Veckans fråga: Vad skulle få dig att byta från PC till konsol?

Permalänk
Medlem

Jag använder inte en konsol på grund av flera problemen som listas, men framförallt av ren princip. Konsoler är begränsade datorer som i grund och botten är hårdvarubaserad DRM.

Friheten av en PC slår allt, ens om det så skulle vara flera gånger dyrare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Om jag fick en hyfsat kraftfull konsol, som är tyst, där redan köpta spel till datorn fungerar, som spelar 8k bluray, eller vad nu nästa generation film kommer kallas för, och som är billig. Då kan jag tänka mig att köpa en konsol.

Permalänk
Medlem

För mig är det givet att ha både och. Konsol för bekväm soffgaming och exklusiva titlar, PC för multiplayer och den sociala biten.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Skulle spelen jag gillar finnas på konsol samt om jag inte behövde datorn till annat så hade jag möjligen kört enbart konsol. Tänka sig en hårdvarukonfig som utvecklarna vet om och aktivt optimerar för, som dessutom är billig!

Men en bra dator är så pass användbar utöver spel (behöver väl inte ens konstateras..) samt att datorhörnan, ”kontrollrummet”, är en lugn punkt i hemmet så jag tror inte det kommer ske.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd

Typ inget, konsoler kommer alltid att vara out of the box ready, dvs det ger till färre möjligheter till t.ex. moddande. Kan du ens ändra FOV i spel?
Det finns en del exklusiva spel som jag skulle vilja spela, men då krävs det att man skaffar 3 konsoler, och så mycket pengar vill jag inte slänga i sjön.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Inget. Inte ens om jag fick en konsoll gratis.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har både och - och även om det är FPS-caps och sämre upplösning/detaljer på konsol över lag så har de en stor fördel som PC saknar - att snabbt komma igång och spela på några sekunder från det att du startar enheten iom de vilolägen som både Xbox One och PS4 har idag.

Den funktionen har i alla fall fått mig att spela betydligt mer på konsol än PC.
Samt achievements på Xbox -plattformen får mig att spela betydligt mer utav ett spel än vad jag hade gjort annars.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

60 FPS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
  • Valfri, öppen och modulär hårdvara, OS, mjukvara och spel.

  • Standardkontrollerna spelutvecklarna designar efter måste vara minst lika bra eller bättre som finns på PC.

Idag är avancerade strategi-spel och dylikt, eller hybridspel lik rts-fps oftast en non-starter. Sedan har vi dagens konsol fps, tps, rpg, tja i stort sett samtliga spel som styrs i en 3d-miljö. Dessa är helt nedtyngda av det faktum att man använder tummarna.

Permalänk
Medlem

Nej, pc har större användningsområden, billigare spel, gratis online, går att uppgradera, bakåtkombatibel sedan all oändligt, mus och tangentbord etc. Vill man spela med handkontroll går det numera hur bra som helst.

Permalänk
Inaktiv

Möjligheten att spela spel jag redan äger på PC, mus+tangentbord men också gärna att konsollen kan användas som en PC hade nog fått mig att överväga en sån som ersättare.

Sugen på nytt grafikkort men kostar 3080Ti 25000kr+ så kan jag lika väl köpa en Xbox Series X som iallafall delvis klarar önskemålen ovan.

Permalänk
Medlem

FPS spel ska spelas med mus.
En dator kan användas till mycket annat också.

Annars har jag inget emot konsoler utom att spelen brukar vara lite dyra (ordinarie priser)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Inget. PC Ftw!

Haft PS One, PS2 och PS3, det är dom enda konsolerna och ingen användes speciellt mycket av mig själv.

PS5/Xbox X är tekniskt imponerande, men de är glorifierade Chromecasts

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Dator, kan göra allt snabbt och smidigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av L'ombra:

Isåfall kan du nog byta om ett halvår eller snäppet mer än så...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

På vilket sätt utesluter den ena det andra? Så länge det finns mjukvara som lockar skaffar jag de konsoler som har denna. Den här gången var det framförallt Bloodborne men även Persona 5, Utawarerumono m fl som gjorde att jag skaffade en PS4 och Xenoblade Chronicles 2 som avgjorde att det blev en Switch. Får se vad som kan locka nästa generation.

Permalänk
Medlem

Tycker kombinationen PC+Nintendo ger mycket bra spel för pengarna. Det som skulle få mig intresserad av de andra förklädda PC konsolerna är om de gav väsentligt mycket mer prestanda för pengarna. Säg att en konsol för 5000:- skulle motsvara en spel PC för 15000:- då kanske det skulle vara värt att satsa på Sony eller MS igen.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Tycker kombinationen PC+Nintendo ger mycket bra spel för pengarna. Det som skulle få mig intresserad av de andra förklädda PC konsolerna är om de gav väsentligt mycket mer prestanda för pengarna. Säg att en konsol för 5000:- skulle motsvara en spel PC för 15000:- då kanske det skulle vara värt att satsa på Sony eller MS igen.

Denna kombination jag föredrar med, PC stationärt och Switch portabelt.

Permalänk
Medlem

Mus & tangentbord,varför är inte det ett av alternativen?
Hade kanske nöjt mig med en konsol om jag kunde använda mus och tangentbord, kan inte spela på en gimppad.

Permalänk
Medlem

Spelar egentligen bara det absolut bästa som släpps numera. Det är inte värt kostnaden för att köra den där handfullen spel per konsol som verkligen tilltalar mig. Switch blev nog min sista. Har varken PS4 eller XBone.

PCn har jag nytta av till en massa andra grejer, skulle jag inte vilja leva utan.

Spelades det lika mycket som förr hade jag dock fortsatt som tidigare, och inte låtit det ena utesluta det andra

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Båda givetvis.
Vissa spel gör sig bättre på pc, andra i soffan med konsol.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

skulle aldrig ha konsol som primär spelmaskin då jag spelar spel som inte lämpar sig för kontroll oftast, samt att jag är så invand med mus+tangentbord efter 20+ år av gaming. Men min switch är ett väldigt bra komplement till min dator när man är ute och reser, spelar med frugan, spelar i sängen osv.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Övrigt : Om jag skulle kunna använda konsolen på samma sätt som min dator aka, spela Quake Live, surfa med 50flikar igång, använda tangentbord och mus, vara lika tyst.

Permalänk
Inaktiv

HAHA aldrig! Använder min speldator som konsol (spelar i vardagsrum på TV med xbox kontroll) och hade aldrig bytt tillbaka till konsol. Friheten att kunna justera inställningar själv är ovärderlig för mig. Minns bara vilken frustration som uppstod när man på konsol köpte ett spel för att sedan se att det gick i 30fps (för att inte tala om v sync med dess hemska input latency) På dator har jag full frihet att köra 120fps+hur jag vill och ofta även bättre val att justera övriga inställningar också, inte bara grafik.

Permalänk
Medlem

Inget, även om konsol säkert passar en filthy casual som mig ganska bra i många lägen. Dock dras jag mer till FPS och rpg än sport och racing så mus och tangentbord passar mig bäst.

Tänkte säga alla gapiga barn i multiplayer men pc dras ju med gapiga ryssar istället så det är jämnt skägg numera. Detta kom väl på bred front när automatisk matchmaking kom till PC och det blev mindre vanligt att kunna välja server och därmed kultur/spelklimat själv.

Inlåsning, exklusiva titlar och annat bajs, inkl högre inköpspris på spel.

Det faktum att pc ändå behövs i hemmet

Att det känns rätt bakvänt att spela konsol i datorhörnan eftersom övriga familjen vill kunna se tv (dock börjar paddorna ta över så detta argument är svagare nu än för några år sedan).

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Inget. Inte ens om jag fick en konsoll gratis.

Annars har de ju billiga konsoller på IKEA... ?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Hade det inte vart för att både Sony och Nintendo släppt flera exklusiva titlar jag vill spela varje generation hade jag bara nöjt mig med en PC, eftersom den används till både jobb och massa annat förutom spel.
Xbox har dock aldrig haft något som riktigt intresserar mig och nu med Xbox game pass känns det ännu mindre lockande eftersom det mesta även kan spelas på PC.
Dock måste jag säga att jag gillar Xboxs handkontroller och använder en flitigt till spel som lämpar sig bra för handkontroll på PC.

Permalänk
Medlem

PC kommer alltid vara mitt enda alternativ. Vill jag sitta i soffan och spela, så sätter jag mig med min handkontroll och spelar ifrån soffan. Vill jag sitta med ett FPS spel så sätter jag mig i min DXR stol vid datorbordet och spelar med mus och tangentbord. Vill jag titta på film så slänger jag antingen i en DVD/BR film eller slår på Netflix och sätter mig i soffan.

Permalänk
Medlem

Har egentligen med titlarna att göra. Spelar i stort sett bara ett spel som bara finns till datorn. Hade jag spelat något spel som finns på konsol hade jag inte brytt mig om att spela på konsol då dom är såpass bra idag (har xbox one x och är faktiskt imponerad).

Permalänk
Medlem

Hade det funnits fler spel (WoW osv.) till konsol och att det var riktigt stöd för mus och tangentbord hade jag aldrig mer bemödat mig med att vara i en windowsmiljö.