Permalänk
Medlem

ASMR

Hej på er,

På något vis har jag ramlat in på så kallade ASMR, Autonomous Sensory Meridian Response, klipp på Youtube. Aldrig hört talas om detta tidigare men tydligen ska det vara avslappnande. Själv blir jag oerhört stressad och irriterad av det, men det är väl mig det är fel på. Samtidigt kan jag inte riktigt sluta titta heller men känner mig oerhört frustrerad på samma gång.

Exempel på ASMR

Först och främst, vad tycker ni själva? Funkar det för er?
Det andra - finns det fler sådana här grejer som jag som semi-gammal numera har missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hej på er,

På något vis har jag ramlat in på så kallade ASMR, Autonomous Sensory Meridian Response, klipp på Youtube. Aldrig hört talas om detta tidigare men tydligen ska det vara avslappnande. Själv blir jag oerhört stressad och irriterad av det, men det är väl mig det är fel på. Samtidigt kan jag inte riktigt sluta titta heller men känner mig oerhört frustrerad på samma gång.

Exempel på ASMR
https://www.youtube.com/watch?v=lOVVNXoRl4o&t=2619s

Först och främst, vad tycker ni själva? Funkar det för er?
Det andra - finns det fler sådana här grejer som jag som semi-gammal numera har missat?

Är det ljudet som ska vara avslappnande? när hon pillar med naglarna på flaskorna är mer irriterade. Regn på paraply tycker jag om däremot. Till och med min första jag hade katt älskade regnljudet på paraplyet. Är det därför tjejen viskar mer än pratar i normal ton för att det ska vara avslappnande?

Här är en till video

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Jag tröttnade ungefär 5 sekunder in, kändes mest bara löjligt men klart det finns ju folk som gillar allt möjligt ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

ASMR är ungefär samma som den där kittlande känslan/rysningar man kan få av musik ibland när det låter bra, ASMR videos fokuserar på att försöka trigga den känslan. Det är inte alla det funkar på.

Skulle tro att dom flesta större delen av tiden bara känner ett inre lugn, jag till exempel gillar att ha något på i bakgrunden för att det lindrar min tinnitus och vissa ASMR videos funkar rätt bra. Har även upplevt ASMR känslan men det händer sällan, det är nästan lite läskigt hur intensivt det kan vara.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

En spinnande katt som ligger i sängen jämte mig gör nog mig mer avslappnad än det där

Edit:
Ska väl tillägga när det är storm ute så att halvöppna fönstren slår lite så så kan jag somna väldigt fort hur konstigt det än låter

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Själv tycker jag att ASMR är jävligt nice.
Vet inte om det tar mig tillbaka till när man var liten och mamma klappade på en på huvudet eller nått. Men det är absolut en känsla av trygghet som infinner sig när jag lyssnar på asmr. Alltså vid de tillfällen där man tillåter sig att slappna av. Nu så här på morgonen på kontoret så är det mest stressande, men hemma efter en tuff dag när man behöver koppla av så är det jäkla nice.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hej på er,

På något vis har jag ramlat in på så kallade ASMR, Autonomous Sensory Meridian Response, klipp på Youtube. Aldrig hört talas om detta tidigare men tydligen ska det vara avslappnande. Själv blir jag oerhört stressad och irriterad av det, men det är väl mig det är fel på. Samtidigt kan jag inte riktigt sluta titta heller men känner mig oerhört frustrerad på samma gång.

Exempel på ASMR
https://www.youtube.com/watch?v=lOVVNXoRl4o&t=2619s

Först och främst, vad tycker ni själva? Funkar det för er?
Det andra - finns det fler sådana här grejer som jag som semi-gammal numera har missat?

Grejen är den att det är högst personligt och individuellt om man 1. Gillar det alls. 2. Vilka ljud som "triggar". 3. Hur man använder det.

Jag älskar vissa sorters ASMR och får mig att slappna av enormt, den där rysningskänslan som går genom hela/halva kroppen är fantastiskt avslappnande osv. Sen finns det de som hatar det, vilket är helt ok.

Finns en bra video med det här.

Skrivet av Ferrat:

@MsSmith: Jag tröttnade ungefär 5 sekunder in, kändes mest bara löjligt men klart det finns ju folk som gillar allt möjligt ^^

OP länkade en RP-video, dem tycker jag inte heller om haha.

Mina favoriter.
ASMR frivvifox
Fredsvoice (om du vill höra en snubbe som ser ut som Thor).
Gibi

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Det är lite bitande, hur frustrerande det än verkar haha. Fascinerande och kul med digitalisering.

Permalänk
Medlem

Denna är lite rolig där hon klantar sig, magen börjar knorra m.m.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Funkar inte på mig. Hoppas jag inte är ensam, upptäckte ASMR för en månad sedan.

Folk verkar gilla det dock. Kanske dom som är födda på 2000 talet?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Funkar inte på mig. Hoppas jag inte är ensam, upptäckte ASMR för en månad sedan.

Folk verkar gilla det dock. Kanske dom som är födda på 2000 talet?

Född 1984, älskar ASMR för avkoppling.
Däremot är det inte alla som kan göra det bra.

Finns ju dock massvis med personer ifrån hela världen som gör detta.
Så gäller man hittar en man tycker om rösten på och som gör saker man tycker är avkopplande.

Långt ifrån alla jag kan lyssna på.

Permalänk
Medlem

Väldigt najs, men jag föredrar klassisk musik för att komma dit. Lite Bach eller Mendelssohn så sprider sig rysningarna längs med ryggraden på fem sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Funkar inte på mig. Hoppas jag inte är ensam, upptäckte ASMR för en månad sedan.

Folk verkar gilla det dock. Kanske dom som är födda på 2000 talet?

Skrivet av Nivity:

Född 1984, älskar ASMR för avkoppling.
Däremot är det inte alla som kan göra det bra.

Finns ju dock massvis med personer ifrån hela världen som gör detta.
Så gäller man hittar en man tycker om rösten på och som gör saker man tycker är avkopplande.

Långt ifrån alla jag kan lyssna på.

Håller med, vissa röster / viskningar / ljud är superhärliga. Majoriteten fungerar inte på just mig, men fungerar såklart bra på någon annan då alla är individuella.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att ASMR kan vara vadsomhelst som som ger just dig "triggers". Ett av det första ASMR jag lyssnade på var när någon skrev på ett tangentbord, regn som smattrar mot en ruta eller någon som äter viss typ av mat eller har en speciell röst. Men ofta så söker jag mig till nya kanaler för att tillslut så får jag inte triggers av dom längre, kanske därför det finns så otroligt många kanaler i ASMR för att folk verkligen vill ha nytt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Funkar inte på mig. Hoppas jag inte är ensam, upptäckte ASMR för en månad sedan.

Folk verkar gilla det dock. Kanske dom som är födda på 2000 talet?

ASMR är så mycket mer än den själva kittlande känslan. Det finns även en avslappnande aspekt som är mycket betydelsefull. Många känner inget alls men använder ändå ASMR videos som exempelvis en form av meditation eller när de sover.

För mig som är född på 80-talet var jag den enda i min familj och omgivning som kände ASMR, men det var först 2013 som jag fick ett ord på vad känslan faktiskt var för något.

Det finns en mycket bra kolumn om ASMR på LA Times som är en bra läsning.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Det är inte bara du, jag känner också obehag. Jag kan känna samma sorts obehag av lugna låtar som nästan är på väg att "komma igång" men ändå inte gör det.

Permalänk
Inaktiv

Smaken är som baken, hade jag haft en flickvän som höll på sådär så hade jag kollat efter en ny flickvän. För tjejer som känner sig stalkade av mig, gör sådär och jag flyr som katten med svansen mellan bena. Alltså jag tyckte det var extremt störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Smaken är som baken, hade jag haft en flickvän som höll på sådär så hade jag kollat efter en ny flickvän.

Hade jag haft en flickvän som jag gillade/älskade så hade jag nog sett förbi dennes hobby alternativt karriärval om det nu inbringar en levnadsekonomisk summa och stöttat henne. Men det kanske bara är jag? Gör man slut för en sån sak har man större problem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hade jag haft en flickvän som jag gillade/älskade så hade jag nog sett förbi dennes hobby alternativt karriärval om det nu inbringar en levnadsekonomisk summa och stöttat henne. Men det kanske bara är jag? Gör man slut för en sån sak har man större problem.

Som sagt folk har olika smak och bra är det, speciellt att vi grabbar med olika smaker låter bli att ragga på samma tjejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som sagt folk har olika smak och bra är det, speciellt att vi grabbar med olika smaker låter bli att ragga på samma tjejer.

Absolut, mitt ex älskade(ar) jag för sina quirks and features. Många hade nog inte gjort det för samma saker. Fanns väldigt många saker som vi inte clashade på och jag inte tyckte om, man fick välja sina fighter och leva med annat. Dock fanns några för stora saker så det blev ju därför hon är ett ex av gemensamt beslut. Dock tycker jag det vore ganska petty att låta ju en sådan här sak vara anledningen, men som du säger "alla är vi olika".

Edit: Men nu gick vi off-topic.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Lider av misofoni och kan inte alls lyssna på sånt här.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Dessa två är mina favoriter och jag somnar som en stock

Till denna så öppnar jag även fönstren även när det är närmare minusgrader så jag får en verklighetskänsla

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Glorifierade cam-girls allihopa. Vilket talanglöst, fantasilöst skräp

Permalänk
Medlem

Jag får snarare obehagskänslor. Som när man drar naglarna över en griffeltavla om ni förstår. Eller skär för hårt med kniven i en tallrik. Även om jag stängt av så finns obehagkänslorna kvar.

Fy fan alltså... SKa se om det går att tvätta bort med musik.

Skrivet av Snorlena:

Lider av misofoni och kan inte alls lyssna på sånt här.

Har aldrig hört talas om detta innan, men nu när jag läser om det så passar det in på mig. Det är en djup fysisk och psykologisk upplevelse för mig med de ljuden.

Jag önskar att jag inte lyssnat på dem.

Fast jag kan också uppleva musik på lika positivt sätt nästan. Har du samma sak där?

Skrivet av Zipparn:

Glorifierade cam-girls allihopa. Vilket talanglöst, fantasilöst skräp

Kan bara hålla med om det ... men det verkar finnas en marknad.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Halloj ASMR-clockers!
Jag bedriver en pilotstudie om ASMR i Sverige just nu, helt frivilligt och anonymt.

https://jedilab.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_cA3r9ZRpGAi3j4p

Så om någon vill hjälpa att driva forskningen inom ASMR framåt, fyll i det här formuläret. Du behöver inte uppleva ASMR för att delta, och det tar 30-60 minuter. Det vore väldigt uppskattat och tacksamt!

Jag hoppas ni håller er friska och krya i dessa tider, och att ni vill hjälpa en fellow clocker!

/Larri

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3