Half-Life: Alyx för VR-headset lanseras

Skrivet av Asssor:

Lirar också med smooth, kan lira nån timme innan jag måste chilla ett tag. Helt klart värt det då jag tycker att teleportsystem tar en ur spelet lite.

Håller med helt. Vägrar spela med teleport, så jag klarar inte av mer än 1 timme åt gången.

Det som verkligen stör mig dock är att vänsterkontrollen inte är "smooth" utan kör med angle snapping. Hade jag fått vrida mig åt vänster/höger som på en vanlig konsol så hade jag nog mått mycket, mycket bättre och kunnat röra mig mycket snabbare och enklare.

edit: läste nu att det egentligen ska fungera om man stänger av angle snapping, något jag testade och inte fungerade. Tydligen en hotfix igång.

Hann spela nästan 4h igår, hittills riktigt bra. Lite segare tempo än HL2 vilket inte är superförvånande då det är i VR och man inte kan hoppa och sprinta runt på riktigt samma vis, men känslan är spot on. Mer än någonsin känner jag att man liksom inte inser hur otroligt bra våra 3d-miljöer är förrän man ser dem genom vr.

Kör på original Vive setup med ett 2080 Super, 200% render resolution och det flyter utmärkt, snyggaste VR spel jag kört hittills. Det är förvånande hur mycket bättring i skärpa och inlevelse som kan komma ur bara bättre grafisk design- skulle kunna tro att mitt headset är fysiskt uppgraderat, så mycket högre kvalite på den visuella upplevelsen jämfört med många spel jag kört.

Barnacles som i gamla spelen mest var irritationsmoment är nu rätt rejält obehagliga :s

Skrivet av Mithras:

Håller med helt. Vägrar spela med teleport, så jag klarar inte av mer än 1 timme åt gången.

Det som verkligen stör mig dock är att vänsterkontrollen inte är "smooth" utan kör med angle snapping. Hade jag fått vrida mig åt vänster/höger som på en vanlig konsol så hade jag nog mått mycket, mycket bättre och kunnat röra mig mycket snabbare och enklare.

Kan starkt rekommendera att testa Natural Locomotion, speceillt om du har extra trackers eller joycons så fötterna kan spåras.

Skrivet av Mithras:

Håller med helt. Vägrar spela med teleport, så jag klarar inte av mer än 1 timme åt gången.

Det som verkligen stör mig dock är att vänsterkontrollen inte är "smooth" utan kör med angle snapping. Hade jag fått vrida mig åt vänster/höger som på en vanlig konsol så hade jag nog mått mycket, mycket bättre och kunnat röra mig mycket snabbare och enklare.

edit: läste nu att det egentligen ska fungera om man stänger av angle snapping, något jag testade och inte fungerade. Tydligen en hotfix igång.

Varning för illamående bara, klarade inte av smooth rotation men angle snapping funkar. Ändrade den till 30 grader så tycker jag det funkar bra.

Jag har en original Vive, vad säger ni som spelat; Ska jag köra på med mina Vive-wands eller "måste" man köra med Index-controllers? Tänk på att det handlar om ca 3000:-...

Skrivet av daniz:

Varning för illamående bara, klarade inte av smooth rotation men angle snapping funkar. Ändrade den till 30 grader så tycker jag det funkar bra.

Har du fått smooth rotation att fungera i HL:A? Hur? Fungerar inte när jag stänger av snapping

Skrivet av Mithras:

Har du fått smooth rotation att fungera i HL:A? Hur? Fungerar inte när jag stänger av snapping

Nej bara kört det i Boneworks. Kör med angle snapping i HL:A pga illamåendet

Skrivet av Novdid:

Jag har en original Vive, vad säger ni som spelat; Ska jag köra på med mina Vive-wands eller "måste" man köra med Index-controllers? Tänk på att det handlar om ca 3000:-...

Nu har jag inte testat med index-controllers så vet inte vad jag eventuellt missar, men med original vivekontroller spelade jag i nästan 4h utan att känna att något strulade. Planerade ursprungligen att uppgradera inför detta men blev inte av, och lika bra var det. Då man inte kan få tag i original-lighthouses längre och inga av de nya stödjer original-vive så tänker jag att jag byter upp mig när jag är villig att lägga pengar på ett helt nytt kit, annars hade jag gärna bytt del för del.

Vad jag skulle kunna säga är att om du ska plocka upp saker och gå runt med dem länge så blir det lite drygt att hålla in avtryckaren efter ett tag. Bar runt på en trafik-kon från första minuterna till nästan en timme hade gått och den tyvärr blev uppäten av en barnacle (RIP cone-bro) och gissar att greppande är skönare med index, men å andra sidan handlar det mest om att de uppenbarligen inte har byggt det för att man ska gå runt med saker så, isåfall kunde de ha gjort greppande till en toggle. Vapen och andra items behöver man ju inte gå och hålla fast i.

Bar runt på en syringe i typ 30min med för att se vad som skulle hända om man försökte betala med den i en fabricator, noterade att systemet för att plocka upp saker och kasta saker är utmärkt, till den nivå att man snabbt får in rätt knyck med handleden och står som någon hyperaktiv trollkvinna och slänger saker runt omkring sig.

Skrivet av daniz:

Vad är era tips för illamående? Jag testade Boneworks tidigare med full rörlighet och "mjuk" rotering så att säga. Det tog typ 5 min sen måde jag så illa att jag var tvungen att sluta. Angle snapping eller vad det nu heter verkar hjälpa men att fortfarande kunna gå/strafe:a omkring. Dock känner jag ett lätt illamående men blir inte överväldigande.

Jag blir typ aldrig åksjuk annars, i bil eller båt eller liknande. HL: Alyx är lite långsammare än Boneworks så det hjälper, plus att man gärna stannar upp och bara kollar runt. I Boneworks förflyttade man sig gärna snabbare. Att teleportera sig tycker jag fråntar lite av upplevelsen.

Hur länge har du haft VR? Jag blev väldigt åksjuk i början men vande mig ganska snabbt, spelade mycket simracing. Om du inte haft VR länge skulle jag rekommendera kortare sessioner och pusha lite längre in i illamåendet varje gång men sluta innan det blir jobbigt. På så sätt vande jag mig på någon vecka eller två, men det är säkerligen individuellt. Tror det är lite som sjövana t.ex., att man kan vänja kroppen helt enkelt.

Skrivet av Shiprat:

om du ska plocka upp saker och gå runt med dem länge så blir det lite drygt att hålla in avtryckaren efter ett tag. Bar runt på en trafik-kon från första minuterna till nästan en timme hade gått

Enligt någon kommentar jag såg någonstans ska det gå att ta på sig konen som en hatt. Utifall att du vill bära koner i framtiden men ha händerna fria.

hjälmar och koner på huvet är bra skytt mot barnacle.
speciellt om man kör teleport då det är lättare att fastna

@Shiprat:

Jag får väl ta och köpa spelet då och prova.

Är det någon som har koll på om det funkar bra att spela igenom detta spel på en första generationens Oculus Rift eller om det behövs något modernare?

Tänker mest så att det inte blir som att spela Crysis på en Nokia 3310. Ska man spela igenom detta vill man ju få en fin upplevelse.

Skrivet av HULTAS:

Är det någon som har koll på om det funkar bra att spela igenom detta spel på en första generationens Oculus Rift eller om det behövs något modernare?

Tänker mest så att det inte blir som att spela Crysis på en Nokia 3310. Ska man spela igenom detta vill man ju få en fin upplevelse.

Inte själv provat men enligt andra så ska det vara utan problem.

Skrivet av HULTAS:

Är det någon som har koll på om det funkar bra att spela igenom detta spel på en första generationens Oculus Rift eller om det behövs något modernare?

Tänker mest så att det inte blir som att spela Crysis på en Nokia 3310. Ska man spela igenom detta vill man ju få en fin upplevelse.

nej det kommer inte vara något problem, spelet är sig likt oavsett headset.

Testade det precis. Spelade en timme men kom inte så långt. Verkar vara helt fantastiskt välgjort :D. Jag har inget att tillägga än, men jag är så nöjd.

Så, eh.... HALF LIFE 3 BEKRÄFTAT??!

Skrivet av Xermalk:

Kan starkt rekommendera att testa Natural Locomotion, speceillt om du har extra trackers eller joycons så fötterna kan spåras.

Testade detta förut fast med 2st smartphones till boneworks. För mig fungerade det väldigt dåligt så behövde göra en refund.
Man kan inte testa joy-con/smartphone funktionaliteten i demot så man behöver köpa för att testa.

Kanske fungerar bättre med joy-cons, har du testat i tex boneworks?

Skrivet av Borix:

Testade detta förut fast med 2st smartphones till boneworks. För mig fungerade det väldigt dåligt så behövde göra en refund.
Man kan inte testa joy-con/smartphone funktionaliteten i demot så man behöver köpa för att testa.

Kanske fungerar bättre med joy-cons, har du testat i tex boneworks?

Testade igår i Alyx med 2 galaxy s7or, och där var alldeles för mycket fördröjning för att vara användbart. men det var sjukt coolt att faktiskt kunna "gå" runt i miljöerna.

Tyvärr har jag inga riktiga trackers att testa med.
Om någon här har testat med riktiga trackers så är jag extremt intresserad av hur det fungerar.

Nu blev jag precis klar, det tog ett tag att spela igenom, inte haft så mycket tid. Blev 12 timmar till slut.

Alltså fy fan vilket spel! Och det avslutet!
Jag stod bara och gapade. Jag har aldrig varit med om något så bra.

Wow.

Det har antagligen inte så mycket replay value just nu, även om det kommer säkert byggas ut oändligt när leveleditorn släpps. Dock tror jag att upplevelsen nästan är värd de tusenlapparna den kostar om man bara köper ett VR-headset för den och sen låter den ligga.
Jag har åkt på semestrar som varit mindre betydelsefulla än detta.

På samma sätt det kom spel som var bättre än Half Life 2 efter att det släpptes så hoppas jag att det kommer komma VR spel som slår Alyx i framtiden. Wow.

Skrivet av johanandersson:

Nu blev jag precis klar, det tog ett tag att spela igenom, inte haft så mycket tid. Blev 12 timmar till slut.

Alltså fy fan vilket spel! Och det avslutet!
Jag stod bara och gapade. Jag har aldrig varit med om något så bra.

Wow.

Det har antagligen inte så mycket replay value just nu, även om det kommer säkert byggas ut oändligt när leveleditorn släpps. Dock tror jag att upplevelsen nästan är värd de tusenlapparna den kostar om man bara köper ett VR-headset för den och sen låter den ligga.
Jag har åkt på semestrar som varit mindre betydelsefulla än detta.

På samma sätt det kom spel som var bättre än Half Life 2 efter att det släpptes så hoppas jag att det kommer komma VR spel som slår Alyx i framtiden. Wow.

Jaf håller med, en fantastiskt spel.
Jag började spela om spelet på Hard för jag körde först genom det på normal men tyckte det inte bjöd på så mycket motstånd

Skrivet av Molotov:

Jaf håller med, en fantastiskt spel.
Jag började spela om spelet på Hard för jag körde först genom det på normal men tyckte det inte bjöd på så mycket motstånd

Det kommer bli ett omspel på hard i sommar. Jag spelade episod 2 vid nyår för att försöka förstå storyn lite bättre. Men nu tror jag att jag kör Black Mesa, hl2, episod 1 och två och sen alyx igen.

Jag tror det bästa man kan göra är att inte köpa lasersiktet. Det gör det för enkelt och det ger mycket mer inlevelse att behöva sikta på riktigt.

Skrivet av Molotov:

Jag började spela om spelet på Hard för jag körde först genom det på normal men tyckte det inte bjöd på så mycket motstånd

Jag spelade först igenom spelet i normalläge och sparade ofta. Sedan körde jag igenom det på Hard utan att spara (förutom spelets egna autosaves), och det blev ett mycket bättre spel när det krävdes lite skicklighet och ansträngning för att ta sig igenom de svårare striderna.

Skrivet av johanandersson:

Jag tror det bästa man kan göra är att inte köpa lasersiktet. Det gör det för enkelt och det ger mycket mer inlevelse att behöva sikta på riktigt.

Särskilt bepansrade headcrabs blev en barnlek med sikte.

Skrivet av Ureet:

Särskilt bepansrade headcrabs blev en barnlek med sikte.

Jo, men de är ganska lätta ändå. De projekterar sina attacker så länge att det är bara att promenera bort till dem och trycka pistolen mot magen på dem.