AMD skruvar inte ned sina prognoser för nästa generations konsoler

Permalänk
Melding Plague

AMD skruvar inte ned sina prognoser för nästa generations konsoler

I första kvartalets investerarsamtal fokuserar AMD på servermarknaden men även de kommande spelkonsolerna omnämns.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fast de skruvar ju ner sina prognoser. Det står att den största variabeln är PC. Så en mindre variabel kan, och troligtvis är, fortfarande nästa generations konsoler. Eller vad drar ni den slutsatsen på?

Permalänk

Jag säger det igen! AMD går som tåget! Och i år kommer AMD äntligen komma igen på grafikkortfronten på riktigt från low end till high end.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av rSon:

Fast de skruvar ju ner sina prognoser. Det står att den största variabeln är PC. Så en mindre variabel kan, och troligtvis är, fortfarande nästa generations konsoler. Eller vad drar ni den slutsatsen på?

Hej, jag kämpade lite med vilka citat jag skulle välja ut, om ens något. Ursäkta om det känns otydligt men det här är ju en tolkning vi gör baserat på hela samtalet som är ca en timme långt.

Svaret är ju inte ett rungande "nej" däremot så bekräftar hon ju att den primära anledningen att prognosen dras ner är på grund av PC-marknaden, genom att uttrycka sig så specifikt och utelämna konsoler och GPUer på en fråga om dessa.

I sammanhanget, det vill säga under ett investors call eller earnings call med VD och CFO som talare, väger det här tungt jämfört med om orden kom från en PR-ansvarigs mun som svar på en journalists fråga t.ex.
Omsättningen på AMD:s semi custom business är ju cirka 0,8-1,4 miljarder USD på halvårsbasis. Om nämnvärd del av det berördes av denna justering så hade hon uttryckts sig annorlunda, i det här sammanhanget.

I övriga delar av samtalet gör hon också klart att den nedjusterade prognosen beror på den osäkerhet de förutspår i efterfrågan på desktop och notebooks under H2. Dvs inte produktionshinder.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Fast de skruvar ju ner sina prognoser. Det står att den största variabeln är PC. Så en mindre variabel kan, och troligtvis är, fortfarande nästa generations konsoler. Eller vad drar ni den slutsatsen på?

Tycker också det saknas lite. Sen är det också värt att tänka på att det är ett budskap som gäller deras investerare, och inte ett budskap som gäller den allmänna prognosen för spelkonsolerna. Det är möjligt att AMD's lönsamhet är så låg på de kretsarna att det även en stor volymförändring inte påverkar deras finansiella situation i det korta loppet lika mycket som en mindre volymvariation i en mer lönsam produkt. AMD kanske har antagit produktionen på täckningsbidrag för att få kontraktet och inte kommer tjäna pengar på den innan produktionen blir mer kostnadseffektiv.

Edit: jag började skriva detta innan UndaC's svar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av johanandersson:

Det är möjligt att AMD's lönsamhet är så låg på de kretsarna att det även en stor volymförändring inte påverkar deras finansiella situation i det korta loppet lika mycket som en mindre volymvariation i en mer lönsam produkt.

I sammanhanget är det dock omsättning de talar om

Just lönsamheten på semi custom-kretsarna för konsolerna tas dock upp i samtalet. Dvs att de kommer att driva ner lönsamheten under H2.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag säger det igen! AMD går som tåget! Och i år kommer AMD äntligen komma igen på grafikkortfronten på riktigt från low end till high end.

Dom är redan med och spelar i high end..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

I sammanhanget är det dock omsättning de talar om

Ah, det är ju lovande. Hoppas det går bra för dem. Och att det går bra för konsolerna (gör ont att säga) då de faktiskt verkar riktigt bra denna gången.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Har inte bokat någon än.men kommer bli ett köp efter dom varit ute ett tag

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom är redan med och spelar i high end..

Var? Jag har då inte sett något high-end kort, det vill säga något som kan konkurrera med 2080 super eller 2080 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Var? Jag har då inte sett något high-end kort, det vill säga något som kan konkurrera med 2080 super eller 2080 ti

Det klassas väl ändå som "top end"?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Det klassas väl ändå som "top end"?

Man brukar väl tala om low, mid och high end vad jag vet. Ifall vi ska dra in top end så vore det väl Titan i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Svaret är ju inte ett rungande "nej"

Känns ändå konstigt att rubriksätta en artikel baserat på att de i alla fall inte sade motsatsen. Jag har inte lyssnat på samtalet alls bör tilläggas. Men jag förstår inte varför ni gör huvudpoängen med hela artikeln så absolut när åtminstone en del tvetydighet finns. Dessutom så är en del av citatet "a full year stand point" vilket jag tolkar som att det nästa generations konsoler påverkar men eftersom att det är en så liten del av året så blir den variabeln mindre.

Aja, bra att de är hoppfulla i alla fall. Hoppas att det kan ge vind i seglen för RDNA2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Man brukar väl tala om low, mid och high end vad jag vet. Ifall vi ska dra in top end så vore det väl Titan i så fall

Jag har som länge funderat på var går alla gränser och vem sätter dom?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Man brukar väl tala om low, mid och high end vad jag vet. Ifall vi ska dra in top end så vore det väl Titan i så fall

5700XT verkar inte ens klassas som high-end av Lisa Su så jag ger mig.
https://www.sweclockers.com/nyhet/27953-lisa-su-hogpresterand...

Citat:

Q: Can you give us a sense on 7 nm high-end Navi and mobile 7nm CPUs?

A: You asked a good product question. I would say they are coming. You should expect that our execution on those are on track and we have a rich 7 nm portfolio beyond the products that we have already announced in the upcoming quarters.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av igelkotte:

Jag har som länge funderat på var går alla gränser och vem sätter dom?

Ja det är väl lite spelrum men de bästa är high end och det sämsta low end sen kan man använda fantasin till var mid range är

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ja det är väl lite spelrum men de bästa är high end och det sämsta low end sen kan man använda fantasin till var mid range är

Det tolkar jag lite som att det är en tolkningsfråga. I alla fall mid range kan bli hur brett och smalt som helst beroende på vem man frågar. Jag skulle nog sätta någon kategori med skala på 33% på prestandaindex rent logiskt sett då. Alltså Low range 0-33%, Mid range 33-66% High end 66-100.
Hur resonerar ni?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Låter bra, förbokat Ps5 och det vore surt om man blev utan och fick vänta till nästa år...

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Låter bra, förbokat Ps5 och det vore surt om man blev utan och fick vänta till nästa år...

Vart har du/ni andra förbokat? Vilken leverantör är bäst?

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom är redan med och spelar i high end..

Nja upper tier. Jag pratar om riktiga high end.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av rSon:

Känns ändå konstigt att rubriksätta en artikel baserat på att de i alla fall inte sade motsatsen. Jag har inte lyssnat på samtalet alls bör tilläggas. Men jag förstår inte varför ni gör huvudpoängen med hela artikeln så absolut när åtminstone en del tvetydighet finns. Dessutom så är en del av citatet "a full year stand point" vilket jag tolkar som att det nästa generations konsoler påverkar men eftersom att det är en så liten del av året så blir den variabeln mindre.

Aja, bra att de är hoppfulla i alla fall. Hoppas att det kan ge vind i seglen för RDNA2.

Hej. Ja i det här fallet så blir det ju en fråga om tillit till om vi är kapabla att tolka informationen korrekt, satt i kontext av både dess sammanhang i samtalet och vår erfarenhet av den här typen av calls.
Att annan nyhetsmedia gjorde samma tolkning som oss drar också upp den grad av säkerhet jag kände i min egen tolkning.

Angående att hon väljer uttrycket full year så är det nog snarast för att markera att hon inte pratar om q1 (som ju är topic för samtalet), frågorna som ledde upp till detta (åter igen: kontext) handlar om H2.

Det är ganska svårt att destillera ner en timmes samtal till en nyhetsnotis och dessutom kontextualisera men det kändes också tomt att publicera artikeln utan citatet och bara en länk till en 55 minuter lång ljudfil. Därav frågan om tillit till att vi har iaf lite koll med vad vi håller på med.
Alla har inte den och det har jag förståelse för men det kan inte alltid vara vägledande i hur vi skriver.

Edit: Det ska tilläggas att jag uppskattar att vi har diskussionen kring det dock. Och jag är absolut lyhörd för feedbacken, både för den specifika nyheten och hur vi hanterar tvetydigheter i informationskällor i allmänhet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd

Om inte SEGA gör en konsol igen, är det fortfarande bara pengar slängda till giriga djävlar.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Om inte SEGA gör en konsol igen, är det fortfarande bara pengar slängda till giriga djävlar.

Sony har gått förlust på stor del av sina senare konsoller.. Sälja hårdvara är inte det de tjänar pengar på

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Man brukar väl tala om low, mid och high end vad jag vet. Ifall vi ska dra in top end så vore det väl Titan i så fall

Just det där är en smula knepigt.

Inom Hifi så har du helt rätt, det är low end, mid end, och high end.
Anledningen till det torde vara, att det skulle vara extremt svårt för t.ex Mc-Intosh (ej Apple) att ge ut ett slutsteg, och säga att det är top end, alltså världens bästa steg.

När det kommer till grafikkort är det annorlunda, för nVidia kan ju faktiskt säga att deras RTX Titan är världens bästa grafikkort, åt minstone för konsumenter, och då ha rätt i det de säger.

Så på den punkten kan man säga att det finns top-end i grafikkortsvärlden, men att bara ett grafikkort kan inneha titeln tills dess ersättare anländer.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKholm:

Vart har du/ni andra förbokat? Vilken leverantör är bäst?

Blev på Webhallen, sen om de är bäst vet jag inte men jag brukar köpa mina spel därifrån när det sker från nätet annars blir inköpen från Elgiganten där jag bor

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det tolkar jag lite som att det är en tolkningsfråga. I alla fall mid range kan bli hur brett och smalt som helst beroende på vem man frågar. Jag skulle nog sätta någon kategori med skala på 33% på prestandaindex rent logiskt sett då. Alltså Low range 0-33%, Mid range 33-66% High end 66-100.
Hur resonerar ni?

Skulle väl i sådant fall säga att high-end är 80-100. Med 67-100 definitionen så är 2060S också ett high-end kort och jag är nog inte villig att hålla med om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hej. Ja i det här fallet så blir det ju en fråga om tillit till om vi är kapabla att tolka informationen korrekt, satt i kontext av både dess sammanhang i samtalet och vår erfarenhet av den här typen av calls.
Att annan nyhetsmedia gjorde samma tolkning som oss drar också upp den grad av säkerhet jag kände i min egen tolkning.

Angående att hon väljer uttrycket full year så är det nog snarast för att markera att hon inte pratar om q1 (som ju är topic för samtalet), frågorna som ledde upp till detta (åter igen: kontext) handlar om H2.

Det är ganska svårt att destillera ner en timmes samtal till en nyhetsnotis och dessutom kontextualisera men det kändes också tomt att publicera artikeln utan citatet och bara en länk till en 55 minuter lång ljudfil. Därav frågan om tillit till att vi har iaf lite koll med vad vi håller på med.
Alla har inte den och det har jag förståelse för men det kan inte alltid vara vägledande i hur vi skriver.

Edit: Det ska tilläggas att jag uppskattar att vi har diskussionen kring det dock. Och jag är absolut lyhörd för feedbacken, både för den specifika nyheten och hur vi hanterar tvetydigheter i informationskällor i allmänhet.

Jag vill bara inflika att jag tycker diskussionen var lika intressant som själva nyheten. Beröm till både redaktionen och communityt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Låter bra, förbokat Ps5 och det vore surt om man blev utan och fick vänta till nästa år...

Skrivet av MatteKholm:

Vart har du/ni andra förbokat? Vilken leverantör är bäst?

Jag kör också på Webhallen, jag upplever dom som den mest seriösa återförsäljaren av spelrelaterade produkter i landet.
Har aldrig haft några problem. Priserna brukar vara bra och kommunikationen brukar också vara väldigt bra.

Edit* Beställde i april förra året, dagen efter att SSD lagring bekräftades i intervjun i WIRED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKholm:

Vart har du/ni andra förbokat? Vilken leverantör är bäst?

Jag bokade på Webhallen, för ett år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag bokade PS5 förra året i maj på Webhallen så hoppas kan man ju göra att få ett ex till release

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |