Funderingar om släpvagnar/kärror

Funderingar om släpvagnar/kärror

En vän hjälper mig hålla koll efter en begagnad släpkärra. Hittat en som han kollar upp och för att klippa och klistra hans meddelande till ig idag, "Det är ett Fogelsta släp på bilden men registrering säger Brenderup??" så undrar jag med er, vad har ni för idéer om vad det kan bero på?

Mina spontana tanke är att släpet är snott och falskskyltat men det låter mer än lovligt dumt från min sida.

Senast redigerat 2020-04-22 12:18: ändrat rubrik

Låter inte omöjligt eller så gick inte den gamla kärran genom besiktningen men man löser det genom att sno en skylt från en som gjort det.
Tror kontrollen är sämre på släp än bilar.

@Beginner:

"Fogelsta är Sveriges största släpvagnsmärke och en del av Brenderup Group".

Tog och kollade upp fordonsinfo på en random släpkärra av märket Fogelsta på blocket och fick detsamma. Din vän kan vara lugn!

https://imgur.com/37qTC0l

kolla chassinummer upp så ser ni om det stämmer.
Men brenderup och fogelsta har samma ägare

Citat:

Fogelsta är Sveriges största släpvagnsmärke och en del av Brenderup Group, som i sin tur är Sveriges största släpvagnstillverkare

Som sagt är det samma koncern. Annars har du alltid möjligheten att begära ut ägaruppgifter till din mail helt gratis för att verifiera att ägare stämmer med annons.

Skrivet av Stefflo:

Låter inte omöjligt eller så gick inte den gamla kärran genom besiktningen men man löser det genom att sno en skylt från en som gjort det.
Tror kontrollen är sämre på släp än bilar.

Lite så jag tänkte med eller att den var stulen men verkar ha sin logiska förklaring nedan.

Skrivet av Viktorph:

@Beginner:

"Fogelsta är Sveriges största släpvagnsmärke och en del av Brenderup Group".

Tog och kollade upp fordonsinfo på en random släpkärra av märket Fogelsta på blocket och fick detsamma. Din vän kan vara lugn!

https://imgur.com/37qTC0l

Skrivet av moonblase:

kolla chassinummer upp så ser ni om det stämmer.
Men brenderup och fogelsta har samma ägare

Skrivet av Vesh:

Som sagt är det samma koncern. Annars har du alltid möjligheten att begära ut ägaruppgifter till din mail helt gratis för att verifiera att ägare stämmer med annons.

Tackar! Som ni säger. Om det är Brenderup som äger Fogelsta så är det nog ok.

Löjligt att fundera på att köpa släp egentligen men ska göra så otroligt mycket röj med buskar och småträn på tomten i vår/sommar/höst och i samma veva passa på att rensa ur förråd mm att "behovet" har uppstått.

Skrivet av Beginner:

Lite så jag tänkte med eller att den var stulen men verkar ha sin logiska förklaring nedan.

Tackar! Som ni säger. Om det är Brenderup som äger Fogelsta så är det nog ok.

Löjligt att fundera på att köpa släp egentligen men ska göra så otroligt mycket röj med buskar och småträn på tomten i vår/sommar/höst och i samma veva passa på att rensa ur förråd mm att "behovet" har uppstått.

Det är annars väldigt billigt att hyra en släpvagn, tror jag betalar 200kr för en halvdag på cirkle K plus då att man slipper problem med besiktning, däck, uppställning och en massa annat. Nu bor jag i Västerås så det finns alltid någon mack som har en vagn till övers. Bor man på mindre ort så kan jag förstå att det är smidigt att äga en.

Har hyrt kanske 5-10 gånger under senaste fem åren så hade absolut inte lönat sig att köpa en. Givetvis tappar man i flexibilitet.

Skrivet av Stefflo:

Det är annars väldigt billigt att hyra en släpvagn, tror jag betalar 200kr för en halvdag på cirkle K plus då att man slipper problem med besiktning, däck, uppställning och en massa annat. Nu bor jag i Västerås så det finns alltid någon mack som har en vagn till övers. Bor man på mindre ort så kan jag förstå att det är smidigt att äga en.

Har hyrt kanske 5-10 gånger under senaste fem åren så hade absolut inte lönat sig att köpa en. Givetvis tappar man i flexibilitet.

Tror dig men har ca 3-4 mil enkelväg att hyra vagn. Hade tänkt ställa vagnen och fylla den med bråte jag drar ihop allt eftersom och köra iväg med då den är fylld och sen, repetera.

Har plats att ställa den på tomten.

Sitter nu mest och hoppas på att den inte blir såld så det kanske blir en prissänkning på den. (Fult av mig men.....)

Skrivet av Beginner:

Tror dig men har ca 3-4 mil enkelväg att hyra vagn. Hade tänkt ställa vagnen och fylla den med bråte jag drar ihop allt eftersom och köra iväg med då den är fylld och sen, repetera.

Har plats att ställa den på tomten.

Sitter nu mest och hoppas på att den inte blir såld så det kanske blir en prissänkning på den. (Fult av mig men.....)

Med det avståndet och plats att ställa så hade jag också köpt ett släp. Smidigt att ha men ett tips är att inte använde det som skräpupplag då du kommer ha en halvfulla kärra jämt när du väl skulle behöva den till annat.
Är väl helt rätt att vänta på rätt pris. Du kan ju alltid kontakta säljaren och ge lite skambud för risken är att många är ute efter ett släp på just våren.

Kan bara hålla med om att om du inte vet att du får full last inom 2-3 dagar att ej förvara nåt på släpet, för du KOMMER att få lasta av en hel del gånger när annat kommer upp.
Och det kommer aldrig komma upp nåt när den är tom!
Det är även oftas sämre för släpet i sig att ha skit liggandes på det särskilt om det är trä/plywoodgolv (vamligast) men även annat typ av golv med gillar inte att vatten binds kvar.
Och även om du ställer en plast hink så kommer den att binda upp vattnet längre än om den inte varit där.

Kan även tipsa om att det är enkelt att bygga egna sidor/extra lämmar om man behöver ha lite högre som tex vid riskörningar.
Bara ta ett par brädor kappa till rätt längder spika/skruva ihop med 2st klykor av brädor som går över släpets lämmar, tar kanske en timme.

Lägre släp utan galler sidor är ju oftas billigare.

Om det var den du sneglat på så behöver du ju inte bygga några extra lämmar dock.
Morfar hade liknande som på bilden som stod ute hela tiden och dom höll i 15+ år plywood golvet byttes dock en gång under den tiden.

Ett annat tips med släp som inte används så ofta är att helt enkelt använda dom då o då i alla fall helst med en del last på så fjädringen får jobba lite med.
Det är rätt vanligt att axlarna helt enkelt rostar ihop och gör att dom inte fjädrar alls längre och det blir besiktnings nedslag med ombesiktning.
Även bromsar är ju bra att dom får röra sig lite då o då med dvs åk lite med last på och nån några lite kraftigare inbromsningar.
Så åka ett par mil 3-4 gånger om året gör en hel del i förebyggande syfte.

Börjar känna mig smått irriterad, mest över min okunskap, men varför säljer folk begagnade släp för i princip samma summor som nya kostar? Släp som ser ut som vrak men de ska ändå ha 7.000 - 9.000 för dem!?

Skrivet av Stefflo:

Med det avståndet och plats att ställa så hade jag också köpt ett släp. Smidigt att ha men ett tips är att inte använde det som skräpupplag då du kommer ha en halvfulla kärra jämt när du väl skulle behöva den till annat.
Är väl helt rätt att vänta på rätt pris. Du kan ju alltid kontakta säljaren och ge lite skambud för risken är att många är ute efter ett släp på just våren.

Släktingar som försöker "övertyga" mig om att det är bättre att hyra släp men som jag ser det så är det bättre för mig att ha ett eget släp med de avstånden vi har. :/

Skrivet av grizzly666:

Kan bara hålla med om att om du inte vet att du får full last inom 2-3 dagar att ej förvara nåt på släpet, för du KOMMER att få lasta av en hel del gånger när annat kommer upp.
Och det kommer aldrig komma upp nåt när den är tom!
Det är även oftas sämre för släpet i sig att ha skit liggandes på det särskilt om det är trä/plywoodgolv (vamligast) men även annat typ av golv med gillar inte att vatten binds kvar.
Och även om du ställer en plast hink så kommer den att binda upp vattnet längre än om den inte varit där.

Kan även tipsa om att det är enkelt att bygga egna sidor/extra lämmar om man behöver ha lite högre som tex vid riskörningar.
Bara ta ett par brädor kappa till rätt längder spika/skruva ihop med 2st klykor av brädor som går över släpets lämmar, tar kanske en timme.

Lägre släp utan galler sidor är ju oftas billigare.

https://i.blocketcdn.se/pictures/5624052286.jpg?type=original
Om det var den du sneglat på så behöver du ju inte bygga några extra lämmar dock.
Morfar hade liknande som på bilden som stod ute hela tiden och dom höll i 15+ år plywood golvet byttes dock en gång under den tiden.

Ett annat tips med släp som inte används så ofta är att helt enkelt använda dom då o då i alla fall helst med en del last på så fjädringen får jobba lite med.
Det är rätt vanligt att axlarna helt enkelt rostar ihop och gör att dom inte fjädrar alls längre och det blir besiktnings nedslag med ombesiktning.
Även bromsar är ju bra att dom får röra sig lite då o då med dvs åk lite med last på och nån några lite kraftigare inbromsningar.
Så åka ett par mil 3-4 gånger om året gör en hel del i förebyggande syfte.

Tänkte köpa obromsat, begagnad, i första hand. Sen funderar jag på grindar till den om det finns till "alla" märken. Är så fruktansvärt oteknisk så att göra sidor själv skulle jag inte kirra. Tänkte sen ha släpet stå i en trädunge och tänkte försöka rigga upp något på den så jag kan ha en presenning över flaket så det ser ut som ett tält så regn rinner "ner" istället för att samlas.

Skrivet av Beginner:

Släktingar som försöker "övertyga" mig om att det är bättre att hyra släp men som jag ser det så är det bättre för mig att ha ett eget släp med de avstånden vi har. :/

Brukar väl vara tvärtom att släktingar/kompisar är mer heller mindre på en o köpa släp om man funderar på det.
Så dom sen kan låna det gratis, vilket oftas är en bra idé då bromsar/fjärding motioneras då så man kanske slipper fixa med dessa inför besiktningar.
Sen finns det ju givetvis sådana som man inte skulle kunna låna ut en sten till utan att få tillbaks den som sand.

Någon som vet om "Niwe 262" är hyfsad/bra/skräp?

https://www.blocket.se/annons/flera%20platser/slapvagn_750kg_...

Ok. Försökt sätta mig in i släpvagnarnas/kärrornas magiska värld och fattar mindre än innan. Var iväg till en firma igår och ställde frågor som säljaren besvarade snällt men insåg efter ett tag att jag var mer tilt än innan.

Är på väg att ge upp att hitta en begagnad kärra då jag tycker de som läggs upp är för dyra helt enkelt. De är inte allt för långt från vad nypriser på kärror är + att de jag tittat på (annonser) är obesiktigade men kostar ändå runt 7.000-9.000kr.

En bekant säger att man inte ska köpa "skitmärken" såsom "Tiki" eller "Niwe" för de är så svaga i ramen och dragkroken att de kan vika sig vid kraftig inbromsning (kollar efter obromsade kärror).

Efter samtalet med säljaren igår så snurrar det i huvudet på mig för han pratade om svetsade, nitade och bultade släp. Jag fattade inte skillnaden däremellan!

Han konstaterade även att det är just ingen skillnad mellan släp med mer "märkes"reputation gentemot de som bekantingen nämnde.

Säljaren pekade ut två Niwesläp som han tyckte skulle passa våra behov. Den ena var lite sämre på en del saker och bättre på andra jämfört med det andra som var samma sak där. Bättre på en del saker och sämre på andra.

Fick veta att det är dålig tillgång på släp just nu på grund av coronan. Lugnt för mig då jag inte ska köpa släp än utan är mer ute efter att sätta mig in i släpens "värld".

Såg när jag var färdig att de sålde släp av märket "Variant". Släpet såg väldigt lockande ut annat än priset men vet inget om märket annat än att det var danskt.

Se bara till att släpet klarar lasta byggskivor.
Även om du inte planerar lasta såna kommer du ångra dig djupt den dagen
du behöver det.
Kolla på Brenderup. En bekant har haft ett par sådana och han kör mycket
och är nöjd med dem.

Skrivet av SUMITOMO:

Se bara till att släpet klarar lasta byggskivor.
Även om du inte planerar lasta såna kommer du ångra dig djupt den dagen
du behöver det.
Kolla på Brenderup. En bekant har haft ett par sådana och han kör mycket
och är nöjd med dem.

Brenderup. Fattar inte ägarförhållande mellan alla släp. Brenderup/Fogelsta hänger jag med på men resten. Är de "egna"?

Vet någon med sig kostnad/er för att göra om en bromsad kärra till obromsad?

Köpt en Caravan 1250 XL, begagnad.

Den är uthämtad 2012. Ser nästan ny ut förutom att flaket kommer behöva bytas längre fram.

Mitt problem nu är att jag behöver hitta "lövkorg"/"grindar" till den. K-Rauta som säljer den har den och sortimentet till Caravan som utgående så det finns inte att köpa där annat än att betala 1.500kr extra fför frakten mellan butikerna till butiken i Uppsala. Någon som vet med sig om det finns att köpa på annat ställe?

Dessutom, bara så jag vet. Vad kostar det på ett ungefär att få flak utbytt och var gör man det?

Det är ganska lätt att byta själv.
Oftas sitter det skruvat med vagnsbult

och muttrar på undersidan.
Sen är själva flaket/golvet vanlig plywood troligen 8mm heller 12mm tjock på billigare kärror.
Ibland kanske kablar/nåt annat kan sitta skruvat i plywooden på under sidan men även där troligen rätt enkelt.

Det svåraste är väl att kapa till plywoodskivan men dom flesta bygg butiker kan ju kapa till den dom brukar ta betalt per kapsnitt och du får ju två, har dock ingen aning om hur mycket det kostar då jag sist gjorde det för 15-20 år sedan, och skiljer troligen mellan butiker men troligen även regioner=dyrare i fjollträsk än i umeå.
Skulle gissa att om du tar med släpet till bygghandeln så är det nog ganska troligt att dom mäter ut hur stor skivan ska vara åt dig om du frågar, sen får du ju med dig skivan hem med på släpet.

På denna bild ser du var vagnsbultarna sitter 20st om man tar med dom man ej ser på vänster sida, sen ser det ut att sitta 2-4 under framlämmen, kanske även under baklämmen med.

Skrivet av Beginner:

Börjar känna mig smått irriterad, mest över min okunskap, men varför säljer folk begagnade släp för i princip samma summor som nya kostar? Släp som ser ut som vrak men de ska ändå ha 7.000 - 9.000 för dem!?

Fast jämför du vad samma modeller kostar begagnade som nya? Annars blir det lite som att jämföra äpplen med päron. För oss vanliga medelsvensson är alla släpa likadana men när man väl börjat klämma lite på dom inser man varför ett gediget märkessläp kostar tre gånger så mycket som ett budgetsläp.

Jag köpte ett nytt släp från Bauhaus för ca två år sedan och ångrar det inte, men efter att ha klämt och kört lite med en bekants ”riktiga” släp så blev man allt lite avundsjuk.

Om jag mot förmodan köper nytt släp i framtiden så ska det bli lite mer påkostat, jag tror det är värt det. Jag ska också köpa ett släp med hjulen på sidorna av flaket, inte under. Som nybliven bilkörare var det lockande med ett smalare släp men nu tycker jag tvärtom. Med hjulen på sidorna så blir den stabilare samt lägre vilket gör det enklare att lasta i/ur samt vad som händer i backspegeln.

Skrivet av Beginner:

Köpt en Caravan 1250 XL, begagnad.
https://public.keskofiles.com/f/k-rauta/products/2990003148312?auto=format&bg=fff&dpr=1&fit=fill&h=558&q=80&w=558

Den är uthämtad 2012. Ser nästan ny ut förutom att flaket kommer behöva bytas längre fram.

Mitt problem nu är att jag behöver hitta "lövkorg"/"grindar" till den. K-Rauta som säljer den har den och sortimentet till Caravan som utgående så det finns inte att köpa där annat än att betala 1.500kr extra fför frakten mellan butikerna till butiken i Uppsala. Någon som vet med sig om det finns att köpa på annat ställe?

Dessutom, bara så jag vet. Vad kostar det på ett ungefär att få flak utbytt och var gör man det?

Jag har inget tips annat än att googla ifall samma släp finns under flera namn, a.k.a. ”tillverkare”. Med lite tur ser de likadana ut och du kan köpa ett galler från den ”andra” tillverkaren.

Ett alternativ är att du köper ett lastnät, de brukar vara elastiska såvitt jag vet vilket gör att du kan bygga lite extra på höjden. Vill du få det ännu lite högre upp kan du snickra ihop en träram likt den som visats tidigare i tråden.

Flaket byter du själv för bövelen! Du åker till brädgården, köper en passande skiva och transporterar hem den i ditt släp. Väl hemma tar du fram cirkelsågen/sänksågen samt styrskenan och kapar den i lagom storlek. Är man bekväm av sig kan man som sagt låta brädgården kapa den åt dig.

Grattis till ett bra köp. Nu är det enklare än någonsin för dig att fylla hemmet med bråte (eller möbler som sambon kallar det).

Fördelen med ett högbyggt släp (hjulen under flaket) är vintertid på oplogade vägar eftersom släpet följer bilens hjulspår istället för att göra egna, kan vara viktigt för snöskoterägare. Sen så finns det fördelar ifall man har fällbara sidor och vill lasta gods på släpet med gaffeltruck eller ergonomin ifall man ofta använder släpet som en arbetsyta. Som vanlig villaägare så ser jag inga fördelar med ett högbyggt.

Jag bytte bottenskivan på mitt släp själv i höstas. Jag hittade en firma på nätet som sålde färdigkapade skivor och med hemleverans genom DHL. Totalt blev det några hundra dyrare än brädgården, men jag slapp ju att kapa till skivan. Det enda som var lite småknepigt var att borra hålen i den nya skivan men det löste sig till slut.

Jag valde att köpa bromsat släp av kvalitetsmärke. Främst för att jag bor i villa och har sommarstuga.

Bromsat släp är säkrare
Att panikbromsa med ett fullastat obromsat släp kan bli ganska otrevligt. Samma situation med bromsat är betydligt trevligare.

Bromsat släp lastar betydligt mer, i mitt fall 1000Kg (Totalvikt 1300Kg)
Bor man i hus och ska köra lite sand, betong, grus, sten kommer du snabbt upp i ganska höga vikter.
Ska man upp till sommarstugan och behöver lasta lite verktyg, maskiner, motorcyklar, motorsåg, röjsåg och annat skoj går det också fort upp i vikt.

Jag upplever att bromsade släp är bättre byggda. Grövre plåt och kraftigare infästningar.

Nackdelarna är såklart årliga besiktningen och de underhåll av bromsar, belysning, påskjut och fjädring som krävs för att gå igenom. Dödstrist men som redan skrivits ovan: om man motionerar släpet några gånger per år överlever det betydligt längre. Ett annat tips är att bygga ett väderskydd som ser till att det står torrt när det inte används. Går rätt snabbt att bygga en ram/tak av lite överblivet tryckt virke och lite korrigerad plåt/plast som man lägger ovanpå släpet.

Ska man bara köra lite ris en gång om året är antagligen en obromsad en rimligare affär.

En sak att tänka på med obromsade släp är att de inte bara lastar mindre utan också att man bara får köra 40km/h om man har en lätt bil så har man en under 1500kg så bör man se upp.med det.

Du får köra i högst 80 km/tim med
bromsad släp- eller husvagn obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt.

högst 40 km/tim med
släpvagn med ledad dragstång och påskjutsbroms (t.ex. styrande framaxel)
obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Plitar ur mig lite innan quotes.

Hade gett upp att köpa kärra. Fördrev tiden och såg att denna kärran var inlagd på Blocket 15 minuter innan jag såg den. Tog kontakt och killen var snudd på översvämmad av intresseanmälningar men att folk ville reservera den och hämta den veckan efter.

Visade sig att vi bodde snudd på grannar. Ungefärlig mil emellan så jag kunde hämta den samma dag.

4.900kr och besiktigad dagen innan = match made in heaven för min del. Han insåg att han lagt den för lågt i priset men han stod för det pris han lagt.
Han visade alla meddelanden i mobilen och fick scrolla länge. Han hade först bommat att lägga in mobilnummer så en del hade ringt hans dotter efter att googlat.

Det som kan förvåna mig nu då jag tragglat annonser länge är att merparten av alla kärror som säljs begagnade är obesiktigade och de med bromsar har ofta "behov av bromsbyte" i sina annonser. Hur går det till då att köpa?

Känns småsurt att inte hitta lövkorg/grindar till den.

Känner mig inte speciellt sugen på och har inte råd att betala 1.500kr för "lageröverföring" mellan K-Rautabutiker. :/

Mailade tillverkaren i Finland och fick till svar att jag kan beställa via K-Rauta så tar de hem produkten från tillverkaren...... Skickade om det via K-Rautas formulär på deras sida. Får se om och vad de svarar.

Skrivet av grizzly666:

Det är ganska lätt att byta själv.
Oftas sitter det skruvat med vagnsbult https://productimages.biltema.com/v1/Image/product/xlarge/2000017862/1 och muttrar på undersidan.
Sen är själva flaket/golvet vanlig plywood troligen 8mm heller 12mm tjock på billigare kärror.
Ibland kanske kablar/nåt annat kan sitta skruvat i plywooden på under sidan men även där troligen rätt enkelt.

Det svåraste är väl att kapa till plywoodskivan men dom flesta bygg butiker kan ju kapa till den dom brukar ta betalt per kapsnitt och du får ju två, har dock ingen aning om hur mycket det kostar då jag sist gjorde det för 15-20 år sedan, och skiljer troligen mellan butiker men troligen även regioner=dyrare i fjollträsk än i umeå.
Skulle gissa att om du tar med släpet till bygghandeln så är det nog ganska troligt att dom mäter ut hur stor skivan ska vara åt dig om du frågar, sen får du ju med dig skivan hem med på släpet.

På denna bild ser du var vagnsbultarna sitter 20st om man tar med dom man ej ser på vänster sida, sen ser det ut att sitta 2-4 under framlämmen, kanske även under baklämmen med.
https://bmstorageproduction.blob.core.windows.net/upload/LogoType/a3795193-5948-4bc8-afca-2f488b5eb769/2017-10-10_11_15_27.jpg?width=766&height=435

Tack. Tyckte det såg ut som flaket satt med nitar. Lite svårt att se och jag snabbtittade bara. Ska kolla mer noggrant så fort tillfälle ges. Är något så fruktansvärt oteknisk och fumlig så att byta själv kommer bli ett livstidsprojekt för mig.

Skrivet av Tdoll:

Fast jämför du vad samma modeller kostar begagnade som nya? Annars blir det lite som att jämföra äpplen med päron. För oss vanliga medelsvensson är alla släpa likadana men när man väl börjat klämma lite på dom inser man varför ett gediget märkessläp kostar tre gånger så mycket som ett budgetsläp.

Jag köpte ett nytt släp från Bauhaus för ca två år sedan och ångrar det inte, men efter att ha klämt och kört lite med en bekants ”riktiga” släp så blev man allt lite avundsjuk.

Om jag mot förmodan köper nytt släp i framtiden så ska det bli lite mer påkostat, jag tror det är värt det. Jag ska också köpa ett släp med hjulen på sidorna av flaket, inte under. Som nybliven bilkörare var det lockande med ett smalare släp men nu tycker jag tvärtom. Med hjulen på sidorna så blir den stabilare samt lägre vilket gör det enklare att lasta i/ur samt vad som händer i backspegeln.

Jag har inget tips annat än att googla ifall samma släp finns under flera namn, a.k.a. ”tillverkare”. Med lite tur ser de likadana ut och du kan köpa ett galler från den ”andra” tillverkaren.

Ett alternativ är att du köper ett lastnät, de brukar vara elastiska såvitt jag vet vilket gör att du kan bygga lite extra på höjden. Vill du få det ännu lite högre upp kan du snickra ihop en träram likt den som visats tidigare i tråden.

Flaket byter du själv för bövelen! Du åker till brädgården, köper en passande skiva och transporterar hem den i ditt släp. Väl hemma tar du fram cirkelsågen/sänksågen samt styrskenan och kapar den i lagom storlek. Är man bekväm av sig kan man som sagt låta brädgården kapa den åt dig.

Grattis till ett bra köp. Nu är det enklare än någonsin för dig att fylla hemmet med bråte (eller möbler som sambon kallar det).

Jo. Hade en period när jag jämförde nytt med gammalt och blev småirriterad men jag får ju ta med i beräkningen att det är väl säsong nu för begagnade släp. Som jag sa i quoten ovan. Ska jag byta flak själv kommer det bli ett projekt utspänd över min resterande livstid. Är tekniskt handikappad. Kan ingenting och är överdjävulskt fumlig.

Blev smått impad över Caravankärran. Ser stabil och stadig ut. Kollade lite snabbt på nya Wibe och Tikikärror (som tidsfördriv, hade inte råd) och denna Caravankärran känns mer "rejäl".

Provat googla modellnumret kors och tvärs men hittar inga lövkorgar alls annat än K-Rauta som har den som utgående modell.

Skrivet av kalle-anka:

Fördelen med ett högbyggt släp (hjulen under flaket) är vintertid på oplogade vägar eftersom släpet följer bilens hjulspår istället för att göra egna, kan vara viktigt för snöskoterägare. Sen så finns det fördelar ifall man har fällbara sidor och vill lasta gods på släpet med gaffeltruck eller ergonomin ifall man ofta använder släpet som en arbetsyta. Som vanlig villaägare så ser jag inga fördelar med ett högbyggt.

Jag bytte bottenskivan på mitt släp själv i höstas. Jag hittade en firma på nätet som sålde färdigkapade skivor och med hemleverans genom DHL. Totalt blev det några hundra dyrare än brädgården, men jag slapp ju att kapa till skivan. Det enda som var lite småknepigt var att borra hålen i den nya skivan men det löste sig till slut.

Tack. Ska kolla om jag hittar site som säljer flak men som ovan nämnt. Vill till att få hjälp att få dit det då jag är = "Nejnejnejnejnejnej".

Skrivet av MeatEatR:

Jag valde att köpa bromsat släp av kvalitetsmärke. Främst för att jag bor i villa och har sommarstuga.

Bromsat släp är säkrare
Att panikbromsa med ett fullastat obromsat släp kan bli ganska otrevligt. Samma situation med bromsat är betydligt trevligare.

Bromsat släp lastar betydligt mer, i mitt fall 1000Kg (Totalvikt 1300Kg)
Bor man i hus och ska köra lite sand, betong, grus, sten kommer du snabbt upp i ganska höga vikter.
Ska man upp till sommarstugan och behöver lasta lite verktyg, maskiner, motorcyklar, motorsåg, röjsåg och annat skoj går det också fort upp i vikt.

Jag upplever att bromsade släp är bättre byggda. Grövre plåt och kraftigare infästningar.

Nackdelarna är såklart årliga besiktningen och de underhåll av bromsar, belysning, påskjut och fjädring som krävs för att gå igenom. Dödstrist men som redan skrivits ovan: om man motionerar släpet några gånger per år överlever det betydligt längre. Ett annat tips är att bygga ett väderskydd som ser till att det står torrt när det inte används. Går rätt snabbt att bygga en ram/tak av lite överblivet tryckt virke och lite korrigerad plåt/plast som man lägger ovanpå släpet.

Ska man bara köra lite ris en gång om året är antagligen en obromsad en rimligare affär.

Som du säger. Kommer inte köra allt för ofta med kärran så risken är stor att den sen står och kläggar igen vad gäller bromsarna.

Tänkte försöka hitta någon gammal mattställning och kapa benen på den så den kan stå på flaket och sen vira presenning runt om allt som ett tält.

Skrivet av mrqaffe:

En sak att tänka på med obromsade släp är att de inte bara lastar mindre utan också att man bara får köra 40km/h om man har en lätt bil så har man en under 1500kg så bör man se upp.med det.

Du får köra i högst 80 km/tim med
bromsad släp- eller husvagn obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt.

högst 40 km/tim med
släpvagn med ledad dragstång och påskjutsbroms (t.ex. styrande framaxel)
obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Tackar. Kollat upp. Får brumma på i 80 med den. Har dessutom BE-behörighet.

Skrivet av Beginner:

Det som kan förvåna mig nu då jag tragglat annonser länge är att merparten av alla kärror som säljs begagnade är obesiktigade och de med bromsar har ofta "behov av bromsbyte" i sina annonser. Hur går det till då att köpa?

Tack. Tyckte det såg ut som flaket satt med nitar. Lite svårt att se och jag snabbtittade bara. Ska kolla mer noggrant så fort tillfälle ges. Är något så fruktansvärt oteknisk och fumlig så att byta själv kommer bli ett livstidsprojekt för mig.

Som du säger. Kommer inte köra allt för ofta med kärran så risken är stor att den sen står och kläggar igen vad gäller bromsarna.

Tänkte försöka hitta någon gammal mattställning och kapa benen på den så den kan stå på flaket och sen vira presenning runt om allt som ett tält.

Är väl trevligt o ha nåt att göra ett tag
Heller är du som jag?
Älskar att sitta o titta på andra som jobbar

Bromsar!
ÄR ett stort problem på kärror då dom används för lite och när dom väl används så är det oftas med väldigt lite vikt på så bromsarna rör knappt på sig alls även då.
Så fort bromsarna har börjat kärva fast en gång så är det med 90% säkerhet ett årligen återkommande problem OM släpet används en del, används det lite så är det 100% säkerhet.
Används det mycket och med mycket last så sjunker promillen en hel del.

Skrivet av grizzly666:

Är väl trevligt o ha nåt att göra ett tag
Heller är du som jag?
Älskar att sitta o titta på andra som jobbar

Bromsar!
ÄR ett stort problem på kärror då dom används för lite och när dom väl används så är det oftas med väldigt lite vikt på så bromsarna rör knappt på sig alls även då.
Så fort bromsarna har börjat kärva fast en gång så är det med 90% säkerhet ett årligen återkommande problem OM släpet används en del, används det lite så är det 100% säkerhet.
Används det mycket och med mycket last så sjunker promillen en hel del.

Nä. Kirrar inte ens att titta på folk som kan då jag skäms som en hund över min okunnighet.

Därför jag ville ha obromsat. Har förstått att bromsade kärror måste användas regelbundet för bromsarnas skull.