Permalänk

Göra sig av med dator pga sambo?

Hej
(Första paragrafen är lite bakgrund om mig så ni kan få en bild av vem jag är och vad det håller för vikt för mig)
Jag har nu nyligen fyllt 22 och har sedan jag var ungefär 12 varit rätt intresserad i att hålla på med datorer som drivits på till stor del av att jag gillar att spela spel. Singleplayer och multiplayer. Det har helt enkelt varit en del av min uppväxt att man tränar, gör sina läxor, träffar vänner och övrig tid har lagts på att spela. Har byggt om mitt system ett flertal gånger och byggt hela system från grunden 5 gånger och tycker det är kul.

Men nu har har jag blivit ihop med en tjej, vi har även flyttat ihop. Vi båda tycker om varandra mycket. Vi har dock inte varit ihop så länge, lite över ett år men det känns rätt bra. Varit ihop i längre, seriösa, förhållanden tidigare så skulle inte kalla mig själv "nykär" eller dylikt.

Hon känner att hon ofta blir uttråkad och att ifall jag går och spelar så lämnar jag henne ensam. Hon är rätt extrovert så hon vill ha rätt mycket socialt umgänge, medans jag är mer åt det introverta hållet.

Det hela resulterar i är att ifall jag går iväg och spelar så gör jag något för mig själv och tar inte hänsyn till hur det påverkar henne. Men ifall jag stannar kvar trots jag vill spela så anser hon att hon hindrar mig från att göra saker som jag vill göra, och det vill hon inte.
Då har jag börjat överväga om man kanske borde sälja sin rigg? Är det såhär det blir när man blir äldre och hittar någon? Min dator har ju alltid vart en självklarhet när jag bott hemma hos föräldrarna men nu när jag flyttat ut så är det ju lite annorlunda.

Jag tror att en konsol skulle vara ok för hennes skull för då kan vi ändå vara mer nära varandra ifall jag spelar, dock så kommer jag nog alltid sakna kontrollen man har med en dator.. Att kunna byta ut delar, konfigurera om saker så att det passar just mig, att helt enkelt ha kontroll.

Alla perspektiv och tankar är intressanta! Vill gärna se andra synvinklar på de här, kanske särskilt från er som är lite äldre och har någon ni delar ert liv med!

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

Hmm, jag skulle nog inte göra av med datorn. Är hon alltid hemma, kan hon inte hänga med lite kompisar ibland "ha egentid" med tjejgänget och du kan spela?

Kanske bra att göra ett test. Låt bli datorn i två veckor och testa hur livet skulle vara utan? Blir du bitter och sur så kanske hon inte vill ha med dig att göra? Eller så tycker hon att du hänger med henne för mycket..

Nånstans handlar det om att mötas på mitten, hitta tider för umgänge och hitta tid för spel. Man behöver inte alltid göra allt tillsammans heller...

Permalänk
Medlem

Har inte din sambo något intresse så hon slipper bli uttråkad om du ska göra något annat än att vara med henne?

Permalänk
Medlem

Spontant tänker jag att kolla om hon kanske är mer intresserad av att spela än vad ni tror. Ni kanske kan spela tillsammans? Antingen mot varandra eller co op.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

@oscar_98123: Byt sambo...
Skämt åsido, det handlar om kommunikation. Det ena behöver inte utesluta det andra. Du kommer bli frustrerad om du inte får spela för det är din så kallade egentid. När man ung som ni är så brukar det alltid vara nån som är mer klängig än den andra - det ordnar upp sig! Men se till att ni gör saker tillsammans men se också till att ni har egentid. Hitta en balans mellan det ni gör, du kanske inte ska spela från att du kommer hem från skolan eller jobbet tills det är gryning (om du nu gör det) och kanske undvik de här tidskrävande spelen som WoW och liknande.

Permalänk
Medlem

Att ändra på sig för någon annan är aldrig en bra idé. Bättre att diskutera det hela och berätta hur du ser på saken och hur du känner.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av ehskha:

Hmm, jag skulle nog inte göra av med datorn. Är hon alltid hemma, kan hon inte hänga med lite kompisar ibland "ha egentid" med tjejgänget och du kan spela?

Kanske bra att göra ett test. Låt bli datorn i två veckor och testa hur livet skulle vara utan? Blir du bitter och sur så kanske hon inte vill ha med dig att göra? Eller så tycker hon att du hänger med henne för mycket..

Nånstans handlar det om att mötas på mitten, hitta tider för umgänge och hitta tid för spel. Man behöver inte alltid göra allt tillsammans heller...

Det svåra är att hon inte har något körkort och vi bor ca 20 km ifrån stan där de vänner hon har här på Gotland finns. Mycket av de hon gillar göra är rätt tätt kopplat med pengar, dvs shopping, äta ute osv. Det har varit svårt i samband med att vi har flyttat nyligen och sen har rätt mycket inkomst utgått för oss båda pga corona så det har blivit svårt att göra sådana mer "vardagslyx" grejer. Blir mest betala räkningar, köpa mat från affären och försöka lägga undan lite i slutet av månaden.

Men får väl ta och testa att inte spela på 2 veckor. Blir väl mest att jag blir lite rastlös och jag tycker det är rätt skönt att spela för att koppla av när man haft mycket på jobbet och vart mycket fysisk aktiv under längre tid.

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

Mina tips:
1. Sälj inte datorn.
2. Räkna med mindre tid till spelande
3. Spela spel som inte kräver så stor tidsinvestering eller är lätt att avsluta inom någon minut
4. Om du skulle sluta spela vad skulle du göra istället?

Permalänk
Medlem

Tja
Du har en dator hobby, fortsätt med det om du brinner för det.
Hon kanske också behöver en hobby för egen tid.

Konsol är skit bra om ni vill leka tsm.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Har hon ingen egen hobby hon kan hålla på med när du spelar?

Blir kanske att ni får kompromissa, du spelar lite mindre och hon får vänja sig vid att ni inte alltid behöver tillbringa er tid tillsammans när ni är hemma. Är ju inget ovanligt att folk har olika sätt att slappna av på, en del läser böcker, andra stickar eller håller på i trädgården, vissa spelar spel. Folk drar till gymmet eller springer en runda. Om man ser långsiktigt på det, hur stora är oddsen att ett förhållande håller om man inte kan ha lite egentid varje dag utan allt man gör måste man göra tillsammans?

Som någon säger, har ni testat för att se vad hon tycker om PC spelande?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oscar_98123:

Jag tror att en konsol skulle vara ok för hennes skull för då kan vi ändå vara mer nära varandra ifall jag spelar, dock så kommer jag nog alltid sakna kontrollen man har med en dator.. Att kunna byta ut delar, konfigurera om saker så att det passar just mig, att helt enkelt ha kontroll.

Om det är den fysiska närheten som är problemet, varför inte flytta ut datorn till vardagsrummet? Eller t.o.m. koppla den till TV:n eller liknande.

Oavsett så ska du vara försiktig med att göra dig av med din dator och ett hobby/intresse bara för att göra din tjej till lags. Tänk på det långa perspektivet. Vill du verkligen leva hela resten av ditt liv utan att spela dataspel för att ha ihop det med den här tjejen? Det kan bara du svara på.

Att göra en uppoffring du egentligen inte kan acceptera kommer bara leda till att relationen inte fungerar i långa loppet, och till att du blir frustrerad på kort sikt.

Själv har jag inte det problemet, jag är gift med en datorentusiast som spelar mer data än vad jag gör

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@oscar_98123: Det där känner jag igen. Hade den kampen med min tjej när vi var nyihopflyttade och jag hade köpt en sprollans ny dator sådär runt 2012.

Nu åtta år senare med en mastersexamen runt hörnet kopplat till den där datorn jag köpte och dessutom flera års arbetserfarenhet under bältet kopplat till datorintresset var det nog bra att jag inte gjorde mig av med datorn.

"Tjejen då?" Undrar ni såklart?
Ja, vi har varit ihop mer än 10 år hittills så det har väl gått bra får jag säga.

Allt handlar om en balans. Det måste inte vara som så att du måste lägga av helt och slänga datorn för att båda ska bli nöjda. Inte säkert att hon är med på noterna så att hantera förväntningar är nog mitt bästa tips. Prata, prata och prata för att båda ska ha förstående om vad den andra vill, önskar och hoppas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Hej
(Första paragrafen är lite bakgrund om mig så ni kan få en bild av vem jag är och vad det håller för vikt för mig)
Jag har nu nyligen fyllt 22 och har sedan jag var ungefär 12 varit rätt intresserad i att hålla på med datorer som drivits på till stor del av att jag gillar att spela spel. Singleplayer och multiplayer. Det har helt enkelt varit en del av min uppväxt att man tränar, gör sina läxor, träffar vänner och övrig tid har lagts på att spela. Har byggt om mitt system ett flertal gånger och byggt hela system från grunden 5 gånger och tycker det är kul.

Men nu har har jag blivit ihop med en tjej, vi har även flyttat ihop. Vi båda tycker om varandra mycket. Vi har dock inte varit ihop så länge, lite över ett år men det känns rätt bra. Varit ihop i längre, seriösa, förhållanden tidigare så skulle inte kalla mig själv "nykär" eller dylikt.

Hon känner att hon ofta blir uttråkad och att ifall jag går och spelar så lämnar jag henne ensam. Hon är rätt extrovert så hon vill ha rätt mycket socialt umgänge, medans jag är mer åt det introverta hållet.

Det hela resulterar i är att ifall jag går iväg och spelar så gör jag något för mig själv och tar inte hänsyn till hur det påverkar henne. Men ifall jag stannar kvar trots jag vill spela så anser hon att hon hindrar mig från att göra saker som jag vill göra, och det vill hon inte.
Då har jag börjat överväga om man kanske borde sälja sin rigg? Är det såhär det blir när man blir äldre och hittar någon? Min dator har ju alltid vart en självklarhet när jag bott hemma hos föräldrarna men nu när jag flyttat ut så är det ju lite annorlunda.

Jag tror att en konsol skulle vara ok för hennes skull för då kan vi ändå vara mer nära varandra ifall jag spelar, dock så kommer jag nog alltid sakna kontrollen man har med en dator.. Att kunna byta ut delar, konfigurera om saker så att det passar just mig, att helt enkelt ha kontroll.

Alla perspektiv och tankar är intressanta! Vill gärna se andra synvinklar på de här, kanske särskilt från er som är lite äldre och har någon ni delar ert liv med!

Är ni väldigt unga? I ett förhållande måste man få ha egentid har inte in tjej nån hobby hon kan syssla med när du spelar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Är väl coronan som ställer till problem som vanligt, många förhållanden som crashar just nu.
Kämpa på,

Permalänk
Hedersmedlem

Bara för att man bor tillsammans och älskar varandra så måste man inte spendera varje vaken minut tillsammans och göra samma saker.

Egentid i större eller mindre utsträckning behöver de flesta ha även när de blivit tillsammans med någon. Prata och försök hitta lösningar som fungerar för er båda.

Min egen erfarenhet kring detta är snart tre år som sambo. Visst blir det mindre datortid nu men det beror främst på att det finns roligare saker att göra än att häcka vid datorn.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

En sambo som inte respekterar egen-intressen är inget att ha och kommer definitivt bli problem när ni vart tillsammans en längre period eller till och med skaffar barn.

Att du gör uppoffringar nu kommer att skada dig längre fram i livet även om inte kortsiktigt.

Försök se till att hon hittar egna sätt att sysselsätta sig på serier, vänner, träning eller vad som helst.

"Mycket av de hon gillar göra är rätt tätt kopplat med pengar, dvs shopping, äta ute osv."

Skaffa Sims åt henne

Ibland så går det två hela dagar innan jag och sambon umgås; hon sitter och tittar på serier medan jag programmerar / spelar eller ser på Youtube. Tränar gör vi dock tillsammans varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Jag tror att en konsol skulle vara ok för hennes skull för då kan vi ändå vara mer nära varandra ifall jag spelar, dock så kommer jag nog alltid sakna kontrollen man har med en dator.. Att kunna byta ut delar, konfigurera om saker så att det passar just mig, att helt enkelt ha kontroll.

Tillåt mig att presentera lösningen på alla dina problem:

Lösningen

Gratis mask på köpet dessutom, kommer hon säkert uppskatta.

Det var så lite så.

Permalänk
Medlem

Skaffa en unge tillsammans, då slutar man ha problem av typen "Vad ska jag göra på all min lediga tid?".

Permalänk
Avstängd

@oscar_98123: Har hon inte en smartphone hon kan pilla med? Instagram? FB Messenger? Snapchat? Prata i luren med tjejkompisarna? Eller känner hon att hon missar massa skojiga sociala aktiviteter som hennes väninnor håller på med?

Blir smärtsamt om hennes enda sätt att "ladda batterierna på" är att umgås socialt nära inpå och om ditt sätt att "ladda batterierna på" är att vara för dig själv? Sådana extrema varianter av introvert vs extrovert slutar sällan bra...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Rent krasst så är det inte din uppgift att underhålla din sambo dygnet runt, du måste få ha egentid. Speciellt om ni inte har några barn eller andra måsten att ta hänsyn till. Din sambo får lära sig ha tråkigt lite då och då, eller skaffa egna intressen.

Självklart måste man ta hänsyn och vårda förhållandet, men nån måtta får det vara.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag känner till ganska mycket igen mig i den situation du beskriver.
jag tänker så här:
Sälj inte din dator eller lägg ned allt spelande. Att bo med någon man älskar är både underbart och många gånger väldigt svårt. De första åren i ett förhållande bör inte vara representiva för hur de ser ut längre fram. Även om ni bott ihop ett år så är det inte lång tid nog att vara så vana med varandra att det blir någon form av normalitet, det är fortfarande mycket som är nytt och i utveckling i förhållandet. Någon skrev tidigare att du inte ska ändra på dig för din sambos skull, och det kan vara vist, men jag hävdar att det är mycket viktigt att skifta prioriteringar till förmån för förhållandet.
De tillfällen du är ensam hemma (även om de är får) så ta de tillfällena och spela då. Långsiktigt sett så är det orimligt att ni hela tiden gör saker tillsammans, ni kommer behöva och vilja ägna er åt olika saker. Sedan hur fort det går och i vilken utsträckning får ni väl se.
Om erat förhållande är ojämlikt så tillvida att du har körkort och inte hon och du har en hobby hemma och hon inte har det och du drar in mer pengar än vad hon gör etc så behöver det beaktas när ni lägger upp er vardag. Det kan ju vara så att ett körkort till sambon borde ligga högt upp på önskelistan hos er båda. Det kan vara värt ett försöka att se om ni kan spela nått co op spel som är lagom flummigt någon gång. Försök men gör det försiktigt.
Sedan måste ni prata om hur ni vill ha er vardag. Ett par timmar egentid i veckan är inte bara rimligt utan också behövligt för er båda även om det blir lättare att se efter längre tid ihop.
Även om du framåt i tiden kanske bara spelar 5 % av den tid du spelade innan ni flyttar ihop så kan det ändå vara värt det. Försök få till en rutin ni är överens om och utvärdera efter ett tag och planer igen.

Mitt stora intresse innan jag flyttade ihop med hon som nu är min fur var Dota 2. Spelar nu max 10 % av den tid jag spelade innan, nu ca 2 timmar i veckan, jag är nu sämre på dota 2 än jag var innan vi flyttade ihop etc. Men jag uppskattar de få speltimmarna väldigt mycket. Men jag prioriterar inte längre att spela +20 timmar i veckan då fru och barn är viktigare för mig.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av danne215:

Mina tips:
1. Sälj inte datorn.
2. Räkna med mindre tid till spelande
3. Spela spel som inte kräver så stor tidsinvestering eller är lätt att avsluta inom någon minut
4. Om du skulle sluta spela vad skulle du göra istället?

Antagligen umgås mer med henne. Kolla serier, träna, laga mat... Mycket mer kommer jag inte på för tillfället

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk

träffa min tjej då jag var 20, köpte nästan samtidigt min första PC som man endast kunde lira STUGAN på i DoS.
Sedan under tiden vi fått 2 barn flyttat och bott både i Sverige och i Spanien i 20 år, och datorn har fått följa med med på hela resan genom livet i olika skepnader och med olika spel installerade, från år till år, och idag 34 år senare är vi fortfarande lyckligt gifta, och hon är fortfarande min allra bästa vän.

Min fru har dock aldrig gillat datorer för spel, endast som ett arbetsredskap, (jo det har hänt nån gång jag försökt förmå henne prova att spela, men utan resultat), men hon har faktiskt heller aldrig heller klagat på riktigt (näh nu ljög jag, det är klart att ett par gånger under åren har jag säker fått höra att, stäng av nu de e dags att åka) men de va längesedan, och vi överlevde både det och 7 årskrisen den med

Min fru har också haft andra fritidintressen, hästar, påta trädgården, som inte jag är något speciellt
fan utav alls. (ett par ggr har man väl ridit, men inget seriöst), men peta i rabatter o klippa gräs, nej fyy ['f' + 'aan'] va trist, men hon älskar det..

Men vi har också haft tid till varandra ändå, även fast, vi jobbat, haft barn, egna fritidintressen o allt vad det innebär, man får vara lite duktig på att dela sin tid, allt går åt båda hållen, man får ge och man får ta.

däremot IDAG mina vänner när man är 50+ o barnen vuxna o utflugna, o man känner varann innan o utan, så får man spela hur mycket man vill, för allt vad ens hjärta o fingrar förmår så vad som än händer så på den fronten så har det bästa inte ens hänt ännu, och du har massor av speltid att se fram emot på äldra dar.

hoppas det löser sig o ni hittar en gemensam väg

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Hej
(Första paragrafen är lite bakgrund om mig så ni kan få en bild av vem jag är och vad det håller för vikt för mig)
Jag har nu nyligen fyllt 22

Varit ihop i längre, seriösa, förhållanden tidigare så skulle inte kalla mig själv "nykär" eller dylikt.

Nädu, det där är ingen ekvation som går ihop i mitt huvud

Angående ditt problem så avråder jag dig att sälja datorn, om du kan klara av att dra ner på spelandet lite. Egentid är mycket viktigt, speciellt när man bor ihop, men man kan/bör kanske inte förvänta sig flera timmars spelande majoriteten av veckans kvällar. Det gäller att hitta en balans, något som random folk på internet inte kan hjälpa er med då eran relation är unik. Nyckelordet är kommunikation. Är hon medveten om att du behöver egentiden? Tycker hon kanske bara att du spelar för mycket?

Som andra varit inne på så kanske det blir enklare ifall ni hittar spel som hon kan vara med i?

Men som sagt, jag tror det är dumt att sälja datorn.

Skrivet av crew seven:

Är ni väldigt unga? I ett förhållande måste man få ha egentid har inte in tjej nån hobby hon kan syssla med när du spelar.

22 år om man läser första stycket

Skrivet av JeanC:

En sambo som inte respekterar egen-intressen är inget att ha och kommer definitivt bli problem när ni vart tillsammans en längre period eller till och med skaffar barn.

Att du gör uppoffringar nu kommer att skada dig längre fram i livet även om inte kortsiktigt.

Nu tycker jag allt att du målar upp en lite väl svartvit bild av världen. Till att börja med vet vi knappt något om deras situation så att säga att man ska dumpa någon bara för att hon inte respekterar egentid är lite drastiskt. Hon kanske bara inte är medveten om att det är ett problem, kanske spelar ts spel alla dygnets timmar (vilket de flesta med rätta anser vore ett problem i ett förhållande).

Nästan alla relationer handlar om att kompromissa och göra uppoffringar i olika grad. Finns kanske relationer där alla parter kan leva lyckliga samtidigt som de gör precis vad de vill som enskilda individer men de relationerna är nog försvinnande få. Man kan förstås inte förväntas göra alltför drastiska uppoffringar titt som tätt, men lite flexibel måste man allt vara.

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Jag känner till ganska mycket igen mig i den situation du beskriver.
jag tänker så här:
Sälj inte din dator eller lägg ned allt spelande. Att bo med någon man älskar är både underbart och många gånger väldigt svårt. De första åren i ett förhållande bör inte vara representiva för hur de ser ut längre fram. Även om ni bott ihop ett år så är det inte lång tid nog att vara så vana med varandra att det blir någon form av normalitet, det är fortfarande mycket som är nytt och i utveckling i förhållandet. Någon skrev tidigare att du inte ska ändra på dig för din sambos skull, och det kan vara vist, men jag hävdar att det är mycket viktigt att skifta prioriteringar till förmån för förhållandet.
De tillfällen du är ensam hemma (även om de är får) så ta de tillfällena och spela då. Långsiktigt sett så är det orimligt att ni hela tiden gör saker tillsammans, ni kommer behöva och vilja ägna er åt olika saker. Sedan hur fort det går och i vilken utsträckning får ni väl se.
Om erat förhållande är ojämlikt så tillvida att du har körkort och inte hon och du har en hobby hemma och hon inte har det och du drar in mer pengar än vad hon gör etc så behöver det beaktas när ni lägger upp er vardag. Det kan ju vara så att ett körkort till sambon borde ligga högt upp på önskelistan hos er båda. Det kan vara värt ett försöka att se om ni kan spela nått co op spel som är lagom flummigt någon gång. Försök men gör det försiktigt.
Sedan måste ni prata om hur ni vill ha er vardag. Ett par timmar egentid i veckan är inte bara rimligt utan också behövligt för er båda även om det blir lättare att se efter längre tid ihop.
Även om du framåt i tiden kanske bara spelar 5 % av den tid du spelade innan ni flyttar ihop så kan det ändå vara värt det. Försök få till en rutin ni är överens om och utvärdera efter ett tag och planer igen.

Mitt stora intresse innan jag flyttade ihop med hon som nu är min fur var Dota 2. Spelar nu max 10 % av den tid jag spelade innan, nu ca 2 timmar i veckan, jag är nu sämre på dota 2 än jag var innan vi flyttade ihop etc. Men jag uppskattar de få speltimmarna väldigt mycket. Men jag prioriterar inte längre att spela +20 timmar i veckan då fru och barn är viktigare för mig.

Absolut, jag skulle nog inte sluta spela helt men dock röra mig från dator till konsol då jag känner att konsol har mer såna "chill" spel som är lättare att plocka upp och gå ifrån lite närsom.
Men jag förstår vad du menar och tar med mig det.

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk

Tackar alla för eran input och perspektiv, ska ta med mig det ni har sagt och ha det i beaktning framöver!

Mvh Oscar

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

Hos oss är det speldagar som gäller. Funkar kanon för oss båda.
Tis,Tors,Söndag sitter jag vid datorn, och övriga dagar rör jag den inte.

Prova något liknande

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Det svåra är att hon inte har något körkort och vi bor ca 20 km ifrån stan där de vänner hon har här på Gotland finns.

Där har vi nog en större del av "problemet", att hon blir isolerad från sin vanliga umgängeskrets och då vänder sig till dig. När hon träffar sina vänner, skjutsar du henne då? Kommer någon vän med körkort och hämtar henne? En idé är ju att bjuda hennes kompisar till er lya där de kan socialisera och ha kul för att komma runt det problemet ibland.

Men det jag tror skulle hjälpa mest – hjälp henne att skaffa körkort så att hon kan ta sig runt på egen hand. Hon kommer känna sig så mycket friare då! Att köra upp på Gotland borde nog ligga i den lättare klassen av geografiska platser att ha uppkörning på dessutom, gissar jag. Hur som helst så måste hon ha möjlighet att ta sig runt sig själv utan att vara beroende av andra. Fungerar inte kollektivtrafik är det körkort (eller moppe?) som gäller.

Skrivet av oscar_98123:

Mycket av de hon gillar göra är rätt tätt kopplat med pengar, dvs shopping, äta ute osv. Det har varit svårt i samband med att vi har flyttat nyligen och sen har rätt mycket inkomst utgått för oss båda pga corona så det har blivit svårt att göra sådana mer "vardagslyx" grejer.

Om detta intresse för "vardagslyx" håller i sig skulle jag akta mig.. Man ska inte behöva pengar till "icke förnödenheter" för att kunna vara i en bra relation. Precis som du kanske har svårt att gå från datorn så har hon svårt att inte handla, äta ute osv. Det är kanske vad man kan betrakta som hennes egentid, och så hon kopplar av..? Prata med henne och se om ni kan hitta lite "common ground".

Att Corona-viruset ställer till det ekonomiskt gäller de flesta, det är inget specifikt för er del. Och att flytta brukar kosta en del, det har jag erfarenhet av. Jag känner en hand full vänner som nu helt plötsligt är utan jobb och verkligen går back månad för månad och lever på besparingar i princip.

Som sagts tidigare många gånger så prata, och var brutalt ärlig med hur du känner. Kanske länka den här tråden så hon kan läsa hur det ser ut från ditt och alla våra andras perspektiv. Om ni är gjorda för varandra kommer du per automatik spendera mindre tid vid datorn och mer tid med henne ju tightare ni blir, och år blir till decennier. Så har det iaf blivit för majoriteten av mina kompisar när de hittat sig en partner.

Jag önskar dig all lycka vännen och hoppas att situationen blir bättre.

Mvh
Tommy

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

sälj inte datorn! den erfarenheten jag har är att låter man någon styra över en kommer den personen tröttna för det blir tråkigt med någon som inte är självständig.
Kolla hennes reaktion om du säger, "jag blir uttråkad när du shoppar" tror du hon kommer anpassa sig och sluta shoppa?

frugan tyckte samma sak som din för en sådär 15-20år sedan,
lösningen var enkel, jag satte datorn i vardagsrummet, nu kollar hon tv och jag spelar.
funkar hur bra som helst, nackdelen är att man vänjer sig vid att ha tv på så nu kan jag inte spela utan att kolla med ena ögat på den.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Använder/tittar inte din sambo på TVn? Om du skaffar konsol är risken stor att hon sitter och streckser på en serie istället för att du får spela.

Är hon i TS ålder krävs AM-körkort för att köra moped, bara att ta B-körkort på en gång då hon ändå måste göra teorin och genomföra en praktisk utbildning. Låt henne spendera tiden på det istället