Veckans fråga: Vad skulle få dig att byta från PC till konsol?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft både och.

Men det som gör att jag inte kan gå över helt till konsol är främst avsaknad av mus och tangentbord och 60fps eller 120fps+ beroende på spel.

30fps är för mig aldrig okej, det är något jag ibland står ut med bara för att få spela ett exklusivt spel men det är sällan och tar verkligen emot varje gång. Ett spel ska ha minst 60fps med bra framepacing.

Permalänk
Medlem

En sak som jag inte förstår. Om man är här på sweclockers så är man väl en riktig hårdvarunörd. Hur kan en konsol ens vara ett alternativ? Konsol är för personer som inte är teknikintresserade. Man kör sina spel och bryr sig inte ett dugg om hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Om spelen hade 100% stöd för mus och tangentbord och kördes i minst 100 fps hade jag absolut kunnat dumpa datorn.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Mus/Tangentbord>Autoaim-Handkontroll

Men det handar nog mest om att jag kan trimma min PC, men en konsol är en konsol... lika slö som alla andra.

Permalänk
Medlem

Alltid haft både och, men det slutar alltid med att konsolerna ligger och dammar orört i flera år tills att skiten säljs för en billig peng.

Permalänk
Medlem

Det jag älskade med Nes/Snes/PS/N64/Dreamcast var att dom erbjöd bättre prestanda/grafik gentemot PC. Så pratar vi spel måste konsolerna slå PC på den biten. Minns fortfarande hur Super Mario 64 tog mig med häpnad och inget på PC fanns som matchade det.
Har inget emot konsoler och enkelheten dom erbjuder men föredrar PC då jag inte har något emot lite pillande.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Om jag kunde köpa en PC med konsolhårdvaran så hade jag nog gjort det. Hela systemet kostar ju lika mycket som ett grafikkort nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har både och - och även om det är FPS-caps och sämre upplösning/detaljer på konsol över lag så har de en stor fördel som PC saknar - att snabbt komma igång och spela på några sekunder från det att du startar enheten iom de vilolägen som både Xbox One och PS4 har idag.

Den funktionen har i alla fall fått mig att spela betydligt mer på konsol än PC.
Samt achievements på Xbox -plattformen får mig att spela betydligt mer utav ett spel än vad jag hade gjort annars.

Samma här, använder viloläge på min PS4 alltid nu, på ca 10sek är jag där jag avslutade senast.
Ända sedan jag köpte en 65” LG Oled TV så har jag nästan slutat spela på min PC.
Har en 32” 16:9 144hz till den men tycker den känns så liten och saknar oled kvaliteten samt att sitta i soffan är så mycket skönare 😃
Jagar throphys för fullt i alla spel jag spelar nu, tog platinum precis i Odyssey.
Även om Steam har achievments så känns deras implentation inte lika bra som PS/Xbox.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Uppgraderingsmöjligheter och att garanterat kunna ta med mig alla spel till nästa plattform.

Sedan känns det som att jag kan ha min PC till så mycket mer än bara spel och mediakonsumtion. Skrivmaskin, arbetsplats, kommunikationsenhet t ex.

Första inlägget och huvudet på spiken!

Skulle byta om jag kunde använda den till allt jag gör på datorn, med mus, tangentbord och högupplösta skärmar! Dvs, jag vill ha en pc

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har båda men det blir väldigt lite konsol. Är väl endast enkelheten att slöspela i soffan på storskärm samt exklusiva titlar som drar ibland.

Permalänk
Medlem

Kommer nog aldrig att gå, är för van vid 144hz och mus+tangentbord.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Musen är det som gör att jag håller fast stenhårt i pcn. Kör mest fps och kan inte tänka mig något annat än att sikta med musen. Jag förstår defenetivt dock folk som inte gillar att spela på tangentbord.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Om spelen hade 100% stöd för mus och tangentbord och kördes i minst 100 fps hade jag absolut kunnat dumpa datorn.

Kan hålla med om tangentbord och mus men annars hade jag klarat mig med 60fps +

Permalänk
Medlem

Blir väl till att finansiera höstens releaseporr genom att få TV3 att göra en spin-off till "Lyxfällan" och agera programledare tillsammans med @loevet.

serdyllon, loevet och en twenty-something person vars namn vi valt att anonymisera.

- Ja, nu står vi här. The moment of truth. Svarta tavlan.
- Mmm.
- Då kan du börja med att sätta upp 3000:- på mat.
- Oj...
- Lika mycket på sparande.
*programledarna skakar på huvudet och utväxlar allvarsamma blickar med varandra*
- Ja, det har kanske blivit lite väl mycket undanstoppat, men det...
- Boende.
- Ja...?
- Det är ju en ganska stor post.
- Mmm.
- Men här känner både jag och min kollega att det faktiskt inte är mycket att göra.
- Precis. Man måste ju ha ytan för en riktig mancave också med egen lönndör, ljudisolering, snacks bar och collectibles-vägg.
- Okeej...?
- Så där får du sätta upp 13 lappar till.
- Och nu kommer vi till sista kolumnen.
*allvarlig konstpaus*
- Spelande och hårdvara.
*awkward silence*
- Jag har inga lappar kvar?
- Nejmenpreciiiis! Det blir alltså NOLL här.
- Oj. Alltså. Eller. Oj, nej. Det är ju inte bra?
*loevet slår ut med armarna i frustration och går ur bild*
- Vi är ju här för att hjälpa dig, eller hur? Men vi kan inte bara ställa upp på vilka premisser som helst. Du måste vilja göra en positiv förändring i ditt liv. Annars är vi här helt i onödan och kan lika gärna åka härifrån.
- Jo, men! Alltså jag vill ju det. Jag vill det jätte-jättemycket!
*loevet kommer tillbaka, skägget ser ut att ha vuxit flera tum i ren frustration*
- Ändå väljer du att lägga 3000:- på mat varje månad? Och lika mycket på sparande?
- Ja... eller... alltså...
- Ja, hur känner du egentligen när du ser den här tavlan?
- ...
- Tänk om din sydkoreanska familj såg dig nu. Vad skulle du säga till dem då?
- Men de kommer ju från Borensberg?
- DET ÄR PRINCIPEN!
- Alltså... *skruvar på sig obekvämt*
- Till och med FZ har en bättre rigg än det här.
- Näe.... fan... *bryter ihop i tårar*

Good Cop loevet väljer här att efter en momentär konstpaus dela ut en farderlig, varm kram.

- Första steget till ett bättre liv börjar här och nu. Det är aldrig för sent att bli skaffa alla plattformar och en Elite 2 kontroll.

Permalänk

Been there done that..

konsolerna har en tendens att börja samla damm redan efter en månad hemma hos mig.

Visa signatur

3600|B450|5700

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått om det finns folk som på riktigt väljer mellan PC och konsol? Känns mer som en teoretisk fråga, möjligtvis om man har en väldigt svag ekonomi eller inget annat intresse än bara spela vissa spel (kanske även platsbrist).

Pc är ju en självklarhet och stommen i hemmet som man kan göra mycke mer på än spela. Det går alltid att stegvis uppgradera och det krävs inga abonnemang som på konsol för att kunna spela online samt spelen är oftast billigare och bättre på PC.

Att man ska behöva köpa tex Windows Live för att kunna spela ett Xbox spel som oftast är dyrare och även sämre än PC versionen är ju i sig konstigt.

Om man av någon anledning skulle välja bort PC och bara ha konsol så har man nog inget intresse för datorer. Möjligtvis kan jag se en typ en ensamstående mamma som har noll koll på datorer och vill köpa en spelmaskin till småbarnen, i detta fall kan det vara full legitimt med endast konsol.

Själv har jag PC, PS4, Xbox One samt Switch så har jag total valfrihet och inga begränsningar. (Däremot så använder jag knappt Xbox eller Switch längre). Kommer nog bara ha PC och PS5 from nästa år troligtvis. Har man en ordentlig PC som man uppgraderar så samlar konsolerna ofta damm efter en tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Om de hade någon form av OtherOS(som på PS3:an) / Linux variant så man kan installera program, mods, Steam, GoG, Battle.net.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Allt som PCn har, till lägre pris. Så det blir när helvetet fryser till is och grisar flyger.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Förmodligen möjligheten att använda tangentbord och mus

Permalänk
Medlem

Självklart närhelst jag vill spela ett spel som bara finns till konsol, varpå jag fysiskt går från PC:n till konsolen. Rent nonsens att ens prata om att man bara kan ha en när en spelkonsol inte på något sätt är tänkt att ersätta en PC i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är ingen gamer och föredrar Linux oavsett hårdvara så känner inte att konsol är något alternativ till mina datorer.

Samma här.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@serdyllon: Haha, tack för ett inlägg som gjorde min kväll, skrockade gott här i soffan Inte ett helt orimligt scenario ändå! Om man förlitar sig på högar med snabbnudlar som varieras med att slicka på näringsriktig mossa i skogen kommer man ändå långt, och genom att kapa ned på pengar spenderade på mat kan man under återstående månader spara ihop till både en konsol och kanske komma en bit på vägen till ett Ampere/RDNA 2-grafikkort också. Men om man köper en konsol och ett grafikkort som stöder moderna tekniker som Freesync/G-Sync, 120Hz+, ALLM med mera måste man ju rimligtvis också köpa en TV som bestyckas med HDMI 2.1 och stöd för dessa tekniker. Och det ska ju helst vara en modell med vassare specifikationer som är framtidssäker, vilket förmodligen landar i en OLED-modell för runt 30 000 kronor .... fast vem behöver snabbnudlar när skogen är full med lavar och mossor att slicka på?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Valde överigt pga av att jag tycker konsoller känns tröga och för låg upplösta, värsta jag vet är en suddig bild och slödrivet spel.

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Fullt stöd för Mus & tangentbord tillverkat av tredjepart.

I have spoken.

Permalänk
Medlem

Om Discord eller annan "vettig" ljud / streaming kommunikation fanns till konsol skulle jag kunna tänka mig att "spela mer". Skulle nog aldrig kunna byta bort PCn helt.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Massa olika, men för att jag ska byta till konsol så måste det i princip vara en dator. Dvs. jag ska kunna göra allt på den. Spel, musik, video, surfa, betala räkningar, röstsamtal.

Och så måste jag kunna använda något annat än handkontroll. Handkontroll funkar okej för ett fåtal spel, men i övrigt är tangentbord och mus överlägset.

Så det blir nog ingen konsol för mig i första laget, nej.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Bakåtkompabilitet 20 år.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag har enbart haft datorer i mitt liv, sen slutet av 80-talet. Kan inte tänka mig nåt annat. Visst spelades det en del på konsoler hos kompisar under 80- och 90-talet, och jag har testat Wii på en fest nån gång på 00-talet. Men aldrig att jag skulle kunna ha det hemma. Dator är så överlägsen på alla sätt. Spela är dessutom nåt som tar upp ganska lite av min tid. Utslaget på ett år är det nog inte mer än 2-3 procent av all datortid, även om det under korta perioder kan bli helkvällar eller heldagar. Förutom att spela är bättre på en riktig dator, med mus och tangentbord i stället för en jäkla handkontroll, så kan konsolerna inte göra nåt av det jag använder datorn till resterande tiden.

Om man ENBART spelar, gör det mycket, och inte har råd med och/eller plats för en riktig dator, då kan jag förstå varför konsol lockar. Men annars? Obegripligt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig tas bort.
Däremot kan konsoler läggas till.
PC varar mycket längre än konsoler.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord (realistiskt, jag vet att det inte är totalt omöjligt med en del konsoler i dagsläget), möjlighet att tweaka och leka med inställningar/uppgraderingar, vettigt spelutbud även bakåt i tiden. Jag ser inte att det kommer hända att jag går över till konsol inom en överskådlig framtid.

Visa signatur