Permalänk
Medlem

Processor Fortnite

Vi byggde en dator julen för dryga ett år sedan till sonen, vi byggde inte en "värsting" men hyfsad i min mening. Jag har inte hängt med i utvecklingen vad gäller prestanda vad som är bra och mindre bra. Han spelar Fornite mestadels och streamar en del. Han påstår att det fryser spelet och då går han väl in på aktivitetshanteraren och ser att processorn står på 100%. Pappa vi måste byta processorn är för dålig, vilket jag inte köper. Detta är en del av komponenterna i datorn.

- Intel Core i5 8400 - 2.8 GHz - 6 kerner - 6 trådar - 9 MB cache
- MSI B360 GAMING PRO CARBON Moderkort - Intel B360
- ASUS GeForce GTX 1050 Ti 4GB ROG Strix

Tipps vart tror ni problemet sitter, minns inte hur mycket ramminne vi satta in och vilken typ.

/ Lars

Permalänk
Medlem

Kör ett program i bakgrunden som Hwinfo eller HWmonitor som ger cpu-last, minnesåtgång och temperaturer på cpu och gpu och se om ni kan se något speciellt och kan skylla på hårdvaran (typ för lite minne, full ssd eller dålig kylning)
Är det bara cpu som går upp till 100% eller inget alls så är det antagligen något program som sätter igång i bakgrunden eller ett drivrutinsproblem, datorn är inte så dålig för fortnite så är det outhärdligt kanske nästa steg är att installera om drivrutiner eller windows och testa igen - men likande problem kan nog hända på bättre datorer.

Permalänk
Medlem

@Nyman_70:

Spela och kolla Aktivitetshanteraren (Ctrl-Shift-Esc).

Läser att CPU ligger på 100%, men tänker ändå på hur GPU belastas, kan vara värt att kolla:

Om GPU ligger nära 100% så sänk grafikinställningarna så GPU ligger på max 90%. När det ligger på max i Fortnite här hemma på en maskin så blir det små frysningar på en halv till en sekund då och då. Visserligen ett RTX 2070 Super, men ändå. Genom att sätta grafikinställningarna på LOW så att grafikkortet inte begränsar FPS så ser ni också vilken FPS ni kan få med er CPU. "View distance" är kanske det enda man behöver ha på High. Och textures upp ett snäpp för lite snyggare grafik.

Kolla också att ni streamar mha NVidias encoder "NVENC" och inte låter CPU jobba med att packa ihop streamen (kan förklara att "processorn står på 100%")

En annan orsak till frysningar, då regelbundna, är ifall man har automatiskt byte av bakgrundsbild i Windows. Stäng av det i så fall.

Ja det var ett par snabba tips...back to work...

Permalänk
Medlem

Den där processorn är alldeles för dålig om han vill spela och streama Fortnite.

Fortnite är ett av de mest CPU-krävande spelen på marknaden. Dels för att det inte är optimerat och dels för att utvecklarna sannolikt inte räknat med hur spelarna nyttjar möjligheterna i spelet. I Fortnite har du möjlighet att bygga. Ju högre upp du spelar desto mer bygger spelarna. Varje byggnad av en spelare blir ännu en faktor för den enskilde spelarens processor att hantera. Vidare spelar i princip samtliga spelare på låga grafikinställningar för att se fienderna bättre. CPU kommer alltid att vara bottleneck.

Om din son streamar på samma dator han spelar Fortnite blir det svårt att upprätthålla bra FPS och att hålla nere CPU-användning + temperatur. Majoriteten av spelarna som streamar Fortnite har en separat dator för streaming.

För referens kör jag en 9700K i 5.1 GHZ alla kärnor, 32 GB 3600 minnen CL 16. Min polare har liknande setup men en 9900K. Vi ligger på 40 - 65 % CPU användning när vi spelar arena/turneringar. Vi har båda testat att streama men FPS-dropsen är fruktansvärda (visserligen försöker vi ligga på 237 FPS).

Lösningar:
Köp dator för streaming
Köp 9900K alt. AMD liknande och streama men förvänta dig FPS-drops
Streama inte. Sannolikt kommer det lagga för honom utan streaming men nuvarande setup.

Sedan kan det även vara problem med CPU-temp m.m. Ladda ner HW-monitor och se över datorn.

Permalänk
Medlem

Det måste vara streaming en som ställer till det.
Har byggt massa datorer åt barn med äldre i5or men kanske bättre presterande grafikkort och det är då inga problem att spela fortnite.
Den datorn ni har klarar nog inte spelet + streaming men skulle nog fungera galant som ovan skriver att skippa att streama med samma dator.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har en i5 9600k. I5 8400 är ju bara en mindre snabb i5 9600k.
Den processorn slår min ryzen 3600 i fortnite så tror inte det är processorns fel.

Troligen streamar din son med processorn vilket jag avråder ifrån oavsett processor.
Det skulle förklara varför datorn laggar

Tyvärr är nog ett gtx1050ti lite för långsamt för att spela och streama med och antar att han redan kör lägsta inställnkngar?

Har inga problem att streama till twitch med 144fps i epic settings.
Kör rtx2070

Ska du köpa något, köp ett nytt grafikkort
Gtx1660ti har nya new nvenc. Troligen finns det föer modeller i en lägre prisklass.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kollade med sonen, tydligen så har han inte streamat på länge och det händer ändå. Inte jämt men då och då och har inte varit så tidigare. Tack för alla tipps och förslag, ska sätta mig själv och bilda mig en uppfattning. Värt testa HWmonitor kanske och kolla igenom lite drivrutiner, kanske någon windows update som sabbat någon drivrutin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyman_70:

Kollade med sonen, tydligen så har han inte streamat på länge och det händer ändå. Inte jämt men då och då och har inte varit så tidigare. Tack för alla tipps och förslag, ska sätta mig själv och bilda mig en uppfattning. Värt testa HWmonitor kanske och kolla igenom lite drivrutiner, kanske någon windows update som sabbat någon drivrutin.

Så här skriver han.
Jag kan inte göra något när det hönder och allt ljud försvinner i 5-10sek. Jag ser fof spelet som rör sig men kan inte göra något under tiden, sen när det slutar, slutar musen funka i 2 sek typ

Permalänk
Medlem

Hur ser internetuppkopplingen ut då?

Går att sätta på en osd-display i spelet som visar internetuppkoppling samt ping och börjar blinka med gul och röd ikon ifall internet försvinner eller har problem.

När internet strular för mycket så kan man inte röra sig i Fortnite.

Kan även vara hårddisken / SSD som har problem att streama in data i rätt hastighet på grund av något problem med disken, alternativt att den är överfull

edit: Net debug stats heter det man ska sätta på, som finns under HUD-options om jag inte minns fel när man är inne i spelet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Jag streamade dock inte men har kört FN med en Q9450/8gb ram och GTX680 men stream käkar ju mer av CPU.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS