Permalänk
Medlem

Ny lösning för villan. Mesh?

Har idag en netgear Nighthawk R7000 i villan som på ett vettigt sätt försett alla rum med fin hastighet över wifi, ca 350 mb/s enligt bredbandskollen via mobilen. Jag har också en nedgrävd ethernetkabel som går till gästhuset där en Ubiquiti Unifi AP sitter.

Nu har vi dock byggt ut och i de nya rummen är täckningen katastrofal, just nu är jag i sovrummet och får köra på mobildata.

Hur löser jag detta bäst? Dra kabel är inte aktuellt.
Bygger jag ut det befintliga?
Köper jag ett nytt mesh?

Hur hade ni gjort?

Permalänk
Rekordmedlem

Man drar kabel, du skulle ha gjort det i samband med att du byggde ut.
Om du tvingas använda wifi så dra kabel så långt du kan och montera en accesspunkt där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dra kabel är inte aktuellt som sagt.

Fler idéer?

Permalänk
Medlem

Nu skriver du att du ska ha Wi-Fi iofs. Men jag hade samma problem så köpte en power plug, dvs nätverk över elnätet. Får inte ut alls samma hastigheter som vanlig kabel men det är stabilare än Wi-Fi. Kan vara en lösning och sätta in en sådan och sedan en AP till den?

Permalänk
Medlem

Jag har varit otydlig märker jag.

Det är snabbt wifi jag är ute efter i nya sovrummen. Helst hade man ju velat slippa att välja nya trådlösa ätverk när man byter rum utan att det är samma.
Blir det så med homeplugs?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DanielTe:

Jag har varit otydlig märker jag.

Det är snabbt wifi jag är ute efter i nya sovrummen. Helst hade man ju velat slippa att välja nya trådlösa ätverk när man byter rum utan att det är samma.
Blir det så med homeplugs?

Home plug har inget direkt samband med wifi men sätter du samma ssid och lösen på accesspunkter så hamnar de på samma wifinät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mesh funkar bra tycker jag och kan rekommendera. Vi kör på 3 våningar med hårda betongväggar/golv. Går det att bygga ut ditt mesh kanske?
Har du någon ethernet i närheten kan du köra backhaul.

Permalänk
Medlem

När det gäller homeplugs måste man testa på plats för att veta om det fungerar.
Så öppet köp där man kan lämna tillbaka om det inte fungerar bra är ett måste.
Finns lösningar med inbyggd wifi i remote ändan.

Om man sätter samma SSID och lösenord så byter den utan att du behöver välja.
Detta fungerar även om det olika fabrikat.
Det är alltid klienten som gör bytet och de flesta är ovilliga att byta så även om det är bättre täckning från en enhet är det inte säkert att den byter till denna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielTe:

Jag har varit otydlig märker jag.

Det är snabbt wifi jag är ute efter i nya sovrummen. Helst hade man ju velat slippa att välja nya trådlösa ätverk när man byter rum utan att det är samma.
Blir det så med homeplugs?

Givet förutsättningarna du beskriver så går det inte få det du vill. Du vill ha snabbt WiFi men inte dra kabel till AccessPunkter, det går inte ihop i min erfarenhet. Mesh i all ära, men det är glorifierade repeaters. Ju längre bort från "baspunkten" du kommer desto sämre hastighet kommer du få.

Nätverk via elnätet; har testat detta ett par gånger och det har sina egna krav och problem, detta hade jag undvikit helt.

Gällande trådlösa nätverk så brukar roaming funka fint sålänge du har samma SSID.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det du beskriver är ju typ exakt use caset för mesh. Kör på det.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Ok, tack för info!

Vad tror ni annars om Netgear Nighthawk ex8000?

https://www.inet.se/produkt/5405996/netgear-ex8000-nighthawk-...

Permalänk
Medlem

Och ni som har meshlösningar, vilka har ni och vilka hastigheter når ni över wifi?

Permalänk
Medlem

@DanielTe: Har kört med TP-Link Deco M5 i ungefär 2 år nu, väldigt nöjd. Full täckning i lägenheten (iof bara 75 kvm men mycket betong).
Får ut mellan 350-450 Mbps beroende på var jag befinner mig. Har inkommande 600 ner 50 upp.
Har aldrig haft något krångel eller ens behövt starta om systemet. Det är inte många routrar genom min tid på internet jag har kunnat säga det om.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Räcker inte med samma SSID om det ska vara sömlöst. Skaffa något med roaming/handoff om du ska ha flera accesspunkter.

Man behöver inte köra mesh-routrarna som varken routrar eller mesh (wireless backhaul), du kan köra de flesta av dessa med ethernet och då ändå få roaming/handoff.

Folk kommer bara skriva det de själva har om du frågar om tips. Ta reda på vad du behöver och välj en produkt som passar efter tycke, budget o.s.v. Det är ändå något som du bör byta ut efter ~2 år hur som helst.

Skrivet av DanielTe:

Bygger jag ut det befintliga?

Netgear påstår att R7000 har stöd för deras egna mesh-system och fungerar ihop med deras mesh-förlängare, sen hur bra är en annan sak. Vill du prova, kolla då med ÅF om du kan köra öppet köp (och prova prylarna). Gäller väl egentligen alla andra system/tillverkare också.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera om Homeplug med Mesh.
Du får läsa om det här:
https://www.proffsit.se/tips/powerline-med-mesh/