Ångrar ni hur mycket pengar ni lägger på teknik?

Permalänk
Medlem

Ne jag ångrar det inte, det är kul att uppgradera och gå lite overkill på saker även om man faktiskt inte behöver det. Jag hade inte blivit gladare av att skjuta in lite extra på sparkontot varje månad så då kan jag lika gärna spendera pengar på intressen (typ teknik och bilar). Man kan inte bara spara här i livet, man skall använda pengar också.

Permalänk
Medlem

Nejdå ångrar inget alls.
3080Ti och PS5 i jul! 😊

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanjis:

Nej, jag försöker tänka att det så länge som möjligt ska vara framtidssäkrat. Tänker igenom mina köp väl innan jag slå till. Köper även en del gamla konsoler och spel som hobby och där gör jag sällan förlust mina köp.

Samma här, handlar sällan saker i onödan.

Permalänk
Medlem

För mig får jag mest ängslighet då det gäller hörlurar, är lite av en hörlursfantast men samtidigt hatar jag skaffa prylar som jag inte kommer använda och hörlurar är ett sånt område som är svårt på förhand få testa och känner inte bekväm i att alltid skicka tillbaka prylarna heller då det känns så onödigt fast jag har gjort det då och då. Jag är ju nöjd med vad jag har men tänker samtidigt alltid "tänk om" den och den skulle ha bra ljud som faller mig i smaken, kan gå typ år eller två att jag funderar och funderar, sen kommer det en plötslig push att nu får det va dags och sen känner man ängslighet över det och speciellt då det inte nådde upp till förväntningarna.

2020 tycks bli stora utgifter för min del gör ju inte situationen bättre, nyss skaffat helt ny bil Mazda 3 (däremot måste jag säga jag är supernöjd med den och jag är väldigt petnoga och gamla bilen var ju från 2007 så det började bli dags så småningom så känner inte nån ångran alls), funderar även på skaffa ny TV (LG OLED CX 48" åt föräldrarna/"mig") som ersättning till 10 år gammal Panasonic Plasma 42" TV, ny telefon (siktar på S10e bara det kommer nån rea, trådlös laddning, face unlock, wireless android auto uppkoppling är väl de största orsakerna till uppgradering -> blivit lite av en "bekvämlighetsnisse"). Eventuellt nån cpu uppgradering under andra halvåret eftersom jag enkodar dagligen videos till YouTube (kanske nya Ryzen generationen/begagnat 9700K/9900K).

Samtidigt tycker jag, har man pengar borde ju användas till något men visst det finns säkert bättre saker att spendera pengar på som har mindre miljöpåverkan men ska man fundera på allt så blir man bara galen i längden.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Nej, men det gäller ju att tänka på sin användning. Anser dock att det är värt en del att satsa på rejäl maskin då man ändå sitter vid datorn många timmar om dagen. Visst har man tidigare gjort vissa mindre genomtänkta köp men skulle säga att man har lyckats arbeta bort det mer och mer då man försöker utvecklas som person i den mån det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ursäkta för att jag halkar off topic här, men det här ville jag bemöta.

Att lyckas med investeringar handlar mest om att orka ha tråkigt. Att köpa stabila bolag, eller fonder, och sedan vänta i mången år. Det är en vanlig missuppfattning att man behöver kunna "allt" om aktier för att börja investera. Det stämmer helt enkelt inte. Man kommer ganska långt på ganska lite. Har du en stabil investeringsstrategi och tålamodet att vara långsiktig är det betydligt mindre "spel om pengar".

Tvärt om orsakar den normala inflationen stora värdetapp på sparkonton runt om i riket varje år. I klartext tappar icke investerade pengar ungefär 2% av sitt värde varje år i dessa nollräntetider. Du behöver alltså gå med 2% investeringsvinst årligen för att uppehålla status quo i reellt värde.

Skrivet av heddan:

Långsiktigt, konsekvent tänk där man sprider riskerna och låter ränta på ränta fungera som en sedelpress över tid är det enda sättet som i princip garanterar god avkastning.

Man får försöka skaffa sig en ekonomisk plan för när man behöver tillgång till sitt kapital. Detta skiljer sig ju helt åt beroende på i vilken fas i livet man befinner sig i. Behöver man pengar till sin första lägenhet? Behöver man en ny bil? Behöver ens nyfödda barn en lägenhet om 18 år? Planerar du för ett syskon som troligtvis kommer behlva eget rum om 2-3 år, vill man ha råd att resa när man är pensionär? vill man gå i pension när man är 55? Alla dessa exempel har olika tidshorisonter och bör exponeras mot olika typer av risk. Tumregeln är att ju snabbare du behöver pengarna destå lägre risk. Så glöm det där med snabba klipp. On topic: Den sämsta investeringen kan kan göra är nog ny teknik/ny bil.

Håller med om att tålamod och långsiktighet krävs, även en bra strategi. Det är de små vinsterna det handlar om, som över tid kan växa till sig. Om man ändå vetat om de sakerna från början..
Men även till synes relativt stabila bolag kan tappa mycket vid oförutsedda händelser.
Det är alltså långt ifrån säkert att investeringen lönar sig, dvs det är inte "bara att investera så växer de". Risken är stor att man förlorar mer än de 2% som normal inflation tar om investeringen inte går helt rätt.

Sen är det ju inte heller vettigt att köpa nya prylar frekvent bara för att köpa. Men man ska inte vara rädd för att ta kostnader om det är något man behöver, som verkligen kommer att användas eller som på ett eller annat sätt berikar tillvaron för en själv el andra. Men man bör tänka igenom köpen noga innan.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: Oj det är lite svårt att svara på. Det är nog rent intresse och hobbyn som gör att jag hela tiden känner att jag vill testa på nya saker, och vill ha det allra senaste.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Håller med om att tålamod och långsiktighet krävs, även en bra strategi. Det är de små vinsterna det handlar om, som över tid kan växa till sig. Om man ändå vetat om de sakerna från början..
Men även till synes relativt stabila bolag kan tappa mycket vid oförutsedda händelser.
Det är alltså långt ifrån säkert att investeringen lönar sig, dvs det är inte "bara att investera så växer de". Risken är stor att man förlorar mer än de 2% som normal inflation tar om investeringen inte går helt rätt.

Sen är det ju inte heller vettigt att köpa nya prylar frekvent bara för att köpa. Men man ska inte vara rädd för att ta kostnader om det är något man behöver, som verkligen kommer att användas eller som på ett eller annat sätt berikar tillvaron för en själv el andra. Men man bör tänka igenom köpen noga innan.

Ni pratar om två ytterligheter. Det ena är konsumera och det andra är investera (ev. spara).
Konsumera = bränna pengar
Investera = generera pengar

Konsumera generar inga pengar i sig, förhoppningsvis lite njutning och skoj
Investera så förväntar man sig en avkastning på lång eller kort sikt.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Ni pratar om två ytterligheter. Det ena är konsumera och det andra är investera (ev. spara).
Konsumera = bränna pengar
Investera = generera pengar

Konsumera generar inga pengar i sig, förhoppningsvis lite njutning och skoj
Investera så förväntar man sig en avkastning på lång eller kort sikt.

Håller med. Och som för det mesta i livet gäller det att hitta en vettig balans. En investering kan ju även i bredare mening betyda att investera i sig själv, sitt välmående, sin produktivitet och så vidare.

---

Det sticker lite i ögonen att folk skriver "pengar på sparkontot gör mig inte glad". Lite mer framtidsutsikt än så bör man väl ha. Den (corona)dagen man blir av med jobbet, till exempel, kan det vara ganska gött. Men sådant konsekvenstänk kanske kommer mer med åldern, fack, börjar jag bli gammal, naej, usch, hejdå.

Permalänk
Medlem

Nej det gör jag inte. Jag gör smarta köp och använder allt jag köper även om jag inte måste ha det. Så länge som man faktiskt har råd och ok privatekonomi med någon form av buffert för nödfall samt sparande ser jag inte något problem med att köpa dyra grejer man inte egentligen behöver men vill ha.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det sticker lite i ögonen att folk skriver "pengar på sparkontot gör mig inte glad". Lite mer framtidsutsikt än så bör man väl ha. Den (corona)dagen man blir av med jobbet, till exempel, kan det vara ganska gött. Men sådant konsekvenstänk kanske kommer mer med åldern, fack, börjar jag bli gammal, naej, usch, hejdå.

Det är väl ingen som skrivit det i tråden dock? Alla som varit inne på det spåret verkar tycka ungefär som jag att man mår inte bättre bara för att man sparar ytterligare några tusenlappar per månad.

Permalänk
Medlem

Det är kul att köpa nytt men jag blir mer och mer less på hur mycket bra saker jag har liggandes som jag tänker att jag ska sälja men gör aldrig det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Nej! Den som har mest prylar när han dör vinner.
Älskar prylar, spelar ingen roll om dom är onödiga så länge dom är kul/tuffa för den som införskaffar dom.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det enda jag ångrar är att jag köpte ett PS4 för att vara cowboy i RDR2 en vecka, sedan låg det bara och skräpade så jag sålde det begagnat med en del förlust.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

@pv2b: haha ja det stämmer, förutsatt att inte bilen används som taxi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Håller med. Och som för det mesta i livet gäller det att hitta en vettig balans. En investering kan ju även i bredare mening betyda att investera i sig själv, sitt välmående, sin produktivitet och så vidare.

---

Det sticker lite i ögonen att folk skriver "pengar på sparkontot gör mig inte glad". Lite mer framtidsutsikt än så bör man väl ha. Den (corona)dagen man blir av med jobbet, till exempel, kan det vara ganska gött. Men sådant konsekvenstänk kanske kommer mer med åldern, fack, börjar jag bli gammal, naej, usch, hejdå.

Absolut precis som mycket annat så är det den individuella balansen man måste hitta mellan... ja vad det nu än må vara.

Jag tänker att det är lite naturligt, i början av arbetslivet så är pengar det centrala för det är nytt, man kanske får väldigt mycket mer än vad studiebidraget var. Man kan själv köpa saker och tycker att det är centralt och viktigt i livet. Men ju längre tiden går så blir pengarna mer som ett nödvändigt ont man vet vilka utgifter som finns på ett år, att saker kan skita sig så då är det bra med reserver osv.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Mest för att det finns annat jag också vill lägga pengar på, men ser till att köpa det jag verkligen vill! Slår jag ut priset på antalet timmar känns det bättre

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ångrar inte de pengar jag lägger på teknik för det är inte så mycket. Jag köper saker när de går sönder eller inte går att använda längre för mitt ändamål. Försöker även sälja teknikprylarna jag ersätter direkt. Teknik som ligger några år förlorar snabbt värde.

Jag lägger nog snarare för lite pengar på teknik. Ofta lär man ju sig saker med ny teknik. Men jag är nog får snål för att lägga för mycket på teknik om jag är nöjd med produkterna jag har.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Har inte tid eller ork att ångra mig, eller sitta och må dåligt över saker som kunde ha varit. Det finns säkert något inköp som inte har blivit använt mest av allt men vad gör det. Det blir som det blir. Pengarna har jag mest supit upp ändå. Bättre att dom lägga på sjyst teknik så man får någon nytta av dom. Den som har mest leksaker när han dör vinner.

Hade jag haft mer stålar hade jag haft en betydligt kraftigare rigg, en fetare server och snabbare internet. Hade jag varit lyckligare? Troligtvis inte. Men jag hade iallafall haft fetare rigg och maffigare server!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Ångrar mycket sällan mina köp när det kommer till teknik då jag går all-in och kollar tester från en drös källor tills jag börja överväga om jag verkligen behöver köpa just den prylen. Vilket har hänt några gånger.

Det senaste köpet som jag däremot känner Ågren vid minsta tanke var feting-versionen av Fallout 76 med plastkassen (jag har numer en tygkasse också) och en fugly hjälm. Spelet i sig var en genomgående besvikelse i begynnelsen och de andra pryttlarna... ja, behöver inte skriva så mycket mer. Min ursäkt, stort Fallout-fan. Var hypad som fasen och trodde på konceptet likt en nyfrälst pingstvän. *Ågren enters*

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade oftare när jag var yngre. Å andra sidan utvecklades tekniken fortare då så man var nästan tvungen att uppgradera vartannat år för att ens kunna köra de senaste spelen. CPU-prestandan dubblerades ungefär vartannat år - Inom några år uppgraderade jag från 40 MHz till 133 till 400 till 900 till 1.6 GHz. GPU-prestandan dubblades nästan varje år ett tag. Nu kan man sitta på samma grejer i 5-6+ år och ändå få acceptabel prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Autosparar 3000 sek i månaden i fonder och fördelar om en del i utdelningsaktier. Utöver det handlar jag så mycket jag kan för resten varje månad i princip.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jag ångrar nog mer pengarna jag lägger på parkering. Räcker ju till en stadig speldator om året.

Permalänk
Medlem

Det händer att jag ångrar hur mycket jag lägger ner, men då tenderar det att vara för att jag köpte för billiga prylar som inte når upp till förväntningarna för att jag inte gjorde ordentliga efterforskningar först, vilket gör att jag i slutänden pyntar upp både för den dyrare produkten plus den billigare (minus eventuellt försäljningsvärde av den billigare).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Ångrar nog inget köp jag någonsin gjort, men visst är det mycket som jag inte har behövt. Och hade jag skippat alla de köpen och lagt på, säg, aktiesparande istället hade jag varit miljonär idag. hade ju varit soft.

Permalänk

Så kul att läsa att många tänker på sin konsumtion utifrån en miljöaspekt! Håller på att bygga en dator av begagnade delar just nu med RTX2080Ti, Ryzen 9 mm. Det tar längre tid men känns bra och gör gott för plånboken.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Håller med Sir Skybalotte om miljöaspekten. Det är något som jag inte har några kval över, även fast jag kanske borde, men då köper jag inte så mycket teknik heller.

Är avundsjuk på alla som kan köpa dyra tekniksaker hejvilt. Jag har råd att köpa dom men jag kan inte unna mig det, även att jag sitter mycket vid datorn så har jag en gammal skrutt. T.ex. använder jag fortfarande min gamla intellimouse explorer 3.0...
Köper jag nåt så väger jag alltid pris mot prestanda också så jag tillåter mig egentligen aldrig att ha dom finaste prylarna även fast jag kan.

Gissar att det är nån inbyggd snålhet kombinerat med ångest för att välja mellan produkter när jag väl ska köpa. Lägger ofta lång lästid innan jag köper något, men det slutar oftast med att jag inte köper för jag inte kan bestämma mig.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Håller med Sir Skybalotte om miljöaspekten. Det är något som jag inte har några kval över, även fast jag kanske borde, men då köper jag inte så mycket teknik heller.

Är avundsjuk på alla som kan köpa dyra tekniksaker hejvilt. Jag har råd att köpa dom men jag kan inte unna mig det, även att jag sitter mycket vid datorn så har jag en gammal skrutt. T.ex. använder jag fortfarande min gamla intellimouse explorer 3.0...
Köper jag nåt så väger jag alltid pris mot prestanda också så jag tillåter mig egentligen aldrig att ha dom finaste prylarna även fast jag kan.

Gissar att det är nån inbyggd snålhet kombinerat med ångest för att välja mellan produkter när jag väl ska köpa. Lägger ofta lång lästid innan jag köper något, men det slutar oftast med att jag inte köper för jag inte kan bestämma mig.

Vad lägger du pengarna på annars?

Permalänk
Medlem

Jag ångrar ibland att jag spenderar på datorerna då jag inte spelar särskilt mycket som jag egentligen borde med tanke på vad dom kostade. Dock de jag haft länge som min X58 och spelat mycket på är jag helt klart mer nöjd med då det används flitigt.
Men om jag ska räkna in hemmabio och Hifi stereon så användas dessa bra mycket mer än datorerna varje dag till det dom är köpta för.
Surfar mer med min MacBook än vad jag spelar på mina stationära idag vilket är lite tris.
Men annars är jag ju rätt nöjd om det håller länge.

Permalänk
Medlem

Not really, ett par bra hörlurar eller en bra extern mikrofon kan hålla i 100+ år.