HP lanserar gamingskärmen Omen 27i med Nano IPS och 165 Hz

Permalänk
Melding Plague

HP lanserar gamingskärmen Omen 27i med Nano IPS och 165 Hz

G-Sync och 27-tumspanel med QHD-upplösning står på menyn när HP utvidgar sin satsning på gamingskärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Fruktansvärt snygg och schyst pris! Kommer nog dock aldrig kunna gå tillbaka till svart skärm efter mina vita.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Antar att det är samma panel som LG 27GL850 och Lenovo Y27Q-20?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shrudder:

Antar att det är samma panel som LG 27GL850 och Lenovo Y27Q-20?

Ser så ut visuellt och på specs, men man vet aldrig. Förövrigt är det en galet bra panel!

Permalänk
Medlem

Ska bara vrida foten rätt först...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Shrudder: NanoIPS är vanligtvis LG:s skötebarn så det är troligtvis LG:s paneler.

Permalänk
Medlem

Inge VESA? Det tycker jag är en no brainer. Skulle inte köpa en skärm längre som inte har det. Så nice med skärmar som sitter på gasarmar.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av livsnjutaren:

Inge VESA? Det tycker jag är en no brainer. Skulle inte köpa en skärm längre som inte har det. Så nice med skärmar som sitter på gasarmar.

Instämmer helt. Har suttit med gasarm något år nu och skulle verkligen inte vilja gå tillbaka till vanligt skärmstativ igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Inge VESA? Det tycker jag är en no brainer. Skulle inte köpa en skärm längre som inte har det. Så nice med skärmar som sitter på gasarmar.

Saknar VESA på min nuvarande skärm, och jag säger bara en sak. Aldrig igen!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kul med fler som satsa på bra paneler! Det hade varit ännu roligare om någon kunde släppa en 32" skärm med Nano IPS (eller motsvarande) och 4k upplösning dock. Vi har haft 27" 144hz 1440p-skärmar i 10 år nu känns det som. Att göra de lite större och samtidigt lika högupplösta skärmarna med hög uppdateringsfrekvens verkar vara ett oöverstigligt hinder (jag vet att en Acer Predator med de här specsen ska komma i sommar men den har microled och kostar 35k+, jag tänkte på en mer normal IPS-panel...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Shrudder: NanoIPS är vanligtvis LG:s skötebarn så det är troligtvis LG:s paneler.

vad är det som är nano i NanoIPS?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SweDragon:

Vi har haft 27" 144hz 1440p-skärmar i 10 år nu känns det som. Att göra de lite större och samtidigt lika högupplösta skärmarna med hög uppdateringsfrekvens verkar vara ett oöverstigligt hinder

Fem år. Men okey – jag är med på vad du menar. Eftersom det hänt väldigt lite ifråga om teknik och funktioner. Bara att priset nu ligger några tusenlappar lägre. För det är vad som fungerar i det stora perspektivet panel- och skärmtillverkarna sitter med. För dem är kampen att få alla med 1080p/60 Hz-paneler att byta ut sina gamla skärmar.

Permalänk
Medlem

😴 Är de inte färdiga med denna 1440p/165 Hz marknad snart?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

😴 Är de inte färdiga med denna 1440p/165 Hz marknad snart?

Det är 170Hz!

Tycker 2560x1440 med 100% skalning fortfarande är max man borde köra om man har Windows, köpte en 4K skärm för ett par månader sen och det kommer inte hända igen på väldigt länge, sämre upplevelse får man leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Instämmer helt. Har suttit med gasarm något år nu och skulle verkligen inte vilja gå tillbaka till vanligt skärmstativ igen.

Ungefär så länge som jag själv har rockat gas arm/armar för mina skärmar. Efter man skaffa det fattar man hur dum man har varit..

Skrivet av Gender Bender:

Saknar VESA på min nuvarande skärm, och jag säger bara en sak. Aldrig igen!

Jag lider med dig

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mr_Lazy:

vad är det som är nano i NanoIPS?

"Nano" i detta fall är filterkonstruktion som minskar mängden oönskad ljusenergi i framför allt gula och orange våglängder. Mättnaden hos en färg, exempelvis hur rött, den röda färgen är, beror på hur mycket av ljusenergin som är koncentrerad till röda våglängder. Blandning av ljus av andra våglängder gör färgen mindre röd, alltså bleker ur färgen. Så mindre ströljus, desto större färgomfång.

Filtreringen ska också ha positiv inverkan på ljusläckage i panelen av ljust gult och orange ljus som läcker igenom åt sidorna och försämrar betraktningsvinklarna jämfört med mer traditonella IPS-lösningar.

Permalänk
Medlem

Är det inte obefintligt med nytt med denna? Det är väl som vanligt en 144hz panel överklockad till lite till? 144hz IPS 1440p har funnits i fyra, eller är det fem år?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"Nano" i detta fall är filterkonstruktion som minskar mängden oönskad ljusenergi i framför allt gula och orange våglängder. Mättnaden hos en färg, exempelvis hur rött, den röda färgen är, beror på hur mycket av ljusenergin som är koncentrerad till röda våglängder. Blandning av ljus av andra våglängder gör färgen mindre röd, alltså bleker ur färgen. Så mindre ströljus, desto större färgomfång.

Filtreringen ska också ha positiv inverkan på ljusläckage i panelen av ljust gult och orange ljus som läcker igenom åt sidorna och försämrar betraktningsvinklarna jämfört med mer traditonella IPS-lösningar.

aha, tack. Trodde man lyckats göra pixeltätheten ännu högre

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fem år. Men okey – jag är med på vad du menar. Eftersom det hänt väldigt lite ifråga om teknik och funktioner. Bara att priset nu ligger några tusenlappar lägre. För det är vad som fungerar i det stora perspektivet panel- och skärmtillverkarna sitter med. För dem är kampen att få alla med 1080p/60 Hz-paneler att byta ut sina gamla skärmar.

Sant, jag överdrev en del. Det känns ändå lite bra att åren inte gått fullt så fort som jag trodde när man ska fylla 40 i veckan...

Men jag köpte en Asus MG279Q för drygt 6000 2015. Skärmen i artikeln känns inte som en väsentlig uppgradering. Hoppas verkligen att den snabba 32" ipspanelen på 4k kommer utan svindyr bakgrundsbelysning inom en snar framtid! Det är min drömuppgradering just nu.

Permalänk
Medlem

Meh.

Blir 25" 240hz IPS för mig tills 240hz 1440p 27" IPS skärmarna kommer, då blir det byte.

Hade heller aldrig köpt en skärm utan VESA stöd idag

Permalänk
Medlem

Nån som hört något mer om när 240Hz IPS skärmar i 27" och 32" 1440p tänkt komma ut på marknaden, har ju varit länge på tapeten men tycks dröja länge förrän de kommer ut på marknaden.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd

Jag väntar med intensitet på en IPS 27" 144hz+ 1440p-skärm som kan hantera strobing på ett bra sätt. Nyare IPS-skärmar har blivit aningen snabbare i sitt standardutförande, men när det kommer till strobing så har de nyaste panelerna tappat en del känns det som. Nya tekniken har skapat eftersläp i främst det röda som helt havererar strobe.

Jag har faktiskt börjat snegla lite på TN 1440p igen då de nya versionerna börjar få bättre färgåtergivning och dessutom högre frekvensspann än vad IPS klarar av. Bara betraktningsvinklarna som kan spöka. Men samma sak här, ingen bra strobing än i 1440p 27".

Får se vilken teknik som kommer med bra implementerad strobing först. Jag har pengar som bränner i fickan.

Permalänk
Medlem

Varför är dessa skärmar så dyra i jämförelse med TV-apparater? LG B9 55" t.ex är OLED panel med stöd för 4k, freesync, 120Hz(tror jag), HDR etc. Ändå kostar skärmar med tillsynes mindre/sämre funktioner likvärdigt eller t.o.m mycket mer.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Spelaspel: För att TV-apparater säljer 100-tals miljoner exemplar världen över varje år till alla som vill ha, tja en TV. Spelskärmar säljer en bråkdel av detta till en i jämförelse väldigt begränsad nisch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Kul med fler som satsa på bra paneler! Det hade varit ännu roligare om någon kunde släppa en 32" skärm med Nano IPS (eller motsvarande) och 4k upplösning dock. Vi har haft 27" 144hz 1440p-skärmar i 10 år nu känns det som. Att göra de lite större och samtidigt lika högupplösta skärmarna med hög uppdateringsfrekvens verkar vara ett oöverstigligt hinder (jag vet att en Acer Predator med de här specsen ska komma i sommar men den har microled och kostar 35k+, jag tänkte på en mer normal IPS-panel...)

Denna verkar vara på ingång under året och har en panel på 27" i alla fall: https://www.lg.com/us/monitors/lg-27gn950-b-gaming-monitor

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det är 170Hz!

Tycker 2560x1440 med 100% skalning fortfarande är max man borde köra om man har Windows, köpte en 4K skärm för ett par månader sen och det kommer inte hända igen på väldigt länge, sämre upplevelse får man leta efter.

Vad är det som du är så missnöjd med ang. 4k?

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Man blir bra sugen, sitter med första generationen 165hz IPS...haft den i några år nu och jag är nöjd med allt förutom blackbleed som förstör vid väldigt mörka saker...märkte inget i spel som Pubg osv men att spring runt i Green Hell på natten var riktigt jobbigt för ögonen.

Skrivet av Spelaspel:

Varför är dessa skärmar så dyra i jämförelse med TV-apparater? LG B9 55" t.ex är OLED panel med stöd för 4k, freesync, 120Hz(tror jag), HDR etc. Ändå kostar skärmar med tillsynes mindre/sämre funktioner likvärdigt eller t.o.m mycket mer.

Som Laxpudding skriver mindre marknad sen ska allt tryckas in i en 24-27" skärm istället för 40" och uppåt.

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Denna verkar vara på ingång under året och har en panel på 27" i alla fall: https://www.lg.com/us/monitors/lg-27gn950-b-gaming-monitor

finns den i 1440p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

😴 Är de inte färdiga med denna 1440p/165 Hz marknad snart?

Tycker det är rätt bra på skärmmarknaden idag än för flera år sedan.

Finns oändligt med valmöjligheter, vad du än bryr dig om - Bildfrekvens, Paneltyp, Tum storlek osv.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag kör HP Omen 27 idag, fruktansvärt nöjd. Riktigt sugen på denna nu!

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz