Permalänk
Medlem

Moderkort bios uppradering

Hej!
Jag tänkte uppgradera mitt CPU (från i5-8400 till i7-9700k) inom snar framtid tillsammans med PSU. Men jag har lite frågor då jag är ny på hela det här med datorer och detta är min första köpta dator.

Jag har en asus tuf z370-plus gaming och uefi/bios i moderkort har inte uppdaterats sedan 2018-01-11, version 0610. När jag tittar på nätet så finns det ett program jag laddade ner som en uppdatering vid namn AI suit 3 och EZ updater som tydligen ska göra det lättare att uppdatera Bios. Även finns det cirka ett dussin nya bios uppdateringar som är nyare än min nuvarande bios version.

Då kommer första frågan hur ska jag uppgradera uefi/ Bios (via AI suite 3 programmet eller via UEFI:n?). Vilket sett är bäst och lättast ?

Andra frågan är: ska jag uppgradera alla dessa dussin uppgraderingar från 2018 t.om. 2019 en för en tills jag har det senaste?

Tredje frågan gör jag rätt i att förstå uefi/bios är samma sak?

Tack i förhand!
/M

Permalänk
Medlem

@saint1:
1: Tror inte det spelar så stor roll idag, var ju mer problematiskt innan med Windowsbaserade program. Har själv gjort det flera gånger med båda metoderna och det har fungerat bra. Kan även vara en ide att nollställa BIOS mellan uppdatering och start för bästa resultat.
Läs och följ tillverkarens instruktioner så skall det gå bra.

2: Då man skriver över allt som finns i BIOS vid varje uppdatering, så är det bara att köra på den senaste.

3: Yes!!

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@saint1:
1: Tror inte det spelar så stor roll idag, var ju mer problematiskt innan med Windowsbaserade program. Har själv gjort det flera gånger med båda metoderna och det har fungerat bra. Kan även vara en ide att nollställa BIOS mellan uppdatering och start för bästa resultat.
Läs och följ tillverkarens instruktioner så skall det gå bra.

2: Då man skriver över allt som finns i BIOS vid varje uppdatering, så är det bara att köra på den senaste.

3: Yes!!

Lycka till.

1 och 2. Aha ok. Jag provade bara installera senaste BIOS uppdateringen utan att nollställa (vet ej hur) och datorn fungerar. på msinfo32 visade den t.o.m senaste uppdateringen. Jag är nöjd att det fungerade felfritt.

3. Gött, då är jag inte 100% ute och cyklar

Tack så hjärtligt mycket för snabbt svar @loefet !!

**************************** L Ö S T *****************************************************************

Permalänk
Medlem

@saint1: Inga problem. Skönt att det löste sig så bra för dig!!
Lycka till med kommande uppgradering av CPUn, har du någon fråga om det så finns ju alltid Swec

Du nollställer BIOS, alternativt genom att ta bort det lilla batteriet som sitter på moderkortet en stund eller så kortsluter du två pinnar på moderkortet en liten stund. Kolla i manualen efter "Clear CMOS" så står det hur du skall göra om det behövs.

Permalänk
Medlem

En stor fördel med dagens moderna moderkort är att du kan använda inbyggda flashen som kopplar upp sig och laddar ned en .rom-fil, slipper man sitta och läsa och ta hem rätt filer från deras hemsida. Borta är också dagarna med att flasha från USB-stickor och dylikt, har du laddat ned filen kan du ha den vart som helst och leta upp den via en filutforskare i UEFI.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

En stor fördel med dagens moderna moderkort är att du kan använda inbyggda flashen som kopplar upp sig och laddar ned en .rom-fil, slipper man sitta och läsa och ta hem rätt filer från deras hemsida. Borta är också dagarna med att flasha från USB-stickor och dylikt, har du laddat ned filen kan du ha den vart som helst och leta upp den via en filutforskare i UEFI.

Ja, jag är tacksam att datorn kom med ett bra moderkort när jag köpte det hos komplett.
Jag försökte använda det på Asus AI suite 3 och EZ updater, att hitta drivrutin via nätet, men då fick jag i svar att det redan var uppdaterad. Därför gjorde jag det manuellt och det funkade istället .

Nu hoppas jag att det kommer fungera bra trots att jag inte gjorde en CMOS clear och än så länge flyter datorn på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saint1:

Ja, jag är tacksam att datorn kom med ett bra moderkort när jag köpte det hos komplett.
Jag försökte använda det på Asus AI suite 3 och EZ updater, att hitta drivrutin via nätet, men då fick jag i svar att det redan var uppdaterad. Därför gjorde jag det manuellt och det funkade istället .

Nu hoppas jag att det kommer fungera bra trots att jag inte gjorde en CMOS clear och än så länge flyter datorn på.

Nollställa CMOS behövs väldigt sällan, dessutom så nollställs alla inställningar när du flashar ny rom så om du i framtiden överklockat manuellt, se till att ha sparat ned inställningarna för den kommer att återgå till default. Skulle rekommendera att du går in i UEFI och ser över dina minnen så de inte körs i 1333Mhz.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nollställa CMOS behövs väldigt sällan, dessutom så nollställs alla inställningar när du flashar ny rom så om du i framtiden överklockat manuellt, se till att ha sparat ned inställningarna för den kommer att återgå till default. Skulle rekommendera att du går in i UEFI och ser över dina minnen så de inte körs i 1333Mhz.

Jag är inne på UEFI just nu och ser att det står på Memory följande:
Frequency 2133Mhz , voltage 1.2000 V , capacity 16384 MB (DRAM 2133Mhz x 2 slots)
RAM minnen jag använder är Vengeance LPX 3600 MHz 16 GB (2 stickor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av saint1:

Jag är inne på UEFI just nu och ser att det står på Memory följande:
Frequency 2133Mhz , voltage 1.2000 V , capacity 16384 MB (DRAM 2133Mhz x 2 slots)
RAM minnen jag använder är Vengeance LPX 3600 MHz 16 GB (2 stickor).

Dra igång xmp så löser det sig sen

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Dra igång xmp så löser det sig sen

Vad är XMP? @Oppna
Jag kan välja Profile 1 i det enligt UEFI .

Permalänk
Medlem
Skrivet av saint1:

Vad är XMP? @Oppna
Jag kan välja Profile 1 i det enligt UEFI .

Kör på. Dina minnen ska gå i rätt hastighet sen

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Kör på. Dina minnen ska gå i rätt hastighet sen

Alright, ändrade nu till Profile 1 på X.M.P och fick ut 1799MHz denna gången jämfört med förra gången låg på , 1069MHz.

Tack så mycket @Oppna !

Permalänk
Medlem
Skrivet av saint1:

Jag är inne på UEFI just nu och ser att det står på Memory följande:
Frequency 2133Mhz , voltage 1.2000 V , capacity 16384 MB (DRAM 2133Mhz x 2 slots)
RAM minnen jag använder är Vengeance LPX 3600 MHz 16 GB (2 stickor).

Skrivet av Oppna:

Dra igång xmp så löser det sig sen

Skrivet av saint1:

Alright, ändrade nu till Profile 1 på X.M.P och fick ut 1799MHz denna gången jämfört med förra gången låg på , 1069MHz.

Tack så mycket @Oppna !

Oppna var snabbare! För övrigt så är nog default 1333Mhz ganska gammalt vid det här laget och länge sedan de klockades ned så lågt i default Men nu går minnena i 3600Mhz som de är specade för så slipper du få reducerad hastighet i onödan

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tack så mycket allesammans!

Blir att lira lite spel mot kvällen

Permalänk
Medlem

En snabb fråga gällande CPUn i7-9700k, kommer priset att gå ner på dessa framöver eller bör jag köpa det nu då priset inte kommer gå ner så värst mycket nu när 10th gen intelprocessorer släpps snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saint1:

En snabb fråga gällande CPUn i7-9700k, kommer priset att gå ner på dessa framöver eller bör jag köpa det nu då priset inte kommer gå ner så värst mycket nu när 10th gen intelprocessorer släpps snart?

Ingen som vet, särskilt inte med tanke på COVID situationen. Men troligtvis kommer många att hamna på begagnatmarknaden för ett bra pris väldigt snart.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Jag lånar tråden lite utan att göra mig lustig men uppgradering är väl hårdvara och uppdatering är väl mjukvara. Man säger väl inte uppgradera BIOS?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saint1:

En snabb fråga gällande CPUn i7-9700k, kommer priset att gå ner på dessa framöver eller bör jag köpa det nu då priset inte kommer gå ner så värst mycket nu när 10th gen intelprocessorer släpps snart?

Inte troligt om man baserar på hur prisändring har skett för äldre lanseringar.

Om du nu inte vill köpa begagnat.

Skrivet av Knotvillage:

Jag lånar tråden lite utan att göra mig lustig men uppgradering är väl hårdvara och uppdatering är väl mjukvara. Man säger väl inte uppgradera BIOS?

Jo :P.

Visa signatur
Permalänk

Vad svarar du ja på? Att man uppdaterar eller uppgraderar BIOS?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Vad svarar du ja på? Att man uppdaterar eller uppgraderar BIOS?

Att man säger uppgradera för hårdvara och uppdatera för mjukvara.

Visa signatur