Veckans fråga: Vad skulle få dig att byta från PC till konsol?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad skulle få dig att byta från PC till konsol?

Nya spelmaskiner står för dörren, och redaktionen är nyfikna på vad som skulle få PC-entusiasten att anamma spelkonsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Uppgraderingsmöjligheter och att garanterat kunna ta med mig alla spel till nästa plattform.

Sedan känns det som att jag kan ha min PC till så mycket mer än bara spel och mediakonsumtion. Skrivmaskin, arbetsplats, kommunikationsenhet t ex.

Permalänk

Tycker att spel som jag tycker om (RTS, MMORPG, MOBA och till viss del FPS) inte riktigt fungerar att spela med kontroll. Finns flera andra plus med att ha en PC men den största är väl KB+M IMO

Permalänk
Medlem

Gratis spel till konsolerna skulle få mig att spela konsol. Jag tycker inte riktigt spelen är prisvärda än så länge.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

En konsoll är ie bara en låst pc (går ej uppdatera (kort livslängd) begränsad mjukvara, låst till tillverkaren! sony microsoft osv) Sen tycker jag ej om handkontroll (för mig fungerar handkontroll bara i typ fotbollsspel sen inget annat)
har en x-box one x fungerar bara som en mediabox för det ok men inte bättre än en shield snarare tvärtom har aldrig stått ut att spela på den. blir bara blue-ray filmer & netflix & prime igenom den
Skulle kunna ta bort pc n när det finns samma möjligheter, samma prestanda, öppen standard inte låst till ett företag.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag hade valt consol nu om man kunde använda den lika fritt och gränslöst som min PC. Om jag kunde använda PS5 med mus och tngbrd och spela samma spel på steam med mina PC vänner. Det blir både billigare och tar upp mindre plats nu när en bulle är i ugnen. Att dessutom kunna uppgradera nödvändig hårdvara med tiden hade varit ett nödvändigt plus.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd

Ifall man kunde köra Windows utan några kompromisser skulle jag kunna tänkta mig att byta min PC mot en Series X.

Permalänk
Hedersmedlem

Röstade övrigt, men det är ganska nära "inget". Har aldrig haft en konsol av något slag faktiskt; började med PC när jag var typ 5-6 år eller liknande.

Det som stör mig mest med att spela på konsol är nog bristen på att inställningsmöjligheter. Vissa spel är bra på det, men de som inte är det kan man oftast lösa ändå på PC -- konfigurationsfiler, moddar med mera. Saker som FOV-slider borde vara obligatoriskt i mina ögon, speciellt när just konsoler har absurt låg FOV som standard.
Därtill så föredrar jag starkt mus och tangentbord, även i spel där många gillar kontroller även på PC (t ex GTA V, RDR2, Witcher 3). Enbart i flygspel/bilspel och liknande kör jag annat, och då blir det joystick/ratt/pedaler snarare än kontroller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Är ingen gamer och föredrar Linux oavsett hårdvara så känner inte att konsol är något alternativ till mina datorer.

Permalänk
Medlem

Finns inget som skulle få mig att byta helt. Använder min PC till mycket annat än att bara spela på, och de spel jag vanligtvis spelar funkar skit eller inte alls till konsol (grand strategy och RPG och sånt).

Kunde dock tänka mig att skaffa en konsol att ha extra för att spela typ NHL på.

Permalänk

Absolut inget! Finns inga spel som görs sig bäst på konsol förutom kanske sidoplattformar då men de är så tråkiga så det kvittar. Man kan inte göra någonting på en konsoll som är vettigt.

Permalänk
Medlem

Har redan kompletterat PC med en switch lite för lite enklare gaming, så det är väl det som krävs; En enhet som stödjer ett helt annat användarmönster. Familjen dock missnöjd att toaletten är upptagen så länge 😀

Permalänk

Mus och tangentbord. Inte betala för att spela online. Prestanda som inte ligger år bakom nuvarande pchårdvara. Justera fov. Att de kom "pc-spel" till den. Finns mer men det där hade sparat mig många tusenlappar på dyra uppgraderingar.

Permalänk

Kört konsol som huvudsakliga spelkonsol sedan början av 80 talet, varför byta?
Fördelar med konsol är väldigt många, det är enkelt och smidigt och man sitter ofta i en bekväm soffa eller liknande. Datorn däremot är anpassad för arbete det gäller rubbet till den som val av cpu, gpu, stol, mus och tangentbord. Där guds gåva till folket är acceleration på musen. Har man en gång lärt sig använda detta vill man ej gå tillbaka. De som sitter med en liten skärm kanske inte fattar, men har man 4st skärmar och snabbt vill från vänsterkant på skärm 1 till högerkant på skärm 4. Så med acceleration på musen så ett hastigt ryck och muspekaren har flyttat sig hela sträckan.

Permalänk
Avstängd

Vilken förnedrande fråga!

Absolut inget alls, aldrig i mitt liv.

PCMR är bokstavligen mitt liv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag provade konsol i slutet av 90 talet.
Problemet är att jag får så jäkla ont i tummarna efter ett tag.
Just pga kontrollers har jag aldrig ägt en konsol.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Allmäna segheten och laddningstider är något jag ogillar på konsol just nu. Därför är jag ganska hoppfull för next gen.
Och sen hade jag behövt bli lika bra på kontroll som med kb+m i FPS spel. MW på dator är jag som ett pro, men på konsoll är jag glad om jag får positiv KDR.
Jag skulle vilja endast spela konsoll, finns mycket att gilla där som att sparfiler är på ett o samma ställe och går lätt att säkerhetskopiera. Med alla launchers på PC nuförtiden är det helsike, men på konsoll startar man allt likadant.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Tangentbord och mus, en sekundär skärm, prestanda som PC etc.

Kör hellre PC med kontroll än en spelkonsol med features "som en PC"

Permalänk
Medlem

Jag hade inte slängt ut min dator men kanske inte behövt en lika kraftfull.
Det som hade krävts i så fall är nog:
Mus och tgb,
Likvärdig grafik till en högpresterande dator,
Stöd för fler spel (steam och pc spel)

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord är det jag vill spela på.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Allt här i världen är inte spel. Skulle aldrig köpa en Konsol. Vill man spela någon gång ibland så går det att spela på PC
Dels är handkontroller en pina för mig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

I stort sett alla spel som jag lagt mer än >200 timmar i har jag moddat på ett eller annat sätt. Minecraft, FTL, Civ, Stardew Valley, Banished, Skyrim, mm hade varit helt andra upplevelser om jag inte kunde förändrat något litet med dem. Spel som Shadow of Mordor och Assassin's creed är ospelbara för mig om jag inte kunde höga Fov med cheat engine.

Att kunna modda mina spel lite smått är viktigt för mig. Och det är inte en verklighet på konsoler, speciellt när den närmaste implementationen är Bethesdas Creation club som är så begränsad att inte kan åtgärda de riktiga misstagen med spelet.

Om Microsoft eller Sony släpper ett perfekt VR headset till konsolen som inte kan motsvaras på PC sidan så kommer jag väl skaffa en konsol, det är ändå något jag är lite smått inriktad på just nu. Men det skulle vara motvilligt.

Jag hade kanske spelat mer på konsoler om de höjde field of view från de 70 graderna som passade 90-talets CRT till de 90-100 graderna som passar moderna skärmar. Jag kan inte ens se vad som händer när man ser inspelade spel-klipp på nätet, det är ju som att kolla genom ett sugrör.

Om nästa generation hade många lokalt flerspelare spel och man fick ha besök igen så hade det varit intressant. (Jag vet att man får, men ni fattar...)

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Varför välja när man kan ha båda?

Permalänk
Medlem

Om bara alla spel fungerade med tangentbord och mus hade jag seriöst övervägt det för spel. Med tanke på att ett skitbra grafikkort kostar dubbelt mot vad en konsol kostar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Moderator
Moderator

Den dagen den kan göra precis allt mina datorer kan mjukvarumässigt, prestandamässigt och hårdvarumässigt inkl. uppgradering, all kringutrustning och så vidare till en betydligt bättre prispunkt, då kan jag överväga det.

"Nej", med andra ord.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Vissa spel skulle kunna fungera, men det största problemet för mig med familj är:
1. Man låser tv'n.
2. Jag kommer aldrig kunna komma över First-person-tröskeln...vissa spel ska spelas med mus & tgb.

Jag har många gen av Nintendo för familjespel, och många titlar fungerar jättebra på konsol, men exklusivitet är ett djävulens påfund...något ondskefullt påhitt för att dela och straffa spelarna i något smutsigt vinstsyfte. Finns fan inga vinnare med exklusivitet, och jag kommer ALDRIG vika mig för det, så Kuck Fonsol!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Det skulle vara priset och den bättre optimeringen samt livslängden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Har egentligen inget emot konsol, har haft många genom åren, men nu när de nya är PC med begränsningar så är det Switch, om någon, som känns intressant.

Permalänk
Medlem

Svarade både och, eftersom minst 50% av mitt spelande de senaste tre åren varit på min Nintendo Switch. Förvisso spelar jag helt andra spel på den och den kommer antagligen inte ersätta datorn helt, dock är jag fortfarande löjligt nöjd att jag skaffade Switch.

Xbox / PS blir det nog inga fler, jag köpte en xbox one med forza 7 på black friday 2015, har inte blivit fler spel till den sen dess. Xbone-kontrollen används däremot till datorn, men hade nog hellre haft en elitekontroll utan tillhörande konsol för det ändamålet.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag ser inte någon anledning till varför jag skulle välja endast en plattform om det finns spel jag vill spela på fler än en. Jag har varit primärt en PC-spelare men det var ju knappast ett tvång att sälja min PC bara för jag fick för mig att köpa en PS4 Pro för ett par år sedan. Det känns framförallt väldigt löjligt med de som försöker skapa någon form av identitet utifrån vilken plattform de väljer och försöka nedvärdera de andra.

För de som måste välja av ekonomiska skäl har jag såklart full förståelse. Det finns betydligt viktigare prioriteringar.