High end gaming dator startar inte efter 2 dagar som ny...

Permalänk

High end gaming dator startar inte efter 2 dagar som ny...

Tjena gubbz!

Behöver eran hjälp. Jag har nämligen köpt en dator från webhallen, custom config. Dvs, jag valde delarna själv jag ville ha, de byggde.
Så här ser det ut:

Processor: AMD Ryzen 9 3900X Processor 12 cores / 24 threads / 4.6 GHz
Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming - ATX / X570
Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / RGB (3 Ffläktar i front ingick)
Nätaggregat: Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold - Svart
Kylning: Corsair H100i RGB Platinum / 240mm
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio 8GB
Hårddisk: Seagate Barracuda Compute 2TB / 256MB / 7200 RPM / ST2000DM008
Operativsystem: Windows 10
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) / Ryzen / 3600MHz / DDR4 / CL18 / CMW32GX4M2Z3600C18
Extra fläkt: Corsair LL120 RGB / PWM / 120mm / 1-pack / Add-on - Svart

Bra grejer? Aa jag vet. Innan jag köpte detta så sa webhallen via mail att dessa delar ska inte vara några problem tillsammans, och att det är en riktigt sjuk burk jag har fått ihop. Fasiken va gött tänkte jag, dagarna gick och jag fick den 10 dagar exakt efter att jag hade beställt den. Den var väl inslagen, riktigt snyggt byggd. Läste alla instruktioner jag fick innan jag väl monterade in skärmen och satte igång den.

Då var det dags att sätta igång burken. När jag tryckte på startknappen, så lät den så fruktansvärt högt att frugan smällde igen dörren till mitt rum. Efter cirka 3 och en halv timme efter att jag tryckt på startknappen så kom jag in i datorn. Då kände jag direkt, herrejäklar vad seg den är och datorn låter som en jäkla motorsåg. Så skumt verkligen. Men jag la inte mer krut på det, utan jag bestämde mig för att kolla in i chassit, såg att det låg 2st lösa skruvar...till moderkortet. Skruvade tillbaka dem direkt, så dåligt tänkte jag.

Fick även med en cd skiva som jag skulle installera, där fanns alla drivrutiner jag skulle installera vilket jag gjorde. Men fanns inga drivrutiner för grafikkortet så jag laddade ner geforces programmet. Installerade även windows update. Men datorn var fortfarande så fruktansvärt seg. Det gick ju inte ens att surfa! Laddade även ner speecy, temp koll osv... Installerade sedan Steam och installerade CS:GO. Men jag kunde ju inte ens spela, konstant FPS drops. Frysningar, laggar o.s.v. Så jag ominstallerade datorn, var likadant igen...gav upp på skiten och gick o la mig.

Nästa dag, så startade jag den. Det tog mig över en timme att bara komma in på datorn, och den var exakt likadan som föregående dag...Så jag startade om den igen för skojsskull, för att se om det är likadant igen. Denna gången så startade datorn inte alls, den står bara och snurrar vid windows. DATORN STARTAR JU INTE ENS UPP NU!! och jag har inte gjort någonting annat än vad jag har skrivit här.

Problemet med webhallen custom config, är att de ej har öppet köp. De har garanti.
Garantin säger så här:
''Garantin täcker fabriktionsfel (dvs problem som ej orsakats av dig eller annan utomstående part)
''Garantin täcker ej tredjepartstillbehör, mjukvara eller fel orsakade av dessa''
''Din garanti bryts ej om du ''överklockar'' ditt grafikkort eller din processor, såvida det inte går att härleda eventuella fel till just överdriven/osäker överklockning.
''Din garanti bryts ej av att du installerar ytterligare hårdvara, såvida det inte går att härleda eventuella fel till installationen eller kompatibilitetsproblem''
''Din garanti bryts om du installerar för överklockande eller på andra sätt modifierande bios eller firmwares till komponenterna i datorn''

Så några frågor till er som kan datorer, har jag brutit mot garantin om jag laddat ner speecy, virusprogram, icue,core temp o.s.v...?

Har försökt kontakta dem i över en vecka, deras chatt och telefon hänvisar endast till deras mail. Men mail:en svarar inte.

Jag är skyldig dem över 29k för skit som inte funkar...hur ska jag gå tillväga? De svarar mig aldrig, och nu ligger jag back 29 000 kronor som skulle gått till frugans smink och snus. Men på en seriös nota, vet ni vad felet kan vara? Jag är förbannad och oehört ledsen. Dyra saker som inte fungerar, dålig support. Jag kan inte vänta längre. Klarna har varit schyssta och fryst min faktura för tillfället, men jag tänker inte betala 29 papp för något som inte funkar. Detta är helskumt. Snälla hjälp och kom med ideer.

Har ni upplevt samma? Vad ska jag göra?

Mvh Snusmakaren

Permalänk
Medlem

Tjena Snusis

En dataamatör som jag hade dokumenterat strulet. Filmat med mobilen att den inte startar och ev annat knas. Skickat tillbaka skiten och skrivit en lapp om att deras support inte svarar osv. Så får dom fixa problemet eller bygga en ny burk.

Permalänk
Medlem

Köpte du verkligen ingen SSD? Nu är det inte säkert att det är problemet, men det kan ju vara en möjlighet. Det kan vara Windows som kör en massa uppdateringar och skriver konstant till hårddisken?

Skrivet av Snusmakaren:

''Din garanti bryts om du installerar för överklockande eller på andra sätt modifierande bios eller firmwares till komponenterna i datorn''

Så några frågor till er som kan datorer, har jag brutit mot garantin om jag laddat ner speecy, virusprogram, icue,core temp o.s.v...?

Nej.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snusmakaren:

''Din garanti bryts om du installerar för överklockande eller på andra sätt modifierande bios eller firmwares till komponenterna i datorn''

Detta tolkar jag som om man t.ex. flashar ett RX 5700 med firmware för RX 5700 XT eller gör några liknande modifikationer genom att dra in BIOS-uppdateringar som inte kommer från tillverkarna själva så gäller inte garantin längre. Det du gjort är inget jag tolkar borde faila någon garanti. Inte ens i närheten av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmakaren:

Vad ska jag göra?

Webhallen har en egen del här på forumet, skriv ett inlägg och kontakta dom den vägen. https://www.sweclockers.com/forum/147-webhallen

@Webhallen

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmakaren:

''Din garanti bryts om du installerar för överklockande eller på andra sätt modifierande bios eller firmwares till komponenterna i datorn''
Så några frågor till er som kan datorer, har jag brutit mot garantin om jag laddat ner speecy, virusprogram, icue,core temp o.s.v...?

Nej din garanti är inte bruten med det du gjort! De pratar om bios och firmware osv, inte vanlig mjukvara.

Skrivet av Snusmakaren:

Har försökt kontakta dem i över en vecka, deras chatt och telefon hänvisar endast till deras mail. Men mail:en svarar inte.

Det låter riktigt dålig!
Om du bara får tag på dem via telefon får du vara bestämd mot dem där och då och förtydliga att det här inte är acceptabelt: du behöver ju få in burken för felsökning åtminstone!
(Det kan ju hänt något med burken under frakt tex?)

Beroende på vad du bor kan du väl kanske till och med ta med burken till en butik och bråka med dem där?

(Prova även Webhallens sektion som nämnts här ovanför!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Hur långt har du till en fysisk butik? Åk dit med den och be dom felsöka. Men har du verkligen bara en mekanisk HDD?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

Tjena Snusis

En dataamatör som jag hade dokumenterat strulet. Filmat med mobilen att den inte startar och ev annat knas. Skickat tillbaka skiten och skrivit en lapp om att deras support inte svarar osv. Så får dom fixa problemet eller bygga en ny burk.

Precis! Jag har dokumenterat lösa skruvar, även spelat in ljudet på hur högt min dator låter, och även filmat i 30 sekunder när datorn inte startar. Så att jag har lite till mitt försvar!

Skrivet av Decster:

Köpte du verkligen ingen SSD? Nu är det inte säkert att det är problemet, men det kan ju vara en möjlighet. Det kan vara Windows som kör en massa uppdateringar och skriver konstant till hårddisken?

Nej.

nej tyvärr inte. Köpte endast det jag skrev. Men nu när ni nämnde SSD i forumet så kanske det hade varit bättre med en SSD. Men då tänker jag, en SSD borde ju inte vara anledningen till allt detta haveri, pga av att jag saknar en SSD!

Skrivet av Knotvillage:

Hur långt har du till en fysisk butik? Åk dit med den och be dom felsöka. Men har du verkligen bara en mekanisk HDD?

Bor en bit utanför Kungsbacka, närmaste fysiska butiken såg jag låg i Göteborg. Kanske bäst på grund av omständigheterna att åka till dem med burken? Vore tragiskt om de också hänvisar mig vidare. Aa, har bara en mekanisk HDD. Kan det verkligen vara ett bekymmer tror du?

Mvh

Permalänk
Medlem

Felet har nog ingenting med avsaknad av ssd att göra. Om du har dokumenterat inom 7 dagar från att du hämtade ut datorn så räknas det som en Dead on Arrival (DOA) och brukar vara till grund för hävning av köp (bra kundservice).
Jag köpte en config som slutade fungera efter 1h. Supporten håller jag med är riktigt dålig och efter 14 dagar med att de försökte laga den så hävde jag köpet och fick pengarna tillbaka.
Lämna in datorn antingen direkt k butik eller be om fraktsedel för att skicka. De ska ersätta dig med milersättning om du kräver det då det verkar vara garantiärende
Lycka till

Permalänk
Skrivet av Snusmakaren:

Precis! Jag har dokumenterat lösa skruvar, även spelat in ljudet på hur högt min dator låter, och även filmat i 30 sekunder när datorn inte startar. Så att jag har lite till mitt försvar!

nej tyvärr inte. Köpte endast det jag skrev. Men nu när ni nämnde SSD i forumet så kanske det hade varit bättre med en SSD. Men då tänker jag, en SSD borde ju inte vara anledningen till allt detta haveri, pga av att jag saknar en SSD!

Bor en bit utanför Kungsbacka, närmaste fysiska butiken såg jag låg i Göteborg. Kanske bäst på grund av omständigheterna att åka till dem med burken? Vore tragiskt om de också hänvisar mig vidare. Aa, har bara en mekanisk HDD. Kan det verkligen vara ett bekymmer tror du?

Mvh

Åk dit med datorn. Tycker det är lite märkligt att du inte valde en, typ 970 Evo Plus men ännu märkligare att Webbhallen inte påpekade detta. Inte i någon prisklass väljer man bort en SSD som OS disk. Nu har jag själv bara jämfört med en 5400rpm disk när jag böt i min laptop men då fick jag ner boottiden med nästan 3 min.

Mekaniska har man inte för mer än lagring. Men innan du gör något så lämna in datorn på Webbhallen för felsökning. Blåser dom om burken så stoppa in en ny OS disk. En dator idag ska starta någonstans mellan 15-20 sek. När min är precis omblåst tar det nästan precis 15 sek. Efter cirka 4-6 månaders användning brukar den öka till kanske 18-20 och då blåser jag om den igen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmakaren:

Precis! Jag har dokumenterat lösa skruvar, även spelat in ljudet på hur högt min dator låter, och även filmat i 30 sekunder när datorn inte startar. Så att jag har lite till mitt försvar!

nej tyvärr inte. Köpte endast det jag skrev. Men nu när ni nämnde SSD i forumet så kanske det hade varit bättre med en SSD. Men då tänker jag, en SSD borde ju inte vara anledningen till allt detta haveri, pga av att jag saknar en SSD!

Bor en bit utanför Kungsbacka, närmaste fysiska butiken såg jag låg i Göteborg. Kanske bäst på grund av omständigheterna att åka till dem med burken? Vore tragiskt om de också hänvisar mig vidare. Aa, har bara en mekanisk HDD. Kan det verkligen vara ett bekymmer tror du?

Mvh

Åk till nordstan i så fall. De gör inte reperation i Sisjön eller frölunda.

En HDD kommer göra datorn markant långsammare jämfört med en SSD

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Självklart ska du ha en SSD i en sån monstermaskin. Fattar inte hur det missades.

Men det är ju inte det som är problemet i ditt fall. Verkar vara nåt fel på moderkortet, RAM eller kanske cpu.
Hur som helst ska Webhallen självklart hjälpa dig att felsöka och åtgärda då det är de som byggt datorn.

Jag bor i stockholm och har alltid fått hyfsat bra hjälp när jag gått till butiken och pratat med killarna där.
Jag har svårt att tro att de inte ställer upp och hjälper. Annars har du rätt att anmäla dem.

Permalänk

Testa kör CB20 för att kolla att värdena stämmer. Kan ju vara så att disken är ställd på IDE och då är den ännu långsammare.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hedersmedlem

Att du inte har en SSD kan klart göra att datorn är segare än sirap. Köra hårddisk som systemdisk är en enorm flaskhals. Det kan alltså förklara att datorn kändes långsam. Sen kan man ju ha synpunkter på att Webhallen borde ha anmärkt på detta uppenbara konfigurationsfel och inte bara utfört ordern.

Däremot ska inte datorn låta som en motorsåg, att skruvar ramlat ur, och numera inte ens startar. Det låter som en fraktskada eller att datorn är felbyggd på något sätt.

Permalänk
Medlem

Nog för att mekaniska hårddiskar är mycket långsammare än ssd'er men inte till den grad som beskrivs här. Vi har ju alla (nåja vi lite äldre i alla fall) en gång i tiden kört datorer utan ssd och inte var det oanvändbart då.

Detta låter ju som antingen trasiga komponenter eller något mjukvarukrångel. I vilket fall som helst så är det ju ett problem som Webhallen ska lösa.

Skrivet av Snusmakaren:

...
Fick även med en cd skiva som jag skulle installera, där fanns alla drivrutiner jag skulle installera vilket jag gjorde. Men fanns inga drivrutiner för grafikkortet så jag laddade ner geforces programmet. Installerade även windows update. Men datorn var fortfarande så fruktansvärt seg. Det gick ju inte ens att surfa! Laddade även ner speecy, temp koll osv... Installerade sedan Steam och installerade CS:GO. Men jag kunde ju inte ens spela, konstant FPS drops. Frysningar, laggar o.s.v. Så jag ominstallerade datorn, var likadant igen...gav upp på skiten och gick o la mig.
...

En fråga, installerade Webhallen Windows eller gjorde du det själv? Drivrutiner är väl knappast något du ska behöva installera själv om Webhallen har byggt datorn?

Sedan själva konceptet med drivutiner på cd-skiva är ju inte direkt något man har rört på de senaste 15 åren. Förresten köpte du till en optisk läsare som kopplas in via usb då, för det finns ju inte plats för en 5,25" enhet i det chassit.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Kolla så att alla kablar sitter där de ska i moderkortet.

Enligt egen erfarenhet så är en fel koppling långt vanligare än fabriksfel
-de kan givetvis koppla fel även om de som monterar är professionella,
de sitter ju och matar burk efter burk.

Rent spontant låter det som att datorn får för lite ström,
jag skulle börja med att kolla ström kontakten på moderkortet för cpu,
Det ska vara två stycken 4 pin som sitter bredvin varandra och sannanfogas till en 8
pin.

Vidare ska cpu fan kontakten vara ansluten på moderkortet till en fläkt,
vilken som helst, behöver ej vara just till den faktiska kylaren. Är den inte det startar inte
datorn.

Se till att L kontakten från vattenkylningen till PSU är rätt ansluten. Den kan behöva en egen
separat kabel (ej seriekopplad till hdd, andra tillbehör), du borde fått med ett gäng överblivna psu
kablar att ansluta direkt från uttaget SATA / peripherals i psu till L kontakten till vattenkylningen.

Corsair-link kabeln, som ser ut som en äldre usb kontakt (direkt in i själva pumpen) behöver ej vara ansluten för att vattenkylningen ska funka, den styr bara LED på vattenkylning och varvantalet
för fläktarna.

I övrigt titta på manualen för moderkortet så att allt är anslutet där det ska. Att backplaten på cpu
sitter fast och inte löst.

Kolla genom att ta ut gpu och koppla in dvi sladden från skärm direkt till moderkortets dvi
kontakt, för att se om felet beror på gpu. Återanslut därefter gpu, se till att gpu är helt neddtryckt i sin sockel,
återanslut sedan dvi kabel till gpu, prova starta datorn. Kontrollera att samtliga ström kablar
är anslutna från gpu till psu.

Kontrollera att alla komponenter gör ljud ifrån sig och blir varma vid uppstart, samt att alla
fläktar snurrar (inklusive gpu fläktar och psu fläktar).

Det här är alltså vad jag skulle checka av först innan inlämning. Önskar lycka till.
Annars finns det entusiaster i sthlmsområdet här på Sweclockers som gratis hjälper
till vid montering och felsökning.

Mvh Johan

Visa signatur

+++8700K 5GHZ+++Z370 ASUS TUF+++BALLISTIX 16 GB DDR4
CORSAIR HYDRO 150i RGB+++RTX 2070+++NZXT H700i
EVGA SUPERNOVA G3 750W GOLD+++SAMSUNG 250GB SSD

Permalänk

Vad får du för poäng i CB20? Då får man iallafall en indikation på att cpun fungerar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad får du för poäng i CB20? Då får man iallafall en indikation på att cpun fungerar.

Svårt att mäta CB20 när datorn inte ens bootar.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Svårt att mäta CB20 när datorn inte ens bootar.

Läste lite snabbt. Trodde bara det tog lång tid men botar det inte ens är det ju bara lämna in den.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Låter ju typ som CPU kylaren inte sitter fast eller nåt

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Om datorn lät högt redan vid uppstart, och det inte varit det typiska fläktljudet på max, så skulle du egentligen inte rört den utan att ha gjort en grundlig koll på insidan. Nåt kan ha hänt i frakten och att bara köra på kan ha gjort mer skada.

Inlägget av @Morrowind är en bra checklista som man kan gå igenom på egen hand. Även om du inte vet vad allt heter och vad det sitter i datorn så borde du kunna upptäcka om nåt ser löst eller skadat ut när du kollar igenom och känner på allt.

Permalänk
Medlem

Jävlar vilken monster dator! Men vänta vart har du NVMe-driven!? Nu vart jag besviken

Skulle tippa på att det är några fläktar som hamnat fel därav missljudet, och att din HDD är trasig.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Jävlar vilken monster dator! Men vänta vart har du NVMe-driven!? Nu vart jag besviken

Skulle tippa på att det är några fläktar som hamnat fel därav missljudet, och att din HDD är trasig.

Med tanke på att den inte POSTar så borde det ju inte vara hårddisken då den börjar jobba efter POST.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Med tanke på att den inte POSTar så borde det ju inte vara hårddisken då den börjar jobba efter POST.

Den startar inte alls? Då kan det vara någon sladd som sitter löst. TS kolla så alla sladdar sitter som dom ska.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Den startar inte alls? Då kan det vara någon sladd som sitter löst. TS kolla så alla sladdar sitter som dom ska.

Den POSTar inte ens. Då borde det ju vara minne/CPU/mobo. Får man bara en svart skärm så fungerar ju iallafall GPU/skärm och sladden till skärmen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av thompson:

Nog för att mekaniska hårddiskar är mycket långsammare än ssd'er men inte till den grad som beskrivs här. Vi har ju alla (nåja vi lite äldre i alla fall) en gång i tiden kört datorer utan ssd och inte var det oanvändbart då.

Detta låter ju som antingen trasiga komponenter eller något mjukvarukrångel. I vilket fall som helst så är det ju ett problem som Webhallen ska lösa.

En fråga, installerade Webhallen Windows eller gjorde du det själv? Drivrutiner är väl knappast något du ska behöva installera själv om Webhallen har byggt datorn?

Sedan själva konceptet med drivutiner på cd-skiva är ju inte direkt något man har rört på de senaste 15 åren. Förresten köpte du till en optisk läsare som kopplas in via usb då, för det finns ju inte plats för en 5,25" enhet i det chassit.

Tjena! Håller med nu efter att en SSD hade varit grymt att ha i datorn. Var nog mitt misstag som inte var så påläst på det. Windows var installerat men inte aktiverat. Köpte en dvd brännare via usb.

Skrivet av Morrowind:

Kolla så att alla kablar sitter där de ska i moderkortet.

Enligt egen erfarenhet så är en fel koppling långt vanligare än fabriksfel
-de kan givetvis koppla fel även om de som monterar är professionella,
de sitter ju och matar burk efter burk.

Rent spontant låter det som att datorn får för lite ström,
jag skulle börja med att kolla ström kontakten på moderkortet för cpu,
Det ska vara två stycken 4 pin som sitter bredvin varandra och sannanfogas till en 8
pin.

Vidare ska cpu fan kontakten vara ansluten på moderkortet till en fläkt,
vilken som helst, behöver ej vara just till den faktiska kylaren. Är den inte det startar inte
datorn.

Se till att L kontakten från vattenkylningen till PSU är rätt ansluten. Den kan behöva en egen
separat kabel (ej seriekopplad till hdd, andra tillbehör), du borde fått med ett gäng överblivna psu
kablar att ansluta direkt från uttaget SATA / peripherals i psu till L kontakten till vattenkylningen.

Corsair-link kabeln, som ser ut som en äldre usb kontakt (direkt in i själva pumpen) behöver ej vara ansluten för att vattenkylningen ska funka, den styr bara LED på vattenkylning och varvantalet
för fläktarna.

I övrigt titta på manualen för moderkortet så att allt är anslutet där det ska. Att backplaten på cpu
sitter fast och inte löst.

Kolla genom att ta ut gpu och koppla in dvi sladden från skärm direkt till moderkortets dvi
kontakt, för att se om felet beror på gpu. Återanslut därefter gpu, se till att gpu är helt neddtryckt i sin sockel,
återanslut sedan dvi kabel till gpu, prova starta datorn. Kontrollera att samtliga ström kablar
är anslutna från gpu till psu.

Kontrollera att alla komponenter gör ljud ifrån sig och blir varma vid uppstart, samt att alla
fläktar snurrar (inklusive gpu fläktar och psu fläktar).

Det här är alltså vad jag skulle checka av först innan inlämning. Önskar lycka till.
Annars finns det entusiaster i sthlmsområdet här på Sweclockers som gratis hjälper
till vid montering och felsökning.

Mvh Johan

Tack för detta, Johan. Ska testa detta direkt när jag kommit hem från jobbet, och se om jag hittar något!

Skrivet av muSashi:

Jävlar vilken monster dator! Men vänta vart har du NVMe-driven!? Nu vart jag besviken

Skulle tippa på att det är några fläktar som hamnat fel därav missljudet, och att din HDD är trasig.

Jag som inte är så insatt, vad är NVMe-drive?

Uppdatering: Inget svar från deras mail, inga bra svar från chatten. Så jag ringde dem. De har nu skickat så jag kan returnera tillbaka datorn och dess delar. De sa att de har personalbrist och reperationen kommer ta minst 5 veckor. Jag blev så arg såklart, 5 veckor? Låter helt oacceptabellt. Har jag rätt att kräva pengarna tillbaka och skicka tillbaka varan? Jag har fått en helt ny dator som ska funka, och nu vill de skicka in den på reperation.

Var i kontakt med konsumentköplagen, de sa så här:
''När du köper något på internet så har du normalt 14 dagars ångerrätt enligt lag. Det kan absolut inte företaget avtala bort. Dock finns det vissa undantag i ångerrätten. Till exempel om en vara tillverkas enligt dina anvisningar, i ditt fall en dator. Har du byggt datorn själv, att webhallen då inte har byggt den, så kan det vara ett undantag. Annars krävs att du kan visa på att felet är av väsentlig betydelse för att du ska få häva köpet. Det kan ofta vara svårt. Men återkom gärna om problem uppstår''.

Webhallen var otrevliga mot mig i telefon och sa: ''Fattar du inte vad jag säger, du måste skicka tillbaka datorn och enligt avtal så får kan du inte häva köpet'' De har haft usel support gentemot mig, De vill till 100 % att jag skickar tillbaka varan.
Jag kan inte vänta 5 veckor för en jäkla reperation. Jag använder datorn som jobb också, då jag jobbar en hel del med 3D animation. Så datorn hindrar mig även från att jobba hemifrån. Allt känns bara rörligt.

Fattar inte helt hundra hur jag ska tolka svaret från KL.

Vad ska jag göra? Skicka tillbaka datorn till webhallen? Vänta 5 veckor? Ligga på och trycka att jag vill ha återköp. Går inte argumentera med dem, killen i telefon blev så otrevlig mot mig. Tror kanske jag får dra in ARN eller liknande om de inte tar tag i problemet. 29 000 kronor gubbz, det är sura pengar.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Snusmakaren:

Tjena gubbz!

Behöver eran hjälp. Jag har nämligen köpt en dator från webhallen, custom config. Dvs, jag valde delarna själv jag ville ha, de byggde.
Så här ser det ut:

Processor: AMD Ryzen 9 3900X Processor 12 cores / 24 threads / 4.6 GHz
Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming - ATX / X570
Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / RGB (3 Ffläktar i front ingick)
Nätaggregat: Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold - Svart
Kylning: Corsair H100i RGB Platinum / 240mm
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio 8GB
Hårddisk: Seagate Barracuda Compute 2TB / 256MB / 7200 RPM / ST2000DM008
Operativsystem: Windows 10
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) / Ryzen / 3600MHz / DDR4 / CL18 / CMW32GX4M2Z3600C18
Extra fläkt: Corsair LL120 RGB / PWM / 120mm / 1-pack / Add-on - Svart

Bra grejer? Aa jag vet. Innan jag köpte detta så sa webhallen via mail att dessa delar ska inte vara några problem tillsammans, och att det är en riktigt sjuk burk jag har fått ihop. Fasiken va gött tänkte jag, dagarna gick och jag fick den 10 dagar exakt efter att jag hade beställt den. Den var väl inslagen, riktigt snyggt byggd. Läste alla instruktioner jag fick innan jag väl monterade in skärmen och satte igång den.

Då var det dags att sätta igång burken. När jag tryckte på startknappen, så lät den så fruktansvärt högt att frugan smällde igen dörren till mitt rum. Efter cirka 3 och en halv timme efter att jag tryckt på startknappen så kom jag in i datorn. Då kände jag direkt, herrejäklar vad seg den är och datorn låter som en jäkla motorsåg. Så skumt verkligen. Men jag la inte mer krut på det, utan jag bestämde mig för att kolla in i chassit, såg att det låg 2st lösa skruvar...till moderkortet. Skruvade tillbaka dem direkt, så dåligt tänkte jag.

Fick även med en cd skiva som jag skulle installera, där fanns alla drivrutiner jag skulle installera vilket jag gjorde. Men fanns inga drivrutiner för grafikkortet så jag laddade ner geforces programmet. Installerade även windows update. Men datorn var fortfarande så fruktansvärt seg. Det gick ju inte ens att surfa! Laddade även ner speecy, temp koll osv... Installerade sedan Steam och installerade CS:GO. Men jag kunde ju inte ens spela, konstant FPS drops. Frysningar, laggar o.s.v. Så jag ominstallerade datorn, var likadant igen...gav upp på skiten och gick o la mig.

Nästa dag, så startade jag den. Det tog mig över en timme att bara komma in på datorn, och den var exakt likadan som föregående dag...Så jag startade om den igen för skojsskull, för att se om det är likadant igen. Denna gången så startade datorn inte alls, den står bara och snurrar vid windows. DATORN STARTAR JU INTE ENS UPP NU!! och jag har inte gjort någonting annat än vad jag har skrivit här.

Problemet med webhallen custom config, är att de ej har öppet köp. De har garanti.
Garantin säger så här:
''Garantin täcker fabriktionsfel (dvs problem som ej orsakats av dig eller annan utomstående part)
''Garantin täcker ej tredjepartstillbehör, mjukvara eller fel orsakade av dessa''
''Din garanti bryts ej om du ''överklockar'' ditt grafikkort eller din processor, såvida det inte går att härleda eventuella fel till just överdriven/osäker överklockning.
''Din garanti bryts ej av att du installerar ytterligare hårdvara, såvida det inte går att härleda eventuella fel till installationen eller kompatibilitetsproblem''
''Din garanti bryts om du installerar för överklockande eller på andra sätt modifierande bios eller firmwares till komponenterna i datorn''

Så några frågor till er som kan datorer, har jag brutit mot garantin om jag laddat ner speecy, virusprogram, icue,core temp o.s.v...?

Har försökt kontakta dem i över en vecka, deras chatt och telefon hänvisar endast till deras mail. Men mail:en svarar inte.

Jag är skyldig dem över 29k för skit som inte funkar...hur ska jag gå tillväga? De svarar mig aldrig, och nu ligger jag back 29 000 kronor som skulle gått till frugans smink och snus. Men på en seriös nota, vet ni vad felet kan vara? Jag är förbannad och oehört ledsen. Dyra saker som inte fungerar, dålig support. Jag kan inte vänta längre. Klarna har varit schyssta och fryst min faktura för tillfället, men jag tänker inte betala 29 papp för något som inte funkar. Detta är helskumt. Snälla hjälp och kom med ideer.

Har ni upplevt samma? Vad ska jag göra?

Mvh Snusmakaren

Hej Snusmakaren!

Ruskigt tråkiga problem du stött på :/
Vi försöker alltid svara så snabbt vi bara kan på alla som hör av sig till oss. Självklart vill ju vi att du ska vara nöjd med det du köper från oss. Allra helst vår egna custom config. Om du inte fått någon kontakt än med kundservice så kanske du kan PM:a oss ett ordernummer eller ärendenummer så petar jag på dem och ser ifall det är något som ramlat mellan stolarna

// Staffan

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Hej Snusmakaren!

Ruskigt tråkiga problem du stött på :/
Vi försöker alltid svara så snabbt vi bara kan på alla som hör av sig till oss. Självklart vill ju vi att du ska vara nöjd med det du köper från oss. Allra helst vår egna custom config. Om du inte fått någon kontakt än med kundservice så kanske du kan PM:a oss ett ordernummer eller ärendenummer så petar jag på dem och ser ifall det är något som ramlat mellan stolarna

// Staffan

Varför kan han inte lämna in den i en fysisk butik. Skulle gå som en Prio etta och förmodligen inte ta med än några timmar att fixa.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Knotvillage:

Varför kan han inte lämna in den i en fysisk butik. Skulle gå som en Prio etta och förmodligen inte ta med än några timmar att fixa.

Kollade precis med mina kollegor och det går bra att ta den till vilken som helst av våra butiker i Göteborg (uppfattade jag rätt att det var i det område det gällde?) så kan det lösas på plats Hur lång tid det tar låter jag vara osagt, är det en ren DOA så är det ju kvickt löst.
Skulle det vara något generalproblem som de inte kan lösa på plats så skickas den iväg till Config-avdelningen Så på något sätt löser det sig.

// Staffan

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Tjena vänner!

Tackar för all hjälp jag fick innan. Fick datorn den 9:e Juni. Men startade den först 12 Juni, p.g.a att jag jobbar på andra orter. Problemet var Hårddisken som var sönder redan från start, fick en ny, konstnadsfri. Även en SSD på 126 GB som de installerade Windows på.

Nu när jag har testat Spel som t.ex GTA V, the witcher 3, CS GO, Assassins Creed oddyseus osv...funkar datorn utan några som helst problem, går klockrent.

Men i vissa spel som t.ex....Star Wars: Fallen Order.... A Plague Tale...min fps droppar konstant hela tiden i dessa spelen? Har även hittat massa fel i Windows loggboken. När jag spelar t.ex. Star Wars så fryser bilden i typ nästan 1 Sekund, sen fortsätter det problemfritt ett tag, sedan kommer det igen. Vad kan detta beror på?
Har installerat alla mina spel på min Externa Hårddisk på 2TB. En del spel funkar helt super klockrent, men en del spel, asså känns ospelbart? Har haft Ultra settings på alla spel, men A Plague Tale har t.ex. ''värre'' systemkrav än Assassins Creed oddyseus

Med tanke på den datorn, priset, så tänker man att man inte borde ha FPS drops? Spelat alla spel utan V-sync. När jag spelar A Plague Tale, ligger FPS:en stabilt på 150, sedan helt plötsligt blir den 100??
Alla mina drivrutiner, exakt alla är up to date, skärmen inne i grafikkortet. Någon som har några ideer? Kan knappast vara komponenterna igen, CPUN ligger på cirka 65-70 grader i nästan alla spel, GPUN på 100 % o.s.v. Ser ut som att det inte är några delar. Kan det vara att det är något ''fel'' på spelen? Minnet ligger dock nästan på 40 - 66 % hela tiden när jag inte spelar, kan det beror på det?

Ursäkta att jag frågar så dumma frågor, men jag är gammal och trög