Permalänk

Nätverk i villa efter renovering

Hej,

Vi ska renovera nyköpt villa och dra om el. Jag tänker då att det är lika bra att dra nätverk till vissa rum då också. Jag vill ha ett rejält stabilt trådlöst nätverk men möjlighet till trådanslutning till e.g. tv. Jag har tittat på mesh routrar och har skissat på en lösning där dessa seriekopplas för bästa prestanda. Huset är 250m2 över 4 våningar så vågar inte lite helt på den trådlösa kopplingen mellan mesh routrar även om jag köper många.

Tror ni min skiss håller? Kan man göra en sådan här installation?

SKISS

Permalänk
Medlem

Varför har du två patch-paneler?

Permalänk
Medlem

Det du är ute efter är accesspunkter, inte mesh. Du har ju till och med anslutit "mesh"-enheterna till switchen i din skiss, så det finns ingen anledning att förlita sig på trådlös kommunikation mellan dem.

EDIT: Precis som MickeBoy förstår jag inte varför du använder två switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Det du är ute efter är accesspunkter, inte mesh. Du har ju till och med anslutit "mesh"-enheterna till switchen i din skiss, så det finns ingen anledning att förlita sig på trådlös kommunikation mellan dem.

EDIT: Precis som MickeBoy förstår jag inte varför du använder två switchar.

Kan det vara så att det är ett konceptuellt missförstånd här? Patch-panelen är ju inte en switch i sig. Varje uttag som ska aktiveras behöver kunna nå switchen i skissen.

Så först en patch-kabel mellan switchen patch-panelen. Då blir uttaget anslutet och där kan utrustning anslutas.

Permalänk

Hej

Nej 2 patchpaneler behövs såklart inte.

Ang AP vs mesh så var min tanke att med en router +AP(s) så får jag väl inte den sömnlösa övergången mellan rummen i det trådlösa? Jag kör det i lgh idag och när jag går från bra täckning till sämre så byter den inte automatisk till APn med bäst. Löser jag inte den problematiken med mesh puckar istället?

Permalänk
Medlem

Det är accesspunkter du vill ha om du ändå ska dra kablar, inte mesh.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Det är accesspunkter du vill ha om du ändå ska dra kablar, inte mesh.

Ang AP vs mesh så var min tanke att med en router +AP(s) så får jag väl inte den sömnlösa övergången mellan rummen i det trådlösa? Jag kör det i lgh idag och när jag går från bra täckning till sämre så byter den inte automatisk till APn med bäst. Löser jag inte den problematiken med mesh puckar istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av westgrenj:

Hej

Nej 2 patchpaneler behövs såklart inte.

Ang AP vs mesh så var min tanke att med en router +AP(s) så får jag väl inte den sömnlösa övergången mellan rummen i det trådlösa? Jag kör det i lgh idag och när jag går från bra täckning till sämre så byter den inte automatisk till APn med bäst. Löser jag inte den problematiken med mesh puckar istället?

Den överlämningen mellan accesspunkterna kallas roaming och sköts olika bra av olika system. Du löser inte problemet med mesh. Du ska absolut ha accesspunkter till din lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av westgrenj:

Hej

Nej 2 patchpaneler behövs såklart inte.

Ang AP vs mesh så var min tanke att med en router +AP(s) så får jag väl inte den sömnlösa övergången mellan rummen i det trådlösa? Jag kör det i lgh idag och när jag går från bra täckning till sämre så byter den inte automatisk till APn med bäst. Löser jag inte den problematiken med mesh puckar istället?

Jag har två st accesspunkter idag i mitt hus. Dessa annonserar samma SSID med samma lösenord och jag märker inte någon skillnad när jag vandrar runt i huset.

Permalänk

Okej,

Min ens rädslan är att jag inte kommer kunna dra kabel till alla rum och därmed få bra täckning. Min tanke var därför att kanske ha 3-5 mesh puckar varav hälften trådande och hälften trådlösa.

Skulle ni säga router+AP är minst lika stabilt nätverk som mesh?

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag fattar din skiss nu. Kommer fibern in på något ställe i huset där du vill ha trådlös täckning? I så fall skulle jag satsa på att sätta en Ubiquiti UDM där med en Ubiquiti UniFi US-8-60W - switch i patchskåpet. Sedan kopplar du in valfria Unifi-accesspunkter till nätverksuttagen på bra ställen i huset. De kommer att få ström från switchen och behöver inte kopplas in med någon annan sladd.

EDIT:

Skrivet av westgrenj:

Skulle ni säga router+AP är minst lika stabilt nätverk som mesh?

Ja, det är mycket snabbare och stabilare eftersom accesspunkterna kommunicerar trådat "uppåt" och inte behöver förlita sig på radio. Många av Unifi-accesspunkterna kan också köras i mesh-läge om det kniper.

Permalänk
Medlem

@westgrenj: Kom ihåg att koppla in rätt antenn till användningen. Hög dB om du vill få starkare i planet, t.ex. för at tkomma ut, lågt dB ifall du vill täcka två våningar.

Permalänk

Okej,

Så då skulle kopplingen se ut så här typ;

Fiber in i källaren -> Mediaomvandlare -> Ubiquiti router -> Switch -> Patchpanel -> Ubiquiti AP på varje våningsplan

Om jag vill köra Comhem TV kan jag få dra en patchkabel direkt från mediaomvandlaren till patchpanelen och vidare till tv-rummets uttag.

Korrekt?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det ser ut som en jättefin lösning. Om du får in fibern i källaren kanske det är lite slöseri att ställa en UDM där nere men det är nog ändå den smidigaste lösningen. Då får du i alla fall riktigt fin täckning där också.

Helt rätt antagande gällande TV. Du skulle också kunna koppla den till switchen och säga åt switchen att skicka den signalen till valfria rum.

Permalänk

Tack för hjälpen!

Hur bra är Ubiquiti AP, kan man räkna en per våningsplan? Ca 80m2. Någon som har erfarenhet av AP domar inbyggd i väggen istället för nätverksuttag?

Permalänk
Medlem

Jag kör en per våning i ett lättbetonghus med två våningar på totalt strax under 100 m². Kan du sätta dem hyfsat centralt och högt borde det inte vara några problem. 5 GHz blir såklart snabbt knackigt men då borde 2,4 täcka resten om det skulle behövas.

Permalänk

Ok, vilken AP kör du?

Går det att kombinera trådbundna och trådlöst ansluten AP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av westgrenj:

Okej,

Min ens rädslan är att jag inte kommer kunna dra kabel till alla rum och därmed få bra täckning. Min tanke var därför att kanske ha 3-5 mesh puckar varav hälften trådande och hälften trådlösa.

Skulle ni säga router+AP är minst lika stabilt nätverk som mesh?

Ja på din fråga. I ubiquitys system så kan du även tillåta att accesspunkterna kopplar upp sig trådlöst mellan varandra. Så du kan helt enkelt ha tre trådade och två trådlösa. Men går det att dra kabel så snåla inte.

Fästen till ubiquity ska passa över en vanlig dosa om man klipper en genomföring i fästet för kabeln. Man sätter ett keystone på installationskabel och använder en kort patchkabel till accesspunkten. Man trycker upp det i dosan och låter bara en stump patchkabel sticka ner till accesspunkten. Så har en kollega gjort och då får man en så dold installation som det går.

Om du kör någon accesspunkt trådlöst så behöver de matas med ström från en poe-injektor. Du behöver placera injektorn vid ett eluttag och dra en nätverkskabel upp till accesspunkten i taket. De accesspunkter som ska vara kopplade med kabel är inga problem eftersom du där placerar poe-injektorerna i nätverksskåpet.

Permalänk

@jocke92:

Okej, tack! Fast om jag kör med en switch som har support för PoE behöver jag inte ha några PoE-injektorer i nätverksskåpet, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av westgrenj:

@jocke92:

Okej, tack! Fast om jag kör med en switch som har support för PoE behöver jag inte ha några PoE-injektorer i nätverksskåpet, eller hur?

Korrekt.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

Tack för all hjälp, har uppdaterat skissen till nedan. Något att anmärka?

https://drive.google.com/file/d/1S64gDd_Q2H5dIO97X6UAB4gH54nE...

Någon som vet om det är en kabel för TV och en för Internet från mediaomvandlaren för comhem villafiber eller båda går på samma nät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av westgrenj:

Tack för all hjälp, har uppdaterat skissen till nedan. Något att anmärka?

https://drive.google.com/file/d/1S64gDd_Q2H5dIO97X6UAB4gH54nE...

Någon som vet om det är en kabel för TV och en för Internet från mediaomvandlaren för comhem villafiber eller båda går på samma nät?

Jag skulle nog sikta på ett dubbeluttag plus uttag för accesspunkten i varje rum. Allt som kan vara på tråd ska vara på tråd. Wifi är bara för mobila enheter som telefoner och surfplattor.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av westgrenj:

Hej,

Vi ska renovera nyköpt villa och dra om el. Jag tänker då att det är lika bra att dra nätverk till vissa rum då också. Jag vill ha ett rejält stabilt trådlöst nätverk men möjlighet till trådanslutning till e.g. tv. Jag har tittat på mesh routrar och har skissat på en lösning där dessa seriekopplas för bästa prestanda. Huset är 250m2 över 4 våningar så vågar inte lite helt på den trådlösa kopplingen mellan mesh routrar även om jag köper många.

Tror ni min skiss håller? Kan man göra en sådan här installation?

SKISS

Du tänker fel, du bör snarare dra fram minst ett dubbeluttag per vägg i alla rum och rör till en dosa i taket i alla rum. Trådlöst är en nödlösning och om du verkligen tvingas att använda trådlöst så se då till att du har förutsättningar att montera accesspunkter i samtliga rum.
Det är billigt att lägga in rör så se för bövelen till att du har mer rör i väggarna än du tror att du behöver, glöm inte heller bort rör för media och hemautomation, i alla rum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du tänker fel, du bör snarare dra fram minst ett dubbeluttag per vägg i alla rum och rör till en dosa i taket i alla rum. Trådlöst är en nödlösning och om du verkligen tvingas att använda trådlöst så se då till att du har förutsättningar att montera accesspunkter i samtliga rum.
Det är billigt att lägga in rör så se för bövelen till att du har mer rör i väggarna än du tror att du behöver, glöm inte heller bort rör för media och hemautomation, i alla rum.

Jo absolut om fokus enbart är på funktion och inte stil, budget, nytta mm. Du har rätt inatt vi ska dra till så många ställen vi kan inom rimliga gränser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av westgrenj:

Tack för all hjälp, har uppdaterat skissen till nedan. Något att anmärka?

https://drive.google.com/file/d/1S64gDd_Q2H5dIO97X6UAB4gH54nE...

Någon som vet om det är en kabel för TV och en för Internet från mediaomvandlaren för comhem villafiber eller båda går på samma nät?

TV och internet går förmodligen på olika VLAN. Det här är något jag själv fick jättemycket hjälp med här för några månader sedan och jag är verkligen ingen expert på området. Jag kan alltså ha fel nu och då får någon komma och rätta mig. Om du vill komma undan med att bara använda ett uttag för både TV och Internet i ett rum borde du kunna koppla in både TV- och Internetkabeln i switchen, sedan säga åt den att skicka båda de signalerna på porten som går till det aktuella uttaget. Sedan sätter du en switch till i det rummet, som får dela upp signalerna igen så att du kan dra separata sladdar till grejer som vill ha TV och grejer som vill ha Internet.

Permalänk
Skrivet av MrPasty:

TV och internet går förmodligen på olika VLAN. Det här är något jag själv fick jättemycket hjälp med här för några månader sedan och jag är verkligen ingen expert på området. Jag kan alltså ha fel nu och då får någon komma och rätta mig. Om du vill komma undan med att bara använda ett uttag för både TV och Internet i ett rum borde du kunna koppla in både TV- och Internetkabeln i switchen, sedan säga åt den att skicka båda de signalerna på porten som går till det aktuella uttaget. Sedan sätter du en switch till i det rummet, som får dela upp signalerna igen så att du kan dra separata sladdar till grejer som vill ha TV och grejer som vill ha Internet.

Har pratat med Comhem och blev lite klokare men skapar en ny tråd på detta ämne... Tack!

Permalänk
Medlem

@westgrenj: Behöver ju inte ha överdrivet med uttag i varenda rum, om det finns åtminstone ett är det bara att köpa en switch med funktioner du behöver så har du hur många som helst. En AP/våning satt centralt lär duga fint.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

@westgrenj: Behöver ju inte ha överdrivet med uttag i varenda rum, om det finns åtminstone ett är det bara att köpa en switch med funktioner du behöver så har du hur många som helst. En AP/våning satt centralt lär duga fint.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

@westgrenj: Behöver ju inte ha överdrivet med uttag i varenda rum, om det finns åtminstone ett är det bara att köpa en switch med funktioner du behöver så har du hur många som helst. En AP/våning satt centralt lär duga fint.

Fast ska du ändå dra kabel så sätter du minst ett dubbeluttag i varje rum (där man kan tänka sig att det kan vara någon pryl med nätverk). I ett kontor / TVrum skulle jag sätta två dubbeluttag. Man lyckas alltid sätta uttagen på den väggen där man inte behöver dem och så måste man dra massa sladdar längs golvet. En extra switch vill man undvika om man har gjort i ordning en plats för all utrustning i en central plats och slippa trycka massa trafik via en sladd.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Fast ska du ändå dra kabel så sätter du minst ett dubbeluttag i varje rum (där man kan tänka sig att det kan vara någon pryl med nätverk). I ett kontor / TVrum skulle jag sätta två dubbeluttag. Man lyckas alltid sätta uttagen på den väggen där man inte behöver dem och så måste man dra massa sladdar längs golvet. En extra switch vill man undvika om man har gjort i ordning en plats för all utrustning i en central plats och slippa trycka massa trafik via en sladd.

@westgrenj: Kan inte mer än hålla med ovan.
Vi gjorde samma resa för 3,5 år sedan när vi ändå skulle riva upp golven för att sätta ventilerat undergolv, lägga nya golv, dra ny el samt installera golvvärme.

Då blev det draget dubbeluttag till tv/vardagsrum samt till dåvarande kontor, sen kom det barn och kontoret blev barnrum..
Kontoret flyttades sedan till garaget dit jag lyckades dra en TP med hjälp av röret vi satte för fiberkanalen vilken vi förberedde för iom ovan.

Sen kom det två barn till samtidigt så nu blir det att vi äldre flyttar in i kontoret varpå garaget förhoppningsvis inreds framgent.

Så min lärdom från detta är minst 2 uttag per rum då hur användningen ser ut kommer att vara i ständig förändring.
Om inte annat så kan det vara värt att dra några extra tomrör på egen hand för framtida behov.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com