Funkar kortet med processorn.

Permalänk

Funkar kortet med processorn.

Hej jag har nyligen införskaffat mig ett Asus RTX 2060 Rog strix advanced. Det jag undrar är om min processor en intel i5 7400 4 kärnor och 3.0hz passar till den. För jag tror ej att kortet kör max just nu . SÅ då undrar jag om någon vet om jag bör uppgradera min processor för att få ut mer ur grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Det beror mycket på upplösning, vilket spel m.m. har du kollat med exempelvis msi afterburner att kortet inte kör max?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hoppas att du kör processorn i 3 GHz och inte bara 3 Hz. Nä, men skämt åsido...

Grafikkortet fungerar så klart med processorn, annars hade du ju inte kunnat spela på den, vilket du tydligen gör idag eftersom du säger att "kortet ej går på max".

Däremot så kommer din processor att i vissa spel vara en flaskhals, och vara den begränsande faktorn. Hur viktig din CPU är varierar hårt från spel till spel. Vissa spel kräver väldigt lite CPU, andra kräver mer. Ett spel som inte kräver mycket CPU kommer alltså funka helt okej med din setup. Det är alltså inte så att en CPU alltid kommer att "flaskhalsa" en viss GPU.

Grejen med flaskhalsar är ju dock att det *alltid* finns en flaskhals i systemet. Köper du t.ex. en snabbare processor så blir grafikkorten flaskhalsen istället så att du inte kan använda din CPU till max. I vissa spel.

Var flaskhalsen ligger beror också på hur du har ställt in dina grafikinställningar. De flesta grafikinställningar lägger mer last på GPU:n men påverkar inte CPU-användning nämnvärt. CPU:n kan alltså vara flaskhalsen vid låga grafikinställningar och låg upplösning, medan GPU:n är det i höga grafikinställningar och hög upplösning.

En bättre fråga är därför: Har du något spel idag som du är missnöjd med hur din dator presterar? Vilken upplösning och vilka grafikinställningar kör du? Så kanske vi kan se om en uppgradering av något och i så fall vad kan hjälpa i det scenariot.

Permalänk

@pv2b: Innan hade jag ett 1060 men nästan alla spel presterar sämre med det nya grafik kortet 2060 rtx. Har du någon ide om vad som kan hjälpe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lukassandelin:

@pv2b: Innan hade jag ett 1060 men nästan alla spel presterar sämre med det nya grafik kortet 2060 rtx. Har du någon ide om vad som kan hjälpe

Om spelen presterar sämre med ett nytt och bättre grafikkort så är det inte en CPU-flaskhals utan något annat. Vore det CPU-flaskhals skulle du se ingen förbättring, inte en försämring.

Har du lust att köra UserBenchmark och skicka in en länk till dina resultat här? Så ska vi se att allt presterar som det ska.

Starta om datorn och stäng alla program innan du kör UserBenchmark.

https://www.userbenchmark.com/

(Userbenchmark är ett bra verktyg för att få lite grundläggande koll på om datorn presterar som den ska. De har däremot en del tveksamma påståenden om vilka komponenter som är bäst på deras hemsida, och tveksamma jämförelser mellan olika komponenter. Det bortser man gärna från. )

Permalänk

Låter inte som att du kör i samma upplösning/grafiknivå/fps cap. 2060 är objektiv bättre än 1060, de fall det kan kännas sämre är om du exempelvis lirar CSGO utan någon fps cap och din CPU går i taket lite då och då (vilket märks som hack när frametimen ökar temporärt). Alternativt är drivrutiner inte uppgraderade eller om kortet inte är installerat i x16 slottet på moderkortet

Permalänk

@pv2b: jag provar det när jag kommer hem

Permalänk
Permalänk
Medlem

1. Kolla temperaturer på bland annat processorn när du spelar, med t.ex. HW Monitor.

2. Läs på hur du aktiverar X.M.P för dina minnen i BIOS/UEFI.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lukassandelin:

Ditt grafikkort verkar prestera som det ska, men jag hade kollat att du monterat dina RAM-minnen korrekt i maskinen. I de flesta moderkort så ska RAM-stickorna vara monterade så att det finns en tom RAM-modul mellan dem, så att de funkar i dual channel. Ser lite låg prestanda på ditt RAM, så jag undrar om det kan vara ett problem. Detta bör dock inte påverka mer än på marginalen, men är ändå värt att kolla upp. Det är också värt att du laddar din XMP-profil i BIOS för maximal RAM-prestanda.

Din Kingston-SSD presterar även lågt, men det beror på att den är nästan full, så det kan du bortse från.

Background CPU var också väldigt högt i din mätning. Det kan i sig också orsaka lägre prestandavärden än förväntat. Är du säker på att du startade om datorn och stängde onödiga program innan du körde igång testet? Kan vara värt att ta en titt i aktivitetshanterarern och se om det är något som drar mycket CPU när datorn är idle. Har du mycket bakgrundslast så kan detta också påverka spel.

Grafikkortet i sig verkar ju funka som det ska.

Permalänk

@pv2b: okej tack fär hjälpen jag får dock stora fps drops när jag spelar fortnite- Något tips?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lukassandelin:

@pv2b: okej tack fär hjälpen jag får dock stora fps drops när jag spelar fortnite- Något tips?

Som sagt, kolla vad det är som tar din CPU genom att kolla i aktivitetshanteraren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Om spelen presterar sämre med ett nytt och bättre grafikkort så är det inte en CPU-flaskhals utan något annat. Vore det CPU-flaskhals skulle du se ingen förbättring, inte en försämring.

Har du lust att köra UserBenchmark och skicka in en länk till dina resultat här? Så ska vi se att allt presterar som det ska.

Starta om datorn och stäng alla program innan du kör UserBenchmark.

https://www.userbenchmark.com/

(Userbenchmark är ett bra verktyg för att få lite grundläggande koll på om datorn presterar som den ska. De har däremot en del tveksamma påståenden om vilka komponenter som är bäst på deras hemsida, och tveksamma jämförelser mellan olika komponenter. Det bortser man gärna från. )

Hmm om man jämför med andra icke Intel system är detta ingen bra bench.

Lite info: https://www.youtube.com/watch?v=H92AgYH3LQI&t=117s

Till TS: Din CPU är inte tillräcklig för mer moderna spel, Fortnite inkluderat, så där är den största flaskhalsen i ditt system. Fyra kärnor/trådar är för lite idag, iaf om du ska ha stadig FPS med få/inga drops.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hmm om man jämför med andra icke Intel system är detta ingen bra bench.

Vilket pv2b också påpekade, men det har ingen betydelse i det här fallet eftersom det bara är samma komponenter i olika datorer som jämförs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Hmm om man jämför med andra icke Intel system är detta ingen bra bench.

Lite info: https://www.youtube.com/watch?v=H92AgYH3LQI&t=117s

Till TS: Din CPU är inte tillräcklig för mer moderna spel, Fortnite inkluderat, så där är den största flaskhalsen i ditt system. Fyra kärnor/trådar är för lite idag, iaf om du ska ha stadig FPS med få/inga drops.

Hardware Unboxed är en av mina favoritkanaler på Youtube. Jag är fullt medveten om att UserBenchmark snackar en massa skit i dina "analyser" av vilka processorer som är bäst, och att jämförelser mellan olika processormodeller är högst suspekta. Det skrev jag även i mitt inlägg.

Däremot är Userbenchmark jättebra för den här sortens användning, att kolla om komponenterna presterar enligt förväntningar jämfört med andra komponenter av samma modell, särskilt på ett forum där man vill kunna dela med sig av resultat.

En i5-7400 är ju lite ålderstigen, men det är fortfarande en okej CPU för moderna spel som inte är särskilt CPU-intensiva, även om det kan hålla tillbaka ett 2060 något så ska som sagt inte datorn prestera sämre med ett 2060 än med ett 1060. Då är något fel.