Microsoft avtäcker Xbox Series X-nytt under resten av året

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avtäcker Xbox Series X-nytt under resten av året

Satsningen Xbox 20/20 presenterar nyheter om Xbox Series X varje månad fram till lanseringen, med start på torsdag den 7 maj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

HYPE

Permalänk
Medlem

Är inte X-nytt ett annat ord för gammalt?

Permalänk
Medlem

Undrar om vi kommer få se något kommande spel av Obsidian.

Permalänk
Medlem

Blir en kostnadsfråga, vad kan X-boxen samt PS5an tänkas kosta? Allt nära söder om 10 lakan och upp är för mycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Blir en kostnadsfråga, vad kan X-boxen samt PS5an tänkas kosta? Allt nära söder om 10 lakan och upp är för mycket..

Hårdvaru speccarna gör det inte omöjligt, beror på hur många tusen de ska gå back på enheterna

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Blir en kostnadsfråga, vad kan X-boxen samt PS5an tänkas kosta? Allt nära söder om 10 lakan och upp är för mycket..

Väldigt svårt att säga.
Jag skulle gissa på 500$ för PS5 och 600$ för Series X, vilket nog landar på minst 6500 för PS5 och 7500 för Series X i Sverige. Priset kan pressas mer, ifall dom känner sig desperata, kanske med 50$ till.

Ryktet sa att PS5 kostar 480$ att tillverka, vilket inte låter helt otroligt.
Ett annat rykte säger också att Sony räknat med lite lägre antal sålda enheter vid släppet än PS4 på grund av priset.

För egen del är priset ganska irrelevant, så länge som man får mycket prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Väldigt svårt att säga.
Jag skulle gissa på 500$ för PS5 och 600$ för Series X, vilket nog landar på minst 6500 för PS5 och 7500 för Series X i Sverige. Priset kan pressas mer, ifall dom känner sig desperata, kanske med 50$ till.

Ryktet sa att PS5 kostar 480$ att tillverka, vilket inte låter helt otroligt.
Ett annat rykte säger också att Sony räknat med lite lägre sålda enheter vid släppet än PS4 på grund av priset.

För egen del är priset ganska irrelevant, så länge som man får mycket prestanda för pengarna.

Skulle inte säga att priset är irrelevant, allt handlar om vad man får för prestanda per krona.

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Väldigt svårt att säga.
Jag skulle gissa på 500$ för PS5 och 600$ för Series X, vilket nog landar på minst 6500 för PS5 och 7500 för Series X i Sverige. Priset kan pressas mer, ifall dom känner sig desperata, kanske med 50$ till.

Ryktet sa att PS5 kostar 480$ att tillverka, vilket inte låter helt otroligt.
Ett annat rykte säger också att Sony räknat med lite lägre antal sålda enheter vid släppet än PS4 på grund av priset.

För egen del är priset ganska irrelevant, så länge som man får mycket prestanda för pengarna.

500$ -stuket var det mest optimistiska priset sa ryktena, jag och många mer känner uppåt 7000SEK exkl skatt.

För slöspela varje fredag kanske 750$ kan kännas mycket med 100$ årskostnad för att lira online på konsolerna.

Visa signatur

3600|B450|5700

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som tror att man kommer kunna köpa XBOX-konsolen till Reducerat startpris + 12 eller 24 månader XBOX GAMEPASS bindningstid?

Det hade kanske varit rätt populärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Blir en kostnadsfråga, vad kan X-boxen samt PS5an tänkas kosta? Allt nära söder om 10 lakan och upp är för mycket..

Kommer definitivt bli billigare än 10 000. Skulle tippa på $599 för Series X och $299 för Series S, om det nu kommer en sån.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underspänning:

500$ -stuket var det mest optimistiska priset sa ryktena, jag och många mer känner uppåt 7000SEK exkl skatt.

För slöspela varje fredag kanske 750$ kan kännas mycket med 100$ årskostnad för att lira online på konsolerna.

Jag tror att det blir svårt att sälja en konsol för över 9000SEK i Sverige.
Phil Spencer har också sagt att priset är väldigt viktigt för Series X så jag tror inte att dom vågar lägga sig så högt.
Det kommer vara oerhört svårt att motivera en stor del av Xbox one ägarna att betala så höga summor, speciellt när dom kommer kunna spela exakt samma spel i minst 2 år framöver.

100$, menar du Gamepass då?

Jag misstänker att Sony inte går ut med priset eftersom att dom vill ligga en kännbar summa under Series X, som förra generationen.

Amerikansk media verkar ganska övertygade om ett pris under 600$, även för Series X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tror att det blir svårt att sälja en konsol för över 9000SEK i Sverige.

Går alltid att sälja under en glorifierad delbetalningsplan typ köp nu betala om ett år + få ett spel varje månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Går alltid att sälja under en glorifierad delbetalningsplan typ köp nu betala om ett år + få ett spel varje månad

Jo, eller så håller dom ner priset och räknar med att tillbehör, gamepass M.M. blir en del av avbetalningen typ. Alltså att dom räknar med att T.Ex. gamepass marginalen betalar för en del av konsolen, så kunderna inte ens behöver betala för hela tillverkningskostnaden av maskinen.

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Jag tror att det blir svårt att sälja en konsol för över 9000SEK i Sverige.
Phil Spencer har också sagt att priset är väldigt viktigt för Series X så jag tror inte att dom vågar lägga sig så högt.
Det kommer vara oerhört svårt att motivera en stor del av Xbox one ägarna att betala så höga summor, speciellt när dom kommer kunna spela exakt samma spel i minst 2 år framöver.

100$, menar du Gamepass då?

Jag misstänker att Sony inte går ut med priset eftersom att dom vill ligga en kännbar summa under Series X, som förra generationen.

Amerikansk media verkar ganska övertygade om ett pris under 600$, även för Series X.

Okej, såg nu att psn är på 620SEK/året.

Gamepass ligger på samma prisnivå.

Visa signatur

3600|B450|5700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underspänning:

Okej, såg nu att psn är på 620SEK/året.

Gamepass ligger på samma prisnivå.

Xbox live menar du?
Gamepass ligger på ca 135kr i månaden.
Eller 650kr för ett halvår(kollade på Inet).

Permalänk
Medlem

Jag ska självklart ha en Series X, men vill veta mer om PS5 eftersom jag ska ha en sån också.
Fan kan inte Sony släppa mer info, lite bilder på själva konsollen iaf.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Är jag den enda som tror att man kommer kunna köpa XBOX-konsolen till Reducerat startpris + 12 eller 24 månader XBOX GAMEPASS bindningstid?

Det hade kanske varit rätt populärt?

Kan man i USA redan idag med One X (med option att uppgradera till Series X).

Permalänk
Medlem

Sony har betydligt mindre möjlighet än Microsoft att prispressa konsollerna och sälja dem med förlust. Om Microsoft vill och tror att det är en sund investering så kan de lägga sig under Sony utan blinka.

Frågan om Sony har kapacitet med race mot botten.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Sony har betydligt mindre möjlighet än Microsoft att prispressa konsollerna och sälja dem med förlust. Om Microsoft vill och tror att det är en sund investering så kan de lägga sig under Sony utan blinka.

Frågan om Sony har kapacitet med race mot botten.

Frågan är om dom ens är intresserade av att pressa priset så hårt, ett tag så verkade dom knappt ens vilja sälja konsoler och focusen verkade ligga helt på att sälja tjänster istället.
Dom sa till och med att Nintendo och Sony inte var deras riktiga konkurrenter typ.

Är det Gamepass och liknande som är focus framöver så kan dom nästan lika gärna sälja det till PC och deras äldre konsoler.

Men det vore såklart tråkigt om det är så, så jag hoppas att det bara var PR snack typ.

Permalänk
Medlem

@Fearnox: på långsikt är det säkert streaming som är konkurrenten och där har varken Sony eller Nintendo. Något att börja från om man ser på Microsoft Azure eller Amazon AWS.

Men det är inte det här årets problem, det är morgondagens problem

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Xbox live menar du?
Gamepass ligger på ca 135kr i månaden.
Eller 650kr för ett halvår(kollade på Inet).

På PC ligger Gamepass på 45:- i månaden.

Xbox live kostar 649:- året.

https://www.microsoft.com/sv-se/p/xbox-live-gold/CFQ7TTC0K5DJ...

Så för all framtid kostar konsolerna +600 om året för att kunna lira online som jag förstår det.

4år ~2600SEK om priserna håller i sig. + extra ''spelskatt'' som konsolspelarna får lida av när de köper spel.

Och då är spelen låsta dvs lira för all framtid på bestämda inställningar och eventuella mods kan de glömma.

Så för att slöspela på fredagar så är ju konsoler en dyr leksak, då spela och Netflix är väl det enda konsolerna kan?

Visa signatur

3600|B450|5700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underspänning:

På PC ligger Gamepass på 45:- i månaden.

Xbox live kostar 649:- året.

https://www.microsoft.com/sv-se/p/xbox-live-gold/CFQ7TTC0K5DJ...

Så för all framtid kostar konsolerna +600 om året för att kunna lira online som jag förstår det.

4år ~2600SEK om priserna håller i sig. + extra ''spelskatt'' som konsolspelarna får lida av när de köper spel.

Och då är spelen låsta dvs lira för all framtid på bestämda inställningar och eventuella mods kan de glömma.

Så för att slöspela på fredagar så är ju konsoler en dyr leksak, då spela och Netflix är väl det enda konsolerna kan?

under de 4 åren kommer du dock få 2*12*4= 96 spel. Förvisso av varierande kvalité, men under mina 2 år med ps4 pro har jag iaf fått ett tiotal spel som jag verkligen gillat och som har gett bra med underhålning för de 1 200kr det kostat.

Permalänk
Medlem

Alltså Game Pass Ultimate är ju en sån jävla grym tjänst, sopar ju banan med alla andra.
Damen spelar Game pass på Xbox
Jag spelar Game pass på Xbox och PC.
Innan året är slut spelar jag game pass på mobil eller jobbdator medans jag reser till/från jobb eller på lunchrast.
Och detta för bara 135kr per månad. Än så länge är det så jävla värt pengarna och finns flera spel på min to play lista.

Heja Xbox!!!

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Den första var en låda med ett stort x ... xbox .. helt OK smart.
2 ne
3 ne
4 ingen x-design här heller.... jahapp

Hursomhelst "xbox"4 o inget annat.. och kommer inte köpa denna "aBOXwithoutXinA nonexistantSERIES calledX" heller.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är kan man installera windows 10 på den. Och få en dator med bra specs till ett bra pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Den första var en låda med ett stort x ... xbox .. helt OK smart.
2 ne
3 ne
4 ingen x-design här heller.... jahapp

Hursomhelst "xbox"4 o inget annat.. och kommer inte köpa denna "aBOXwithoutXinA nonexistantSERIES calledX" heller.

"The name Xbox was derived from a contraction of DirectX Box, a reference to Microsoft's graphics API, DirectX."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Xbox live menar du?
Gamepass ligger på ca 135kr i månaden.
Eller 650kr för ett halvår(kollade på Inet).

Skrivet av Underspänning:

På PC ligger Gamepass på 45:- i månaden.

Xbox live kostar 649:- året.

https://www.microsoft.com/sv-se/p/xbox-live-gold/CFQ7TTC0K5DJ...

Så för all framtid kostar konsolerna +600 om året för att kunna lira online som jag förstår det.

4år ~2600SEK om priserna håller i sig. + extra ''spelskatt'' som konsolspelarna får lida av när de köper spel.

Live Gold, som är vad som krävs för att spela online, kostar 79 i månaden om man bara köper det månadsvis rakt av från MS. Kraftiga rabatter går dock att hitta enkelt i andra butiker eller om man köper mer åt gången. På samma sätt kostar Gamepass för Xbox 99 per månad men finns nästan alltid att hitta bra mycket billigare. Gamepass Ultimate, alltså för både PC och XB, är vad som kostar 135 per månad.

Man får också mer än bara onlinespelande med Live Gold, några spel varje månad är väl den stora grejen men man får också en hel del rabatter i butiken, molntjänster och sådär.

Citat:

Och då är spelen låsta dvs lira för all framtid på bestämda inställningar och eventuella mods kan de glömma.

Så för att slöspela på fredagar så är ju konsoler en dyr leksak, då spela och Netflix är väl det enda konsolerna kan?

Spelen är inte nödvändigtvis låsta för all framtid, många äldre spel (till och med en del från förra generationen) har ju exempelvis uppdaterats nu när One X kom med bättre grafikinställningar, ibland med flera alternativ för exempelvis högre framerate eller högre upplösning. Mods är inte vanligt men det finns.

Sen kan de ju lite mer än bara spel och Netflix. UHD BR och Plex är ganska trevligt exempelvis. Jag använder också foto-appen en del för att visa bilder (från OneDrive) på ett enkelt sätt på teven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underspänning:

På PC ligger Gamepass på 45:- i månaden.

Xbox live kostar 649:- året.

https://www.microsoft.com/sv-se/p/xbox-live-gold/CFQ7TTC0K5DJ...

Så för all framtid kostar konsolerna +600 om året för att kunna lira online som jag förstår det.

4år ~2600SEK om priserna håller i sig. + extra ''spelskatt'' som konsolspelarna får lida av när de köper spel.

Och då är spelen låsta dvs lira för all framtid på bestämda inställningar och eventuella mods kan de glömma.

Så för att slöspela på fredagar så är ju konsoler en dyr leksak, då spela och Netflix är väl det enda konsolerna kan?

45:- är introduktionspris, alltså inte ordinarie. Ordinarie pris 99:-

https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass#join (klicka på bli medlem)

"Obegränsad tillgång fler än 100 grymma datorspel.

Fast månadskostnad på99 kr 45 kr/mån.
(Introduktionspris)"

Räknar man med att köpa en PS5 för 7000Kr, spel för 1800Kr(om året) och PS plus så blir det en genomsnittskostnad på 281Kr i månaden. Det tycker jag inte är så värst mycket pengar att lägga på sin hobby.

Spelar man en gång i veckan så kanske spelstreaming duger istället, man märker nog ingen större skillnad om man ska slöspela lite.

Om man räknar bort mods så räcker det med surfplatta, en väldigt billig dator eller en telefon för att göra det som 95% av alla användare gör med sina datorer. Mods på konsoler skulle vara trevligt, men det finns många spel som går alldeles utmärkt utan mods, så det känns inte som något avgörande. I ett fåtal spel är det såklart väldigt viktigt, som till exempel Beat Saber.