Half Life: Alyx ger VR-försäljning en rejäl skjuts

Permalänk
Melding Plague

Half Life: Alyx ger VR-försäljning en rejäl skjuts

Nästan tre miljoner användare anslöt ett VR-headset till Steam under april, upp från tidigare rekord på drygt 1,7 miljoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

All hail VR!

Det jag hoppas på nu är att de gör reboots som de gjort på gamla spel för PC, PS, Xbox och Switch, fast även nyare spel, för VR.
Tror detta skulle säkert skjuta upp försäljningen mer.

Se Fallout 4 som exempel, det köpte jag på releasedagen för en herrans massa år sedan, tröttnade snabbt och spela aldrig mer än 10h~.

Däremot när jag starta upp det i VR var jag helt hooked. Det var SÅ mycket bättre i VR, trots miljontals med buggar ala Bethesta, hur kul som helst!

Jag håller tummarna för att detta öppnar upp för lite mer både nya spel och reboots av gamla spel i VR!

Permalänk
Medlem

Tillhör skaran som köpte ett VR headset tack vare Half Life: Alyx

Spelet i sig är grymt bra, inlevelsen i spelet går inte ens att beskriva, så sjukt imponerad av både VR och Valve.
Efter att ha klarat ut det och provat lite olika spel så ser jag garanterat en framtid för VR, men det behövs mer content, vilket jag hoppas Source 2 SDKn med VR stöd råder bot på!

Permalänk
Medlem

Jag var en av dem som köpte en helt ny PC samt Index bara och endast för Alyx. Sålde dock vidare Indexen direkt efter då jag inte kände att jag var intresserad av att spela andra spel på den. Det var en otroligt rolig upplevelse, men det krävs ff vissa saker för att det ska bli något som jag kan använda mig av varje dag samt att den ska bli vardag för många;

1) Sladdarna måste bort. Så är det bara
2) Bättre upplösning. Fastän jag "maxade" det mesta gällande upplösning var det fortfarande svårt att urskilja saker på längre håll och pixlarnas närvaro gjorde sig påmind
3) VR-sjukan måste kommas åt på något sätt. Det tog mig 2-3 timmar att bli av med den, men för de flesta människor kommer det inte bli ett nytt försök efter att man nästan spytt upp första gången.
4) Priset måste ner. 11 000 för en bra upplevelse är för mycket. uppenbarligen.
5) Måste bli enklare att driva. Mitt 2070S var lite för svag för att spela HL:A på maxad upplösning och bra inställningar, vilket innebär att man behöver någonstans mellan 2080S och en 2080Ti. Då är också HL:A byggd på en gammal och väldigt optimerad motor.
6) Mer AAA-spel. Jag testade det som fanns, men det finns inte riktigt något som mäter sig med HL:A. Alyx måste vara "en i mängden" snarare än flaggskeppet för att det verkligen ska ta fart.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Bra jobbat av dem!

Permalänk

Verkar som jag också bidragit en liten del.

Höll på bli av min gaming burk med 9900K och 2080ti men faaaan... Half Life i VR som släppt!

Nu har man Vive Pro med wireless kit, Vive Cosmos samt Oculus Quest till PC med 3900X och 2080 ti alltså!!! Väntar på Index också. Kör supersampling på 200% med ultra setting och kan bekräfra att man ganska ofta ser motion smoothing ingriper. Tufft!

Jag ska säga så här: har du inte prövat så måste du. Inga pengar? Sälj njurar! Du får köpa tillbaka sen ifall att nåt händer

Visa signatur

MacBook Air 13" 2020 (i3 1030NG7 l 8GB RAM l 256GB SSD l Iris Plus)
Clevo PC50DN2 (i7 10875H l 32GB RAM l 1TB SSD l RTX 2080S Max-Q)

PS4 Pro & Nintendo Switch 2019

Permalänk
Medlem

@Mithras:

Köpte själv ett VR Headset (Vive Pro) för HL:A och instämmer på vissa punkter

1) Varför måste sladdarna bort? Jag hade absolut inga problem att ha de hängandes bakom mig. Givetvis blir det nog skönare med trådlöst men inget jag känner "förstörde" upplevelsen.

2) Upplösningen kommer bli bättre, se bara på historien med vanliga skärmar. Denna punkt säger du lite emot dig själv, spelet ska bli enklare att driva men du ställer krav på upplösningen?

Jag vill också ha högre upplösning men det kräver väl starkare GPUer?

3) Vart själv "åksjuk" i början när jag spelade, första omgången klarade jag ca 45min i VR, när jag klarade ut HL:A klarade jag nästan 2 timmar haha.
Då provade jag lite andra spel också, och HL:A var nog det spel som jag klarade bäst i form av FPS, men håller helt och hållet med, både utvecklare och tillverkarna behöver nog arbeta på denna punkt, för som det är nu så klarar vissa polare VR galant medans andra blir åksjuka och måste "träna", jag tillhör den som behöver träna mig att klara VR längre perioder.

4) Håller helt och hållet med, priset står ivägen idag för att nå en bredare massa för att få mer kvalitets content. Oculus är en bit påväg med Rift S (Ej provat den själv).

5) Du vill ha högre upplösning som drivs av sämre grafikkort? Jag vill också ha kakan och äta den!

6) Håller med, provat lite olika och det jag spelat mest förutom HL:A är nog Beatsaber. Gett mig in i Boneworks som är ganska kul, men inte alls samma som HL:A, hoppas det kommer lite spel nyheter till VR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

3) VR-sjukan måste kommas åt på något sätt. Det tog mig 2-3 timmar att bli av med den

Spelade du med Continuous locomotion? Har inte hört om någon som mått illa med de andra alternativen.

Permalänk
Medlem

Half-Life Alyx kan mycket väl visa sig bli det viktigaste spelet på 2020-talet. Vilket då inte är det samma som det största eller populäraste.

Själv spelade jag precis ut Alyx nu i helgen, och det är riktigt länge sen jag senast upplevt ett spel som ger den där wow-känslan på samma sätt.

Jag spelade med datorn i signatur (r5 3600 och Rx 5700) med en Quest, och det flöt på riktigt bra på alla sätt och vis. Trådlöst via VD förstås

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

Jag vill också ha högre upplösning men det kräver väl starkare GPUer?

Högre upplösning hjälper till att minska "screen door"-effekten eftersom pixlarna sitter tätare, vilket leder till en klarare bild. Så även om man renderar spelet i samma upplösning och skalar upp bilden så skulle högre upplösning över lag leda till bättre bildkvalité. Det bästa är förstås att även rendera spelet i högre upplösning också, men då tar det som du säger mer GPU-kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

@Mithras:

Köpte själv ett VR Headset (Vive Pro) för HL:A och instämmer på vissa punkter

1) Varför måste sladdarna bort? Jag hade absolut inga problem att ha de hängandes bakom mig. Givetvis blir det nog skönare med trådlöst men inget jag känner "förstörde" upplevelsen.

2) Upplösningen kommer bli bättre, se bara på historien med vanliga skärmar. Denna punkt säger du lite emot dig själv, spelet ska bli enklare att driva men du ställer krav på upplösningen?

Jag vill också ha högre upplösning men det kräver väl starkare GPUer?

3) Vart själv "åksjuk" i början när jag spelade, första omgången klarade jag ca 45min i VR, när jag klarade ut HL:A klarade jag nästan 2 timmar haha.
Då provade jag lite andra spel också, och HL:A var nog det spel som jag klarade bäst i form av FPS, men håller helt och hållet med, både utvecklare och tillverkarna behöver nog arbeta på denna punkt, för som det är nu så klarar vissa polare VR galant medans andra blir åksjuka och måste "träna", jag tillhör den som behöver träna mig att klara VR längre perioder.

4) Håller helt och hållet med, priset står ivägen idag för att nå en bredare massa för att få mer kvalitets content. Oculus är en bit påväg med Rift S (Ej provat den själv).

5) Du vill ha högre upplösning som drivs av sämre grafikkort? Jag vill också ha kakan och äta den!

6) Håller med, provat lite olika och det jag spelat mest förutom HL:A är nog Beatsaber. Gett mig in i Boneworks som är ganska kul, men inte alls samma som HL:A, hoppas det kommer lite spel nyheter till VR!

Jag körde själv Alyx med sladd (till Quest) och det fungerar absolut, men trådlöst är väldigt mycket bekvämare. Har jag valet mellan högre grafikinställningar (Oculus Link) eller trådlöst så väljer jag trådlöst. Virtual Desktop uppfyller båda krav för vissa, men inte för mig ännu.

Angående 2) och 5) så kommer det möjliggöras i framtiden med ögonspårning, foveated rendering och maskininlärning. Då renderas grafiken i hög kvalitet där du tittar och lägre utanför fokusområdet.

Angående Alyx så är det nog en av de bättre spelupplevelserna jag har haft, vilket är en bedrift med tanke på ens ålder/hur länge man spelat spel. Det känns inte som mer av samma utan som något helt nytt och inlevelsen är på en nivå som man inte kan nå med platt spelande. Håren ställde sig på flera ställen och skräckelementen blir uppskruvade till 10.

Med det sagt så hade jag kul med VR även innan Alyx. Det finns personer som köper Quest bara för att köra Beat Saber och tappa lite vikt på köpet trots att det finns många andra spel än det. Alyx har dock höjt ribban rejält för AAA-upplevelser i VR.

Har man ett icke-Oculus headset kan det vara värt att ladda ner ReVive och sen spana in spel som Lone Echo, Asgards Wrath eller det kommande Medal of Honor.

Permalänk
Medlem

@perost: Då förstår jag, tack!

@Halldin: Kanske får äta upp mina ord sen när jag väl skaffar trådlöst till min Vive, men som det var nu så glömde jag bort sladden helt och hållet när jag spelade

Permalänk
Medlem

Det är verkligen ett fantastiskt spel, och jag vill ha mer! Jag hoppas att många utvecklare hoppar på tåget och gör riktigt bra innovativa och välpolerade VR spel. Att själva spelet är bra en sak, men det jag hoppas att Half Life inspirerar andra till är att göra upplevelsen och användargränssnittet sömlöst.

Bethesda släppte en port av Skyrim för många år sedan. Medan spelet i sig är som det alltid varit så var implementationerna av VR skandalöst dåligt gjort. Det var flytande menyer som navigerades runt med styrspakarna på kontrollerna, man flyttades skakigt i sidleds de första 10 minuterna utan att spelaren fick någon kontroll över rörelse och för att välja en magi att kasta var processen: 1) öppna en radialmeny 2) välj ett håll i menyn 3) navigera till rätt magi-kategori 4) Hitta rätt magi 5) välj vilken hand du ska hålla magin 6) stäng ner menyn 7) vänta på en animation för att magin ska vara användbar 8) håll nere avtryckaren och försök se en liten grå icon som sikte 9) upprepa när man ska byta magi.

Jämfört med att byta vapen i Alyx: 1) Håll ner en knapp som genererar ikoner runt din hand med de fyra olika verktygen 2) Svep hela armen mot det vapnet du vill ha och släpp knappen

Man ser i stort sett inte en enda meny i hela spelet.

Medan Half Life Alyx är bra som ett spel så hoppas jag just att deras sömlöshet och VR interaktion är det som andra spelutvecklare efterliknar. Hade Skyrim gjorts om lite med liknande kontroller så hade det varit ett alldeles fantastiskt spel.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Även värt att påtala att både Quest, Rift S och Index länge varit konstant slutsålda. Corona hjälper väl inte, men Zuck uttalade sig under Facebooks senaste kvartalsrapport om att Quest säljer över förväntan och att de önskar att de kunde tillverka fler.

Så det är möjligt att det blir en sättning framöver när de som dammat av äldre headset slutar använda dom igen, men försäljningen verkar stabil. Undrar vad summan skulle bli om Oculus store räknas in (alla kör ju inte via Steam).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

@Mithras:

Köpte själv ett VR Headset (Vive Pro) för HL:A och instämmer på vissa punkter

1) Varför måste sladdarna bort? Jag hade absolut inga problem att ha de hängandes bakom mig. Givetvis blir det nog skönare med trådlöst men inget jag känner "förstörde" upplevelsen.

2) Upplösningen kommer bli bättre, se bara på historien med vanliga skärmar. Denna punkt säger du lite emot dig själv, spelet ska bli enklare att driva men du ställer krav på upplösningen?

Jag vill också ha högre upplösning men det kräver väl starkare GPUer?

3) Vart själv "åksjuk" i början när jag spelade, första omgången klarade jag ca 45min i VR, när jag klarade ut HL:A klarade jag nästan 2 timmar haha.
Då provade jag lite andra spel också, och HL:A var nog det spel som jag klarade bäst i form av FPS, men håller helt och hållet med, både utvecklare och tillverkarna behöver nog arbeta på denna punkt, för som det är nu så klarar vissa polare VR galant medans andra blir åksjuka och måste "träna", jag tillhör den som behöver träna mig att klara VR längre perioder.

4) Håller helt och hållet med, priset står ivägen idag för att nå en bredare massa för att få mer kvalitets content. Oculus är en bit påväg med Rift S (Ej provat den själv).

5) Du vill ha högre upplösning som drivs av sämre grafikkort? Jag vill också ha kakan och äta den!

6) Håller med, provat lite olika och det jag spelat mest förutom HL:A är nog Beatsaber. Gett mig in i Boneworks som är ganska kul, men inte alls samma som HL:A, hoppas det kommer lite spel nyheter till VR!

Sladdarna måste bort för att jag störde mig på dem, helt enkelt. Det går inte att bli helt immersed i något när sladden kommer i vägen.

Hur i hela friden säger jag emot mig själv? Upplösningen måste upp, och grafikkorten måste bli billigare, om folk ska börja köpa VR. Det är absolut ingen motsägelse utan två punkter som måste båda två falla in för att VR ska bli mer vardagligt hos folk. Att de två är svåra att förena är något helt annat, men det har inget med mig att göra och är absolut ingen motsättning i det jag säger.

Jag har aldrig sagt att grafikkorten ska vara sämre, otroligt konstig sak att tolka in. Grafikkorten som kan driva spelen måste hamna i en prisklass som inte är top tier, det är vad jag säger. Resten är ditt konstiga tolkningssätt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Spelade du med Continuous locomotion? Har inte hört om någon som mått illa med de andra alternativen.

Ja, jag spelade själv med det,
men i princip alla som testade headsettet (vilket är alla vänner som kom över) blev illamående i andra spel.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det är inte en killer app... Singleplayer spel kommer och går hela tiden. Folk spenderar 5 timmar i dom. 10 timmar. Kanske 20. Killer appen kommer nog vara antingen ett Battle Royale stil spel eller ett MMORPG designat för VR och som faktiskt är bra. Här spenderar folk tusentals timmar.

Nåja, antingen det eller Minecraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det är inte en killer app... Singleplayer spel kommer och går hela tiden. Folk spenderar 5 timmar i dom. 10 timmar. Kanske 20. Killer appen kommer nog vara antingen ett Battle Royale stil spel eller ett MMORPG designat för VR och som faktiskt är bra. Här spenderar folk tusentals timmar.

Nåja, antingen det eller Minecraft.

Från Lexico:

"Killer app - a feature, function, or application of a new technology or product which is presented as virtually indispensable or much superior to rival products."

En killer app behöver inte spelas i tusentals timmar, utan behöver bara vara något som människor upplever att de inte vill missa. FOMO är en viktig aspekt, och jag kan inte tänka mig någon franchise som skapar mera FOMO än Half-Life.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det är inte en killer app... Singleplayer spel kommer och går hela tiden. Folk spenderar 5 timmar i dom. 10 timmar. Kanske 20. Killer appen kommer nog vara antingen ett Battle Royale stil spel eller ett MMORPG designat för VR och som faktiskt är bra. Här spenderar folk tusentals timmar.

Nåja, antingen det eller Minecraft.

För min egen del är det väldigt sällan jag spelar ett multiplayerspel, och gedigna singleplayerspel är mer betydande för mig. Vissa spel, så som Civ eller Stardew valley spelar jag gladeligen hundratals timmar ensam, medan jag gärna spelar kortare storydrivna spel så som bioshock eller papers please.

Uncharted, the last of us, the outer worlds, horizon zero dawn, far cry spelen, zelda botw, mario odyssesy med mera är alla singlespel som jag tror sålt många kopior av respektive system eller i alla fall varit populära. Jag tror man rekryterar grupp efter grupp in i sitt ekosystem, det kommer säkert komma MMORPG som till slut snärjer den gruppen men underskatta inte hur många det är som uppskattar ett välgjort spel med mycket handling. Jag tror det kommer komma några vettiga Battle Royale spel snart, även om trenden börjar bli lite gammal vid det här laget. MMORPG har ju varit lite svårstartade överlag de senaste åren, och jag tror den formeln kommer behövas ändras en hel del innan den passar VR.

Bortsett från gamla Halo så har jag svårt att se något specifikt multiplayerspel som varit lika tydliga systemsäljare som singlespelen. Kanske Mario kart också.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Nåja, antingen det eller Minecraft.

Sen var Minecraft ett av de tidigaste spelen som portades över väl. Både i några officiella tappningar och mycket bättre inofficiellt i Vivecraft. Tror inte det är en så betydelsefull titel för platformen, men den är där och fungerar väl.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Sen var Minecraft ett av de tidigaste spelen som portades över väl. Både i några officiella tappningar och mycket bättre inofficiellt i Vivecraft.

Sedan finns även CyubeVR, som var lite buggigt sist jag testade men som ser snyggt ut och förbättras kontinuerligt. (Nyss lade utvecklaren för övrigt till en Alyx-liknande gravity glove-funktion för att plocka upp saker på avstånd.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Sedan finns även CyubeVR, som var lite buggigt sist jag testade men som ser snyggt ut och förbättras kontinuerligt. (Nyss lade utvecklaren för övrigt till en Alyx-liknande gravity glove-funktion för att plocka upp saker på avstånd.)

Jag har sett det, men det ser ut att ha på tok för mycket bloom, suddiga filter och effekter. Då är jag förvisso lite extremist och anser att anser att super mario 64 hade exakt sätt mängd suddiga effekter. Jag tror inte jag kommer kunna spela det på av samma orsak som de flesta moderna skjutspelen.

edit: Efter att ha kollat lite så verkar det nuvarande spelet mycket bättre, det är nog någon gammal version de tagit steam-store bilderna från. Det gamla ser ut som postapokalyptisk-postprocessing. Tack så mycket för tipsen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@Mithras: Oj, var inte meningen att få dig att gå in i försvarsläge. Håller fortfarande med dig på flertalet punkter. Angående sladden så är det helt klart personlig upplevelse som jag fattat det i tråden.

Sämre var helt fel ordval, vad jag menade var att du ville ha högre upplösning som presterar på billigare / lägre grafikkort vilket för mig inte gick ihop

Permalänk
Medlem

Det som skulle kunna "normalisera" VR är nog nästa gen konsoler. Hoppas de lyckas få till något prispressat kit som inte tummar på prestandan allt för mycket jämfört med det som finns på PC-sidan. Jag är sugen, men för dom pengarna finns det annat som ligger högre upp på priolistan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

HL:Alyx var en de absolut bästa single-player-spelen jag spelat genom tiderna. Inom denna kategori brukar jag leta upp exit-funktionen efter fem-tio minuter eftersom jag antagligen spelat för många spel genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag var en av dem som köpte en helt ny PC samt Index bara och endast för Alyx. Sålde dock vidare Indexen direkt efter då jag inte kände att jag var intresserad av att spela andra spel på den. Det var en otroligt rolig upplevelse, men det krävs ff vissa saker för att det ska bli något som jag kan använda mig av varje dag samt att den ska bli vardag för många;

1) Sladdarna måste bort. Så är det bara
2) Bättre upplösning. Fastän jag "maxade" det mesta gällande upplösning var det fortfarande svårt att urskilja saker på längre håll och pixlarnas närvaro gjorde sig påmind
3) VR-sjukan måste kommas åt på något sätt. Det tog mig 2-3 timmar att bli av med den, men för de flesta människor kommer det inte bli ett nytt försök efter att man nästan spytt upp första gången.
4) Priset måste ner. 11 000 för en bra upplevelse är för mycket. uppenbarligen.
5) Måste bli enklare att driva. Mitt 2070S var lite för svag för att spela HL:A på maxad upplösning och bra inställningar, vilket innebär att man behöver någonstans mellan 2080S och en 2080Ti. Då är också HL:A byggd på en gammal och väldigt optimerad motor.
6) Mer AAA-spel. Jag testade det som fanns, men det finns inte riktigt något som mäter sig med HL:A. Alyx måste vara "en i mängden" snarare än flaggskeppet för att det verkligen ska ta fart.

Jag håller med i alla punkter men vill ändå påpeka några saker.

Att man blir vr-sjuk är nog snarare regel än undantag men för nästintill alla kan den tränas bort ganska snabbt. Istället för att tvinga sig själv genom flera timmars av gameplay så ska man ta en kortare paus så fort man börjar må illa. Så att börja med ett storytungt spel kanske inte är det bästa, bättre med något arkadliknande där man kan pausa lite hur man vill.

En oculus kostar runt 4.500 kronor så att betala 11.000 är högst frivilligt. Men ja, att det kostar mer än vad många är villiga att betala idag råder ingen tvekan om.

Angående de övriga punkterna så ser jag det som ett naturligt steg i utvecklingen av kommande generationers vr-set. Jag håller tummarna för att foveated rendering kommer i stor skala innästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

@Mithras: Oj, var inte meningen att få dig att gå in i försvarsläge. Håller fortfarande med dig på flertalet punkter. Angående sladden så är det helt klart personlig upplevelse som jag fattat det i tråden.

Sämre var helt fel ordval, vad jag menade var att du ville ha högre upplösning som presterar på billigare / lägre grafikkort vilket för mig inte gick ihop

Ja, det krävs högre upplösning som kan drivas på billigare grafikkort än toppkorten för att VR ska kunna bli något som de flesta hemmen tar till sig. Vad är det som inte går ihop?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Finns ju inget oculus o beställa nånstans..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metsys2k:

Finns ju inget oculus o beställa nånstans..

Gå in och kolla på www.oculus.com med jämna mellanrum, det dyker upp batcher då och då (som brukar ryka fort).

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Ja, det krävs högre upplösning som kan drivas på billigare grafikkort än toppkorten för att VR ska kunna bli något som de flesta hemmen tar till sig. Vad är det som inte går ihop?

Det lär inte hända tyvärr. Det finns VR headset som drivs av hårdvara direkt i headset (Oculust quest t.ex.) som är kring mobilprestanda. Så det finns allt från spel som kräver 2080ti för att maxa och få fint flyt till spel som inte kräver mer än mobilhårdvara. Däremot kommer högupplösta VR spel alltid att vara mer krävande än spel på en skärm på dator pga att det är 2 skärmars pixlar som ska renderas. Så högupplösta VR spel kommer alltid att vara mer krävande än samma spel på en enda platt skärm vid samma antal pixlar. Visst finns tekniker som ögonspårning och annat som går att tillämpa, men det skulle gå att tillämpa även vid spelande på en vanlig skärm.
Det lär alltså tyvärr inte gå ihop varken nu eller framöver, utan vid samma upplösning blir VR spel mer krävande pga 2 skärmar så dubbelt så många pixlar. Av samma anledning kan bra VR headset inte heller bli riktigt billiga eftersom det krävs 2st bra paneler. Utan det lär fortsätta som nu, att det finns billiga VR headset som inte är lika bra, och att det finns dyrare som är betydligt bättre. Vill man både hålla ner priset och hålla nere kravet på hårdvara samtidigt blir det billigare med konsol eller en begagnad speldator.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |