Microsoft riktar om Windows 10X mot bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft riktar om Windows 10X mot bärbara datorer

Systemet som tidigare riktades mot enheter med dubbla skärmar stöps istället om till Microsofts Chrome OS-utmanare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas inte det går bra. Microsoft har länge försökt få konsumenter att använda enklare system där de kan låsa ute konkurrenter och begränsa grundläggande funktionalitet med prenumerationer. Som tur var slog konsumenter tillbaka mot Windows arm och Windows-s, men Microsoft kommer fortsätta tills de har en platform som är lika lönsam för dem som de nedlåsta iOS och Android platformarna är, alltså tills alla program måste installeras via Microsoft Store. Sen kommer de döda traditionella Windows för konsumenter genom priser som bara företag har råd med.

De skjuter sig själva verkligen i foten, om det inte vore för att Windows fortfarande fungerar med befintliga program och tillåter mig att göra det jag behöver så hade platformen inte haft något värde. En nedskalad och låst Windows är en värdelös Windows.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Känner ni lukten? Luktar flopp tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter mest som "windows 8 remastered"

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag hoppas inte det går bra. Microsoft har länge försökt få konsumenter att använda enklare system där de kan låsa ute konkurrenter och begränsa grundläggande funktionalitet med prenumerationer. Som tur var slog konsumenter tillbaka mot Windows arm och Windows-s, men Microsoft kommer fortsätta tills de har en platform som är lika lönsam för dem som de nedlåsta iOS och Android platformarna är, alltså tills alla program måste installeras via Microsoft Store. Sen kommer de döda traditionella Windows för konsumenter genom priser som bara företag har råd med.

De skjuter sig själva verkligen i foten, om det inte vore för att Windows fortfarande fungerar med befintliga program och tillåter mig att göra det jag behöver så hade platformen inte haft något värde. En nedskalad och låst Windows är en värdelös Windows.

Du vet att man kan installera androidappar på andra sätt än via Google Play va? Att kalla Android nedlåst är ignorant.

Permalänk
Medlem

Seriöst. Kan de inte bara lägga ned med detta. De lägger resurser på fel ställen.

Windows RT, Windows 10 S och nu Windows 10X - Samma skit, annat namn och förpackning.
Ingen vill ha en nedbantad version av Windows. Dessutom är Windows Store appar sämst och buggiga. Är det någon ens som använder dem? Lägg ned och fixa det nuvarande Windows 10.

Microsoft är sena med Chromebooks, Surfplattor och Telefoner.
Satsa istället på desktop-OS, gaming, och Office.

Permalänk
Medlem

@outbox: Fel. Det finns flertalet som vill ha det.

Permalänk
Medlem

@mikgus: Hur då? Windows 8 var ju ett "komplett" Windows precis som 7 och 10.

Permalänk
Medlem

De borde satsa på att göra Windows Store till något man VILL använda istället för att tvinga folk via skumma Windows-versioner.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidern:

@mikgus: Hur då? Windows 8 var ju ett "komplett" Windows precis som 7 och 10.

När Windows 8 var en grej tvingade de "desktop" att vara en app gjorde allt de kunde för att få användaren in i Metro där enbart de appar som gick med på att vara nedlåsta program fick vara. De första månaderna med Windows 8 var nästan oanvändbart, andades man fel på datorn så stirrade man på Windows animerade reklamrutor.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Snusfri

Tror detta kommer bli riktigt stort inom olika företag, skolor och liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

"Vanliga" Windows 10 känns fortfarande ofärdigt. De borde lägga mer jobb på det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

När Windows 8 var en grej tvingade de "desktop" att vara en app gjorde allt de kunde för att få användaren in i Metro där enbart de appar som gick med på att vara nedlåsta program fick vara. De första månaderna med Windows 8 var nästan oanvändbart, andades man fel på datorn så stirrade man på Windows animerade reklamrutor.

Stämmer ju inte

Permalänk
Medlem

@talonmas: Du är inte tvungen att använda Windows 10X alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Stämmer ju inte

Kommer du ihåg precis när Windows 8 kom? Man kunde inte ens öppna program från skrivbordsläget utan att metro kom upp. Gick datorn neri väntläge så kom man tillbaka till metro. Det var ju konstant att man blev inkastad i metro och programmen som classic Shell med liknande var väl använda för det gick knappt att använda datorn annars.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Kommer du ihåg precis när Windows 8 kom? Man kunde inte ens öppna program från skrivbordsläget utan att metro kom upp. Gick datorn neri väntläge så kom man tillbaka till metro. Det var ju konstant att man blev inkastad i metro och programmen som classic Shell med liknande var väl använda för det gick knappt att använda datorn annars.

Jag använde Windows 8 i stort sett från början, ja.

Permalänk

"Systemet blir mer resurssnålt och får förbättrad säkerhet genom tät integration med Microsofts molntjänster."

...mwaaaaaaamwaaaaaamwaaahaaaaahaamwaahahaaaaaa... (som Robert de Niro i Cape Fear)

Permalänk
Medlem

Det sista som behövs i datorvärlden e ytterligare en stor telefon app (som chrome) win 8 var bedrövligt, en yta av ett tel operativ med windows under, de kunde fortsatt med win phone så man kunnat slippa google.istället för att hitta på ett nytt app os.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det var ju konstant att man blev inkastad i metro och programmen som classic Shell med liknande var väl använda för det gick knappt att använda datorn annars.

Dvs precis på samma sätt som i Windows 10 alltså Skulle inte klara en dag i Windows 10 utan Classic Shell/Open-Shell. Har försökt döda allt vad UWP heter i Windows 10 och tycker inte det är ett dugg bättre än Metro-gränssnittet. Se bara hur Microsoft senast förstörde Explorer.exe genom att ersätta söken med en UWP-integration i Windows 10 1909. Deras lilla blunder skapade rubriker för ett par månader sedan då sökfunktionen slutade fungera Som tur var gick det att döda UWP även här med mach2.

Permalänk
Medlem

OM detta slår igenom så kommer väl Windows 10 aldrig att bli färdigt. Har inget emot själva idén annars, men först och främst vill jag ha ett ordentligt huvudoperativ.

Permalänk
Medlem

Tänk att det klagats på alla nya Windows sen i alla fall version 95, XP spyddes det galla över (W2K var ju överlägset enligt många), för att sedermera älskas av ”just” många när det släppts senare iterationer.

Källa: Mitt dåliga minne.

Permalänk

Användningen av datorer förändras. Jag minns windows RT där denna fick mycket kritik för att man ej kunde köra vanliga windowsappar. Jag tillhörde de som kritiserade dessa dyra surfplattor. Men nu 8 år senare så har ens behov att köra applikationer lokalt drastisk minskas, då nästan allt är en webblösning. Och då känns en komplett pc så overkill och man får dra med alla nackdelar.

Så jag tror detta an bli något. Men det krävs att det även kommer bra laptops. En 15" med schysst skärm, tangentbord etc för runt 5000kr med windows 10x kan sälja bra. Blir det dock det motsatta att en laptop med windows X kostar mer än en med vanliga windows, så blir den svårsåld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

"Vanliga" Windows 10 känns fortfarande ofärdigt. De borde lägga mer jobb på det.

Ett OS ska aldrig kännas eller vara färdigt, då kan de lika gärna lägga ner. 🙂

Permalänk
Medlem

Detta kanske är bra för Win10 i slutändan. Det kanske ger ett bättre touch UI då många bärbara nu för tiden egentligen är tablets. Har både en dator och en tablet med Win10 och det märks att Win10 inte riktigt vet vad det vill.
Det hade nog varit mycket bättre om de satsat på att göra en desktop version som verkligen hade varit 100% desktop orienterad och en version helt anpassad för touchskärm. Sen hade de kunnat gjort en till version där man fritt hade kunnat switcha mellan gränssnitten eller varför inte köpa till det andra gränssnitten som en modul om man vid ett senare tillfälle kommer på att man även vill ha det.

Ser fram emot den dagen då de kanske får ordning på Win10.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sysop:

Tänk att det klagats på alla nya Windows sen i alla fall version 95, XP spyddes det galla över (W2K var ju överlägset enligt många), för att sedermera älskas av ”just” många när det släppts senare iterationer.

Källa: Mitt dåliga minne.

Windows 2000 Pro var alltid överlägset XP under sin livstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du vet att man kan installera androidappar på andra sätt än via Google Play va? Att kalla Android nedlåst är ignorant.

Skulle inte kalla Android nedlåst men bara kolla på Huawei och alla problem det finns med att köra utan google play services för att inse att Android inte är ett helt öppet system heller.

Permalänk
Medlem

Jag som pro användare börjar bli bra trött på Microsoft och windows å att de ska trycka in och tvinga på så jäkla mycket hela tiden.

Häromdagen var jag tvungen att sätta en pinkod vid inlogg, något man tidigare hade kunnat trycka skip på (Vilket i sig är bra störande). Men denna gången kunde jag inte skippa det. Visar sig vara för att jag har lagt till min studentmail i outlook och/eller skapat en vpn koppling till skolan som jag kan slå på vid behov, så då kopplade den min installation (med helt legit vanlig nyckel) till skolan och iomed skolan har krav på det på deras datorer så krävde den att min ska ha det också. Lixom wut?

Önskar allt sånt höll sig i home edition för vanlig användare som kanske behöver bli "tvingade" till lite saker för de vet inte bättre, men som pro användare ska man ju fan kunna stänga av dittan och dattan utan att behöva in i regedit, och även att de ändringarna stannar kvar efter updates å skit, men icke.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jaaa, för Windows S var ju så populärt...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag som pro användare börjar bli bra trött på Microsoft och windows å att de ska trycka in och tvinga på så jäkla mycket hela tiden.

Häromdagen var jag tvungen att sätta en pinkod vid inlogg, något man tidigare hade kunnat trycka skip på (Vilket i sig är bra störande). Men denna gången kunde jag inte skippa det. Visar sig vara för att jag har lagt till min studentmail i outlook och/eller skapat en vpn koppling till skolan som jag kan slå på vid behov, så då kopplade den min installation (med helt legit vanlig nyckel) till skolan och iomed skolan har krav på det på deras datorer så krävde den att min ska ha det också. Lixom wut?

Önskar allt sånt höll sig i home edition för vanlig användare som kanske behöver bli "tvingade" till lite saker för de vet inte bättre, men som pro användare ska man ju fan kunna stänga av dittan och dattan utan att behöva in i regedit, och även att de ändringarna stannar kvar efter updates å skit, men icke.

Var samma sak på min telefon när jag la till skolmailen förr i tiden. Då krävdes det att jag skulle ha lås på telefonen, samt att de bland annat skulle ha möjlighet att radera telefonen på distans och ha pin-kod, så det är mer din skola som kräver det än Windows

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

@JBerger: om du råkar enrolla din datorinloggning till skolmailen kanske du inte är en pro användare

Ni som hatar nedlåsta OS har nog inte insyn i skolvärlden, där en sån här installation skulle fungera ypperligt.