Xiaomi samlar användardata i inkognitoläge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja, skippa allt som är "Made in China".
Lycka till!

Att något upplevs svårt betyder ju inte att man måste acceptera det. Att bojkotta på komponentnivå kan vara svårt då många komponenter kommer från Kina, men "Made in China", alltså att slutprodukten är tillverkad i Kina, är relativt enkelt. Kinas grannländer, som är stora inom elektronikbranschen, är inte särskilt sugna på att bidra till Kinas tillväxt längre, och har börjat flytta sina fabriker till andra länder. Samsung har jag för mig stängde ner sin sista fabrik i Kina i slutet av förra året, och även Sony och Nintendo har börjat flytta produktionen till andra länder. Framför allt är det Vietnam och Indien som blivit mer attraktiva. Och efter coronakrisen, som många beskyller Kina för, så lär fler företag lämna Kina inom de kommande åren, vilket kommer göra det betydligt lättare att bojkotta "Made in China".

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Och? Google vet allt om dig, t.o.m färgen på dina kalsonger (om du köpt dem online)
Deras "Incognito-läge" kan spåra dig också...
Google Incognito

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att något upplevs svårt betyder ju inte att man måste acceptera det. Att bojkotta på komponentnivå kan vara svårt då många komponenter kommer från Kina, men "Made in China", alltså att slutprodukten är tillverkad i Kina, är relativt enkelt. Kinas grannländer, som är stora inom elektronikbranschen, är inte särskilt sugna på att bidra till Kinas tillväxt längre, och har börjat flytta sina fabriker till andra länder. Samsung har jag för mig stängde ner sin sista fabrik i Kina i slutet av förra året, och även Sony och Nintendo har börjat flytta produktionen till andra länder. Framför allt är det Vietnam och Indien som blivit mer attraktiva. Och efter coronakrisen, som många beskyller Kina för, så lär fler företag lämna Kina inom de kommande åren, vilket kommer göra det betydligt lättare att bojkotta "Made in China".

Det har nog mer att göra med att Kina inte längre är ett lågprisland.
Billig och kvalificerad arbetskraft i Kina är snart ett minne blott, dags att flytta tillverkningen MAO!

Permalänk
Medlem

Hold the phone!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men "Inkognito läget" i webbläsare är ju bara för att dölja historiken på den lokala maskinen, ungefär samma som att rensa historiken efteråt. Det är väl sällan någon utgett sig för något annat? Alla som tillhandahåller internetmaterial är ju i stort sett opåverkade av det läget. Google analytics, din operatör eller webbsidan du besöker kan opåverkat fortsätta spåra dig, om de verkligen vill.

Jag känner inte att Xiaomi är varken mer eller mindre berättiga att samla in data utan användarens aktiva medgivande i inkognitoläge jämnfört med vanligt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Ja, dammsuger är rätt ord. Appen till min dammsugare Xiaomi Roborock S50 har ca 50 permissions. Svårt att tro att dammsugaren har behov av att hantera mina kontakter, komma åt alla filer på min telefon och se vilka appar som körs.
Alltså grejerna de gör är sjukt prisvärda och fungerar märkligt bra jämfört med konkurrenterna men det är larvigt hur vårdslöst de hanterar data.

Jag vet inte vem som sade det, men sällan känns det så korrekt som i fallet med användardata: Om du inte betalar för en vara är det du som är varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag vet inte vem som sade det, men sällan känns det så korrekt som i fallet med användardata: Om du inte betalar för en vara är det du som är varan.

Vilket kanske inte riktigt passar i detta fallet då det är en betald produkt. Man är lika, eller mer utsatt när man betalat för något. Mer utsatt kan man vara för att man blir lite mer bunden vid sitt köp.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Att något upplevs svårt betyder ju inte att man måste acceptera det. Att bojkotta på komponentnivå kan vara svårt då många komponenter kommer från Kina, men "Made in China", alltså att slutprodukten är tillverkad i Kina, är relativt enkelt. Kinas grannländer, som är stora inom elektronikbranschen, är inte särskilt sugna på att bidra till Kinas tillväxt längre, och har börjat flytta sina fabriker till andra länder. Samsung har jag för mig stängde ner sin sista fabrik i Kina i slutet av förra året, och även Sony och Nintendo har börjat flytta produktionen till andra länder. Framför allt är det Vietnam och Indien som blivit mer attraktiva. Och efter coronakrisen, som många beskyller Kina för, så lär fler företag lämna Kina inom de kommande åren, vilket kommer göra det betydligt lättare att bojkotta "Made in China".

Precis så jag tänker. Kina behöver tas ner ett antal pinhål, alldeles för mycket överstatlighet och coronakrisen kommer säkert sätta den bollen i rullning ordentligt.

Permalänk
Medlem

There's no free lunch.

Är en tillverkares produkter väsentligt billigare än jämförbart utbud från etablerade konkurrenter så finns det nästan alltid en rationell anledning. Data = currency.

Permalänk
Medlem

EU borde lagstifta emot detta samt liknande övervakning som standard skall vara helt avstängd.
Fail to obey = amerikanska storlekar på bötesbelopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Och? Google vet allt om dig, t.o.m färgen på dina kalsonger (om du köpt dem online)
Deras "Incognito-läge" kan spåra dig också...
Google Incognito

Känns fortfarande lite (obs med belysning på lite) mer Ok att amerikanska bolag och myndigheter har min data än Kinesiska. Men jag underviker google så mycket det går också. Har dock svårt att släppa googles sökmotor, för ingenting annat är tillräckligt bra för dagligt användande. Tvingade mig själv att köra duckduckgo i en månad, men höll på göra mig galen till slut.

Man kan dock förbättra situationen avsevärt genom att faktiskt gå igenom alla privacy-inställningar för sitt google konto och stänga av allt som går att stänga av, aktivera två-faktor, stänga av 3e part cookies eller köra Ghostery i chrome.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

EU borde lagstifta emot detta samt liknande övervakning som standard skall vara helt avstängd.
Fail to obey = amerikanska storlekar på bötesbelopp

GDPR täcker ju in detta, eller stora delar av det, men är ganska tandlös just nu. De får inte samla in data om dig utan samtycke, du ska kunna dra tillbaka ditt samtycke när du vill, du ska inte bli hindrad från att använda tjänsten genom att inte lämna samtycke. Förmodligen har dock Xiaomi bakat in detta samtycke djupt inne någonstans i användarvillkoren när man startar upp och initierar telefonen.

EDIT: Verkar ju ha positiva effekter ändå: https://sv.xiaomitoday.it/privacy-xiaomi-sviluppa-nuova-featu...

Men sen får man ju se hur den faktiskta implementationen blir. Google är ju inte där än, finns flera tvister gällande tolkninga av GDPR och deras tjänster. Microsoft och Apple har kommit relativt långt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har en Xiaomi fast med andriodone vilket gör att det bara är Google jag delar med mig till. De säljer väl dock säker information till vem som helst inkluderat Kina ändå.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vilket kanske inte riktigt passar i detta fallet då det är en betald produkt. Man är lika, eller mer utsatt när man betalat för något. Mer utsatt kan man vara för att man blir lite mer bunden vid sitt köp.

Det tycker jag inte alls. Om man har försäljning av användardata som en sidointäkt är det fullt naturligt att göra hårdvaran "sjukt prisvärd". Det är ju också så att ju fler användare man har desto mer data kan man samla in vilket i sig ökar värdet på datan. Och de verkar ju ha lyckats, om de nu har hunnit att bli världens fjärde största tillverkare av telefoner. Jag tycker det verkar som att man har lyckats aldelles utmärkt i sin intention att skapa en plattform för att samla in data.

Permalänk
Avstängd

”Det spelar ingen roll! Det är hyllade Xiaomi vi pratar om här, och inte Huwaei, Xiaomi är perfekta”

Permalänk
Medlem

Man kan inte fly, man är övervakad på ett eller annat sätt idag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

GDPR täcker ju in detta, eller stora delar av det, men är ganska tandlös just nu. De får inte samla in data om dig utan samtycke, du ska kunna dra tillbaka ditt samtycke när du vill, du ska inte bli hindrad från att använda tjänsten genom att inte lämna samtycke. Förmodligen har dock Xiaomi bakat in detta samtycke djupt inne någonstans i användarvillkoren när man startar upp och initierar telefonen.

EDIT: Verkar ju ha positiva effekter ändå: https://sv.xiaomitoday.it/privacy-xiaomi-sviluppa-nuova-featu...

Men sen får man ju se hur den faktiskta implementationen blir. Google är ju inte där än, finns flera tvister gällande tolkninga av GDPR och deras tjänster. Microsoft och Apple har kommit relativt långt.

Nu riktar jag mig inte specifikt emot denna tillverkaren. Lite som du säger. Deras UELA säger säkert att det är ok som man godkänt.
Nej säger jag. Det skall banne mig inte vara godkänt o de skall också inte vara tillåtet att ”begrava” information heller.
Du skall själv aktivt behöva välja att slå på sådan informationsinhämtning anser jag. Det skall heller inte vara något larv med att aktiverar man inte denna funktionen får man en begränsad upplevelse med mindre funktioner etc. Det är nämligen inte troligt att de skulle faktiskt påverka något sådant utan mer är ett sätt att pressa användaren ditt.
Allt sådanthär kan vara svårt att övervaka och hitta.
Därför jag anser att extremt höga bötesbelopp skall utkrävas när myndigheter får nys om liknande medvetna övertramp av företag. Detta för att de helt enkelt skall tänka sig för innan de agerar.

Permalänk
Medlem

Så använder man en annan browser så har man inte det här problemet?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Är det på grund av Xiaomi eller Googleplay eller Mint?
Jag känner mig mer benägna att ha problem med Mint Browser
Kommer det att vara detsamma om Samsung mobiltelefon installerar Google Play Mint

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns inte som man ska köpa en kinesisk telefon om man är mån om sin privata data.

Känns inte som man ska köpa en smart telefon om man är mån om sin privata data. FIFY.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Känns inte som man ska köpa en smart telefon om man är mån om sin privata data. FIFY.

Går alldeles utmärkt, beroende på vilken nivå man tänkt sig att gömma sig. Många o den här tråden verkar ha svårt att skilja på den sorts datasamling t.ex Google gör, med den som stster sysslar med.

Vill du bara behålla rätten till privatliv kan du enkelt ha en smart telefon med exempelvis LineageOS på och bara ge sjutton i att installera datadammsugare som Facebook, TikTok och annat skrot. F-Droid är dtt jättebra ställe där man kan lita på majoriten som ligger uppe där och på så vis skippa Google Play helt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Har en Xiaomi fast med andriodone vilket gör att det bara är Google jag delar med mig till. De säljer väl dock säker information till vem som helst inkluderat Kina ändå.

Google säljer inte data till tredje part, åtminstone har jag inte sett några bevis på det. De vill ju ha all data för sig själva så att Google ads är ett bättre val än konkurrenter.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Google säljer inte data till tredje part, åtminstone har jag inte sett några bevis på det. De vill ju ha all data för sig själva så att Google ads är ett bättre val än konkurrenter.

Om de tillhandahåller "visa annonser för alla män i Mölndal 30-35 som nyligen har fått barn" så ger de indirekt ifrån sig metadata. Tillsammans med analytics och man har en egen logger på sin sida så kan man härleda varifrån en besökare kommer och redan känna till information om besökaren medan den är på sidan.

De säljer inte rådata direkt till kund; men hela deras affärsmodell precis som du säger går att rikta ads mot en viss målgrupp.

Permalänk

Lika dåligt som när Microsoft bygger in en default webbläsare, eller Google lägger in fejkwebbläsare emellan, när man öppnar en länk eller gör en Google-sökning. Sunkigt.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Många o den här tråden verkar ha svårt att skilja på den sorts datasamling t.ex Google gör, med den som stster sysslar med.

Menar du insamlingen Google gör själva eller att dom tillät/tillåter PRISM att realtids övervaka kommunikation via telefon, text, video, sociala medier & mail?

Rätt till privatliv existerar inte oavsett smartphone (obs subjektiv foliehattsteori)

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns fortfarande lite (obs med belysning på lite) mer Ok att amerikanska bolag och myndigheter har min data än Kinesiska. Men jag underviker google så mycket det går också. Har dock svårt att släppa googles sökmotor, för ingenting annat är tillräckligt bra för dagligt användande. Tvingade mig själv att köra duckduckgo i en månad, men höll på göra mig galen till slut.

Man kan dock förbättra situationen avsevärt genom att faktiskt gå igenom alla privacy-inställningar för sitt google konto och stänga av allt som går att stänga av, aktivera två-faktor, stänga av 3e part cookies eller köra Ghostery i chrome.

Dina "privacy-settings" handlar nog mer om att google behåller datan om dig för sig själv, än att de slutar samla in den....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja, skippa allt som är "Made in China".
Lycka till!

Det som avses är förmodligen kinesiska "pure players" på telefonimarknaden (Xiami, One Plus, ZTE, Huawei, etc).

Bara för att iPhone monteras ihop i bla. Kina innebär det inte att mjukvaran samlar in data om sin användare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ja, snart sprids väl Corona digitalt.

CV19. Made in China.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kina eller USA = Same shit!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det som avses är förmodligen kinesiska "pure players" på telefonimarknaden (Xiami, One Plus, ZTE, Huawei, etc).

Bara för att iPhone monteras ihop i bla. Kina innebär det inte att mjukvaran samlar in data om sin användare.

Apple samlar inte data?