Brum i mikrofon - ojordat uttag

Permalänk
Medlem

Brum i mikrofon - ojordat uttag

Har en liten kondensator-mikrofon (Modmic) som brummar som rackarns när jag har den kopplat till min PC. Datorn sitter i ett ojordat uttag, och brummet blir betydligt lägre om jag t ex tar i chassit. Så jag misstänker att detta är lite klassisk jordbrum - eller "brist på jord"-brum El är inte min starka sida, som ni hör.

Hur tror ni jag kan lösa detta? Är det en sån här (avstörningsfilter) som kan avhjälpa problemet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HawkEye:

Har en liten kondensator-mikrofon (Modmic) som brummar som rackarns när jag har den kopplat till min PC. Datorn sitter i ett ojordat uttag, och brummet blir betydligt lägre om jag t ex tar i chassit. Så jag misstänker att detta är lite klassisk jordbrum - eller "brist på jord"-brum El är inte min starka sida, som ni hör.

Hur tror ni jag kan lösa detta? Är det en sån här (avstörningsfilter) som kan avhjälpa problemet?

Jag tror att du har delvis rätt, det låter som om du har dålig skärmning nånstans och dessutom är det inta 2 apparater med nätdel du kopplar så en galvanisk isolator är fel lösning.
Se över kablaget och se till att alla skärmar är täta och att inga anslutningar jhar hög resistans.

Skrivet av anon246659:

Du kan ju testa ens sk Norsk jordning. Dra en kabel mellan chassi och ett element, om det är vattenburet dvs. Inget jag rekommenderar som permanent lösning.
Har du testat annan mic? Kan ju även vara kontakten på micken som är kass, vilket jag har råkat ut för själv.

Osäker på filtret i ditt läge. Vet att de brukar hjälpa när man har groundloops mellan flera ihopkopplade enheter

Nej så ska man aldrig göra för det försämrar elsäkerheten, om någtt gåer sönder kan elementen bli stömförande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@HawkEye: Ett gammalt knep som i vissa fall hjälper är att vända på kontakten till PC och/eller monitor.
Det du då gör är att byta plats på fas och nolla, något som kan hjälpa om någon av nätdelarna är osymmetriskt byggda.

Vore nog det första som jag skulle testat.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av HawkEye:

Har en liten kondensator-mikrofon (Modmic) som brummar som rackarns när jag har den kopplat till min PC. Datorn sitter i ett ojordat uttag, och brummet blir betydligt lägre om jag t ex tar i chassit. Så jag misstänker att detta är lite klassisk jordbrum - eller "brist på jord"-brum El är inte min starka sida, som ni hör.

Hur tror ni jag kan lösa detta? Är det en sån här (avstörningsfilter) som kan avhjälpa problemet?

Jag har i princip alltid haft problem med brum i både mic och högtalare. För mig var lösningen att flytta ut ljudkortet ur chassit, dvs USB-ljudkort.
Jag kör med
Steinberg UR22 MK2
Modmic + XLR-adapter

UR22: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3390021
XLR-adapter: https://www.inet.se/produkt/6600910/antlion-modmic-xlr-power-...

Med det ljudkortet finns även möjligheten att köra med valfritt power supply (för ännu mindre brus) om man vill. Detta var dock inte nödvändigt för min del. Jag matar ljudkortet genom USB från datorn och 95% av bruset är borta. Jag tycker också det är perfekt att ha volymreglagen lätt tillgängliga på ljudkortet så man kan sköta nivåer för mic och output direkt, istället för att gå in i inställningarna på datorn.

Lite dyrare lösning kanske, men det var så jag gjorde i alla fall.

Permalänk
Medlem

@anon246659: Det olustiga är att om den testen fungerar så tenderar den bli permanent i 99% av fallen, problemet är ju löst.
Då är meningen "Inget jag rekommenderar som permanent lösning." redan glömd.

Är utbildad i Industriell elteknik och kvalitet såsom ISO 9000/14000, CE märkning (El-Säk, EMC, Maskindirektiv m.m) Är antagligen av den orsaken som jag nu reagerar (yrkesskada) ihop med vetskapen om att felaktiga elinstallationer sker dagligen, fastän vi i Sverige internationellt sett har en hög standard gällande elinstallationer.

Det finns ett ordspråk som passar bra in här "Två fel gör inte ett rätt" alt. "Två fel blir inte ett rätt".

Inom mitt yrke så är det direkt förkastligt att tycka något är olustigt om någon tillrättavisar med rätt grunder, som @mrqaffe nu gjorde.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Jag har i princip alltid haft problem med brum i både mic och högtalare. För mig var lösningen att flytta ut ljudkortet ur chassit, dvs USB-ljudkort.
Jag kör med
Steinberg UR22 MK2
Modmic + XLR-adapter

Tack för tipset! Jag har ett litet USB-ljudkort (liknande detta) som jag köpte med modmic:en (XM-26 C-media) där det inte blir någon skillnad mellan det och det inbyggda (SupremeFX på ett Asus-moderkort) Jag har faktiskt också ett Zoom U24, med XLR-ingång, som jag kör när jag spelar in musik på iPaden. Kanske ska testa denna och XLR-kontakten du tipsade om @Bosendorfer

Permalänk
Inaktiv

@Bengt-Arne: Jag skrev ett svar. Men jag kom på att argumentera över nätet är som att sträva efter att vinna special olympics... Tog bort allt istället. Synd att folk lägger ner så mycket tid på att missförstå för att misskreditera. Nästa person jag försöker hjälpa på swec kommer jag skriva en jäkla uppsats åt samt hänvisa till elinstallationsreglerna. Kanske man slipper allt jävla OT skit

Permalänk
Skrivet av HawkEye:

Tack för tipset! Jag har ett litet USB-ljudkort (liknande detta) som jag köpte med modmic:en (XM-26 C-media) där det inte blir någon skillnad mellan det och det inbyggda (SupremeFX på ett Asus-moderkort) Jag har faktiskt också ett Zoom U24, med XLR-ingång, som jag kör när jag spelar in musik på iPaden. Kanske ska testa denna och XLR-kontakten du tipsade om @Bosendorfer

Den ser nice ut Zoomen, lätt värt ett försök tycker jag. Den lär ha rätt mycket bättre strömförsörjning än det där lilla ljudkortet du hade
Spännande, väntar med spänning på fortsättning!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon246659:

@Bengt-Arne: Jag skrev ett svar. Men jag kom på att argumentera över nätet är som att sträva efter att vinna special olympics... Tog bort allt istället. Synd att folk lägger ner så mycket tid på att missförstå för att misskreditera. Nästa person jag försöker hjälpa på swec kommer jag skriva en jäkla uppsats åt samt hänvisa till elinstallationsreglerna. Kanske man slipper allt jävla OT skit

Alltså, jag tänker att om du inte ger direkt livsfarliga tips om el så slipper du bli tillsagd.

Annars är ju idén med ett forum att om man postar felaktig information så kan någon annan rätta till det, så lär vi oss alla av varandras misstag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Alltså, jag tänker att om du inte ger direkt livsfarliga tips om el så slipper du bli tillsagd.

Annars är ju idén med ett forum att om man postar felaktig information så kan någon annan rätta till det, så lär vi oss alla av varandras misstag.

Kanske för att det jag skrev inte är direkt livsfarligt. Det är i princip omöjligt att ditt nätagg går sönder till den grad att ditt chassi blir farligt. Då är isf allas chassin en elfara från början. Sen är TEST inte en uppmaning till fast installation. Ni vet, felsökning för att finna det exakta felet så man kan finna en permanent lösning. Nä nu börjar jag argumentera igen. Måste lära mig att inte svara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Jag har i princip alltid haft problem med brum i både mic och högtalare. För mig var lösningen att flytta ut ljudkortet ur chassit, dvs USB-ljudkort.
Jag kör med
Steinberg UR22 MK2
Modmic + XLR-adapter

UR22: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3390021
XLR-adapter: https://www.inet.se/produkt/6600910/antlion-modmic-xlr-power-...

Med det ljudkortet finns även möjligheten att köra med valfritt power supply (för ännu mindre brus) om man vill. Detta var dock inte nödvändigt för min del. Jag matar ljudkortet genom USB från datorn och 95% av bruset är borta. Jag tycker också det är perfekt att ha volymreglagen lätt tillgängliga på ljudkortet så man kan sköta nivåer för mic och output direkt, istället för att gå in i inställningarna på datorn.

Lite dyrare lösning kanske, men det var så jag gjorde i alla fall.

Skrivet av HawkEye:

Tack för tipset! Jag har ett litet USB-ljudkort (liknande detta) som jag köpte med modmic:en (XM-26 C-media) där det inte blir någon skillnad mellan det och det inbyggda (SupremeFX på ett Asus-moderkort) Jag har faktiskt också ett Zoom U24, med XLR-ingång, som jag kör när jag spelar in musik på iPaden. Kanske ska testa denna och XLR-kontakten du tipsade om @Bosendorfer

Det här lär också vara bästa lösningen. Signalen är stabilare och starkare med XLR, samt att det inte är någon spänningsstörning i närheten. Använder själv ett Focusrite Scarlett 2i2.

Jag menar, det räcker i många fall att man lägger en strömförande kabel över mikrofonsladden för att det ska brumma lite. Tänk dig då hur det är i ett datorchassi.

Permalänk
Medlem

Om du använder flera el-uttag till olika delar av dina dator saker, prova att koppla allt till samma uttag.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag får också brum via mitt externa ljudkort och aktiva monitorer allt kopplat via XLR givetvis. Det som hjälper är en USB-isolator, som kan köpas för några hundralappar .

En annan sak som kan få en mikrofon att brumma är ju en dålig kontakt eller sladd bland annat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

De enklaste sakerna för att försöka hitta källan till störningarna innan man börjar investera i massa prylar:

1. Koppla bort allt annat från uttaget/uttagen i närheten, dvs du kör absolut minimum för att få ut ljud för test och om det fungerar så kopplar du in dem en efter en.
2. Koppla bort eventuella förgreninsdosor/testa annan förgreningsdosa
3. Testa ett helt annat eluttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag får också brum via mitt externa ljudkort och aktiva monitorer allt kopplat via XLR givetvis. Det som hjälper är en USB-isolator, som kan köpas för några hundralappar .

Var köper man en USB-isolator @CubaCola ? XLR-adaptern hjälpte bara marginellt. Har ryckt alla kablar och om jag rycker strömkabel till dator så försvinner bruset och jag kan höra en ren signal kort innan strömmen på ljudkort bryts.

Permalänk
Medlem

Vad för nätagg kör du? Tänker att de varierar ju lite i kvalitet så att säga så kan ju vara det som är grundproblemet.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HawkEye:

Var köper man en USB-isolator @CubaCola ? XLR-adaptern hjälpte bara marginellt. Har ryckt alla kablar och om jag rycker strömkabel till dator så försvinner bruset och jag kan höra en ren signal kort innan strömmen på ljudkort bryts.

Tex https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/natfilter-...
Annars kan du också leta på Ebay och Amazon

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe denna verkar stänga av strömmatningen helt och bara släppa igenom data? Ljudkortet behöver ström över usb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Vad för nätagg kör du? Tänker att de varierar ju lite i kvalitet så att säga så kan ju vara det som är grundproblemet.

Jag har följande nätaggregat; Corsair RM750x 750W - men får samma surr då jag kör ljudkortet i en annan dator i samma rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

@mrqaffe denna verkar stänga av strömmatningen helt och bara släppa igenom data? Ljudkortet behöver ström över usb

Det finns olika modeller, men du har ingen extern ingång för ström på ditt ljudkort?

https://hifimediy.com/product/hifime-high-speed-usb-isolator/ denna kan ge upp till 500ma enligt specsen.
Men om du ska ha det till en mikrofon, blir det ju billigare att köpa en ny usb-mikrofon istället.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hm. Framsteg. Tog bort förlängningssladd till modmic som följde med och kopplade in den korta 3,5 mm-kontakten direkt i XLR-omvandlaren - då försvinner brumm. Testat 2 olika förlängningssladdar för 3,5mm och alla ger oljud. Dåligt isolerade? Är det längden på kabel som spelar in? Finns kabel för detta eller ska man satsa på en sån här iaf? https://www.amazon.co.uk/Ground-Isolator-Neoteck-Filter-Elimi...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HawkEye:

@mrqaffe denna verkar stänga av strömmatningen helt och bara släppa igenom data? Ljudkortet behöver ström över usb

Strömförsörjning över usb är ungefär det sämsta som finns när det gäller ljud eftersom datorer har notoriskt skitig strömförsörjning, man bör ha en egen nätdel till ljudprylar.

Skrivet av HawkEye:

Hm. Framsteg. Tog bort förlängningssladd som följde med och kopplade in den korta 3,5 direkt - då försvinner brumm. Testat 2 olika förlängningssladdar för 3,5mm och alla ger oljud. Dåligt isolerade? Är det längden på kabel som spelar in? Finns kabel för detta eller ska man satsa på en sån här iaf? https://www.amazon.co.uk/Ground-Isolator-Neoteck-Filter-Elimi...

Det är möjligt att kablarna är dåligt skärmade eller kanske har hög resistans, dessutom är teleplugg nått som man också helst vill undvika eftersom kontakterna ofta är dåliga så det är inte allt för underligt om det blir bättre utan förlängningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har någon tips på bra skärmad 3.5mm förlängning isf? (3m)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HawkEye:

Har någon tips på bra skärmad 3.5mm förlängning isf? (3m)

Göra en egen och hoppas på det bästa.
Använd dubbelskärmad kabel med folie och flätskärm och kontakter med metallhus, kanske koppla den semibalanserat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har nu beställt denna kabel, som ska vara bra skärmad. Kan återkoppla om den hjälpte 🤓 https://www.amazon.co.uk/KabelDirekt-Stereo-Extension-Cable-F...

Permalänk
Medlem

@HawkEye: fick en tanke.
När du drog ut nätsladden till PC'n så försvann brummet, det kanske låter rätt naturligt då felkällan kopplades bort.
Men vad är då felkällan?

Verkar som att källan till brum är på nätet, tillfälligt brum som kommer oregelbundet kan vara kyl/frys, värmepump m.m. Ja allt som har till/från funktion.

Finns där en ventilationsanläggning? Dessa brukar ha en kontinuerlig drift.
Om så, koppla ifrån den och se om brummet försvinner.

En annan vanlig felkälla är dimrar som är konstant inkopplade och kan ge störning, fastän inget är tänt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Har nu beställt denna kabel, som ska vara bra skärmad. Kan återkoppla om den hjälpte 🤓 https://www.amazon.co.uk/KabelDirekt-Stereo-Extension-Cable-F...

Kan meddela att byta ut den medföljande förlängningssladden till Modmic mot kabeln i länken ovan i princip avhjälpt mina problem med brumm/surr! Det enda som hörs nu är pyttelite, normalt rumsljud. 🙂

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HawkEye:

Kan meddela att byta ut den medföljande förlängningssladden till Modmic mot kabeln i länken ovan i princip avhjälpt mina problem med brumm/surr! Det enda som hörs nu är pyttelite, normalt rumsljud. 🙂

Då skulle du egentligen reklamera originalkabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då skulle du egentligen reklamera originalkabeln.

Man kan ju tycka det, men lär ju bara som bäst få en ny men lika kass kabel. Finns väl en anledning till varför den nya ModMic är över USB

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Inte vet jag mer, men Modmic har väl aldrig varit om kvalitet. Av de tre jag testat har alla varit full av oljud. Helt obrukliga och gick tillbaka till butiken.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz