelsen. Legacy program som får suddig text, eller inte skalar alls. Och detta gäller ju inte bara tredjepart utan även Windows-menyer och program.

Och på laptops och tunna klienter får man även sämre batteritid, och högre fläktljud, och ibland prestandaproblem vid ui rendering med igpu.

På tv:n kör jag 200% skalning med htpcn, det funkar bättre än 125 och 150 iaf tycker jag. Men där kör jag bara web, mediaspelare och spel iof. Och ja spel blir lite väl tungdrivet, dock börjar det bli vanligt att kunna ställa ner renderingsupplösning/ resolution scale och det funkar faktiskt riktigt bra på tv-avstånd, betydligt bättre resultat än att bara sänka upplösning som gör hud suddig osv.

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD: Kommer en panel från LG Q4 2020.

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Medlem

Nog en grym skärm till bra pris men jag sitter redan på 165hz och IPS. Om man ska byta upp sig så vill man nog ha 165hz och stöd för HDR med fulla färger om det ska va lönt.

Jag köper nytt moderkort och cpu när det finns PCIe 5.0

Och ny skärm och grafikkort när det finns Displayport 2.0

Annars får de va

Permalänk
Medlem

@Meantek Vilken typ av gsync erbjuder den? Kompatibel eller premium etc?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Är det så, så kan jag bekräfta att det är en väldigt trevlig panel. Färgåtergivningen är bra. Nackdelen med att testa produkter åt Swec är att jag måste återgå till mina egna grejor och har för all framtid förstört mina referenserramar.

Vilken 27" IPS QHD HDR 144hz+ skärm hade du rekommenderat som har testat lite?
Jag pillar med 3d modellering samt spelar så behöver färgåtergivningen ( med hyfsad kontrast, iallafall vad IPS kan erbjuda )

Sitter just nu på en sleten 27" IPS 1080p 60hz skärm från Phillips så behöver en uppgradering som jag inte behöver göra på flera år.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

@livsnjutaren: det är inte som på x 27 då där den har vesa via någon adapter?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av klotim:

@Meantek Vilken typ av gsync erbjuder den? Kompatibel eller premium etc?

Mellanvarianten som bara heter G-Sync, alltså inte G-Sync Compatible eller Ultimate. D.v.s. certifierat och testat, men inte med HDR1000-stöd (inte ens i närheten med maximal ljusstyrka på 350 nits).

Skrivet av Gainsgoblin:

@Stefan_ah: det är inte som på x 27 då där den har vesa via någon adapter?

Jo, nyheten är uppdaterad med info om VESA-fäste. Det saknades i både pressrelease och på produktsidan. Fanns på 27i-produktsidan hos HP Middle East, enligt tips här i tråden tidigare, däremot.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Mellanvarianten som bara heter G-Sync, alltså inte G-Sync Compatible eller Ultimate. D.v.s. certifierat och testat, men inte med HDR1000-stöd (inte ens i närheten med maximal ljusstyrka på 350 nits).

G-sync standard, najs, för många som bara har compatible vad jag sett... Mer synd att det inte fanns med HDR :/

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

@Shrudder: Var min tanke med men i texten påstår dom att HP helt plötsligt dragit igång en panelfabrik "...med Nano IPS-paneler som tillverkas av HP."

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Meh.

Blir 25" 240hz IPS för mig tills 240hz 1440p 27" IPS skärmarna kommer, då blir det byte.

Hade heller aldrig köpt en skärm utan VESA stöd idag

Vad är det för 240 Hz IPS-skärm du har?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Försökte lite snabbt med sexåringen bredvid googla vad vesa standarden innebär, hitta inget snabbt svar- tror någon vänlig själ här kanske ger ett snabbt och begripligt svar att ta in i combo med en nynandes sexåring bredvid mig 😋👍

Felstavningar
Permalänk
Medlem

Någon som vet om det verkligen är korrekt gällande egenutvecklad panel från HP?

Verge skriver att det är LG:s...
https://www.theverge.com/2020/5/4/21242888/hp-omen-27i-gaming...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av klotim:

Vilken 27" IPS QHD HDR 144hz+ skärm hade du rekommenderat som har testat lite?
Jag pillar med 3d modellering samt spelar så behöver färgåtergivningen ( med hyfsad kontrast, iallafall vad IPS kan erbjuda )

Sitter just nu på en sleten 27" IPS 1080p 60hz skärm från Phillips så behöver en uppgradering som jag inte behöver göra på flera år.

Jag är nog inte den bästa att ge dig det rådet då jag enbart testat Lenovo Legion Y27Q-20, vilket jag kan rekommendera men jag har inte haft möjligheten att testa alla konkurrenter. I övrigt har jag mest testat 24" skärmar.

Du kan läsa mitt test angående den skärmen här; https://www.sweclockers.com/testpilot/28972-testpilot-lenovo-...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Tangentbord:

@Shrudder: Var min tanke med men i texten påstår dom att HP helt plötsligt dragit igång en panelfabrik "...med Nano IPS-paneler som tillverkas av HP."

Skrivet av misr:

Någon som vet om det verkligen är korrekt gällande egenutvecklad panel från HP?

Verge skriver att det är LG:s...
https://www.theverge.com/2020/5/4/21242888/hp-omen-27i-gaming...

Nej, det är definitivt inte en egen panel från HP. Som Laxpudding tidigare påpekat och enligt den info som jag har är det bara LG som tillverkar Nano IPS-paneler. Måste ha blivit kortslutning i min hjärna när man satt och skrev meningar om företag med två bokstäver långa namn, LG vs. HP.

Den meningen är nu korrigerad i nyheten hur som helst, det handlar självfallet om LG-paneler.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@meantek kan hända oss alla trevlig panel så det är ett bra val! Kör med den lenovo-märkta då kontakterna pekade åt sidan = tunt väggfäste fungerar bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Inge VESA? Det tycker jag är en no brainer. Skulle inte köpa en skärm längre som inte har det. Så nice med skärmar som sitter på gasarmar.

Står ju "erbjuds via adapter" i texten.

Permalänk
Medlem

@Vuz: Det var något som korrigerades efter att jag hade läst och kommenterat. Från början stod det att det inte fanns något VESA stöd överhuvudtaget.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

Exakt så. Informationen om VESA-fäste via specialadapter framgick inte från början från HP:s sida. Som bekant (ifall man läser mina artiklar och inlägg) präglas skärmmarknaden, såväl TV- som bildskärmar, på en tydlig brist av information som är uttryckt i klartext.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Meh.

Blir 25" 240hz IPS för mig tills 240hz 1440p 27" IPS skärmarna kommer, då blir det byte.

Hade heller aldrig köpt en skärm utan VESA stöd idag

Tänkte köpa en 240 hz ips g sync 1080p vilken ska man köpa?
Sry att jag kapar tråden lite.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none