Permalänk
Medlem

@Robocop86: Jag kör med 2x SSD till cache och 6x HDD till array. Kan totalt ha 12st. 8 på LSI-kortet + 4 på mobo.
Jag märker ingen skillnad mellan om de sitter på Mobo eller LSI-kortet eller mitt gamla DeLock-kort. Hastigheterna är ändå "så pass låga"
Arrayn ger mig ~80-110MB/s och SSD:erna maxar nätet men kan i burst ge 900MB/s vid intern kopiering.

Kring moderkort tycker jag det är bara viktigt att inte lägga massa pengar på extragrejor som man inte använder.
Annars så är det att ha 2x PCIe 8x, minst 4x SATA och 4x DIMM som jag tycker är det viktigaste. För möjlighet till både LSI-kortet och grafikkort när det behövs.
Sedan är det ofta trevligt med dualchannel så därför t ex börja med 2x 8GB och komplettera med 2x 8GB till sen för att minska den direkta kostnaden.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

.
Tog bort det jag skrev

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

5, Freenas behöver "installeras" dvs boota cd/dvd/usb och installera dit man vill ha det, visserligen inget svårt men unraids lösning är lättare o går fortare.
Unraid så laddar man ner deras egna usb prg i windows väljer senaste unraid, pluppar i ett usb minne o sen installerar till usb minnet.
Efter det så koppla ur usb tryck i det i unraid burken som behöver ha ström/nätverkskabel (vet ej hur bra wifi funkar men gissar på ok, men kabel är ju det bästa för en nas).
Starta burken gå in i bios om det behövs o välj usb minnet som boot hd/usb o vänta 1min gå till din vanliga burk (win/linux) öppna webläsare gå till http://tower och du är igång.
Kan ta 2-3min för just http://tower att komma igång dock, använder man ip adress istället så funkar det oftas tidigare.
I dom flesta fall så får unraid burken 192.168.1.37 som ip adress (i alla fall dom 10+ system jag byggt/använt och som funnits i olika LAN).

Detta gör också Unraid otroligt lätt att migrera till en ny server till skillnad från Freenas. "Bara" att flytta diskarna + usb stickan och du är upp och kör igen. Så enkelt var det för mej i alla fall

Permalänk
Medlem

Klistrar in ett tidigare inlägg från mig här i tråden om Delock´s extremt snabba/informativa o vänliga svar.

Skrivet av grizzly666:

Det absolut vanligaste kortet för unraid är troligen intels/LSI M1015 som går att hitta rätt billigt på ebay.
Det finns dock ett potentiellt problem med dessa kort vilket är att man behöver flasha firmware på dessa kort till "it mode fw" för att dom ska funka med unraid.

Det är dock lätt att göra MEN väldigt många har haft problem på vissa moderkort där det helt enkelt inte går att flasha dessa kort.
Ibland har det hjälpt att använda en annan pcie port på moderkortet ibland hjälper det med att uppdatera bios (men ny bios har även gjort att det ej går o flasha korten längre då det gick med äldre bios).
Men i dom flesta fall då det ej gått att flasha med ett visst moderkort så är det enbart ett annat moderkort som gäller för att kunna flasha dessa kort.
Och det verkar inte ha nåt med tillverkare/chipset på moderkorten att göra.

Det går dok utmärkt att använda ett "it mode" flashat M1015 kort i unraid även med dom moderkort som ej kan flasha M1015 korten, dvs det är enbart själv aflashningen som är problematisk.

Själv kör jag med ett ebay inhandlat SYBA SI-PEX40064 heller IOCrest IO-PCE9215-4I (samma kort) (4sata) som går att hitta för 250-350:- på ebay vilket funkar helt ok.
Bara sök ebay på SI-PEX40064 heller PCE9215-4I.

Innan mitt SYBA inköp så kollade jag på DeLock 89384 men då det inte gick att hitta någon som helst info om någon som har provat det kortet med unraid och ej heller vad för chip dom använder på kortet så skickade jag ett mail till dom.
Där jag frågade om dom visste om kortet funkade i unraid och om dom ej visste kunde ta 15min och testa det.
Alternativt vad dom använder för chipset på kortet då jag troligen skulle kunna hitta info om det skulle funka själv.

Efter 6 veckor "JAPP VECKOR" och 2 veckor efter mitt SYBAS kort kommit så kom svaret.
Vilket var att dom ej hade möjlighet att prova kortet i unraid (vilket jag kan förstå även fast det vore extremt enkelt och enbart krävt en dator och ett usb minne och max 15min) samt att det var en företags hemlighet vilket chipset dom använde så det skulle jag skita i (med något snällare ordval dock).
Ooooookey det finns ju absolut inget annat raid kort som använder samma chipset som dom gör?
Finns troligen bara ett hundratal.

Så med det extremt snabba/vänliga/informativa svaret så är delock troligen inget företag jag handlar nåt ifrån framöver.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera LSI 9207-8i, som är en HBA-kontroller redan från början. Det brukar kosta omkring 400:- på Ebay.

Permalänk

Då var LSI kortet beställt från Hong Kong och beräknas vara här mellan 12 maj - 15 juni, tillräckligt med tid för att bestämma mig för ett moderkort som ska funka utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Robocop86:
Håller med om att det kan vara svårt att hitta specifikation kring kompatibilitet.
Dock kan jag säga att jag kör ett Gigabyte B450M DS3H i ett Node 804 tillsammans med ett LSI 9211-8i i IT mode

[Edit: länk till LSI-koft fixad]

Tack för tipset. Jag beställde det där kortet. Fungerar det direkt för Unraid eller måste man byta firmware först?

Permalänk
Medlem

@Perwis: Det är flashat redan till IT-mode.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

Vad ska man ha för kabel till hårddiskarna till LSI korten o vart hittar man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

Vad ska man ha för kabel till hårddiskarna till LSI korten o vart hittar man det?

Jag kan rekommendera ett par sådana:
https://www.ebay.com/itm/153741652560

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Någon som haft framgång i att installera "HP Agentless management service" på sin Unraid? Har två HP Microservrar och den med Unraid vägrar hålla nere fläkten nu när det är så varmt eftersom den inte kan läsa disktemperaturerna i AHCI-mode.

Andra servern som kör Windows baremetal är knäpptyst.. suck!

Hittade du någon lösning på detta med HP AMS?
Stoppade in en GPU i min ml350 G8 och 2 fläktar är konstant på 27% och två är på 6%.

Jag hittade detta men vet inte om det funkar på Unraid.

Permalänk

@GreyWilk

Tänkte maxa med extra fläktar, hur har du det i din server? Tänkte eventuellt byta ut samtliga till bättre, även till 3900x, kalla mig smaklös, men jag vill inte ha några blinkande ljus eller färger från nasen.

Såg att man även kan ha en extra minifläkt till LSI kortet. Blir det varmt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocop86:

@GreyWilk

Tänkte maxa med extra fläktar, hur har du det i din server? Tänkte eventuellt byta ut samtliga till bättre, även till 3900x, kalla mig smaklös, men jag vill inte ha några blinkande ljus eller färger från nasen.

Såg att man även kan ha en extra minifläkt till LSI kortet. Blir det varmt?

Generellt så är det inte CPU som genererar mest värme utan diskarna.
Kör med en fläkt i fronten där diskarna sitter och en på baksidan. Samma där moderkortet sitter.
Ingen extra fläkt till några kort eller så.
Som standard ligger maskineriet på ~60-65 grader. Det är alltid något igång som drar
Har inte kollat om LSI-kortet går speciellt varmt men räknar med att det ska klara sig alldeles ypperligt utan fläkt med tanke på hur mycket luft det trots allt är i chassit.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Generellt så är det inte CPU som genererar mest värme utan diskarna.
Kör med en fläkt i fronten där diskarna sitter och en på baksidan. Samma där moderkortet sitter.
Ingen extra fläkt till några kort eller så.
Som standard ligger maskineriet på ~60-65 grader. Det är alltid något igång som drar
Har inte kollat om LSI-kortet går speciellt varmt men räknar med att det ska klara sig alldeles ypperligt utan fläkt med tanke på hur mycket luft det trots allt är i chassit.

Om du inte har ett serverchassi med det luftflöde som är genom dessa så tycker jag inte att du bör räkna med att dom klarar sig alldeles ypperligt utan aktiv kylning eller högre luftflöde genom lådan.

Kan rekommendera att komplettera dessa med en 40mm-fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Generellt så är det inte CPU som genererar mest värme utan diskarna.
Kör med en fläkt i fronten där diskarna sitter och en på baksidan. Samma där moderkortet sitter.
Ingen extra fläkt till några kort eller så.
Som standard ligger maskineriet på ~60-65 grader. Det är alltid något igång som drar
Har inte kollat om LSI-kortet går speciellt varmt men räknar med att det ska klara sig alldeles ypperligt utan fläkt med tanke på hur mycket luft det trots allt är i chassit.

Dessa kontrollerkort är ju gjorda för att sitta i serverchassin som ofta har lite mer luftflöde än vad man kanske normalt har i sin hemmaserver som man antagligen vill ska vara hyfsat tyst.

Och det finns ju faktisk fläktfästen att köpa till LSI-kort: https://www.shapeways.com/product/NET3LH5QP/fan-bracket-for-l...

Däremot kör jag mitt LSI 9207-8i utan fläkt i min Unraid-NAS, som förövrigt har ganska bra luftflöde.
Chassit är Fractal Arc mini R2 med 2x120mm fläktar i fronten, en 120mm bak och en 120mm i taket + plus en 80mm för de tre översta diskarna som sitter i en Evercool Armor.

Jag har änsålänge 5st 10TB WD White plockade från mybook-lådor i den, och de håller sig under 40°C, även under paritetskoll, så så det verkar var ganska lagom kylning.

Permalänk
Medlem

Någon som vet exakt vad det som stryper arrayens hastighet i write? single-core prestanda? Långsammaste disken? Långsammaste paritetsdisken?

Ser en varierande write hastighet på folks burkar. Min ligger på ganska jämnt 60MB/s vilket enligt mig är lite väl långsamt men funkar..

Sen har jag även en annan fråga, om jag skriver en massa information till en specifik disk i arrayen, t.ex. väldigt mycket och länge så hänger sig nästan hela arrayen, dvs läshastigheten från andra diskar som det inte skrivs på har väldigt låg läshastighet eller till och med den läser inte alls stundvis vilket gör att andra tjänster som läser då och då hänger sig, typ plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Om du inte har ett serverchassi med det luftflöde som är genom dessa så tycker jag inte att du bör räkna med att dom klarar sig alldeles ypperligt utan aktiv kylning eller högre luftflöde genom lådan.

Kan rekommendera att komplettera dessa med en 40mm-fläkt.

https://i.imgur.com/kfpDZPw.png

Skrivet av No_Jah:

Dessa kontrollerkort är ju gjorda för att sitta i serverchassin som ofta har lite mer luftflöde än vad man kanske normalt har i sin hemmaserver som man antagligen vill ska vara hyfsat tyst.

Och det finns ju faktisk fläktfästen att köpa till LSI-kort: https://www.shapeways.com/product/NET3LH5QP/fan-bracket-for-l...

Däremot kör jag mitt LSI 9207-8i utan fläkt i min Unraid-NAS, som förövrigt har ganska bra luftflöde.
Chassit är Fractal Arc mini R2 med 2x120mm fläktar i fronten, en 120mm bak och en 120mm i taket + plus en 80mm för de tre översta diskarna som sitter i en Evercool Armor.

Jag har änsålänge 5st 10TB WD White plockade från mybook-lådor i den, och de håller sig under 40°C, även under paritetskoll, så så det verkar var ganska lagom kylning.

Jag har i alla fall inte lagt någon vikt vid det.
Riskerar kortet att nå över 50 grader är det kanske ett problem då intervallet för temperatur för 9200-serien verkar vara 10-55 grader.
Dock kommer jag inte göra någon gettho-mod för att mitt kort är lite över fingervarmt

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Jag har i alla fall inte lagt någon vikt vid det.
Riskerar kortet att nå över 50 grader är det kanske ett problem då intervallet för temperatur för 9200-serien verkar vara 10-55 grader.
Dock kommer jag inte göra någon gettho-mod för att mitt kort är lite över fingervarmt

Sedan när är 50c lite över fingervarmt?

Permalänk
Medlem

@LemurenSwe: Det var inte det jag skrev...

Om det är över 50 är det ett problem.
Mitt kort är lite över fingervarmt.

Två orelaterade meningar.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@LemurenSwe: Det var inte det jag skrev...

Om det är över 50 är det ett problem.
Mitt kort är lite över fingervarmt.

Två orelaterade meningar.

Då har du bra flås genom chassit alternativt väldigt lite load på HBAn. Mina var ganska varma, men då kör jag iofs också Freenas med (dvs ingen spindown).

Permalänk
Medlem

@LemurenSwe:
Jag tror det är generellt ganska låg last på array. Det som är mest aktivt ligger på cache och går genom moderkortets kontakter.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@LemurenSwe:
Kommer f.ö. se detta som lärande. Jag visste inte att LSI 9200-serien hade en driftstemp på 10-55 grader vilket är lägre än jag trodde. Utan att ha kollat trodde jag att det låg i alla fall 10 grader upp.

Så även om jag nu inte dras med problem att det blir så varmt är det ju ett varningens finger eller minst en uppmaning till att vara observant kring temperaturen runt det kortet i framtiden.

Jag kommer nog fortsatt att försöka undvika att skruva på någon fläkt på kortet men kanske att jag överväger att byta till bättre fläktar och/eller komplettera med en eller två till då det finns plats kvar Om det blir föränding i temperaturerna.

Så jag tackar

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Någon som vet exakt vad det som stryper arrayens hastighet i write? single-core prestanda? Långsammaste disken? Långsammaste paritetsdisken?

Ser en varierande write hastighet på folks burkar. Min ligger på ganska jämnt 60MB/s vilket enligt mig är lite väl långsamt men funkar..

Sen har jag även en annan fråga, om jag skriver en massa information till en specifik disk i arrayen, t.ex. väldigt mycket och länge så hänger sig nästan hela arrayen, dvs läshastigheten från andra diskar som det inte skrivs på har väldigt låg läshastighet eller till och med den läser inte alls stundvis vilket gör att andra tjänster som läser då och då hänger sig, typ plex.

Mina 2 burkar ligger på 100-112MB/s ena är en HP gen8 med xeon 1230v2 och den andra en ryzen 1800X, dock så spelar det ju stor roll vad du har för nåt annat som använder disk io.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Någon som vet exakt vad det som stryper arrayens hastighet i write? single-core prestanda? Långsammaste disken? Långsammaste paritetsdisken?

Ser en varierande write hastighet på folks burkar. Min ligger på ganska jämnt 60MB/s vilket enligt mig är lite väl långsamt men funkar..

Sen har jag även en annan fråga, om jag skriver en massa information till en specifik disk i arrayen, t.ex. väldigt mycket och länge så hänger sig nästan hela arrayen, dvs läshastigheten från andra diskar som det inte skrivs på har väldigt låg läshastighet eller till och med den läser inte alls stundvis vilket gör att andra tjänster som läser då och då hänger sig, typ plex.

Paritets disken sätter ju alltid en gräns för skrivning till arrayen om det är den slöare disken.

Om en datadisk är slö så stryper inte den hastigheten för skrivning till andra data diskar, enda är vid tex paritetskontroll då styr den slöaste disken all hastighet i alla fall tills storleken på den är "över".
Dvs om du har tex 4st 6TB diskar 1 paritet/3data och sen en 1TB data disk och du gör en paritets kontroll så kommer 1tb disken att hänga med och läsas av från i början och tills 1tb har "lästs/paritetskollats" efter det så kan den disken snurra ner då den ej används i paritetskollen längre.

Sen ang dålig prestanda/hängningar/etc.
Jag tänker då på två saker.
1, Vad är det för raidkort som används, hur är det ikopplat (dvs pcie x1/x4/x8/x16 plats?).
Tex mitt SYBA SI-PEX40064 kort har fyra portar men dessa portar delar bandbredd, vilket är ganska vanligt med billigare raidkort.
Dvs port 1 o 3 delar bandbredd o 2 o 4 delar bandbredd så man kan köra tex 1 och 2 samtidigt utan problem men tex 1 och 3 så får man ungefär halva hastigheten.
Men räcker till för min del.

2, SMR diskar!
https://www.sweclockers.com/nyhet/29475-seagate-smyger-ocksa-...
Köpte själv en 6TB TOSHIBA P300 HDWD260 ca en mån innan SMR skiten dök upp i nyheterna för utbyte av min minst 7 år (i alla fall snurrat i 7år 24/7) cache disk (som fortfarande funkar felfritt och nu är data disk).
Efter bytet så började jag få små sällsynta problem vid tex tv/film tittande från cache disken och det hände även med väldigt lite data på disken, dvs då den fortfarande är väl inom CMR området (dvs då den gamla vanliga tekniken används).

Först så trodde jag det var en dålig hd och data/skriv fel men flyttades filerna från cache disken till vilken annan av mina 20+ andra diskar (i div burkar) så funkade dom felfritt, och dom funkade även felfritt när dom låg på cache disken och spelades upp med zoomplayer från min htpc, och provade även med libreelec på en usb o bootade den andra bruken jag har vid skrivbordet och funkade då felfritt även på den burken.
Då började jag ju givetvis fundera på mediaplayer classic BE LAV codecs/madvr som jag kör med på alla andra burkar och uppdaterade dom (var runt 1,5år gamla versioner så) men nope samma problem.
Ändrade från hårdvarukodning till mjukvarukodning/provade ändra madvr inställningar (kan ta en hel del cpu/gpu kraft) men nope gjorde ingen skillnad alls och under detta provande så märkte jag att frysningar/hopp/etc i filerna ej var på samma ställen när man hoppade fram o tillbaks, heller tittade från början med samma fil.

Provade 3-4 andra mediaspelare även vlc samma problem.
Efter ett tag så hmm jag har bara provat x64 versionerna av dessa mediaspelare (kört x64 MPCBE och MPCHC i 10+år utan problem) å tänkte ok provar väl x32 av MPCBE/LAV/MADVR inte för att jag tror det gör nån skillnad men det går ju fort så varför inte.
Och det har nu fungerat nästan felfritt med x32 sedan dess.

Enda problemet som är kvar är om jag nu efter att över halva disken är fylld och SMR används för all skrivning och jag skriver det minsta lilla även tankar ner nåt från tex uploaded/etc i tex 50kb/s så får jag efter några minuter stora frysningar, pausar jag i 2-3sek så går det i 5-10min igen o upprepa.
Tankar jag ner en torrent i 1mb/s + så är det nästan helt osebart, o snabbare 100% osebart MEN jag kan flytta samma fil från cache disken till intern hd och går då i 40-60mb/s dvs klart fortare än vad bitrate/osv kräver som kan vara tex 5000 kb/s.

Gissar på att x64 buffrar/begär datan på ett annat sätt än vad x32 gör vilket gör att det blir mycket värre med x64.

Det stör dock inte trafiken till/från arrayen alls, och har ingen SMR disk i arrayen heller, så frågan är ju om en SMR disk skulle/kan störa övriga diskar i en array?
Allt som allt så har jag nu den absolut slöaste disken som cachedisk YAY!!!
Inte för att det gör så mycket då jag inte tankar ner/flyttar över så mycket och jag flyttar ALLT till data diskarna manuellt ändå, cache disken för mig är mer där docker ligger och dit jag laddar ner torrents och efter seedning flyttar till data, samt laddar ner youtube videos som aldrig flyttas till data utan tas bort efter gluttandet.

Funderat på byta cache disken mot en annan 6tb i arrayen men vet i fan om jag orkar, behöver flytta massa data, lyfta ner skiten som ligger löst (ej tippa/luta nåt) på en träskiva i ett garderobsöverskåp så man måste stå på en stol för att nå och med 16st diskar så är det inte direkt lätt men framförallt otympligt som fan.
Så blir nog kvar tills 2-3 andra diskar behöver bytas ut mot större/nyare o stoppa i den i en annan burk/usbchassi då istället.

Googla på disk namn/modell och smr frö o se om dom är smr heller cmr.
Tex i mitt fall googla TOSHIBA P300 "smr"
"smr" så att smr måste vara med annars så får man enomrt mycket som inte inehåller smr.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Mina 2 burkar ligger på 100-112MB/s ena är en HP gen8 med xeon 1230v2 och den andra en ryzen 1800X, dock så spelar det ju stor roll vad du har för nåt annat som använder disk io.

Alright, det låter ju mycket bättre! Vanligtvis så är det inget som skriver direkt till arrayen om jag inte specifikt för över saker. Men det är fortfarande störande att när man skriver länge till arrayen så får man värdelösa hastigheter. Nu vet jag att Unraid skulle vara långsammare än t.ex. vanlig raid 5/6 men inte såhär långsamt..

Skrivet av grizzly666:

Paritets disken sätter ju alltid en gräns för skrivning till arrayen om det är den slöare disken.

Om en datadisk är slö så stryper inte den hastigheten för skrivning till andra data diskar, enda är vid tex paritetskontroll då styr den slöaste disken all hastighet i alla fall tills storleken på den är "över".
Dvs om du har tex 4st 6TB diskar 1 paritet/3data och sen en 1TB data disk och du gör en paritets kontroll så kommer 1tb disken att hänga med och läsas av från i början och tills 1tb har "lästs/paritetskollats" efter det så kan den disken snurra ner då den ej används i paritetskollen längre.

Sen ang dålig prestanda/hängningar/etc.
Jag tänker då på två saker.
1, Vad är det för raidkort som används, hur är det ikopplat (dvs pcie x1/x4/x8/x16 plats?).
Tex mitt SYBA SI-PEX40064 kort har fyra portar men dessa portar delar bandbredd, vilket är ganska vanligt med billigare raidkort.
Dvs port 1 o 3 delar bandbredd o 2 o 4 delar bandbredd så man kan köra tex 1 och 2 samtidigt utan problem men tex 1 och 3 så får man ungefär halva hastigheten.
Men räcker till för min del.

2, SMR diskar!
https://www.sweclockers.com/nyhet/29475-seagate-smyger-ocksa-...
Köpte själv en 6TB TOSHIBA P300 HDWD260 ca en mån innan SMR skiten dök upp i nyheterna för utbyte av min minst 7 år (i alla fall snurrat i 7år 24/7) cache disk (som fortfarande funkar felfritt och nu är data disk).
Efter bytet så började jag få små sällsynta problem vid tex tv/film tittande från cache disken och det hände även med väldigt lite data på disken, dvs då den fortfarande är väl inom CMR området (dvs då den gamla vanliga tekniken används).

Först så trodde jag det var en dålig hd och data/skriv fel men flyttades filerna från cache disken till vilken annan av mina 20+ andra diskar (i div burkar) så funkade dom felfritt, och dom funkade även felfritt när dom låg på cache disken och spelades upp med zoomplayer från min htpc, och provade även med libreelec på en usb o bootade den andra bruken jag har vid skrivbordet och funkade då felfritt även på den burken.
Då började jag ju givetvis fundera på mediaplayer classic BE LAV codecs/madvr som jag kör med på alla andra burkar och uppdaterade dom (var runt 1,5år gamla versioner så) men nope samma problem.
Ändrade från hårdvarukodning till mjukvarukodning/provade ändra madvr inställningar (kan ta en hel del cpu/gpu kraft) men nope gjorde ingen skillnad alls och under detta provande så märkte jag att frysningar/hopp/etc i filerna ej var på samma ställen när man hoppade fram o tillbaks, heller tittade från början med samma fil.

Provade 3-4 andra mediaspelare även vlc samma problem.
Efter ett tag så hmm jag har bara provat x64 versionerna av dessa mediaspelare (kört x64 MPCBE och MPCHC i 10+år utan problem) å tänkte ok provar väl x32 av MPCBE/LAV/MADVR inte för att jag tror det gör nån skillnad men det går ju fort så varför inte.
Och det har nu fungerat nästan felfritt med x32 sedan dess.

Enda problemet som är kvar är om jag nu efter att över halva disken är fylld och SMR används för all skrivning och jag skriver det minsta lilla även tankar ner nåt från tex uploaded/etc i tex 50kb/s så får jag efter några minuter stora frysningar, pausar jag i 2-3sek så går det i 5-10min igen o upprepa.
Tankar jag ner en torrent i 1mb/s + så är det nästan helt osebart, o snabbare 100% osebart MEN jag kan flytta samma fil från cache disken till intern hd och går då i 40-60mb/s dvs klart fortare än vad bitrate/osv kräver som kan vara tex 5000 kb/s.

Gissar på att x64 buffrar/begär datan på ett annat sätt än vad x32 gör vilket gör att det blir mycket värre med x64.

Det stör dock inte trafiken till/från arrayen alls, och har ingen SMR disk i arrayen heller, så frågan är ju om en SMR disk skulle/kan störa övriga diskar i en array?
Allt som allt så har jag nu den absolut slöaste disken som cachedisk YAY!!!
Inte för att det gör så mycket då jag inte tankar ner/flyttar över så mycket och jag flyttar ALLT till data diskarna manuellt ändå, cache disken för mig är mer där docker ligger och dit jag laddar ner torrents och efter seedning flyttar till data, samt laddar ner youtube videos som aldrig flyttas till data utan tas bort efter gluttandet.

Funderat på byta cache disken mot en annan 6tb i arrayen men vet i fan om jag orkar, behöver flytta massa data, lyfta ner skiten som ligger löst (ej tippa/luta nåt) på en träskiva i ett garderobsöverskåp så man måste stå på en stol för att nå och med 16st diskar så är det inte direkt lätt men framförallt otympligt som fan.
Så blir nog kvar tills 2-3 andra diskar behöver bytas ut mot större/nyare o stoppa i den i en annan burk/usbchassi då istället.

Googla på disk namn/modell och smr frö o se om dom är smr heller cmr.
Tex i mitt fall googla TOSHIBA P300 "smr"
"smr" så att smr måste vara med annars så får man enomrt mycket som inte inehåller smr.

Jo precis, förstår att det kan finnas en del begränsningar, men jag tror inte att mina paritetsdiskar skulle vara 30-60MB/s efter en stunds överföring. Nu kanske det beror på att man har dumsnålat och "shuckat" diskarna?

Det här är i alla fall mina nuvarande diskar.

[0:0:0:0] disk Kingston DataTraveler 3.0 /dev/sda 15.4GB [1:0:0:0] disk ATA WDC WD120EMAZ-11 0A81 /dev/sdb 12.0TB [2:0:0:0] disk ATA WDC WD120EMAZ-11 0A81 /dev/sdc 12.0TB [3:0:0:0] disk ATA ST10000VN0004-1Z SC60 /dev/sdd 10.0TB [4:0:0:0] disk ATA WDC WD80EZAZ-11T 0A83 /dev/sde 8.00TB [5:0:0:0] disk ATA WDC WD120EMAZ-11 0A81 /dev/sdf 12.0TB [9:0:0:0] disk ATA WDC WD120EMAZ-11 0A81 /dev/sdg 12.0TB [N:0:4:1] disk Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB__1 /dev/nvme0n1 1.00TB [N:1:4:1] disk Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB__1 /dev/nvme1n1 1.00TB

Startade igång en överföring på några hundra filer, som är på några GB styck. I början var det bra fart, ca 1,2Gbit/s, men efter en stund (Säg 20 min) så började hastigheten gå ner, och nu kör den lite flipperspel mellan 30-60MB/s.
Nu vet jag inte om följande stämmer men jag har en känsla att när filen landar på en disk som inte har använts på en stund så går hastigheten upp i 95-110MB/s, för att sedan dippa ner till 30-60MB/s, detta gör den flertal gånger under överföringen.
Och det kan ju bero på att vissa destinationsmappar ligger på olika diskar så när den är klar med en mapp så går den över till nästa mapp och då blir det en annan disk i arrayen.

Det du säger om SMR diskar låter ju som att det kan ha nåt med mitt problem att göra, har inte hunnit undersöka om mina diskar innehåller SMR teknik men skulle inte bli förvånad om dem gör det.
Kan tyvärr inte välja om jag vill köra 32/64bit på plex vad jag vet.

Jag fyller ju mina diskar jämt, dvs den sprider ut datan så alla diskar har lika mycket % på sig. Jag har inga problem vanligtvis då alla mina vanliga skrivningar körs på mina cache diskar (NVME), för att sedan köra 'movern' på natten då servern används som minst.

Och här kommer min hårdvara

CPU 2x Xeon Silver 4109T RAM 4x32GB 2666Mhz DDR4 <- 32GB/st Så jag kan lägga in mera i framtiden. Moderkort Asus WS C621E SAGE SATA On-Board, dvs inget externt raidkort NVME Asus Hyper M.2 Nätverk HP 530T + inbyggda

Finns det plugins som jag kan ha missat i unraid?

Permalänk
Medlem

WD120EMAZ är troligen inte SMR men hade det varit WD120EMFZ så hade det varit SMR.
WD80EZAZ är mycket troligen en SMR drive, dom första som kom ut med EZAZ modell namnet verkar dock inte vara SMR.
Men sen ändrade WD på det och troligen alla efter ett visst datum (som troligen bara WD själva vet vad det är för datum) är SMR.

Men även EMAZ kan även ha ändrats efter dom första med så det är inte 100% säkert att det inte är SMR på nån/några av dina.

Vad du skulle kunna prova är att under unraid's shares Excluded disk(s): och då exkludera EZAZ disken tillfälligt under en/flera/alla olika shares du har.
O sen prova o flytta runt filer o se hur det funkar.

En sak är säker inför nästa disk köp så kommer det bara bli en disk som är väldigt välkänd för att INTE vara SMR.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Hittade du någon lösning på detta med HP AMS?
Stoppade in en GPU i min ml350 G8 och 2 fläktar är konstant på 27% och två är på 6%.

Jag hittade detta men vet inte om det funkar på Unraid.

Nope, tyvärr inte. Men det finns en liten ful workaround som kan fungera (funkar iaf på ML310E och Microservrarna) och det är att dra ut kontakten till inlet ambient temp sensorn så den tror att det är kallt. På min ML310 så sjönk fläkten från 35% till <10%

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Vad brukar ni förresten få för hastigheter när ni kör paritetskoll?

Såhär brukar det se ut hos mig med 4x10TB WD White array + 1x10TB WD White parity:

Last check completed on Friday, 2020-05-01, 19:14 (five days ago), finding 0 errors. Duration: 19 hours, 14 minutes, 22 seconds. Average speed: 144.4 MB/sec

Permalänk
Medlem

@No_Jah: 30 timmar @ ~110MBps
12 TB paritet

Blandade white (10-12TB), red (4-8TB), red Pro (10TB), Ironwolf (8TB)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Vad tror ni om detta kortet? Förutom att det är dyrt...

https://www.google.com/amp/s/www.newegg.com/amp/asrock-rack-x...

Annars kollade jag på deras 570m, men den får sjukt dåligt betyg .

MSI Mortar Titanium är ett annat alternativ, vill inte ha några strul bara