Testpilot: NZXT Kraken X73

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: NZXT Kraken X73

Testpiloten Björn Endre testar den senaste AIO-kylaren från NZXT. Kylaren kommer med en häftig spegeleffekt på pumpen och tre högpresterande fläktar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hade ju varit vettigt att skriva powerdraw på processorn när man testar kylare på det här viset.

Permalänk
Medlem

Skönt att se att samtliga är lika tysta när datorn är avstängd 😅

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Skönt att se att samtliga är lika tysta när datorn är avstängd 😅

Det röda strecket med mörkare grå skuggning "innan" uppfattar jag representera rummets bakgrundsbrus. Således är samtliga testade kylare vid 20% belastning något mer högljudda än vad det är i rummet med datorn avstängd.

Permalänk
Medlem

Det här är NZXT motsvarighet till Asus Ryujin 360. Bra artikel. Hade dock valt Asus Ryujin över NZXT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Det röda strecket med mörkare grå skuggning "innan" uppfattar jag representera rummets bakgrundsbrus. Således är samtliga testade kylare vid 20% belastning något mer högljudda än vad det är i rummet med datorn avstängd.

Var nog mest jag som kollade lite förhastat 🤷‍♂️

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hade ju varit vettigt att skriva powerdraw på processorn när man testar kylare på det här viset.

This. Resultat från en test av en kylare är bortimot odugliga utan att veta hur mycket energi den kyler.

Men hot damn, kostar en AIO 2000 spänn nu? Vad har hänt?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna skriva priset på produkten på sista sidan också under sammanfattning som i swec tester så vore det kanon.

Permalänk
Medlem

Tack för testet!
Blev förvånad över att man skippat kontroll över fläktarna. Fast jag undrar hur det hade fungerat. På mitt X52 kan man styra upp till 4 fläktar genom CAM. Då sker kopplingen till en huvudkabel med fyra huvuden (tänk SATA eller molex från nätagg). Kan tänka mig att 6 kablar till en huvudkabel kanske inte funkar helt enkelt. Håller dock helt med om att detta är suboptimalt, känns ofärdigt i prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

This. Resultat från en test av en kylare är bortimot odugliga utan att veta hur mycket energi den kyler.

Men hot damn, kostar en AIO 2000 spänn nu? Vad har hänt?

Mer! 3149kr hos Inet vilket givetvis är vansinne. Men visst, några kanske tycker att dessa pengar är värt några färre grader.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag kör Z73 som har både LCD panel som du kan ladda upp GIFs på och nyare AER fläktar. Jag tycker den är ruskigt bra. Prisvärd? Nja lite för saftigt imo. Har min 3900x på runt 36 grader idle och 66 grader vid full load (CPU Stress test i 10 minuter med OCCT). Kör förvisso Thermal Grizzly Kryonaut pasta istället för original.

Här med Doom tema!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk

Jag har inte följt med på dessa AIO-pjäser, så detta är kanske en dum fråga, men kan man bygga ut dessa system? Om man t.ex. vill ha två radiatorer, en kstr tank eller GPU-block?

Eller ar det bättre att bygga löst då?

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk

Har inte koll på senare AIO-kylare men vid ordentlig testläsning för några år sedan varken kylde de bättre eller lät mindre än Noctuas bästa luftkylare.
Vore intressant med jämförelsedata också för nu bästa luftkylare.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Skrivet av Ignorante:

Har inte koll på senare AIO-kylare men vid ordentlig testläsning för några år sedan varken kylde de bättre eller lät mindre än Noctuas bästa luftkylare.
Vore intressant med jämförelsedata också för nu bästa luftkylare.

Min uppfattning (av att både ha kört EKWB custom, EKWB Predator XLC, Noctua NH-D15, Kraken X62, Z73) de senaste åren har varit att vid idle så är Noctuas NH-D15 tystare och kyler lika bra om inte bättre. Däremot vid full load så kan det i många fall vara så att AIO kylare (highend 240-360 modeller) är både tystare och något effektivare (runt 5c).

För mig är det främst estetiskt, en NH-D15 är JÄVLIGT stor och skymmer andra komponenter såsom mobo/RAM. Så det är nog upp till dig vilket du går på och vad passar bäst för just ditt bygge och smak. Jag upplever som sagt prestandan som något bättre på min Z73 vs NH-D15 och ställer du in dina fan curves rätt så låter det lika tyst. Just nu är dock Z73 min favorit av alla kylare jag kört (just på grund av bra temps vid full load och att du kan leka runt med GIFs på displayen).

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Skrivet av Lord Darkness:

Jag har inte följt med på dessa AIO-pjäser, så detta är kanske en dum fråga, men kan man bygga ut dessa system? Om man t.ex. vill ha två radiatorer, en kstr tank eller GPU-block?

Eller ar det bättre att bygga löst då?

//LD

Svar nej på Corsairs och NZXTs AIO. Vill du bygga ut (och inte köra custom-loop) skulle jag kika på EKWBs numera daterade serie av modulära AIO:s såsom EKWB XLC, MLC. Tror inte jag sett några nyare expandable AIO:s på ett tag men det finns säkert nånstans fortfarande.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Skrivet av Helionart:

vid full load så kan det i många fall vara så att AIO kylare (highend 240-360 modeller) är både tystare och något effektivare (runt 5c).

Intressant! Gäller detta Ryzen CPU eller kan man förvänta sig lika bra prestanda (-5 grader) med en 9900K?

PS Storlek på kylare är ointressant, mina burkars huvudsyssla är fotoredigering så grafikkort etc. är småpluttar av enklare slag.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tack för testet!
Blev förvånad över att man skippat kontroll över fläktarna. Fast jag undrar hur det hade fungerat. På mitt X52 kan man styra upp till 4 fläktar genom CAM. Då sker kopplingen till en huvudkabel med fyra huvuden (tänk SATA eller molex från nätagg). Kan tänka mig att 6 kablar till en huvudkabel kanske inte funkar helt enkelt. Håller dock helt med om att detta är suboptimalt, känns ofärdigt i prisklassen.

Jag har precis köpt en Z73 om där ingick fläktstyrning och HUE2 så det låter konstigt att recensenten inte fick med den kabeln.
Har dessutom en X73 "fyndvara" på ingång som skall kyla ett 1080 ti tillsammans med en G12 plåt så jag räknar med att få en "fläkt kabel" annars kan du få min då jag tänker styra allt från MSI moderkortet.

edit: såg just på NZXTs sida följande "**Fan control is not included with the Kraken X-3 series"

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Tittade på denna och Corsairs motsvarighet. Dock ser Corsairs design pre-2010 ut i jämförelse så blir nog denna.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

@RekiN: jag tycker den här ser pre-2015 ut, kolla upp Fractals nya

Permalänk

Hade varit nice om de kunde använda en tjockare radiator för en gång skull.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

När det kommer till kylning brukar jag lita på Gamers Nexus då det är så sjukt mycket variabler som påverkar tester av kylare, vilket gör majoriteten av kylartester opålitliga.
Men är man ute efter en AIO som presterar bra för pengarna så verkar Arctic lyckats med sin senaste.
Har precis gått från en AIO till luftkylare (Arctics Freezer 34 eSport som presterar grymt bra för dom 220 kr jag gav för den) men blir lite sugen på en Arctic Liquid Freezer II.
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3571-arctic-liquid-free...

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk

Har samma AIO men den tidigare modellen x72, på den kan man styra både pump och fläkthastigheten i CAM, dåligt att dom har tagit bort möjligheten att styra fläktarna.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.