Program som meddelar via mobilen om man förlorar anslutning

Permalänk
Medlem

Program som meddelar via mobilen om man förlorar anslutning

Jag skulle behöva ett program till datorn som skickar ett meddelande till mobilen om internetanslutningen förloras. Någon som har ett bra alternativ?

Permalänk
Medlem

Hur ska datorn skicka meddelandet om den inte har någon internetanslutning?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lanemyr:

Jag skulle behöva ett program till datorn som skickar ett meddelande till mobilen om internetanslutningen förloras. Någon som har ett bra alternativ?

Det kan du inte göra med enbart ett program men det finns tex larmmoduler som skickar sms via sin egen "telefon" när ett alarm triggas >
https://www.induo.com/kop/fjarrstyrning/sms-styrning/eldes-es...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Hur ska datorn skicka meddelandet om den inte har någon internetanslutning?

Tänkte att om det är uppkopplat mot Wi-Fi och man har en app i mobilen som märker av om uppkopplingen bryts. Så fungerar mitt garagelarm i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan du inte göra med enbart ett program men det finns tex larmmoduler som skickar sms via sin egen "telefon" när ett alarm triggas >
https://www.induo.com/kop/fjarrstyrning/sms-styrning/eldes-es...

Jo då det kan man

@Lanemyr
Programmet du letar efter heter Pulseway Du ställer helt enkelt in det så det skickar en notis till din mobil så fort din dator / server förlorar internet uppkopplingen eller stängs av.

Nedan så ser du hur mina notis inställningar ser ut.
Alternativet längst upp är det som meddelar dig via din mobil om din pc förlorar uppkopplingen.

Som du ser så finns det en hel del extra att ställa in
Utöver detta så erbjuder pulseway ganska så fin säkerhet, dom ger bland annat 2fa,
samt lösen på själva programmet så inte vem som helst kan öppna det och ändra om dina inställningar.

Pulseway är även gratis 😊
Sen har dom programvara till windows, mac, och linux

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Går ganska lätt att lösa genom att regga ett gratis konto på uptimerobot och ha en simpel webbserver hemma som den kontrollerar emot.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Jo då det kan man

@Lanemyr
Programmet du letar efter heter Pulseway Du ställer helt enkelt in det så det skickar en notis till din mobil så fort din dator / server förlorar internet uppkopplingen eller stängs av.

Nedan så ser du hur mina notis inställningar ser ut.
Alternativet längst upp är det som meddelar dig via din mobil om din pc förlorar uppkopplingen.
https://i.imgur.com/oiEhkOH.png

Som du ser så finns det en hel del extra att ställa in
Utöver detta så erbjuder pulseway ganska så fin säkerhet, dom ger bland annat 2fa,
samt lösen på själva programmet så inte vem som helst kan öppna det och ändra om dina inställningar.

Pulseway är även gratis 😊
Sen har dom programvara till windows, mac, och linux

Tusen tack. Visste att de fanns något där ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanemyr:

Tusen tack. Visste att de fanns något där ute

Nps Lanemyr berätta gärna hur de gick för dig när du e klar

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zidichy:

Jo då det kan man

@Lanemyr
Programmet du letar efter heter Pulseway Du ställer helt enkelt in det så det skickar en notis till din mobil så fort din dator / server förlorar internet uppkopplingen eller stängs av.

Nedan så ser du hur mina notis inställningar ser ut.
Alternativet längst upp är det som meddelar dig via din mobil om din pc förlorar uppkopplingen.
https://i.imgur.com/oiEhkOH.png

Som du ser så finns det en hel del extra att ställa in
Utöver detta så erbjuder pulseway ganska så fin säkerhet, dom ger bland annat 2fa,
samt lösen på själva programmet så inte vem som helst kan öppna det och ändra om dina inställningar.

Pulseway är även gratis 😊
Sen har dom programvara till windows, mac, och linux

Men det där är inte vad det frågades om eftersom det inte är den dator som mister uppkopplingen som skickar ett meddelande till mobilen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det där är inte vad det frågades om eftersom det inte är den dator som mister uppkopplingen som skickar ett meddelande till mobilen.

Lanemyr bad om ett program som "meddelar via mobilen om man förlorar anslutning till datorn"
Och det är precis det som pulseway gör om man ställer in den att skicka notiser till sin mobil.
Programmet utför det TS frågar efter.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Sedärja @Lanemyr

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Nps Lanemyr berätta gärna hur de gick för dig när du e klar

Istallerat och färdigt. Men kan inte testa funktionen fören i helgen då jag har datorn som tradingserver och inte vill koppla från anslutningen i onödan. Hittade ingen testfunktion så man kan skicka en notis till mobilen bara för att testa. Men annars är detta just vad jag sökte 👌🏻 Tusen tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanemyr:

Istallerat och färdigt. Men kan inte testa funktionen fören i helgen då jag har datorn som tradingserver och inte vill koppla från anslutningen i onödan. Hittade ingen testfunktion så man kan skicka en notis till mobilen bara för att testa. Men annars är detta just vad jag sökte 👌🏻 Tusen tack igen

Nps

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanemyr:

Istallerat och färdigt. Men kan inte testa funktionen fören i helgen då jag har datorn som tradingserver och inte vill koppla från anslutningen i onödan. Hittade ingen testfunktion så man kan skicka en notis till mobilen bara för att testa. Men annars är detta just vad jag sökte 👌🏻 Tusen tack igen

Dra ur och sätt i nätverkssladden 10 sekunder. Jag tror nog tradingen klarar sig så länge utan att det händer något stort

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Fick ett pm från Lanemyr, så jag tänkte ta och visa alla som läst / läser tråden hur det ser ut för mig när en av mina servrar tappar anslutning
Jag får nämligen notiser skickat till mobilen och sen även mail utskickat.

När servern går offline, mobil notis.

När servern kommer online igen, mobil notis.

När servern går offline via mail.

När servern kommer online igen via mail.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]