Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cerb:

Jag skaffade ett par HD660S som komplement. Extremet nöjd. Fungerar super för min musiksmak (främst rock från alla tider) och spel.

Edit: fidelio X2HR i min ägo.

Hmm hur ter den sig mot HD 600 och HD 650? Känns som en ny Sennheiser, fast det kanske är på gamla meriter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag skaffade ett par HD660S som komplement. Extremet nöjd. Fungerar super för min musiksmak (främst rock från alla tider) och spel.

Edit: fidelio X2HR i min ägo.

Du upplever den inte som för ljus? Läst runt lite och många nämner att den kan bli väldigt utmattande efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullus:

Du upplever den inte som för ljus? Läst runt lite och många nämner att den kan bli väldigt utmattande efter ett tag.

Visst saknas den riktigt djupa basen man kan uppleva med X2HR, men ljusa, nja det skulle jag inte säga att de är. Jag är ändå ganska känslig för för mycket diskant etc. och det är inget jag upplevt med min setup (schiit stack) iaf.

Permalänk
Skrivet av Ullus:

Du upplever den inte som för ljus? Läst runt lite och många nämner att den kan bli väldigt utmattande efter ett tag.

Alltså, allt handlar ju om vad du jämför med. Missförstå mig inte här, jag tycker X2 är en bra lur i sin prisklass men den är typ basbloatad. Har du den som referens kommer nästan allt kännas ”ljust” i jämförelse. HD650 är lite annorlunda då den drar lite åt det ”varma” hållet utan att bara överdrivet fokuserad på de nedre registren. HD660 har typ ett stänk mindre värme och HD600 ett till. Många säger att de sista är mest ”neutrala” eller ”balanserade”. Sedan finns det lurar som t ex Beyers toppmodeller som folk i snitt uppfattar som ”ljusa”.

Allt är så klart subjektivt och färgat av omdömmesmakarens preferenser.

Jag tycker HD650 är en utmärkt ersättare till X2. Ett lagom steg mot neutralare ljud om du gillar X2:s ljudbild. Den är också rolig då den växer med olika förstärkare vilket inte alla alla ännu dyrare lurar gör.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullus:

Ni som tidigare ägt (eller fortfarande äger) Philips Fidelio X2, vad uppgraderade/bytte ni till, och blev du nöjd med bytet?
Känner att det börjar bli dags att prova något nytt, gärna med lite mer framträdande mellanregister.

Jag köpte ett par Neumann NDH 20 i vintras för att ersätta mina 5 år gamla X2:or. Liknande ljud fast stängda, ganska varm med mycket bas vilket är väldigt roligt till en del musik. Jag kan inte sätta fingret på vad det är som gör det, men trummor och akustiska instrument låter fantastiskt på dem. Tyvärr är de inte superbekväma att ha under längre perioder och jag saknade ett par bra öppna lurar så för en dryg månad sedan köpte jag Beyerdynamic DT1990. I jämförelse med X2 och NDH 20 är de väldigt ljusa, men jag vet inte om det känns så bara för att de tidigare två är är ganska varma. Har jag suttit och lyssnat ett tag med NDH 20 och går till DT1990, eller vice versa, tar det en stund innan öronen vänjer sig. DT1990 är väldigt trevlig och trots att den är ljusare har den ändå bra bas, bara att den inte är riktigt lika framträdande.
DT1990 har blivit min daily driver vid skrivbordet medan NDH 20 hänger med när jag lämnar lägenheten. X2 har dock sin plats vid skrivbordet fortfarande eftersom den är överlägsen de andra två i komfort. Sitter jag bara och lyssnar på poddar är den perfekt.

Om det är framträdande mellanregister du är ute efter känns väl HD650 som en självklar och prisvärd kandidat?

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Tack för de utförliga svaren, HD650 har jag varit intresserad av sedan tidigare så det är trevligt att höra de rekkomenderas.
De jag velar mellan just nu är då HD650, DT1990 och Hifiman Sundera. Lutar mot Sennheiser pga det lägre priset.

Permalänk

@Ullus: Har själv haft Fidelio x2 och sen skaffade jag mig 6xx från massdrop när de hade en EU avdelning. Jag skaffade mig x2 eftersom det var mycket hype runt de. Jag gillade de inte då treble var för mycket och då låter lite V shaped, alltså, low end och highs prioriteras medans midrange får ta steg tillbaka. Efter att ha kört 6xx i ca 1 månad så tycker jag att basen och midrange är mycket klarare enligt mig men dessa är inga bascannons. De har bas men den är mera som "support" åt allt annat istället för att vara en effekt som många lurar använder sig utav. speciellt inom bluetooth världen. Basen är där men den används inte om inte sången själv använder sig utav det.

Smaken är som baken men jag diggar 6xx och tror att du inte kommer att bli besviken. Tänk dock på att de behöver lite krut för att verkligen låta bra. De är 300 Ohm så.

Permalänk
Medlem

Avsaknad av bas kommer inte vara något problem, körde med ett par AKG Q701 för x antal år sedan haha

Permalänk

Tanken är att minimera antalet lurar och egentligen bara ha ett par. Och efter mycket letande i många olika prisklasser så landade det ändå på klassikern. Har tidigare ägt HD650 som jag ärligt talat aldrig gillade, så detta blir intressant. Dock så har jag alltid varit ett die-hard fan av HD25, har haft flera par och har i dagsläget originalet och så fyndade jag Amperior modellen billig på marknaden.

Har också blivit med ett par V-moda M100 med XL-pads. Samma historia här då jag hade LP2 versionen som verkligen va helt bedrövlig. M100 är en helt otrolig förbättring mot LP2, är lite sugen på att testa M200 men det finns på tok för lite information på nätet angående hur "referens" den verkligen är. Med tanke på hur M100 låter så är jag inte direkt såld på att dom har gjort en helt platt lur.

Permalänk
Skrivet av thethieme:

Jag köpte ett par Neumann NDH 20 i vintras för att ersätta mina 5 år gamla X2:or. Liknande ljud fast stängda, ganska varm med mycket bas vilket är väldigt roligt till en del musik. Jag kan inte sätta fingret på vad det är som gör det, men trummor och akustiska instrument låter fantastiskt på dem. Tyvärr är de inte superbekväma att ha under längre perioder och jag saknade ett par bra öppna lurar så för en dryg månad sedan köpte jag Beyerdynamic DT1990. I jämförelse med X2 och NDH 20 är de väldigt ljusa, men jag vet inte om det känns så bara för att de tidigare två är är ganska varma. Har jag suttit och lyssnat ett tag med NDH 20 och går till DT1990, eller vice versa, tar det en stund innan öronen vänjer sig. DT1990 är väldigt trevlig och trots att den är ljusare har den ändå bra bas, bara att den inte är riktigt lika framträdande.
DT1990 har blivit min daily driver vid skrivbordet medan NDH 20 hänger med när jag lämnar lägenheten. X2 har dock sin plats vid skrivbordet fortfarande eftersom den är överlägsen de andra två i komfort. Sitter jag bara och lyssnar på poddar är den perfekt.

Om det är framträdande mellanregister du är ute efter känns väl HD650 som en självklar och prisvärd kandidat?

Ge din Beyer en förstärkare i still mot Simaudio Moon signatur så kan jag
lova dig att den blir allt annat än ljus. Jag tror det är Tesla coil som skapar den uppfattningen. Alla de som har Tesla är ljusa medan DT770 som är populär har inte samma ljushet och mer framträdande bas. Det är ej ovanligt att de låter ljusa.
Själv är man tvungen att lämna tillbaka ett par lurar på garantiärende. Surt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Tanken är att minimera antalet lurar och egentligen bara ha ett par. Och efter mycket letande i många olika prisklasser så landade det ändå på klassikern. Har tidigare ägt HD650 som jag ärligt talat aldrig gillade, så detta blir intressant. Dock så har jag alltid varit ett die-hard fan av HD25, har haft flera par och har i dagsläget originalet och så fyndade jag Amperior modellen billig på marknaden.

Nästan samma här! Har Amperior och HD600, HD650 och HD660s. Skulle nog vara nyttigt med lite minimalism här också.

Permalänk
Medlem

Varför dock. Kan förstå om man hittat en hörlur som gör att man inte vill lyssna på något annat men bara av princip minska?

Jobbar på att trimma här med focal elear och DX 1000 till salu men ner till 1 kommer man nog aldrig :D. Det ska va om man flyttar till slot och kan gå all in på högtalarsetup kanske.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hej, min fråga i den här tråden kanske är som att svära i kyrkan, men jag ställer den ändå. Ska köpa trådlösa hörlurar till min dotter(12 år) och hon ska använda dom mest till mobilen. För henne är utseendet/design förmodligen viktigare än ljudkvalité. Jag fastnade för https://www.webhallen.com/se/product/307639-Urbanears-Plattan....
Har aldrig använt Urban ears (har själv Sennheiser i en helt annan prisklass:) ), så frågan är ifall det är ren skit eller "duger".

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Plattan låter faktiskt riktigt bra, skäms inte för sig ljudmässigt alls!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

https://i.imgur.com/vu2He2x.jpg

Tanken är att minimera antalet lurar och egentligen bara ha ett par. Och efter mycket letande i många olika prisklasser så landade det ändå på klassikern. Har tidigare ägt HD650 som jag ärligt talat aldrig gillade, så detta blir intressant. Dock så har jag alltid varit ett die-hard fan av HD25, har haft flera par och har i dagsläget originalet och så fyndade jag Amperior modellen billig på marknaden.

Har också blivit med ett par V-moda M100 med XL-pads. Samma historia här då jag hade LP2 versionen som verkligen va helt bedrövlig. M100 är en helt otrolig förbättring mot LP2, är lite sugen på att testa M200 men det finns på tok för lite information på nätet angående hur "referens" den verkligen är. Med tanke på hur M100 låter så är jag inte direkt såld på att dom har gjort en helt platt lur.

Gillar att Sennheiser äntligen snyggade till HD600.

Permalänk
Medlem

@the squonk:
Najs, tack!

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk

Hade problem med ett par JBL Live 500BT som köptes för ca 2 veckor sedan. Fick bytt in mot ett par Audio Technica 700anc BT. Hoppas AT lurarna inte har fabrikationsproblem.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Varför dock. Kan förstå om man hittat en hörlur som gör att man inte vill lyssna på något annat men bara av princip minska?

Jobbar på att trimma här med focal elear och DX 1000 till salu men ner till 1 kommer man nog aldrig :D. Det ska va om man flyttar till slot och kan gå all in på högtalarsetup kanske.

Blir att man byter hela tiden, i alla fall för egen del. 15 par lurar tar en del plats också.

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Gillar att Sennheiser äntligen snyggade till HD600.

Själv gillade jag den gamla designen bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Blir att man byter hela tiden, i alla fall för egen del. 15 par lurar tar en del plats också.

Jag brukar glömma av dem några månader. Sen byter man så har man new toy syndrome igen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Gillar att Sennheiser äntligen snyggade till HD600.

Hädelse. Tur att mina har den snygga färgen.

Permalänk

Provar de nya AT 700ANC BT lurar jag fick inbytt när de andra var defekta. Bra ljud. Vet att de är BT i sig. Jag gillar köra vanlig sladd. Då är frågan kan man byta till annan som är bättre. Ser att det är en 3,5mm. Bra passform och låter bra. Provar lite olika favoritlåtar i FLAC så klart. Lite Disturbed, bra mörk stämma på honom och fin bas utan att ta över. First Aid Kit låter fint de med, inte lika mycket fram som Sennheiser, jag tröttnade på i längden. Tror de här kan passa mig väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hej
Funderar på om det går att köpa en extern telefon mic. Till ett par Audio Technica ANC700BT. Den inbyggda som kopplas samman med Blåtand är jag inte imponerad över. Såg i manualen att det är någon mini jack teleplugg på 2,5mm i själva kåpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tdoll:

Någon som har haft Momentum 3 ett tag och kan nämna några nackdelar? Gärna sådant man kanske inte tänker på i första hand

Nu har jag haft mitt exemplar i ett par dagar och de enda egentliga nackdelarna, förutom priset, är få och små.

1. Finns bättre alternativ om allt man bryr sig om är ljudet och/eller anc. Men det visste man iofs om redan innan köp. Jag köpte mitt billigare demoex delvis med hjälp av presentkort, vettetusan om jag skulle tyckt den var värt sitt fullpris.

2. Den kan inte laddas med alla usb-c kablar. Mycket konstigt enligt mig och jag var ett tag rädd att lurarna var defekta innan jag provade med en annan kabel. Läste sedan lite på nätet och det är ett känt problem, står till och med i manualen om man tittar under felsökning.

3. Om man vill ha de utvikta men ändå avstängda så måste man hålla in knappen i sex sekunder. Känns onödigt långt, hälften hade räckt. Kanske ett ickeproblem för många men jag planerar att ha de på ett ställ oc hdärmed vara utfällda nästan hela tiden.

4. Autopausfunktionen aktiveras emellanåt då lurarna tror att jag lyft på ena kåpan. Det kan hända om jag lutar mig bak mot en kudde så att kåpan trycks iväg en aning eller i vissa mycket specifika rörelser. Har hänt ett par gånger när jag öppnat dörrar man kan inte reproducera det.

5. Byglarna sitter lite väl löst vilket gör att de kan åka upp och ner när du inte vill. Mitt exemplar har inte lika stort problem som vissa verkar ha om man läser på nätet men de ändrar helt klart läge om man varit på promenad eller ligger mot en kudde. Jag hade önskat att den var liiite fastare, kanske ska testa modda den med en gummisnodd, men samtidigt är det för mig inget stort problem.

De enda nackdelarna som jag egentligen bryr mig om är punkt 2 och 3 men de är samtidigt väldigt små och ingenting som påverkar mig så jag är helt klart nöjd med köpet!

Någon som vet ifall man på ett enkelt sätt kan veta vilka usb-c kablar som fungerar att ladda med och vilka som inte fungerar? Den kabel som följde med iPaden fungerar tyvärr inte...

Edit: Glömde nummer sex: Att ett par hörlurar med ett listpris på ~3.500 kommer med ett mjukt fodral. Vafan...

Permalänk
Inaktiv

@Trunk: Låter ju som ett icke köp på dem då, mest pga nypriset, följer det inte med en laddningskabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@Tdoll: Låter ju som ett icke köp på dem då, mest pga nypriset, följer det inte med en laddningskabel?

Visst är de dyra men samtidigt är de väldigt bra. Jag som däremot inte är någon krösus även om jag har det hyfsat bra ställt tycker dock att de är lite för dyra för vad man får.

En starkt bidragande anledning till att jag valde just dom var för att de var trådlösa over ear med anc och aptx ll. Fanns inte mycket till alternativ då.

Det följer med en laddkabel så det är inget problem på det viset. Nackdelen jag ser det är att man inte alltid kan låna en laddare om man besöker någon och kanske framförallt att man inte vet ifall sladden kommer fungera om man ska köpa en ny, som inte är original förstås. Om man läser på nätet så verkar det däremot som att de flesta kablar fungerar, förutom Apples då.

Permalänk
Medlem

Kikat på att köpa en extern DAC för att kunna använda min utrustning till både privata samt jobbdator (MBP). Sitter idag på ett asus xonar essence stx som jag är nöjd med men har då inget smidigt sätt att koppla högtalare / hörlurar till jobbdatorn. Fastnade på en iFi Audio Zen DAC som skrivits om i tråden då den ligger på rimligt pris för mig.

https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/da-omvandlare-dac/ifi-audio-zen-dac

Min fråga:

Står att den levereras utan strömadapter och den som går att välja till kostar nästan 700kr. Är det något speciellt med adaptern eller kan man köpa vilken adapter som helst som har rätt spec? Har ett par Ultrasone Pro 900 - 40 Ω lurar och antar att jag klarar mig på strömmen från USB men tänker om man vill köpa till i framtiden.

Permalänk
Medlem

@PyzzeN: Köp för guds skull inte den ifi iPower som Hifiexperience föreslår. Överprissatt skräp som bara fångade upp en massa brum när jag hade den. Köpte en till min Logitech Squeezebox Touch som en "uppgradering", den förde bara in en massa störningar i anläggningen. Köp en vanlig 5V nätadapter billigare någon annan stans.

Stavning
Permalänk
Medlem

Kan ju testa asus xonar u7 mk II mycket smidig och bra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x