Asus: "Våra Z490-moderkort har Intels åtgärdade nätverkskrets"

Permalänk
Melding Plague

Asus: "Våra Z490-moderkort har Intels åtgärdade nätverkskrets"

Efter rapporter om defekta nätverkskretsar från Intel meddelar Asus att moderkorten i 400-serien levereras med åtgärd på plats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jobbigt om nån tillverkare sitter på några tiotusen moderkort med den buggiga versionen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Lotta ut skräpet och skapa lite goodwill bland fattiga entusiaster under den Mexikanska ölkrisen.

Permalänk
Medlem

Så nu är det lite av ett försäljningsargument att man säljer kretsar som fungerar korrekt? Haha

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Förväntade mig inget annat från Asus!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De borde vara bra mycket tydligare på det (att det *tydligt* står Intel I225 v2 på varenda specifikationssida för deras moderkort, och att man då kan returnera ett kort om det mot förmodan inte skulle stämma), är nästan skönt att se att MSI och ASRock i stället valt en RTL8125-krets för 2.5GbE.

Om jag hade rest tillbaka i tiden 10 år och sagt till mig själv att jag skulle föredra en Realtek-nätverkskrets över Intels på grund av stabilitets-/tillförlitlighetsproblem hade jag sannolikt skrattat mig själv rakt i ansiktet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra gjort Asus.

Permalänk

Har för mig att det var något likande när jag köpte min 2600K och Maximus ROG 4. Dom blev ju oxå återkallade och försenade. Väntade över 6 veckor innan det nya kortet kom, märkt med Revision B3.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Knotvillage:

Har för mig att det var något likande när jag köpte min 2600K och Maximus ROG 4. Dom blev ju oxå återkallade och försenade. Väntade över 6 veckor innan det nya kortet kom, märkt med Revision B3.

Alla P67 chipset hade problem med USB 3.0 SATA 3Gb/s, recall på alla moderkorten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

De borde vara bra mycket tydligare på det (att det *tydligt* står Intel I225 v2 på varenda specifikationssida för deras moderkort, och att man då kan returnera ett kort om det mot förmodan inte skulle stämma), är nästan skönt att se att MSI och ASRock i stället valt en RTL8125-krets för 2.5GbE.

Om jag hade rest tillbaka i tiden 10 år och sagt till mig själv att jag skulle föredra en Realtek-nätverkskrets över Intels på grund av stabilitets-/tillförlitlighetsproblem hade jag sannolikt skrattat mig själv rakt i ansiktet.

Jag har en Realtek8125 på ett instickskort som jag satt i datorn med direktkabel till NAS:en som också har ett 2.5GbE från Realtek. Funkar kanon. Inga alls problem med det.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Vzano:

Alla P67 chipset hade problem med USB 3.0, recall på alla moderkorten.

Det var lagringskontrollern för SATA 3 Gbps som var defekt på P67.

Permalänk
Medlem

Dom kan väl sälja korten med reducerat pris med disclaimer att nätverkskortet är avstängt.
Det borde väl gå att lösa via bios uppdatering eller något liknande?

Eller vad kommer hända med korten som inte säljs PGA detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Dom kan väl sälja korten med reducerat pris med disclaimer att nätverkskortet är avstängt.
Det borde väl gå att lösa via bios uppdatering eller något liknande?

Att stänga av nätverkskortet helt är lite onödigt, eftersom problemet endast uppstår med vissa routrar och switchar och endast om man kör på 2.5 Gb/s.

Skrivet av Fearnox:

Eller vad kommer hända med korten som inte säljs PGA detta?

Det är oklart hur stor mängd kort det tillverkats med den gamla nätverkskretsen, men jag antar att tillverkarna kan byta ut nätverkskretsen om så skulle behövas. Jag skulle bli förvånad om någon faktiskt säljer moderkort med den gamla nätverkskretsen, med tanke på att Asus som sagt inte kommer göra det medan en del andra tillverkare inte använde kretsen från första början. Det är nog ingen tillverkare som vill bli den som säljer moderkort med defekta nätverkskretsar.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Bra gjort Asus.

Skulle nog inte säga bra Asus när de för inte så längesedan släppte versioner av Live Update Utility som var hackade.

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/asus-live-upda...

Skrivet av Barsk66:

Jag har en Realtek8125 på ett instickskort som jag satt i datorn med direktkabel till NAS:en som också har ett 2.5GbE från Realtek. Funkar kanon. Inga alls problem med det.

Vilken NAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skulle nog inte säga bra Asus när de för inte så längesedan släppte versioner av Live Update Utility som var hackade.

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/asus-live-upda...

Och vad har det med detta att göra kan man ju fråga.
Att Asus levererar Z490 med fixade kretsar är bra gjort. Finns inte mycket mer man kan säga om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilken NAS?

All info här inklusive review:
ASUSTOR Nimbustor 4 AS5304T 2.5G NAS Server Review

Permalänk
Medlem

Kanske anledning av konstiga papperslanseringen...?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Dom kan väl sälja korten med reducerat pris med disclaimer att nätverkskortet är avstängt.
Det borde väl gå att lösa via bios uppdatering eller något liknande?

Eller vad kommer hända med korten som inte säljs PGA detta?

Skrivet av perost:

Att stänga av nätverkskortet helt är lite onödigt, eftersom problemet endast uppstår med vissa routrar och switchar och endast om man kör på 2.5 Gb/s.
Det är oklart hur stor mängd kort det tillverkats med den gamla nätverkskretsen, men jag antar att tillverkarna kan byta ut nätverkskretsen om så skulle behövas. Jag skulle bli förvånad om någon faktiskt säljer moderkort med den gamla nätverkskretsen, med tanke på att Asus som sagt inte kommer göra det medan en del andra tillverkare inte använde kretsen från första början. Det är nog ingen tillverkare som vill bli den som säljer moderkort med defekta nätverkskretsar.

Om jag förstår det rätt efter att ha läst Intels dokument om problemet har de "löst" det i fallen med den trasiga hårdvarurevisionen med ny FW och/eller BIOS och/eller driver som upptäcker problemet på mjukvarunivå och då sänker länkhastigheten till 1Gbps, där kontrollern enligt dem ska fungera "som vanligt".

Det är dessvärre anslutningar till flera ganska vanliga styrenheter (Aquantias/Marvells kretsar för >1GbE för konsumenter var tidiga och fick förhållandevis stor genomslagskraft, får väl se om ex. Intel lyckas expandera >1GbE-marknaden lite... om de inte fortsätter släppa trasiga kretsar, d.v.s.) som påverkas av Intels miss.

Vore trevligt om lite snabbare Ethernet än 1Gbps kunde bli standard snart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Om jag förstår det rätt efter att ha läst Intels dokument om problemet har de "löst" det i fallen med den trasiga hårdvarurevisionen med ny FW och/eller BIOS och/eller driver som upptäcker problemet på mjukvarunivå och då sänker länkhastigheten till 1Gbps, där kontrollern enligt dem ska fungera "som vanligt".

Det är dessvärre anslutningar till flera ganska vanliga styrenheter (Aquantias/Marvells kretsar för >1GbE för konsumenter var tidiga och fick förhållandevis stor genomslagskraft, får väl se om ex. Intel lyckas ändra på det... om de inte fortsätter släppa trasiga kretsar, d.v.s.) som påverkas av Intels miss.

Det låter ju bra, skulle ju kännas tråkigt ifall dom fick för sig att slänga alla kort på grund av att nätverksporten inte fungerar.
Hoppas att det även syns i marknadsföringen av korten, alltså att det är kort med 1Gbit som dom säljer.