MatClockers, hur äter man billigt?

Permalänk
Medlem

Oj vad jag önskar att man kunde ligga på de nivåer som vissa här ligger på. När man studerade gick det att leva på vad som helst, men tyvärr har min fru haft ätstörningar och det är väldigt precis med vad som ska ätas. Det ska vara trevligt att äta, så alla rätter blir rätt komplicerade med dyra ingredienser. Storhandla går, men funkar inte alltid om humöret inte stämmer överens den dagen, så då blir det hämtmat. Sen ska frukost och mellanmål vara mycket bär och frukter, vilket blir dyrt.

Nu när vi båda jobbar hemifrån har mina luncher blivit 3-4 gånger dyrare... Men, mat är viktigt.

Jag räknade snabbt att vi senaste månaden har spenderat ca 14 000kr på mat, men då är det nog 4000kr mer på hämtmat än tidigare också. Det funkar med gemensamma inkomster på 90k/mån, men det skulle ju nog vara möjligt att spara en del...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag har samma råd som någon hade innan, handla alltid på mättad mage.

Sen tycker jag inte att storhandla är så bra. Särskilt när man är små hushåll. Det blir lätt att man köper för mycket då och att varor kan bli dåliga. Dock ska man absolut inte småhandla massa heller. Utan skriv upp på en lista vad som ska handlas och håll er till den.

Sen gör stora kok och gör mycket matlådor.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jo, förstod att det var 40-45 efter skatt och det är fortfarande sjukt att ni lägger 25% av er hyfsade inkomst på mat. Om det är svårt att sluta med köttet; köp mycket som håller på att gå ut. Det brukar vara 30-50% billigare fast ni får samma kvalitet. Ät antingen direkt eller frys in.

Till och med bättre kvalitet i många fall Lagerhållning är dyrt, köttproducenterna slarvar nästan på regel med hängningen. Ofta kommer köttet ut alldeles för tidigt i butikerna

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För 300 kr/kg får man inte något vettigt nötkött direkt.

Tycker man får ganska mycket för det. Väldigt bra innanlår t.ex kostar kring 99-120kr/kg och för 300kr kan man lätt hämta väldigt fint ekologiskt kött på lokala gårdar eller slakterier.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag dagshandlar i lokala lanthandeln.

jämfört lite och kanske känar typ 20:- att storhandla på t.ex. Ica Maxi eller liknande så ingen offatbar skillnad direkt och vissa produkter är t.om. billigare än på Ica maxi dessutom hos lanthandeln

samt att man stödjer landsbygden att handla där otroligt smidigt med en butik 20m hemmifrån för akuta nödköp när t.ex. kaffet är slut.

sen brukar jag finkamma kort datum disken i forstahand där man kan hitta riktiga fynd ibland att laga till under dagen.

Vad är det för magisk lanthandel du har egentligen? Eller har ni världens dyraste Maxi?
Det ska skilja betydligt mer än "typ 20kr" att storhandla på Maxi än att småhandla på en lanthandel.

Tror du kan spara rätt mycket om du tittar på det igen.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag använder appen "Karma" där min lokala livsmedelsbutik är ansluten.

Nästan all mat med kort bäst-före-datum registreras i appen och läggs i en särskild kyl.

Du köper maten i appen i förväg, hämtar ut det du ska i kylen med hjälp av appen som låser upp kylen. Alla varorna har särskilda etiketter så kassapersonalen vet att det kommer ifrån den kylen.

Priset är alltid reducerat med minst 50%.

Kanon att köpa allt från kött till filmjölk till färdigrätter till halva priset och lägga i frysen eller använda direkt.

Och även om det går över datummärkningen - öppna, lukta och smaka. Många gånger håller det längre än märkningen.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Själv hatar jag att laga mat (ensam i hushållet) så jag inskaffade mig slowcooker och gör storkok varje gång så middag/lunch är runt 10kr/portion. frukost är ocskå runt 10kr/portion.

Så jag handlar mat för max 600kr/mån. Brukar komma billigare undan när de har specialpris på basingredienserna och ibland lite dyrare när man experimenterar med smaken.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

wow, det var mycket pengar på mat, själv har jag nästan ångest över att vi (2 vuxna två barn) lägger 1000kr i veckan på mat, visst skulle jag nog önska att jag köpte lite mer finare/dyrare köttbitar lite oftare. Men allt är prioriteringar, för tillfället försöker jag spara undan så mycket pengar som möjligt med målet att bli ekonomiskt oberoende på sikt.

Mitt enda råd är att försöka minimera matsvinnet, att kasta mat är inte bara ekonomiskt slöseri utan även dåligt för klimatet (jag är ingen klimatextremist, men det känns ändå alltid som en förlust när något måste slängas)

jag själv har kunnat hålla en minimal matbudget på senare tid när jag jobbar, endast matlådor eller riktigt billig mat, bästa är när jag har ätit frukost lunch och middag på jobbet och all mat har varit gratis, jag jobbar inom vården och många företag och restauranger har donerat mat i mängder

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Jag växde upp med "snåla" föräldrar och de vanorna sitter i helt enkelt.

Det är inte det att jag inte uppskattar god mat alls, men för att ta sig förbi en vanlig tisdag så behöver man verkligen inte mycket. I mitt huvud så är jag medveten om att jag snålar på många saker, men jag unnar mig också sådant jag verkligen gillar ibland (hämtpizza och öl t.ex).

Jag vill hävda att det inte finns något trick egentligen. Om man vill försöka ändra sitt eget beteende och sina rutiner så måste det finnas en genuin vilja att offra X för att uppnå Y. Det finns inte så många allmängiltiga punkter att hålla sig till.

  • Sätt en budget och försök att följa den (dvs. oavsett om du gillar ostron eller ej så har du en i princip konstant inkomst)

  • Försök bestämma vad som ger "mest njutning per krona" för dig/ditt hushåll

  • Testa

Permalänk
Inaktiv

En massa bra tips. Det första man kan göra är att skippa ekologiskt. Bättre att handla en morot odlad i Sverige än en ekologisk avocado som rest runt halva jordklotet. Dessutom så kan man inte föda jordens befolkning enbart på ekologisk produktion. Lär dig stycka kyckling. Veckans annonsblad hade Willys iaf färsk kyckling för 26,40kr/kg. Blir riktigt billigt om man plockar loss köttet och kokar fond av skrovet.

Enbart matlådor. Ät inte ute om du vill dels spara pengar. Men framför allt så får du kontroll på innehållet i maten. Sätt en gräns för köttpriset. Ät enl säsong. Alltså det som oftast är billigt.

Permalänk
Avstängd

2 vuxna här, mat ca 5500kr/mån. Båda äter lunchlåda hemifrån.
Vi gör varje vecka en matsedel där vi går igenom veckan och sen en inköpslista på det. Matsedeln kan ändras under veckan men då är det till något annat som redan finns hemma. Handlar en gång i veckan. All mat som blir över läggs i frysen som lunch eller middagar. Köper alltid svenskt kött och så lite halvfabrikat som möjligt.
Så fort något tar slut hemma så skrivs det upp på listan direkt och det gör att man sällan glömmer något. Halva listan är alltså redan skriven när man väl planerar nästkommande vecka. Basvaror finns alltid hemma.

Vi kastar mer eller mindre ingen mat då allt går till matlådor. Testar nya recept då och då.

Skulle det krisa så kan vi äta oss mätta i minst tre veckor på det som finns i frys och skafferi.

Tips till TS - ta ett snack med din sambo om att man faktiskt kan äta samma mat till middag och sen till lunch dagen efter eller om det räcker samma middag två dagar i streck. Om det absolut inte går så får alla rätter vara i frysen en vecka så man förskjuter det. Veckohandla och lägg kvarvarande mat i frysen för senare. Blir det kött kvar så lägg in i frysen, används sen till exempelvis pasta eller pytt i panna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Oj vad jag önskar att man kunde ligga på de nivåer som vissa här ligger på. När man studerade gick det att leva på vad som helst, men tyvärr har min fru haft ätstörningar och det är väldigt precis med vad som ska ätas. Det ska vara trevligt att äta, så alla rätter blir rätt komplicerade med dyra ingredienser. Storhandla går, men funkar inte alltid om humöret inte stämmer överens den dagen, så då blir det hämtmat. Sen ska frukost och mellanmål vara mycket bär och frukter, vilket blir dyrt.

Nu när vi båda jobbar hemifrån har mina luncher blivit 3-4 gånger dyrare... Men, mat är viktigt.

Jag räknade snabbt att vi senaste månaden har spenderat ca 14 000kr på mat, men då är det nog 4000kr mer på hämtmat än tidigare också. Det funkar med gemensamma inkomster på 90k/mån, men det skulle ju nog vara möjligt att spara en del...

Oj, hur passar din text in egentligen. Din sambo har haft ätstörningar och ni äter hämtmat titt som tätt. Du pratar frukter och bär för att det är så nyttigt och i nästa mening snabbmat. Det går inte ihop.
Hur kan priset för dina matlådor gå upp när du äter lunch hemma? En lunch ute kostar ca 80-110kr och för att laga så dyr mat hemma så handlar du i fel butik eller äter bara hummer och oxfile.

Frukter och bär finns i skogen, grannens äppelträd eller din egen trädgård. Man måste inte ha apelsiner när de är som dyrast.

Du skulle kunna spara en hel del genom planering. Min sambo har också haft ätstörningar men inte av värsta sorten och det var dessutom länge sen men hennes tänk finns kvar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvånad att folk tycker det är mycket att ligga runt 5000kr i månaden på mat. Vi är tre personer i familjen och ligger på 8000-9000 varje månad och jag tycker det är helt normalt.
Då köper vi visserligen bara bra råvaror, lagar mat från grunden köper inget hel och halvfabrikat.

Varför vill man spara in på sådant som man stoppar i in egen kropp? Det borde ju rimligtvis vara det absolut viktigaste att se till att man får i sig bra och näringsrik mat och inte billigt skit. För när det kommer till mat och råvaror så får man vad man betala för.
Det finns så mycket billig mat men då betalar man för ingenting så i längden är det dyrare.
Har man barn så är det viktigt att se till att de får bra och näringsrikt käk.

Nä, tänk det som en investering, en investering i din kropp och den vill du väl ska hålla och vara med. Eller är det viktigare att datorn är i toppskick än att du själv är det? Det gör väl inget om man dör när man är 55 år så länge man har höga FPS i Battlefield.

Sen har jag märkt när man pratar ekonomi i allmänhet att när folk sparar in på mat och köper billigt skitmat så kan de lägga tusentals kronor i månaden på alkohol (och/eller tobak), och då finns inget snack om att det är dyrt. Konstigt det där.

Det finns en anledning till att folk är sjuka, det finns en anledning till att fetma är den vanligaste sjukdomen och att folk dör mest i hjärt- & kärlsjukdomar. det är för att de äter skräpmat. För att det är billigt. Och det är viktigare att man äter billigt än att man lever länge och mår bra, tydligen.

stavfel
Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tycker man får ganska mycket för det. Väldigt bra innanlår t.ex kostar kring 99-120kr/kg och för 300kr kan man lätt hämta väldigt fint ekologiskt kött på lokala gårdar eller slakterier.

Ja om man själv ombesörjer transport från gården hem så blir det ju såklart billigare för köttet i sig. Men när man räknar in tiden det tar att hämta köttet och ytan som går åt till att hänga det så hade det varit billigare för mig att köpa det för 1200 kr/kg hos AG direkt. Så om man inte gömmer kostnaden i form av egen tid så är det inte speciellt billigt.

Skrivet av Stefflo:

Oj, hur passar din text in egentligen. Din sambo har haft ätstörningar och ni äter hämtmat titt som tätt. Du pratar frukter och bär för att det är så nyttigt och i nästa mening snabbmat. Det går inte ihop.
Hur kan priset för dina matlådor gå upp när du äter lunch hemma? En lunch ute kostar ca 80-110kr och för att laga så dyr mat hemma så handlar du i fel butik eller äter bara hummer och oxfile.

Frukter och bär finns i skogen, grannens äppelträd eller din egen trädgård. Man måste inte ha apelsiner när de är som dyrast.

Du skulle kunna spara en hel del genom planering. Min sambo har också haft ätstörningar men inte av värsta sorten och det var dessutom länge sen men hennes tänk finns kvar.

Hämtmat är inte detsamma som snabbmat. Att komma upp i 80 kr per portion är för övrigt inte svårt om man lagar mat, tom en vanlig Ragu Bolognese landar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenchi:

Jag är lite förvånad att folk tycker det är mycket att ligga runt 6000kr i månaden på mat. Vi är tre personer i familjen och ligger på 9000-10000 varje månad och jag tycker det är helt normalt.
Då köper vi visserligen bara bra råvaror, lagar mat från grunden köper inget hel och halvfabrikat.

Varför vill man spara in på sådant som man stoppar i in egen kropp? Det borde ju rimligtvis vara det absolut viktigaste att se till att man får i sig bra och näringsrik mat och inte billigt skit. För när det kommer till mat och råvaror så får man vad man betala för.
Det finns så mycket billig mat men då betalar man för ingenting så i längden är det dyrare.
Har man barn så är det viktigt att se till att de får bra och näringsrikt käk.

Nä, tänk det som en investering, en investering i din kropp och den vill du väl ska hålla och vara med. Eller är det viktigare att datorn är i toppskick än att du själv är det? Det gör väl inget om man dör när man är 55 år så länge man har höga FPS i Battlefield.

Sen har jag märkt när man pratar ekonomi i allmänhet att när folk sparar in på mat och köper billigt skitmat så kan de lägga tusentals kronor i månaden på alkohol (och/eller tobak), och då finns inget snack om att det är dyrt. Konstigt det där.

Det finns en anledning till att folk är sjuka, det finns en anledning till att fetma är den vanligaste sjukdomen och att folk dör mest i hjärt- & kärlsjukdomar. det är för att de äter skräpmat. För att det är billigt. Och det är viktigare att man äter billigt än att man lever länge och mår bra, tydligen.

Som sagt, äter du enligt Konsumentverkets matsedel så kostar det 2770 kr/mån för någon mellan 31-60 år. 2950 kr/mån för de som är 18-30. Den är näringsuträknad och består av vanlig mat. Ungar kostar mindre i månaden när det gäller mat, då de räknar på att de äter lunch i skolan och att de små äter mindre. Nu betalar man visserligen för skolmaten via skattesedeln, men det kanske är så lite som 35-40 kr/måltid där inkl alla lokal- och personalkostnader.

Skräpmat är dyrt om du ska äta frukost, lunch, mellanmål och middag. Det är svårt att äta för t.ex. 1000 kr/mån utan att bokstavligen svälta och lida av undernäring. Har svårt att tro att de som äter för så lite äter två lagade måltider om dagen, mellanmål och frukost eller att de tänker på någon form av kostcirkel/råd.

Billig mat som pasta, nudlar, ris, potatis och så vidare är verkligen inte skräp i en vettig måltid. Skräp och hel-/halvfabrikat är ofta dyrt även om du jämför mot färskt kött/fågel, grönsaker och att laga själv, så det har mest att göra att folk inte orkar att de väljer allt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Oj, hur passar din text in egentligen. Din sambo har haft ätstörningar och ni äter hämtmat titt som tätt. Du pratar frukter och bär för att det är så nyttigt och i nästa mening snabbmat. Det går inte ihop.
Hur kan priset för dina matlådor gå upp när du äter lunch hemma? En lunch ute kostar ca 80-110kr och för att laga så dyr mat hemma så handlar du i fel butik eller äter bara hummer och oxfile.

Frukter och bär finns i skogen, grannens äppelträd eller din egen trädgård. Man måste inte ha apelsiner när de är som dyrast.

Du skulle kunna spara en hel del genom planering. Min sambo har också haft ätstörningar men inte av värsta sorten och det var dessutom länge sen men hennes tänk finns kvar.

Oj, du var snabb med att kritisera någon annans liv utan desto mera information.

Det går ihop om man inte gör såna antaganden. Det finns många olika ätstörningar, och i det här fallet handlar det om ARFID som dessutom är varierande i sin natur. Det innebär att den lasagne ni planerat göra plötsligt inte funkar alls, och kan orsaka ett riktigt obehag och illamående. Ofta innebär det också att det blir för mentalt tungt för henne att fundera på vad hon kan äta den dagen, så då blir det ofta att hämta eller beställa mat från en restaurang som har "säkra alternativ"- för oss ofta pho, sommarrullar eller tacos. Hämtmat är inte samma som snabbtmat.

Priset på lunch går upp, eftersom den börjar från en låg nivå. Jag har inte ätit jobblunch ute (om inte kunder har bjudit) på åtminstone 6 månader. En vanlig jobblunch består av micrade köttbullar eller liknande och en frukt, vilket går på runt 25-30kr.

Sen så har inte alla möjlighet att frysa in bär en gång om året. Om man äter rätt måttliga 50g/dag/person blir ju 36,5kg på ett år. Att skaffa ett extra rum för en sån frys skulle ju kosta runt 40 000kr per år. Då är det mycket billigare att köpa själv. Visst, då har man ju ett rum till också, men vem vill ha en frys där?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Sen så har inte alla möjlighet att frysa in bär en gång om året. Om man äter rätt måttliga 50g/dag/person blir ju 36,5kg på ett år. Att skaffa ett extra rum för en sån frys skulle ju kosta runt 40 000kr per år. Då är det mycket billigare att köpa själv. Visst, då har man ju ett rum till också, men vem vill ha en frys där?

Hur kul är dessutom frysta frukter och bär att äta? Äter själv mycket hallon/blåbär osv på kvällen och jag skulle inte komma på tanken att ersätta dem med frysta varianter. Visst om man ska göra en hallonpaj spelar det ju ingen roll men skall de ätas som de är, nej tack de skall vara så färska som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenchi:

Jag är lite förvånad att folk tycker det är mycket att ligga runt 5000kr i månaden på mat. Vi är tre personer i familjen och ligger på 8000-9000 varje månad och jag tycker det är helt normalt.
Då köper vi visserligen bara bra råvaror, lagar mat från grunden köper inget hel och halvfabrikat.

Varför vill man spara in på sådant som man stoppar i in egen kropp? Det borde ju rimligtvis vara det absolut viktigaste att se till att man får i sig bra och näringsrik mat och inte billigt skit. För när det kommer till mat och råvaror så får man vad man betala för.
Det finns så mycket billig mat men då betalar man för ingenting så i längden är det dyrare.
Har man barn så är det viktigt att se till att de får bra och näringsrikt käk.

Nä, tänk det som en investering, en investering i din kropp och den vill du väl ska hålla och vara med. Eller är det viktigare att datorn är i toppskick än att du själv är det? Det gör väl inget om man dör när man är 55 år så länge man har höga FPS i Battlefield.

Sen har jag märkt när man pratar ekonomi i allmänhet att när folk sparar in på mat och köper billigt skitmat så kan de lägga tusentals kronor i månaden på alkohol (och/eller tobak), och då finns inget snack om att det är dyrt. Konstigt det där.

Det finns en anledning till att folk är sjuka, det finns en anledning till att fetma är den vanligaste sjukdomen och att folk dör mest i hjärt- & kärlsjukdomar. det är för att de äter skräpmat. För att det är billigt. Och det är viktigare att man äter billigt än att man lever länge och mår bra, tydligen.

Det här inlägget är i mångt och mycket en halmdocka. Argumentet att det är mycket dyrare att äta hälsosamt och nyttigt tycker jag är helt substanslöst och det har inte mer tyngd än min precis motsatta åsikt. Jag läser det du skriver som en slags mat-elitism där nyanseringen mellan nödvändigt/bra och lyx som man har råd med blandas ihop i en enda gröt.

Ja, vi människor är hycklare och vi är generellt väldigt duktiga på att rättfärdiga våra handlingar när vi tittar i backspegeln, vilket även påverkar riktningen framåt. Givetvis kan man vara dumsnål och sedan fortsätta lägga krokben för sig själv. Som alla förstår så är ju dock inte nyttigt/onyttigt binärt, och om man pratar om ens allmäna hälsa så är kosten bara en parameter i ekvationen.

Ett betydligt mera relevant sätt att problematisera viljan att handla billig mat, i min mening, handlar snarare om vilka incitament mat- och råvaruproducenter får att försörja oss med bra produkter som är tillverkade på ett schysst sätt. Om folk helt enkelt inte är villiga att lägga X % mer av sin disponibla inkomst på mat så är risken stor att det skapar problem på en större skala, i förlängningen. På ett personligt plan, än så länge, nah.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det här inlägget är i mångt och mycket en halmdocka. Argumentet att det är mycket dyrare att äta hälsosamt och nyttigt tycker jag är helt substanslöst och det har inte mer tyngd än min precis motsatta åsikt. Jag läser det du skriver som en slags mat-elitism där nyanseringen mellan nödvändigt/bra och lyx som man har råd med blandas ihop i en enda gröt.

Ja, vi människor är hycklare och vi är generellt väldigt duktiga på att rättfärdiga våra handlingar när vi tittar i backspegeln, vilket även påverkar riktningen framåt. Givetvis kan man vara dumsnål och sedan fortsätta lägga krokben för sig själv. Som alla förstår så är ju dock inte nyttigt/onyttigt binärt, och om man pratar om ens allmäna hälsa så är kosten bara en parameter i ekvationen.

Ett betydligt mera relevant sätt att problematisera viljan att handla billig mat, i min mening, handlar snarare om vilka incitament mat- och råvaruproducenter får att försörja oss med bra produkter som är tillverkade på ett schysst sätt. Om folk helt enkelt inte är villiga att lägga X % mer av sin disponibla inkomst på mat så är risken stor att det skapar problem på en större skala, i förlängningen. På ett personligt plan, än så länge, nah.

Alltså, substanslöst är det ju inte. Det borde vara rätt självklart att ens matkostnader ökar om man äter så billigt som möjligt och vill göra sin kost näringsrikare och hälsosammare. Då går man från att äta typ havregrynsgröt 4 gånger om dagen till att plocka in en banan istället, och vips har en kostnader ökat med 20%.

Men på samma sätt stämmer det förstås att dyr mat inte nödvändigtvis är nyttig mat, och det stämmer inte heller att nyttig mat inte kunde vara rätt billig.

Om vi sätter in 4 aspekter som hör maten till:

- Näring
- Smak
- Enkelhet
- Pris

Av dessa kan man ofta hamna på "rätt" sida inom 3 aspekter, men den fjärde får man ofta tumma på.

Näring, smak, enkelhet: Här fattas pris, och det blir alltså dyrare. Då kanske man köper färdigt grillat från köttdisken, eller hämtar mat från en vettig restaurang. Bra och god mat, men man betalar för det.

Smak, enkelhet, pris: Här fattas näringen. Man slänger in en fryspizza, eller så slänger man ihop en wrap med massa ost och maletkött. Billigt och ger svar på cravings, men ingen näring.

Smak, näring, pris: Här fattas enkelhet. Det betyder oftast recept som ska göras i många steg för att få ut så mycket smak och näring som möjligt av enkla ingredienser. Det är möjligt, men kräver att man inte steker sönder maten, och att man inte sätter till för mycket extra. Billigt kött som långkokas och serveras med ugnsrotsaker kunde uppfylla detta. Bra mat, men man ska förberedera det dagen före.

Näring, enkelhet, pris: Här fattas smak. Ett typexempel är en "skolsallad" med enbart sallad, gurka, tomat och tonfisk. Visst ger det helt okej näring. Visst, det är billigt och enkelt. Men är det gott, speciellt om man ska göra det ofta? Nej... Klart man kan fixa till det med dressingar, avocado, ostar och annat, men då stiger priset också.

Och såklart kan man hitta gånger då man får in alla fyra aspekter, men det som är svårt är att göra det till en del av sin vardag och att få in variation, också såna dagar då man inte orkar göra "vettig" mat.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Alltså, substanslöst är det ju inte. Det borde vara rätt självklart att ens matkostnader ökar om man äter så billigt som möjligt och vill göra sin kost näringsrikare och hälsosammare. Då går man från att äta typ havregrynsgröt 4 gånger om dagen till att plocka in en banan istället, och vips har en kostnader ökat med 20%.

Här blev maten mycket nyttigare och godare när jag faktiskt började tänka på priset.

Permalänk
Medlem

Även om man äter kött går det att "späda ut" med billigare ingredienser. Ex.vis spaghetti med köttfärssås. Går att fylla ut med riven morot, linser, kikärtor etc. Går också att spara in lite på att baka eget bröd eller göra egen müsli osv. Produkter med mycket påslag som är enkelt att göra själv.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst hela tråden men har några punkter jag kan rekommendera:

- Ät mer vegetariskt
- Veckohandla (gör matlista på söndag fm och bestäm allt ni vill äta, handla söndag em)
- Gör större kok (minskar svinn)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Kålpudding och Blomkålsgratäng är två av mina billiga favoriter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Här blev maten mycket nyttigare och godare när jag faktiskt började tänka på priset.

Jo, så kan det ju mycket väl gå. Mycket beror på hur man äter före man börjar tänka på priset.

Om man äter mycket ute, eller brukar köpa dyra köttbitar och slänga nån typ av potatishalvfabrikat i ugnen så blir det antagligen hälsosammare när man försöker äta mera ekonomiskt.

Om man äter gröt, nudlar med frysköttbullar eller spaghetti med köttfärssås så blir det antagligen dyrare att äta nyttigt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Oj, du var snabb med att kritisera någon annans liv utan desto mera information.

Det går ihop om man inte gör såna antaganden. Det finns många olika ätstörningar, och i det här fallet handlar det om ARFID som dessutom är varierande i sin natur. Det innebär att den lasagne ni planerat göra plötsligt inte funkar alls, och kan orsaka ett riktigt obehag och illamående. Ofta innebär det också att det blir för mentalt tungt för henne att fundera på vad hon kan äta den dagen, så då blir det ofta att hämta eller beställa mat från en restaurang som har "säkra alternativ"- för oss ofta pho, sommarrullar eller tacos. Hämtmat är inte samma som snabbtmat.

Priset på lunch går upp, eftersom den börjar från en låg nivå. Jag har inte ätit jobblunch ute (om inte kunder har bjudit) på åtminstone 6 månader. En vanlig jobblunch består av micrade köttbullar eller liknande och en frukt, vilket går på runt 25-30kr.

Sen så har inte alla möjlighet att frysa in bär en gång om året. Om man äter rätt måttliga 50g/dag/person blir ju 36,5kg på ett år. Att skaffa ett extra rum för en sån frys skulle ju kosta runt 40 000kr per år. Då är det mycket billigare att köpa själv. Visst, då har man ju ett rum till också, men vem vill ha en frys där?

Flåt
Var inte meningen att trampa dig på tårna men tyckte det lät knepigt med just hämtmat och ätstörningar men det är naturligtvis som du säger att man kan ha olika typer av ätstörningar och det finns olika typer av hämtmat, jag tänker oftast på som du säger pizza och kebab när jag tänker hämtmat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hämtmat är inte detsamma som snabbmat. Att komma upp i 80 kr per portion är för övrigt inte svårt om man lagar mat, tom en vanlig Ragu Bolognese landar där.

Vad gör du för Ragu Bolognese som kostar 80 spänn per portion? Vin för flera hundringar flaskan eller?

Permalänk
Medlem

Börja med att köpa en stor frysbox, sedan handlar man extra av det man normalt sett äter när det är kampanj så har man mellan kampanjerna. Få en bra prisöversikt över vad saker och ting du normalt sett äter kostar, jämför kilopris. Ha riktpriser så du vet när det är värt att handla jämför kilopriser. Sedan baka eget bröd så mkt godare och mer för pengarna än "brödet" man köper i affären, baka och frys in och tina det du behöver.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Sedan baka eget bröd så mkt godare och mer för pengarna än "brödet" man köper i affären, baka och frys in och tina det du behöver.

Detta! Mitt bakande går i perioder då köpt bröd kan vara roligt också men det är verkligen inte samma sak.

Räknar du på att en limpa kostar 25kr på affären (vilket känns lågt) och du får ut 3 limpor på ett bak, jag gör oftast tre på en plåt, så kan du alltså lägga 70kr på baket och fortfarande spara pengar. För 70kr får du i min mening riktigt bra bröd där man slipper tänka på vilket mjöl man köper och kan lägga i så gott som valfri smakförstärkare.

Vill man istället baka mer spännande saker blir det kanske inte nödvändigtvis billigare men helt klart roligare och precis vad man vill ha.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Börja med att köpa en stor frysbox, sedan handlar man extra av det man normalt sett äter när det är kampanj så har man mellan kampanjerna. Få en bra prisöversikt över vad saker och ting du normalt sett äter kostar, jämför kilopris. Ha riktpriser så du vet när det är värt att handla jämför kilopriser. Sedan baka eget bröd så mkt godare och mer för pengarna än "brödet" man köper i affären, baka och frys in och tina det du behöver.

Tummen upp för att baka eget bröd.

Bakar 2 limpor med jämna mellanrum baserat på fil och bikarbonat och lite mörkare mjöl samt frön och sirap.
Blir jättegott.

Inte jättemycket billigare än i affären (har väl räknat på ca 45 kr för 2 limpor á 900 Gram) men just när de är färska är de suveränt goda.
Frys in och vi har mjukt (någorlunda nyttigt) bröd i ett par veckor.

Tar mindre än 15 minuter att få in i ugnen från och med det att jag börjar plocka fram alla ingredienser. Ingen jäsning sparar massor med tid

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Spannmål och en multivitamintablett.