Permalänk

Dator vaknar inte från strömsparläge

Hej,

Byggde en ny dator för några veckor sen och har ett irriterande problem.

Jag brukar vanligtvis sätta datorn i strömsparläge när den inte ska användas på ett tag istället för att stänga av så jag slipper släcka ner alla öppna program osv men nu är problemet att datorn inte vaknar när jag slår på den senare. Fläktarna kommer igång och man hör att datorn är på men jag får ingen bild på skärmen och usb diskarna vaknar inte heller. Den hänger sig helt enkelt.
Jag blir då tvungen att hålla ner powerknappen och stänga ner allt och måste boota om på nytt.

Problemet dök upp efter att jag installerade en M.2 SSD nyligen och har nu testat att ta ut den och då funkar det som vanligt igen. Alltså är M.2 disken boven.
Har testat med 3 olika stickor, Intel, Samsung och WD. Samma problem med samtliga.

Det kanske är moderkortets fel som är ett Asus ROG Z390-F. Har senaste BIOSet dessutom.

Har ni några tips?

Permalänk

Problemet kvarstår även utan M.2 disken så det verkar inte ha med det att göra.
Trodde det först när det fungerade vid första försöket men det höll inte.
Är det någon BIOS inställning som behöver justeras kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almighty187:

Problemet kvarstår även utan M.2 disken så det verkar inte ha med det att göra.
Trodde det först när det fungerade vid första försöket men det höll inte.
Är det någon BIOS inställning som behöver justeras kanske?

Hade det problemet med etr cammalt P67 moderkort och i7 2600K. Jag har för mig det hade med överklockningrn att göra. Sjukt störande var det. Som tur var dog moderkortet och jag tvingades då köpa ett annat och löste problemet den vägen. Testa att köra cpun i stockhastighet om den är överklockad och se om har samma problem då?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag har inte överklockat alls, brukar aldrig göra det heller.
Jag hade en Z68-V pro innan i typ 8-9 år som funkade hur bra som helst med strömsparläget. Ångrar lite nu att jag uppgraderade.
Det här problemet har säkert med nya moderkortet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almighty187:

Hej,

Byggde en ny dator för några veckor sen och har ett irriterande problem.

Jag brukar vanligtvis sätta datorn i strömsparläge när den inte ska användas på ett tag istället för att stänga av så jag slipper släcka ner alla öppna program osv men nu är problemet att datorn inte vaknar när jag slår på den senare. Fläktarna kommer igång och man hör att datorn är på men jag får ingen bild på skärmen och usb diskarna vaknar inte heller. Den hänger sig helt enkelt.
Jag blir då tvungen att hålla ner powerknappen och stänga ner allt och måste boota om på nytt.

Problemet dök upp efter att jag installerade en M.2 SSD nyligen och har nu testat att ta ut den och då funkar det som vanligt igen. Alltså är M.2 disken boven.
Har testat med 3 olika stickor, Intel, Samsung och WD. Samma problem med samtliga.

Det kanske är moderkortets fel som är ett Asus ROG Z390-F. Har senaste BIOSet dessutom.

Har ni några tips?

Senaste bios? Jag kan vara ute och resa men kan det ha med DP-kabeln att göra? För mig att jag läst på forumet om DP-kablar med en pin som är kopplad "fel" som kan ställa till med problem när en dator gått ner i strömsparläge?

Lycka till

Permalänk

Skärmen är kopplad med HDMI.
Har senaste BIOS också.

Permalänk
Medlem

har du vart hackerman och lekt något med system inställningar som hibfil o dyl?

edit: prova kör en reset av moderkortet och sätt på rätt xmp inställningar för ram etc...

Permalänk

Hehe nej inte lekt hacker.
XMP är inställd på profil I men har testat även II.
Ska testa resetta BIOS.

Permalänk

BIOS reset funkade inte.
Fortfarande så att fläktarna går igång när jag väcker den från strömsparläge men skärmen och USB diskarna kommer inte igång, blir tvungen att resetta.