Någon idé med 1440p-skärm med dessa datorspecs?

Permalänk

Någon idé med 1440p-skärm med dessa datorspecs?

Hej!

Har följande specs:

CPU: i7 4790k
GPU: GeForce GTX 1070 87 Gb
Ram: 16 Gb DDR3 1600 Mhz

Jag har för närvarande en Benq 24 tum, 1920x1080 med 144 hz uppdateringsfrekvens.

Jag är lite sugen på att uppdatera min bildskärm till en 27 tummare med 2560x1440 upplösning för att vässa grafiken ytterligare.

Fråga: Är detta ett BIG NO, d.v.s. att mina specs inte kommer fixa en sådan skärm utan att jag i första hand ska köpa en ny dator innan jag ens börjar tänka på att köpa en gaming skärm?

Kortade ned rubriken från "Är det någon idé att jag köper en skärm med högre upplösning än 1920x1080 med dessa specs?"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Vad använder du den till (vad spelar du)? Har du alltså tänkt nöja dig med 1440p 60hz eller vill du ha höga refreshrates också?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Soldierofwar1985: Det beror på vad du spelar för spel. Ett GTX 1070 klarar definitivt av 1440p i lättre titlar.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Till allt utom spel kommer den ju bli bättre på också. Värt o nämna

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Soldierofwar1985: Det beror på vad du spelar för spel. Ett GTX 1070 klarar definitivt av 1440p i lättre titlar.

Jag tänker på titlar såsom:
Pubg
Call of Duty War Zone
Battlefield V
Battlefield 1
Doom Eternal
Fallout 4
Fallout 76
Dirt Racing 2.0
Star Wars Battlefront 1
Star Wars Battlefront 2
Counterstrike Global Offensive
Homefront Revolution
Call of Duty WW1
Call of Duty Black Ops 3
Call of Duty Black Ops 4

Vad tror du om dessa titlar?

En annan fråga: Kan du tipsa om en bra 27 tums skärm med högre upplösning, 144 hz, 1 ms och stöd för Nividia GTX grafikkort (är det Freesync eller kankse G-sync?) för ett hyfsat bra pris (4000-7000 kr max)? Kan du länka till en schysst sådan skärm?

Permalänk
Skrivet av Sando:

Vad använder du den till (vad spelar du)? Har du alltså tänkt nöja dig med 1440p 60hz eller vill du ha höga refreshrates också?

Vill ha 144 hz, 27 tum, 1 ms, 2560x1140

Jag spelar följande spel:
Call of Duty WZ
Call of Duty WW2
Call of Duty Black Ops 2
Call of Duty Black Ops 3
Call of Duty Black Ops 4
Doom
Doom Eternal
Pubg
Battlefield 1
Battlefield V
Star Wars Battlefront 1
Star Wars Battlefront 2
Star Wars Jedi Fallen Order
Dirt Racing 2.0
Fallout 4
Fallout 76
Metro Exodus
Overwatch
Counterstrike Global Offensive
Mortal Kombat 11
Apex Legends

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Till allt utom spel kommer den ju bli bättre på också. Värt o nämna

Inte om man exempelvis kikar på film/serier i 1080p.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Soldierofwar1985: I de flesta AAA titlar kommer inte ett GTX 1070 kunna leverera 144FPS i 1440p.

Skrivet av Soldierofwar1985:

Kan du tipsa om en bra 27 tums skärm med högre upplösning, 144 hz, 1 ms

AOC 27" Q27G2U VA QHD 144 Hz är prisvärd 27", 1440p, 144Hz, Freesync men inte IPS.

AOC 27” Q27G2U VA QHD 144 Hz

Skrivet av Soldierofwar1985:

är det Freesync eller kankse G-sync?

Både och.
Man kan aktivera Gsync på en Freesync skärm med VESA Adaptive Sync.
Det funkar bättre på vissa skärmar än på andra. Vissa funkar lika bra med G-sync som Freesync
Nvidia har certifierat ett par skärmar som de tycker funkar tillräckligt bra som G-Sync Compatible.

Gsync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync på specifika skärmar.

G-Sync Compatible
G-sync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q...

Vad tror ni om denna skärm för gaming? Visserligen ganska dyr (drygt 6000 kr) men den verkar riktigt riktigt schysst på många sätt...

Vad tror ni?! Är den värd att skaffa med de specs jag har (87 4790k, 16 gb ram ddr3, GTX 1070 8 gb)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q...

Vad tror ni om denna skärm för gaming? Visserligen ganska dyr (drygt 6000 kr) men den verkar riktigt riktigt schysst på många sätt...

Vad tror ni?! Är den värd att skaffa med de specs jag har (87 4790k, 16 gb ram ddr3, GTX 1070 8 gb)...

Läs recensionen av den skärmen här på Sweclockers: https://www.sweclockers.com/test/28732-lg-ultragear-27gl850-f...

Sammanfattningen är att det är en bra spelskärm, även om den - liksom alla andra skärmar - har sina fel och brister.

Kanske lite bättre skärm än du kan utnyttja fullt ut med den datorn, men å andra sidan borde du kunna behålla skärmen även efter en eventuell uppgradering av datorn.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Läs recensionen av den skärmen här på Sweclockers: https://www.sweclockers.com/test/28732-lg-ultragear-27gl850-f...

Sammanfattningen är att det är en bra spelskärm, även om den - liksom alla andra skärmar - har sina fel och brister.

Kanske lite bättre skärm än du kan utnyttja fullt ut med den datorn, men å andra sidan borde du kunna behålla skärmen även efter en eventuell uppgradering av datorn.

"Datorn kan utnyttja full ut..." : Tror du ändå att jag kommer få en märkbart uppgradering/upplevelse när jag lirar spel såsom Battlefield V, Pubg, COD WZ etc?

Idag kör jag ultrainställningar på Doom Eternal som ska kräva väldigt mycket av datorn och det spelet helt klockrent...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Soldierofwar1985:

Idag kör jag ultrainställningar på Doom Eternal som ska kräva väldigt mycket av datorn och det spelet helt klockrent...

Då är du en spelare som prioriterar hög grafikkvalitet framför hög frekvens och då bör du sikta på 1440p och en skärm med bekräftat fungerande adaptiv synk, till exempel en på Nvidias vitlista: https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy...

Ett GTX 1070 är väl fyra år gammal vid det här laget. Så ett byte lär komma inom nära framtid oavsett. Särskilt om du vill fortsätta hänga med och spela moderna spel. Planera för detta också. 1070 kommer att fungera hjälpligt tack vare adaptiv synk. Men räkna med att du måste skala ned från ultranivåer fram till att du byter grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Då är du en spelare som prioriterar hög grafikkvalitet framför hög frekvens och då bör du sikta på 1440p och en skärm med bekräftat fungerande adaptiv synk, till exempel en på Nvidias vitlista: https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy...

Ett GTX 1070 är väl fyra år gammal vid det här laget. Så ett byte lär komma inom nära framtid oavsett. Särskilt om du vill fortsätta hänga med och spela moderna spel. Planera för detta också. 1070 kommer att fungera hjälpligt tack vare adaptiv synk. Men räkna med att du måste skala ned från ultranivåer fram till att du byter grafikkort.

Ok! Hur mycket från ultra tror du att jag måste skala ned till? High eller medium?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ok! Hur mycket från ultra tror du att jag måste skala ned till? High eller medium?

Hur långt blir ett snöre om jag gör snöret kortare?

Det beror så klart på spelen i fråga. Men om du vill börja bekanta dig med hur det hänger ihop och bli bättre på att första sammanhangen, så börja mäta FPS i spelen och koppla till din upplevelse av spelet till FPS:n.

Kenneth har en guide här för generellt GPU-testande: https://www.sweclockers.com/artikel/29505-guide-prestandatest...

Jag har en guide här för hur man matchar FPS och skärmens Hertz med tanke på behovet/icke-behovet av adaptiv synk: https://www.sweclockers.com/artikel/29024 – Skriven för en specifik skärm men är helt allmän i sitt innehåll

Permalänk
Medlem

Tänk på att en skärm kan överleva 1-2 uppgraderingar av resten av datorn så det kan absolut vara värt att köpa en skärm som är lite bättre än vad som egentligen är optimalt med din nuvarande dator.

Personligen så tycker jag Fallout 4 funkar utmärkt på min 1440p skärm på ett Vega 64, så ett kort som är relativt jämförbart med din. Har inte spelat snabbare shooters dock, så kan inte svara för dem. Men det gör ofta stor skillnad för prestandan att sänka grafikinställningarna lite utan att det ser mycket sämre ut. Så du kanske kan leva ett tag med lite lägre grafikinställningar för att sen kunna njuta fullt ut av din skärm när du uppgraderar grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ok! Hur mycket från ultra tror du att jag måste skala ned till? High eller medium?

För att åstadkomma vad? Det blir lite som att fråga hur långt ett snöre är. Du sa att Doom Eternal fungerar klockrent med ultrainställningar. Vad är klockrent i det här fallet? Vet du ungefär vilken FPS du har när du spelar i 1080p? Hur mycket du måste tumma på grafiken beror lite på vad din lägsta gräns är för rutor-per-sekund. En del tycker att det går galant att spela spela precis allt i 30 FPS, medan andra får totalpanik så fort det närmar sig neråt 60 FPS.

EDIT: Den där gamla snöresjämförelsen är populär, märker jag...

Väldigt mycket beror på spel såklart, och ofta finns det grafiskt lull-lull som man kan plocka bort helt eller kraftigt dra ned på för att få ganska saftiga bumps i prestandan när det gäller just FPS. Det skiljer sig dock mellan olika spel, och där får man helt enkelt ägna sig åt att googla. Du kan säkert få hyggliga siffror med ett 1070 i 1440p, men det kommer nog inte vara särskilt smärtfritt, det tror jag inte.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ok! Hur mycket från ultra tror du att jag måste skala ned till? High eller medium?

Du kan rendera spelen i 1440p upplösning även på din 1080p skärm med nvidias funktion DSR för att se hur krävande den upplösningen är för din dator. Om du stänger av vsync och tar fram en fps mätare så ser du hur mycket fps du kommer upp i.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Du kan rendera spelen i 1440p upplösning även på din 1080p skärm med nvidias funktion DSR för att se hur krävande den upplösningen är för din dator. Om du stänger av vsync och tar fram en fps mätare så ser du hur mycket fps du kommer upp i.

Hur öppnar jag Nividias DSR funktion då?

Permalänk
Medlem

Tycker högre uppdateringsfrekvens är värt det även om man inte toppar ut den. Köpte min skärm (Asus 27' 144Hz QHD) för flera år sedan och hoppades då kanske kunna få ~100 avg i många titlar vilket jag också kan (givetvis med sänkta grafikinställningar då).

Nämnvärt kanske också att jag kör med freesync av, med högre uppdateringsfrekvens blir tiden mellan två frames kortare, vilket också minskar effekten när gpun inte hinner med och tappar frames. Tappar du en frame med 60Hz, blir ju frametimen motsvarande 30Hz (och upplevelsen av ickeexisterande jämnhet därefter). Med 144Hz blir det istället 72Hz, och tappar du två i rad blir det fortfarande motsvarande ~48Hz.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Idag kör jag ultrainställningar på Doom Eternal som ska kräva väldigt mycket av datorn och det spelet helt klockrent...

Jag får stabila 100 FPS i BFV med dom absolut lägsta inställningarna i spelet (1440 upplösning). Så har du något att jämföra med. Mina spec ser du i min signatur.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hur öppnar jag Nividias DSR funktion då?

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3587/~/ho....

Du måste inte göra stegen som har med GeForce Experience att göra.

Gör bara det första steget och markera "1.33x" om du kör 1080p för att öppna upp 1440p i spelen, sedan är det bara att välja 1440p i ditt spel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av e1m1:

Nämnvärt kanske också att jag kör med freesync av, med högre uppdateringsfrekvens blir tiden mellan två frames kortare, vilket också minskar effekten när gpun inte hinner med och tappar frames. Tappar du en frame med 60Hz, blir ju frametimen motsvarande 30Hz (och upplevelsen av ickeexisterande jämnhet därefter). Med 144Hz blir det istället 72Hz, och tappar du två i rad blir det fortfarande motsvarande ~48Hz.

Ifall du har det problemet – du beskriver klassisk v-sync med jämna multiplar – ska du definitivt testa Freesync-funktionen i din skärm eftersom ett av syftena med adaptiv synk är att lösa precis det problemet.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3587/~/ho....

Du måste inte göra stegen som har med GeForce Experience att göra.

Gör bara det första steget och markera "1.33x" om du kör 1080p för att öppna upp 1440p i spelen, sedan är det bara att välja 1440p i ditt spel.

Ok!

Tack!

Men blir det 1440p i spelen då? Det kan det väl inte bli om det är en 1920x1080 skärm som jag spelar på?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Soldierofwar1985: Syftet med 1,33x1,78-skalning är att du ska få en uppfattning om hur flytet i spelen blir när du renderar 1440p med ditt GTX 1070. Eftersom ditt grafikkort då kommer att rendera i 1440p. Så får du kanske svar på din ursprungsfråga. Märker du att det hackar mer önskvärt kanske du ska fundera om eller tänka ut en ny strategi.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3587/~/ho....

Du måste inte göra stegen som har med GeForce Experience att göra.

Gör bara det första steget och markera "1.33x" om du kör 1080p för att öppna upp 1440p i spelen, sedan är det bara att välja 1440p i ditt spel.

Testade det nu och det verkar bara finnas följande alternativ:
1,20
1,50
1,78
2,0
2,25
3,0
4,0

Hur får jag fram "1,33x"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Testade det nu och det verkar bara finnas följande alternativ:
1,20
1,50
1,78
2,0
2,25
3,0
4,0

Hur får jag fram "1,33x"?

Oj förlåt det är mängden pixlar dom syftar på. Det är 1.78 du ska välja för att få 1440p.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Oj förlåt det är mängden pixlar dom syftar på. Det är 1.78 du ska välja för att få 1440p.

ok!

Permalänk
Medlem

Har rtx2070 + i5 9600k och får följande i spelen med allt på max i inställningarna:

Overwatch : Runt 144fps, men dippar under det ibland.
Doom 2016 : Runt 144fps men dippar ner under 100 ibland när det är mycket explosioner på skärmen (känns i spelet att det hackar till även om bilden inte tearar upp)
Dirt Rally 2.0 runt 90-100 fps oftast

Tror tyvärr att ett GTX1070 inte är något bra kort för 1440P i nyare spel, om det inte är lättdrivna spel som Valorant tex, då mitt RTX2070 inte ens klarar av det (om man vill utnyttja 144Hz).

Tycker själv att skillnaden mellan 1080P och 1440P är synlig i vissa spel (Fortnite såg man en massa detaljer i texturer som man inte såg riktigt lika enkelt innan), medans vissa andra spel ser istort sett likadana ut (Som Overwatch där mina barn inte såg någon skillnad alls sa de, och inte jag heller ärligt talat

Vissa saker ser även sämre ut på 1440P, som när man kollar på youtube och källan är 1080P.

Sedan kan man även se hur dåliga vissa texturer är, eller att det blir flimmer i vissa texturer som man inte såg när man spelade i 1080P.
Rise of the tomb raider så var det gräset som såg hemskt ut helt plötsligt, deras AA teknik är nog inte den bästa i det spelet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Köp en 1440p-skärm. Då har du en bra skärm nu och en bra skärm till nästa grafikkort när du uppgraderar. Kan du inte ta ner grafikinställningarna på ett visst spel är att skala upp 1080p till 1440p inte optimalt men det är helt OK. Förutom det så har du en jävligt mycket trevligare upplevelse i Windows med 1440p framför 1080p.