Permalänk

Funderar på varför jag inte får bättre resultat med min 1600 @ 3.8Ghz // GTX1070 // 16gb // SSD.

Senaste drivrutiner, senaste Bios, senaste chipset...

Kör ju "bara" i 1080 dessutom med 60Hz skärm...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Byggde en ny dator som ska driva en av Viggen-simulatorerna på Aeroseum i helgen

Får man fråga vilken Viggen x-plane plan som ni kör? Är det den gamla x-plane eller finns det nåt bättre nuförtiden?

Permalänk
Medlem

@joltcan:

Det visar sig att eftersom vi ville ha särskilda scenerier så kommer vi inte köra X-plane på den maskinen trots allt, utan FSX eller Prepar3D istället. Initialt kommer vi köra Alphasims Viggen, men det kanske finns en annan modell, jag har inte hundra koll på vilka licenser som finns i huset.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@kirayatail: Ah, om vi säger så här då, jag kör X-plane, vilket addon ska jag välja om jag vill flyga viggen?

Permalänk
Medlem

@joltcan:
¯\_(ツ)_/¯

Har själv letat lite low-key efter en viggen till XP11, men inte hittat något intressant än. Muséet har visserligen en XP11-driven Viggen-maskin, men jag har ingen aning om vad den kör. Kan mycket väl vara en custom-modell, den simulatorn kör en massa hjälpmjukvara för en custom-HUD och styrning av hårdvaruinstrument, så jag kan mycket väl tänka mig att den har en skräddarsydd modell också. Ska undersöka när jag har tid.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Kul att det finns en swe-clockers tråd om x-plane! Tänkte bara påminna om att vi har den största svenska flightsim gruppen på fejan (flightsim sweden) för den som är sugen att kika; där finns det inlägg om allt mellan FS9 och den nya MSFS2020 :=)

När det gäller CPU som nyligen blivit diskuterat... du hade varit en idiot om du hade gått med intel idag pga. price to performance ratio. AMD CPU lirar bra med x-plane, det som inte lirar bra är grafikkorten - detta pga hur OpenGL renderas i AMD. Så en AMD processor och ett nviadia grafikkort är helt ok att ha!

Cheers!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om ni sett det, men nu när nästa version med stöd för grafik-APIet Vulcan verkar det vara hygglig prestandaökning med Nvidiakort och brutal prestandaökning med de tidigare så dåliga AMD-korten.

(nej, jag sa inte att AMD-korten var dåliga men X-Plane var dåligt på att nyttja dem).

Kolla här:

Permalänk
Medlem

Installerade betan igår men simulatorn tokkraschar innan den ens laddat klart.
Antar att man får vänta några veckor tills saker är lite mer stabila...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Installerade betan igår men simulatorn tokkraschar innan den ens laddat klart.
Antar att man får vänta några veckor tills saker är lite mer stabila...

Det kostar att leva på "the bleeding edge".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Installerade betan igår men simulatorn tokkraschar innan den ens laddat klart.
Antar att man får vänta några veckor tills saker är lite mer stabila...

Jag hade tur och behövde bara uppdatera Radeon Adrenaline (även om utvecklarna sa att versioner över 19.12 skulle funka så fungerade 19.20 inte. Jag gick upp till senaste, 20.4.1). Första testflygningen var ett riktigt lyft, jag gick från ~15 FPS till stabila 30 FPS. Jag kör med RX Vega 64 och en ultrawide-skärm på 3840x1600.

Jag fick en svag känsla av att X-Plane inte ens ville försöka öka frameraten över 30, någon som har något tips på var jag kan ställa in en target framerate?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Jag fick en svag känsla av att X-Plane inte ens ville försöka öka frameraten över 30, någon som har något tips på var jag kan ställa in en target framerate?

Jag känner inte till någon sådan inställning. Vsync är urkryssat?

Vad händer om du ställer ned alla grafikinställningar till lägsta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Installerade betan igår men simulatorn tokkraschar innan den ens laddat klart.
Antar att man får vänta några veckor tills saker är lite mer stabila...

Jag har inte vågat /orkat dra in betan på min huvudinstallation, men jag har försökt på en reservdator med Linux och en AMD 3200G APU som kraftkälla. Efter installation av betan och omställning till Vulcan har jag inte fått igång det. Det kommer väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Jag känner inte till någon sådan inställning. Vsync är urkryssat?

Vad händer om du ställer ned alla grafikinställningar till lägsta?

Japp ingen Vsync. kör en jobbig situation med moln att rendera för att försöka stressa maskinen lite.
Testar med allt på lägsta, stannar på 24 FPS.
Testar med allt på högsta*, når upp till 30 FPS. (* utom AA som snällt får stanna på FXAA)

Ser ingen som helst logik i det. Jag vill minnas att det nån gång fanns en slider för "target framerate" i närheten av "flight models per frame", men oavsett om jag har drömt det eller inte så finns den inte kvar.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

Inte läge att dra in XP11 igen då? Har ju bara en AMD Ryzen 5 1600 (3.8Ghz), men funderar på en3600 (eller X). Sen är det ju ett evigheters tjöt om att man "ska" köra intel med XP11. Men nu har väl ändå AMD kommit snudd på ikapp? Eller måste man upp på 3700X eller t o m 3900X ? för att komma upp i högre klockfrekvens? Eller kan jag sitta snällt i båten och lira med Vulcan på min gamla CPU? Sen var det detta vilken "skjuts" som mitt GTX 1070 skulle få av en ny CPU. Några tankar där?

Gött mos och ha en bra helg!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Inte läge att dra in XP11 igen då? Har ju bara en AMD Ryzen 5 1600 (3.8Ghz), men funderar på en3600 (eller X). Sen är det ju ett evigheters tjöt om att man "ska" köra intel med XP11. Men nu har väl ändå AMD kommit snudd på ikapp? Eller måste man upp på 3700X eller t o m 3900X ? för att komma upp i högre klockfrekvens? Eller kan jag sitta snällt i båten och lira med Vulcan på min gamla CPU? Sen var det detta vilken "skjuts" som mitt GTX 1070 skulle få av en ny CPU. Några tankar där?

Gött mos och ha en bra helg!

Baserat på mitt lekande med denna simulator och datorer med AMD 3200G och 3600 (utan X), samt GTX 1070 och RX 570 i olika varianter kan du få det att funka riktigt fint om du anpassar inställningarna till din dator, men allt maxat och några tunga plugins och det kommer att hacka och fräsa.

Också stor skillnad i var du flyger. Ovanför Smålands landsbygd ger dubbel framerate jämfört med lågflygning över New York City, i alla fall med "Number of World Object" inställd på höga värden.

Om du ändå har en licens skulle jag inte tveka att dra in det. På 3600 med 1070 och Windows 10 fick jag 10-20% ökning i framerate med Vulkan jämfört med OpenGL, och på 3200G med RX 570 under Linux blev det ungefär 50% bättre framerate med Vulkan jämfört med Open GL. Lite beroende på hur man tweakar inställningarna förstås.

Permalänk

@blackcoffee: Tack! Vet du om det ger någon större boost att gå vidare till en 3700X - eller byta GPU ?

Har ett litet dilemma här...hur gå vidare. Lirar ju även Assetto Corsa, och ja... Känner att även om det är ett äldre spel så hackar det och har sig. sen vore ju en 1440 skärm på 27" trevligt med. Men vilken ordnign är frågan....

Måste man fortfarande gå in i Nvidias inställningar och göra massa val där (GPU på max performance osv). Förstår fortfarande varför programmet i sig inte kan kalla på dessa egenskaperna, utan man måste in och ändra där.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@blackcoffee: Tack! Vet du om det ger någon större boost att gå vidare till en 3700X - eller byta GPU ?

Jag har inte mycket mer erfarenhet än det jag skriver ovan. Kolla in lite av vad Michael Brown säger i sina videos här:

https://www.youtube.com/user/col2mab/videos

Permalänk
Medlem
Skrivet av joltcan:

@kirayatail: Ah, om vi säger så här då, jag kör X-plane, vilket addon ska jag välja om jag vill flyga viggen?

Jag rotade lite i filsystemet för vår X-Plane-viggen. Visar sig att vi kör samma modell som finns till X-Plane 9 som bas, men gänget som byggde ihop simulatorn en gång i tiden har byggt egna plugins som möjligen påverkar planets prestanda och karaktär. Vet inte om det är Open Source, och hälften av koden verkar mest ha att göra med att styra de Arduinos som gränssnittar till cockpiten.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Har precis gjort en snabbflygning och test av min nya Yoke, Alpha Honeycomb Yoke. Vilken känsla det är att flyga nu! Kunde inte varit mer nöjd med bytet från X56 hotas till denna Yoke. Bara skaffa mig ett gasreglage också sen är jag tillbaka fullt ut igen

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Stor skillnad i VR. Fick tidigare vara ganska sparsam med inställningarna trots skaplig rigg (8700K + 1080ti) med Rift.

Nu går det att dra på rätt bra samt jag kör SS på 1.8. Sjukt sugen på ett mer högupplöst headset nu.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har precis lött ihop och programmerat ihop en finurlig adapter, så att jag kan använda enbart pedalerna från min Logitech G29-ratt, utan att behöva ha ratten inkopplad. Den läser av koppling samt gas och slår ihop de två till en rudder-axel.
Drog igång X-Plane 11.36 och kollade framerates, sen uppgraderade jag till 11.50b6. Ganska trevlig skillnad, åtminstone på Heathrow
Från 19 till 29 fps i huvudvyn, och från 25 till 42 utifrån planet samt med kameran på alla radios och liknande.

Däremot så fick jag en frame med 800 ms frametime precis vid touchdown; sånt är ju lite frustrerande. Hoppas på bättring i framtida versioner! Enligt bloggen så har de fullt upp med att lösa krascher, så prestandaoptimering ligger en bit framåt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Någon som hunnit testa med AMDs prollar, samt med lite äldre kort, typ 1070?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spacedebree:

Någon som hunnit testa med AMDs prollar, samt med lite äldre kort, typ 1070?

Se ovan (samt se signatur).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

@Thomas: Hahahaha.... Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Någon som hunnit testa med AMDs prollar, samt med lite äldre kort, typ 1070?

#18406802

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

👍👍👍

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

👍👍👍

Jag kan ju fylla på med att AMD Ryzen 3200G med RX570 ger nästan identiska resultat i de flesta benchmarks som AMD Ryzen 1800X med samma grafikkort. Vilket ju stämmer med vad som sägs - när man väl flyger används 2-3 kärnor och sen är det frekvensen som spelar roll.

Permalänk

@blackcoffee: ...så en 3600X vs 3600 kan ändå ge en liten, liten boost i spelet? Såg dock att TDP'n går upp rejält. 3700X har ju samma TDP som 3600. Fattar inte... (men så är jag inte så insatt heller).

Tänkte ta mig an XP11 igen - lite mer på allvar denna gång. Försöka lära mig att flyga på riktigt. Känns som jag skulle behöva någon som "lär mig" mer. Alltså, youtube i all ära - men ibland känns det som att en stor bit försvinner - planering av rutt och hur man...ja, det mesta faktiskt. Synd att ATCn är så usel (enl mig, dvs en okunnig) i XP. Ibland svarar den inte osv... Finns det pluggar som man måste ha som kan förbättra sådana här saker?

Vad tycker ni man ska skaffa som är liksom "nödvändigt" när man installerat XP11? Inte hårdvara, men pluggar just... Vill inte har för mkt runt omkring heller som stjäl fps, utan sådant som verkligen förenklar...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@blackcoffee: ...så en 3600X vs 3600 kan ändå ge en liten, liten boost i spelet? Såg dock att TDP'n går upp rejält. 3700X har ju samma TDP som 3600. Fattar inte... (men så är jag inte så insatt heller).

Jag är också novis på både CPU-val och flygning. Har du en 3600 idag? Då skulle jag inte lägga pengar på uppgradering av detta skäl.

Kör hårt med det du har även om det lockar i köptarmen - det kommer alltid ännu heppare hårdvara nästa månad och nästa år. Och även med dagens vassaste hårdvaror lär du kunna dra på scenarios som blir tunga för datorn. Om det du har idag inte är alltför anskrämligt så är det ju bara att dra ned inställningarna tills du får en FPS du är nöjd med och kan sen lägga energin på flygning och pengarna på simulatortillägg och flyghårdvara.

Permalänk

@blackcoffee: Ryzen 1600 idag, klockad till 3.8.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma